Gå til innhold

Hva er det regjeringen/FHI holder på med? Smitten stiger enormt. Nå må man tenke på befolkningen og kapasiteten på sykehusene

NorthernLight

Anbefalte innlegg

Lawyam skrev (11 minutter siden):

'Alle' kan blames, men smitten og situasjonen stanses ikke ved å rette pekefinger mot andre - den stanses når folk tar til vett og opptrer forsiktig og selv gjør det de kan for å forhindre smitten å spres. Er vi ikke samlet i et ønske om å hindre det å skje, så vil vi se helsevesenet knele og stadig sterkere tvangsmidler. Ikke stanses det med å begynne å snakke om psykiatri eller hvor oppbygt helsevesenet er, hvor dårlig jobb regjering og helseminister gjør, hvor 'fantastisk' Erna og Bent var osv. Det er bare unnskyldninger og ansvarsfraskrivelser.

Tenker at en reell oppbygging av helse sektoren kombinert med at absolutt alle tar ansvar og er forsiktige kan bidra til å få ned antall smittete. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

NorthernLight skrev (2 timer siden):

Eksperter, leger og andre folk er bekymret, men regjeringen/FHI har gjort svært lite med smitten og latt den eskalere til de grader uten å sette inn ordentlige tiltak for lenge siden. Det kommer nå mange bekymringsmeldinger :

Bydelsoverlege i Vestre Aker sier at tiltakene ikke er tilstrekkelige:

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=79701

Krever gult nivå i skoler og barnehager:

https://www.nrk.no/nyheter/krever-gult-niva-i-skoler-og-barnehager-1.15759845

Vi har dessverre ikke kontroll, forteller assisterende helsedirektør Espen Rostrup Nakstad, og sier omikronvarianten kan dukke opp overalt i Norge.:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/jagK9b/nakstad-om-omikron-kan-dukke-opp-overalt-i-norge

Flere eksperter er bekymret:

https://www.dagbladet.no/meninger/for-lite-for-sent/74814053

Frykter ny nedstengning:

https://www.nettavisen.no/nyheter/overlege-tror-det-gar-mot-ny-nedstengning/s/12-95-3424215521

Helsedirektoratet ville ha flere i karantene men de fikk motstand av regjeringen og FHI:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Jx3Qj4/helsedirektoratet-ville-ha-flere-i-karantene-naa-fikk-nei-fra-regjeringen

Flere må stå i timesvis for å ta coronatest, hvorfor har de ikke gjort noe med kapasiten før?:

https://www.dagbladet.no/nyheter/stor-pagang---vaer-talmodige/74836114?articleToken=686f548a20738ca5d3fcd0f874f0019f578118e977ecadcc464edec1855d280f

Det er helt utrolig at Myndighetene enda ikke har gått ut og bedt bedriftene avlyse julebord. Er de blitt julebordenes høye beskytter isteden for å gjøre nok med smitten? Vi ser jo hvor fort smitten sprer seg på julebord.Denne sykdommen smitter gjennom lufta. Innendørs i lokaler med dårlig ventilasjon og dårlig inneklima, som igjen øker smittefaren betraktelig. 

Hvorfor har de ikke innført meteren igjen og munnbindpåbud over hele landet? Hvorfor må ikke flere i karantene? 

Hadde man hatt TISK som det var, massetesting, tiltak mot luftsmitte, obligatorisk testing på grensen osv for lenge siden så hadde Norge hatt ett helt annet smittenivå i dag.

Vi har ikke uendelig kapasitet på sykehusene og mange leger/eksperter har advart lenge. Mange helsepersonell er utslitt, det er også barnehageansatte og lærere som må stå i ett stort smittetrykk.
Det er nå 295 innlagte med Covid-19 på sykehus. Det høyeste tallet var 325 i mars 2020. 80 pasienter ligger på intensivavdeling. 47 av pasientene får respiratorbehandling. 

Deltavarianten, omicron, rs-virus og evt influensa er ikke en morsom kombo..

Regjeringen hører også svært lite på Helsedirektoratet og setter tydeligvis sin lit til FHI som har gjort en rekke tabber, estimert feil , ikke tatt luftsmitte på alvor, kommet med mange spesielle uttalelser osv. Feks munnbind er en kulturell greie fra Asia som aldri blir anbefalt i Norge og hvem husker ikke den berømte meldingen på Twitter fra en FHI topp ( det var den pandemien) .Hvorfor den nye regjeringen virker å høre mer på FHI enn Helsedirektoratet enn den forrige regjeringen vet man ikke,Kan det være fordi Arbeiderpartiet har hatt sterke bånd til Stoltenberg familien over tid? Eller er de bare fan av svenske-strategi? 

