Gå til innhold

Hvorfor intervjues naboer i tragedier som Brann og drap?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er det slik at når tragedier som brann, knivstikking osv der noen er død eller savnet , at naboene intervjues av media ? Få timer etter ulykken skal liksom naboene være de som skal fortelle hvor flotte folk de avdøde var. Naboer som såvidt kjente dem.

hvorfor er dette av intresse for media? Noen som ikke kjenner de døde skal intervjues og få oppmerksomhet i hendelser som ikke handler om dem?

Anonymkode: 113fc...a6a

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor er det slik at når tragedier som brann, knivstikking osv der noen er død eller savnet , at naboene intervjues av media ? Få timer etter ulykken skal liksom naboene være de som skal fortelle hvor flotte folk de avdøde var. Naboer som såvidt kjente dem.

hvorfor er dette av intresse for media? Noen som ikke kjenner de døde skal intervjues og få oppmerksomhet i hendelser som ikke handler om dem?

Nå ligger vel Brann ganske utsatt til på tabellen, men det er vel å dra den litt langt å kalle klubben en tragedie :P

Det er ofte naboer som kjente ofrene godt eller ikke. Det gjøres vel bl.a. for å få et større/bedre bilde av ofrene, for å menneskeliggjøre ofrene osv.
Som f.eks. noen av naboene til han gærningen på Kongsberg. Flere av de nevnte at han hadde trakassert og plaget andre over lengre tid.

Anonymkode: 36aaf...a8e

• Liker 2
Skrevet

Fordi sånn er media. Så skal vi huske på at det heldigvis er mange saker hvor naboen ikke VIL bli intervjuet og takker nei. Av respekt for avdødes/siktedes pårørende. Se bare på han som gikk ut å hevdet seg å være en grei venn av pil og bue skytteren. Hvor mange ganger har ikke han stilt opp i media og utlevert sin kamerat (som han ikke hadde snakket med på årevis)? En god venn ville sagt "ingen kommentar". Men man vil vel ha sine 15 min fame

Anonymkode: b070f...33b

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå ligger vel Brann ganske utsatt til på tabellen, men det er vel å dra den litt langt å kalle klubben en tragedie :P

Det er ofte naboer som kjente ofrene godt eller ikke. Det gjøres vel bl.a. for å få et større/bedre bilde av ofrene, for å menneskeliggjøre ofrene osv.
Som f.eks. noen av naboene til han gærningen på Kongsberg. Flere av de nevnte at han hadde trakassert og plaget andre over lengre tid.

Anonymkode: 36aaf...a8e

Skulle stå brann med liten B 🙈

Skrevet

Fordi norske medier drømmer om å bli like ubrukelige og verdiløse som britiske tabloider? Det er i alle fall den eneste årsaken jeg finner.. 🤮🤮🤮

Anonymkode: 52a94...0a2

• Liker 2
Skrevet

Det er en beklagelig utvikling, synes jeg. Jeg undrer meg ofte på hva som foregår i hodene til reportere, eller er det total stillstand? 

Om å gjøre å grafse mest, alt for seertall? 

At noen vil stille opp for å få sine 15 minutter er vel i høyeste grad et bilde på tiden vi lever i. Ingen refleksjoner om hva som er anstendig, ingen sperrer. 

Anonymkode: 0a9c2...4d5

• Liker 5
Skrevet

Er stadig flere linselus som breier seg frem. Når han knivfekteren ble påkjørt og deretter skutt av politiet, var det ei ung kvinne som hang ut av vinduet mens 4370214104 reportere skulle "intervjue" henne. Som hun koste seg i spotlighten. Folk er vant til å knipse og filme seg selv og benytter enhver anledning til selvpromotering. 

Anonymkode: 4a382...9a5

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner ikke denne prioriteringen fra media jeg heller. Har inntrykk av at i dagens samfunn er det færre og færre som har gode vennskap med naboer. Man sier kanskje hei når en går forbi hverandre, eller returnerer post som er levert feil, men that's it. Skal liksom mine naboer uttale seg om meg hvis jeg brenner inne i leiligheten eller blir drept? Hadde bare vært veldig feil - de kjenner meg ikke i det hele tatt.

