Gå til innhold

Slutte å kjøpe gave til utakknemlige barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mine tantebarn 7, og 9 år nå, har noen år på rad når de har åpnet gaver sagt nei, ikke sånn jeg vil ha, ikke riktig farge, stygg, hva skal jeg med den, æsj osv. Ikke bare sagt om gaver fra meg men fra andre også, de eneste de sa takk til og var fornøyd med gaven fra var foreldrene . Jeg har ærlig talt ikke lyst til å kjøpe noen gaver til dem når det skal være sånn, men nevner jeg det for familien så blir jeg vel ikke populær kan jeg tenke meg. Har til og med fått beskjed om hva de ønsket seg, og når de fikk det ville de likevel ikke ha det. Jeg nevnte det for søsteren min, men hun sa bare at de har lært å være ærlige.  Men jeg syns de er noen utakknemlige drittunger, sorry ordbruken. Vet ikke om jeg gidder en julaften til der. Hva hadde du gjort?

Anonymkode: c9305...97c

• Liker 8
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde tenkt at det var foreldrenes feil, som det åpenbart er. Og gitt gaver, men kun demonstrative. Ny pysj, underbukser og dusjsåpe. 

Anonymkode: 609b0...74b

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet

Kjøp en vaskeklut til dem da. 

Anonymkode: 2bfab...645

• Liker 3
Skrevet

Jeg vurderte en gang å bruke hele gavebudsjettet på gaver til de av tantebarna som hadde takket for gaven året før, men mannen gikk ikke med på at vi skulle gi en gave til 5000 kr og ingenting til de 9 andre barna.

Anonymkode: 5c543...aaf

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg hadde nok ikke feiret jul der. Var ett år niesa mi også oppførte seg sånn og jeg ble ganske kvalm av hele opplegget.  Søsteren min tok en god prat med datteren etterpå og hun har aldri oppført seg sånn igjen. Man skal være takknemlig uavhengig av hva man får. Men såklart er det foreldrene sin skyld at barna er utakknemlige drittunger.

• Liker 7
Skrevet

Hadde uten tvil kjøpt denne til de:

Screenshot_20211206-183710_Chrome.jpg

Anonymkode: cd2f3...467

• Liker 7
Skrevet

Er det en av mine søskens barn så hadde jeg sagt at det er lite greit å være så "ærlig", uansett hvor lite gaven er ønsket. Her har foreldrene gjort en feil, å det er å ikke lære barna å vise takknemmelighet uansett hva de får. 

Da hadde jeg gitt de ting de trenger som sokker, undertøy og pysj, så får de bare være sure for det de får. Det er ikke deg det går utover i lengden, men dem selv.

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kjøp en vaskeklut til dem da. 

Anonymkode: 2bfab...645

haha, ja! Og skriv i kortet at de kan vaske munnen sin med den, seriøst 😆 Hadde ikke giddet!

Anonymkode: 1565e...505

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Skjønner deg godt. Min ene nevø på 11 er også slik. Kjøpte en gamingmus og musematte, dyre greier som han ønsket seg. Gaven ble slengt på gulvet og gikk igang med neste.. Ble så paff. Har i år ikke giddet å spørre hva han ønsker seg, og bare kjøpt noe en vilkårlig miniteen ville likt og ikke brukt noe tid eller engasjement på å finne på noe spesielt. Da investerer jeg heller ikke i forhåpninger om at han blir glad og takknemlig. 

Niesen min var også slik, men hun har skjerpet seg og er nå høflig og god ☺️ 

Men, når det er sagt, så ville jeg nok tatt en konfrontasjon i plenum om at det der er uakseptabel oppførsel, og at de kan gi tilbake gavene så kan de doneres til barn som vil bli glad for dem. Det er forskjell på å være ærlig og uforskammet. Og det forstår 9-åringer veldig godt iallefall. 

Anonymkode: 5241f...4f9

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg hadde kjøpt truser til dem, og stille feiret jul et annet sted. Hadde ikke orket å feire jul med slike barn som ødela hele dagen. 

Anonymkode: 2f82f...ea4

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg vurderte en gang å bruke hele gavebudsjettet på gaver til de av tantebarna som hadde takket for gaven året før, men mannen gikk ikke med på at vi skulle gi en gave til 5000 kr og ingenting til de 9 andre barna.

Anonymkode: 5c543...aaf

Mannen gjorde de 9 en skikkelig bjørnetjeneste. Snakk om lærdom i praksis! 

Anonymkode: 1565e...505

• Liker 3
Skrevet

Gi de sånn gavekort hvor barn får skolegang,  vaksiner,geiter osv 

Anonymkode: 5b99f...87b

• Liker 5
Skrevet

Jeg synes det blir litt feil å straffe barna for at foreldrene ikke har lært dem grunnleggende folkeskikk. Når man er sju og ni år så bør man ha lært at SÅNN sier man ikke når man får noe!

«De har lært å være ærlige» er jo bare bullshit. Hvordan skulle verden blitt hvis alle løp rundt å sa akkurat hva de tenkte hele tiden? Ærlighet er ikke en tillatelse til å være ekkel - og det er mange ting som er sant, men som likevel ikke er greit å si! Det er en forelders jobb å lære barna forskjellen. Høres ut som søsteren din oppdrar barn som senere blir sånne ufordragelige voksne som fornærmer og sårer folk i ett hengende renn under unnskyldningen: «Ja, jeg snakker rett fra levra jeg - og det må folk tåle!!!» 

Jeg hadde gitt dem gavekort jeg. Og vært ærlige på at siden de ble så skuffet i fjor ville du være sikker på at de fikk noe de ville ha i år. Også er det vel en liten straff til foreldrene som da må følge opp gavekortet og legge inn besøk i lekebutikken enten de vil eller ei. Litt ekstraarbeid for dem er helt fair tenker jeg. 

Anonymkode: 118b3...c99

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Mine tantebarn 7, og 9 år nå, har noen år på rad når de har åpnet gaver sagt nei, ikke sånn jeg vil ha, ikke riktig farge, stygg, hva skal jeg med den, æsj osv. Ikke bare sagt om gaver fra meg men fra andre også, de eneste de sa takk til og var fornøyd med gaven fra var foreldrene . Jeg har ærlig talt ikke lyst til å kjøpe noen gaver til dem når det skal være sånn, men nevner jeg det for familien så blir jeg vel ikke populær kan jeg tenke meg. Har til og med fått beskjed om hva de ønsket seg, og når de fikk det ville de likevel ikke ha det. Jeg nevnte det for søsteren min, men hun sa bare at de har lært å være ærlige.  Men jeg syns de er noen utakknemlige drittunger, sorry ordbruken. Vet ikke om jeg gidder en julaften til der. Hva hadde du gjort?

Anonymkode: c9305...97c

Gi pengene til en veldedig formål. Lag så et lite kort at eks. 500 kr gikk til et 5 år gammel barn i India eller noe. Dermed kan de kanskje få øynene opp for at mange barn ikke får gaver idet hele tatt. 

• Liker 9
Skrevet

Her er det om flere sier at foreldrene har svikta - men du må gjerne ta det direkte med barna om du er nære de.

Noen ganger må man velge mellom det å være ærlig, og det å såre andres følelser - og den lærdommen er viktig !

Anonymkode: 12742...eea

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...