AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #1 Skrevet 6. desember 2021 Jeg er litt nysgjerrig. Hva er egentlig normalt? vi har flere barn, og alle har vi gjennom babytiden måttet bysse og bære for at de skal sove (med mindre vi har hatt flaks og de har sovnet med puppen) det har Aldri hendt at de bare har sluknet av seg selv i en vippestol eller babygym eller babynest. eller at vi har kunnet lagt dem i senga våken og de deretter har sovnet selv. de har alltid måtte ha hjelp til å sove ved bæring e.l. de har alle vært svært nysgjerrig og «våkne» allerede fra fødsel. mens overalt ser jeg andres babyer som bare sovner av seg selv i vippestoler, seng, sofa, babynest, babygym eller vogn. Hva er mest normalt? og hvordan gjør dere det? Lar dere de bare ligge lenge i en vippestol eller et babygym mens dere gjør noe og så har de sovnet? dere med slike babyer må gjerne gi meg en oppskrift. Lar dere de ofte «være for seg selv» mens dere holder på med noe slik at de får tid til å sovne? Anonymkode: 85291...def
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #2 Skrevet 6. desember 2021 Finnes ingen oppskrift, babyer er jo forskjellige. Mine sovnet på puppen, eller i vogn. Gjorde aldri noe for det, de bare sovnet slik. Ikke hvis jeg bare la dem rett i senga våkne. Men i vippestol kunne de noen ganger vippe seg selv i søvn, ja. Min eldste har alltid hatt et godt sove hjerte. Han sovner alltid i bil enda, nå er han 7 år 😅 Anonymkode: 727b7...f16 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #3 Skrevet 6. desember 2021 Med min yngste fikk jeg en fin rutine når hun var spedbarn - etter morgenstell av henne - med pupp i senga, stell og kos så la jeg henne i nest på gulvet ved babygym før jeg lagde frokost til meg selv, som jeg spiste mens jeg leste nyheter. Da sovna hu i nestet, og hadde en times dupp, mens jeg fikk en økt med nyheter, dusj og rydding. Men da lå hun kanskje 15-20 minutter for seg selv (fornøyd og putlende) mens jeg lagde mat og styrte på. Med andremann ble det ikke slik, for da hadde vi andre rutiner. Men det er ikke sikkert hun hadde fungert likt uansett. Anonymkode: 1b8b2...251
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #4 Skrevet 6. desember 2021 Vi har hatt en sånn. Men jeg mener det ikke var noe betydelig forskjell i hva vi gjorde med henne og med søsteren, som definitivt ikke var sånn. Jeg tenker meg at det kan handle litt om temperament, en del om at de ikke har noen plager og også om personlig, medfødt søvnmønster og søvnbehov og sikkert mer som jeg ikke har peiling på. Det er jo lettere for noen voksne enn andre å finne roen også. Mannen min kan sovne på et blunk hvor som helst og når som helst, akkurat som den ene av babyene våre. Anonymkode: 1717b...a1b 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #5 Skrevet 6. desember 2021 Sønnen vår har alltid sovnet med en gang han har fått smokken, med unntak av en periode han alltid våknet når smokken datt ut og vi måtte inn på rommet hundre ganger før han sovnet dypt😆 endte opp med å legge han uten smokken, og da sov han sammenhengende igjen Anonymkode: 66fcc...82b 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #6 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er litt nysgjerrig. Hva er egentlig normalt? vi har flere barn, og alle har vi gjennom babytiden måttet bysse og bære for at de skal sove (med mindre vi har hatt flaks og de har sovnet med puppen) det har Aldri hendt at de bare har sluknet av seg selv i en vippestol eller babygym eller babynest. eller at vi har kunnet lagt dem i senga våken og de deretter har sovnet selv. de har alltid måtte ha hjelp til å sove ved bæring e.l. de har alle vært svært nysgjerrig og «våkne» allerede fra fødsel. mens overalt ser jeg andres babyer som bare sovner av seg selv i vippestoler, seng, sofa, babynest, babygym eller vogn. Hva er mest normalt? og hvordan gjør dere det? Lar dere de bare ligge lenge i en vippestol eller et babygym mens dere gjør noe og så har de sovnet? dere med slike babyer må gjerne gi meg en oppskrift. Lar dere de ofte «være for seg selv» mens dere holder på med noe slik at de får tid til å sovne? Anonymkode: 85291...def Her gjesper babyen etter 20 minutters våkentid, da legger jeg til rette for soving. Legger barnet fra meg i krybben eller babynest, så ligger den der til den sovner, eller holder på å sovne og blir urolig - da kommer jeg og støtter. Jeg tror det er en blanding; dette er en unge som har lett for å sove; sover mye. Men jeg lar aldri babyen bli overtrøtt. Den feilen gjorde jeg med første og da var det enormt mye byssing. Anonymkode: 99ed0...e1a 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #7 Skrevet 6. desember 2021 Jeg er ganske sikker på at dette er en medfødt egenskap hos babyen, uavhengig av foreldrene (gitt at de er normalt oppegående med god omsorgsevne). Jeg har fire barn, først to som bare ville sove i bæresele eller mens de ble bysset på armen, sov maks 20 minutter i strekk før de våknet, våknet annenhver time på natten frem til de var 1,5, etc. Så fikk vi tvillinger som nå straks er to, og gudbedre. Jeg trodde slike babyer bare var en myte, men de var altså sånn fra fødselen av - jeg la de ned i nestet/sengen, ga smokk, gikk ut, også sovnet de av seg selv i løpet av fem minutter. Sov 2-3 timer i strekk før de våknet, sovnet like lett om kvelden og sov natten gjennom fra de var 4 måneder gamle. Og det gjør de fortsatt. De har alle blitt fullammet, fått samme type omsorg og rutiner fra fødselen av. Vi hadde bare flaks nå siste gang (skulle egentlig bare mangle når man fikk to på en gang😅), hadde jeg bare fått de to første hadde jeg fortsatt ikke trodd på det🤷🏻♀️ Anonymkode: c62af...c03
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå