Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter og tenker at nå er det virkelig på tide å kutte ut jobben som lærer og jobbe med noe annet som ikke spiser meg helt opp!
Har tenkt litt på redaktør siden jeg er lærer i norsk, har master, god oversikt over bøker, har et veldig godt språk osv. Men har skjønt at det ikke er en spesiell utdanning for dette. Du som jobber som redaktør i et forlag, hvilken utdanning har du? Hvordan fikk du jobb i et forlag? Hva vektlegges i jobben din og hva er lønnen? Takk for svar! :) 

Anonymkode: 941b0...2f8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg antar at du tenker på redaktør for lærebøker i norsk? På hvilke trinn?

Som redaktør for norskfag er det lærebokforfatteren som er "stjernen", og som du vil bistå. Språk og pedagogikk er viktig, samt sosiale egenskaper ettersom dere må ha en god relasjon. Det er mye detaljarbeid og du må også ha stor arbeidskapasitet. I disse tider er stadig flere læremidler digitale, så du bør også ha solid digital kompetanse. 

Redaktørene jeg jobber med ligger på rundt 700K i året. De ble ansatt for sin kompetanse of erfaring, men kjenner også flere i miljøet fra før og ble anbefalt. Det er jo få redaktører per læreverk hos de store forlagene, så det er ganske tøff konkurranse om jobbene.

Anonymkode: 5cb61...479

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

har et veldig godt språk

Nei.

Anonymkode: 6890e...8b5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...