• Liker 3
Skrevet

Fordi folk er nysgjerrige 

Anonymkode: e5f8e...3be

Skrevet

En annen ting jeg lurer på, er hvordan kvalitetssikrer i infoen der de får? Hvordan vet de at det er naboene sier er sant? Eller hvis det er en sak der de forteller hva de sa, stemmer? La oss si en hendelse skjer klokken 7:00 om morran, og avisartikkelen er ute klokken 9:00. Har de virkelig da brukt tid på å kvalitetsikre inn fordi for? Eller legger ut artikler uten å tenke?  

Greit nok noen av mine naboer har jeg gått forhold til. Skulle jeg vært uheldig å dø, vil ikke jeg at det er de skal fortelle hvem jeg var Og hva er det som laget bildet av meg. Særlig hvis det er noe de naboene som jeg så vidt har sagt hei til noen sinne. Det er helt svart denne prioriteringen av media. Hvorfor er naboer sine meninger så sabla viktig? Hvorfor ikke vente til noen ekte venner eller familie  klart uttale seg 

I Svelvik for eksempel er mest sannsynlig en hel familie død. Før det i det hele tatt jeg funnet er en haug med artikler er naboer og perifere venner intervjues om saken. Midt i sjokket til de som virkelig mannen er de døde. Jeg synes det er usmakelig. Det samme med saken Gjerdrum. Skadde personer i sjokk blir malt ut i media, uten at de tenkte på om de var i stand til å bedømme riktig om de har klart å stå fram

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror det er PR-kåte folk, som vil benytte seg av å få sitt lille "berømmelsesøyeblikk", og derfor gladelig stiller opp.

Anonymkode: 7b53a...28a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg tror det er PR-kåte folk, som vil benytte seg av å få sitt lille "berømmelsesøyeblikk", og derfor gladelig stiller opp.

Anonymkode: 7b53a...28a

Jeg tror ikke det. Hadde noe slikt skjedd rett ved meg hadde jeg nok vært i en slags sjokktilstand og hadde sikkert bare prøvd å være "grei"/bidra med den informasjonen jeg hadde, om det var politi, presse eller andre som spurte. Ser heller ikke helt problemet med det heller da, riktig nok (utenom en del litt vel detaljerte bilder av ulykkessteder da, den ser jeg). Og hadde vel ikke kommet på at noen synes det er problematisk heller, før jeg leste denne tråden akkurat nå. 

Det er jo ikke sånn at disse naboene/vennene/hva enn typisk får noe særlig fokus rundt seg selv og egen person uansett, som regel er man helt eller relativt anonym, og fokuset er selvsagt saken. Så jeg tviler på at de fleste kynisk tenker på egen minimale vinning, selv om det kanskje (kanskje!) er en baktanke enkelte kan ha. 

Anonymkode: ce9ac...666

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fordi sånn er media. Så skal vi huske på at det heldigvis er mange saker hvor naboen ikke VIL bli intervjuet og takker nei. Av respekt for avdødes/siktedes pårørende. Se bare på han som gikk ut å hevdet seg å være en grei venn av pil og bue skytteren. Hvor mange ganger har ikke han stilt opp i media og utlevert sin kamerat (som han ikke hadde snakket med på årevis)? En god venn ville sagt "ingen kommentar". Men man vil vel ha sine 15 min fame

Anonymkode: b070f...33b

Dette syns jeg var urettferdig skrevet av deg. Den tidligere vennen til Kongsberg-drapsmannen stod vel frem for å fortelle hvordan systemet hadde sviktet. Han sa at gjerningsmannen egentlig ikke var slem, men syk, og at han (kompisen) gjentatte ganger hadde meldt bekymring til politiet uten at noe ble gjort. Da han (gjerningsmannen) til slutt ble for ekstrem, måtte kompisen kutte han ut. 

Anonymkode: b1228...7a3

• Liker 3
Skrevet

Oppmerksomhetssyke folk

Anonymkode: d9877...3b6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...