Gå til innhold

Ikke kjøpe julegaver, alleredet fått stygge kommentarer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har seg ikke at jeg har penge problemer, men heller at jeg ønsker å investere pengene i fremtiden. Planen er og bare ikke gi gaver til noen. 

Hva tenker dere?

Anonymkode: 19fce...f6a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes forsåvidt det er helt ok å avtale at man ikke skal gi hverandre gaver. Har egentlig lyst til det selv og. Ofte vanskelig å finne på noe ordentlig når alle har alt de trenger. 

Men jeg håper jo at du, for det første, har sagt at du selvsagt ikke ønsker noe tilbake heller, og for det andre, ikke har forklart det med at  du vil «investere pengene i framtida». For i mitt hode høres det ut som «jeg vil bruke pengene mine på meg selv og ikke på dere». Høres jo ikke supersympatisk ut. 

Anonymkode: 0c017...fa7

• Liker 26
Skrevet

Hvis man bare bryter en sosial kode helt plutselig, er det helt naturlig at de rundt en reagerer. Det skaper uro når de vante reglene brytes. Skal de som pleier å gi deg gaver fortsette med det? Hvordan blir julaften når alle sitter og åpner gaver og du ikke har noen? Dette er noe du må sette deg inn i og kommunisere tydelig til dine nærmeste, for det tror jeg ikke du har gjort.

Anonymkode: 3b8c3...baf

• Liker 13
Skrevet

Hva gir du istedet? Din tid, din hjelp/arbeidsinnsats, godt vertskap, hyggelig selskap året rundt, hvordan viser du at du setter pris på dem? 
Har du sagt tydelig i fra at du ikke skal motta noen gaver? 
Er det ikke andre ting du kan kutte ned på med tanke på ditt årlige forbruk, penger som du kan investere?
Man investerer i sosiale relasjoner også. 

Anonymkode: 3eab8...2ec

• Liker 5
Skrevet

Syns det er hyggelig med gaver, ingen sier du må bruke flere hundre pr stk

Anonymkode: ebc45...11f

Skrevet

Jaja, så samt du ikke forventer noe tilbake så. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg er av de som ikke ønsker å kjøpe eller få gaver. Funker fint. Hvorfor skal vi omtrent bare bytte penger?! Samtidig som man ofte får ting man ikke vil ha, mer søppel som oftest. 

Skrevet

Det er helt greit, men du må jo informere de du pleier å bytte gaver med slik at de kan ta stilling til om du skal få noe av de når du ikke gir noe til dem! Så om det er tilfellet skjønner jeg at folk reagerer!

Anonymkode: d7916...af0

• Liker 1
Skrevet

Null problem det vel. Hadde ikke leet et øyelokk om noen meldte det. Ja å slutte med gaver. Syns det er noe tull og vil helst ikke ha noe egentlig. Får bare tull likevel. Men har god råd så så lenge familien har mer glede av gavene enn det stresser meg å skaffe dem går det greit. Kjøper ting de ønsker seg og so blir brukt. Kanskje syns jeg brått det ikke er gøy lenger å gi gaver til alle medlemmene i em familie her og der og få noe skitty tilbake i en samlegave til single meg.. og da er det over og ut med julegaver… igjen. ( gjort det før en periode)

Ingen som spurte meg om alt det der he he. Bare rant ut. Jeg er vel i grunn ikke så julete av meg 😉

Anonymkode: a9a3d...a1c

Skrevet

Ja, selvfølgelig er det helt greit. Om du har sagt noe sånt som «i år ønsker jeg meg ikke gaver fra noen av dere, og jeg kommer heller ikke til å kjøpe noen gaver til andre. Jeg ønsker meg rett og slett en gavefri jul for min egen del». Gjerne i god tid, før andre har begynt å kjøpe gaver til deg. Om du derimot har sagt at du ikke kommer til å kjøpe gaver til andre, men med en forventning om at du selv skal få gave, skjønner jeg at de reagerer. 

Anonymkode: fca66...013

• Liker 1
Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Hvordan uttrykte du deg til de personene som ga deg negative tilbakemeldinger?

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det har seg ikke at jeg har penge problemer, men heller at jeg ønsker å investere pengene i fremtiden. Planen er og bare ikke gi gaver til noen. 

Hva tenker dere?

Hva er formålet?

Det er jo ikke noe galt i å investere, men indirekte sier du jo da at du ønsker å bruke pengene på deg selv i stedet for dine nærmeste. 

Anonymkode: 7494f...593

• Liker 1
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Hva tenker dere?

Troll. 

Anonymkode: 3145f...89c

Skrevet

Bare husk å gi beskjed 4 uker i forveien så jeg er mentalt forberedt på 1 gave mindre 🥺🥺🥺

Anonymkode: 94b15...f8b

Skrevet

Så lenge du gir penger og/eller bruker krefter på andre som er dårligere stilt i stedet, tenker jeg det er helt greit så lenge det er tydelig avtalt i god tid. Hvis ikke tenker jeg at du er egoistisk.

Anonymkode: c35f5...d0f

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hva tenker dere?

Tror jeg hadde satt pris på at dette ble sagt litt tidligere enn desember, da gjerne noen av oss allerede ville ha kjøpt julegaver.

• Liker 1
Skrevet

Din begrunnelse av at du vil investere i fremtiden er for så vidt grei den, men personlig så synes jeg du "investerer" betraktelig mer i en god fremtid hvis du opprettholder gode relasjoner med mennesker i livet ditt, og da kan en liten oppmerksomhet være en fin ting. Selv så bruker jeg en del tid og penger på å kjøpe gaver, men jeg kjøper gaver jeg vet folk vil ha. Jeg blir alltid overrasket når folk sier de bare får ræl, og tenker i mitt stille sinn at da kjenner ikke gavegiveren mottaker godt nok eller så bryr han seg ikke. Jeg kjøper ofte spiselige gaver som jeg vet mottaker er spesielt glad i, en krem jeg vet at mottaker bruker hele tiden mm, min søster f.eks får alltid en gavepose med vin, litt sjokolade, litt ost og kjeks, litt spekemat, ripsgele mm og årsabonnement på et blad hun elsker og hun elsker det. 

Anonymkode: e75b8...5db

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hva tenker dere?

Ikke noe problem så lenge du gir folk beskjed lenge i forveien. Noen begynner jo juleshoppingen på sommeren eller før.

Anonymkode: dee8d...f76

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hva tenker dere?

Jeg tenker at dette er et sensitivt tema som du må tråkke litt forsiktig rundt. Om man bestemmer seg for å gå i denne retningen, så burde man snakket om det allerede på nyåret, slik at folk ikke planlegger julegaver til neste jul.

Som en liten notis, så handler livet mer om penger. Det er mye glede i å gi en gave du har jobbet mye med til en du er glad i.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...