Helt enig med deg. Regjeringen og FHI er utrolig bakpå hele tiden. De burde ha hatt forebyggende tiltak som TISK, og satset på mye testing. Tiltak mot importsmitte og bedre smittevern som påbud av munnbind. Vaksinasjon har vært det eneste tiltaket i høst men det er dessverre ikke nok og det har WHO sagt hele tiden. I mangel av forebyggede tiltak går vi inn i den størst bølgen noensinne med flere tusen smittede om dagen pluss høye mørketall. Helse sør øst var hardt presset allerede før Omicron kom til landet. Jeg tror vi dessverre får en kollaps i helsevesenet hvis man ikke klarer og snu trenden

Endret av J.E
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NewName skrev (1 time siden):

Nå er det snakk om at den nye varianten sannsynligvis gir mildere symptomer, så er det allikevel snakk om å sette inn strenge tiltak. Si meg hvorfor det da ? 

Først vil jeg se statistikken over aldersgruppen på de innlagte, hvor mange av de har underliggende sykdommer? Hvor mange av de har denne nye varianten ? 

Og helt seriøst så syns jeg at hverdagen for over 5 mill mennesker og risikoen for konkurs hos små bedrifter og psyken hos folk flest bør snart få første plassen i disse vurderingene myndighetene tar. Er en skam at norge har så lite kapasitet på sykehus med så mange innbyggere i norge. Men nå stod det et sted at kapasiteten er rundt 800 sykehus senger på intensiven. Og vi er ikke halvveis der nå. 

Om denne nye varianten gir kun influensa lignende styrke på symptomer, hvorfor tar alle helt av nå ? 

Sykehusene har jo snakket om sprengt kapasitet lenge! De jobber doble vakter, de blir sykemeldt og mange slutter pga arbeidspresset.

Det er influensa, rs virus og covid. De sykeste covid-pasienter krever mye ressurser - det er flere personer som jobber med dem døgnet rundt.

Vi vet ikke hvor syk man blir av omicron. Vi vet ikke. Folk har ikke vært syke lenge nok. Man har ikke nok tall til å si noe sikkert.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lille pille skrev (4 minutter siden):

Sykehusene har jo snakket om sprengt kapasitet lenge! De jobber doble vakter, de blir sykemeldt og mange slutter pga arbeidspresset.

Det er influensa, rs virus og covid. De sykeste covid-pasienter krever mye ressurser - det er flere personer som jobber med dem døgnet rundt.

Vi vet ikke hvor syk man blir av omicron. Vi vet ikke. Folk har ikke vært syke lenge nok. Man har ikke nok tall til å si noe sikkert.

Men likevel snakkes det til døve ører...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.E skrev (8 minutter siden):

Helt enig med deg. Regjeringen og FHI er utrolig bakpå hele tiden. De burde ha hatt forebyggende tiltak som TISK, og satset på mye testing. Tiltak mot importsmitte og bedre smittevern som påbud av munnbind. Vaksinasjon har vært det eneste tiltaket i høst men det er dessverre ikke nok og det har WHO sagt hele tiden. I mangel av forebyggede tiltak går vi inn i den størst bølgen noensinne med flere tusen smittede om dagen pluss høye mørketall. Helse sør øst var hardt presset allerede før Omicron kom til landet. Jeg tror vi dessverre får en kollaps i helsevesenet hvis man ikke klarer og snu trenden

Dette bør folk få inn i hodet. Kommer den dagen, må legene gjøre et valg, hvem de skal hjelpe , ikke hjelpe. Her vil nok vaksinerte trekke det lengste strået.

Det er konsikvensen av, å ikke ta vaksinen.

Sikter ikke til dem som av medisiske årsaker ikke kan gjøre seg nytte av vaksinen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NewName skrev (5 minutter siden):

Så det store spørsmålet er, har ikke begge regjeringene sviktet helse sektoren ? 

Jo, men har ikke folket bidratt med det når vi heller må  ut og 'støtte' utelivsbransjen' og være likegyldige for advarsler som strømmer mot oss hver dag  fra alle mediaplattformer som finnes og noen som 'vil smittes og sprer motstridende informasjon fordi de vil spre fortest mulig med vilje'? Den nye er nettopp startet da og jobber med saken, å oppgradere helsevesenet og det tar ikke en dag, men år å utdanne folk osv heller' - så skal vi vente på det da? VI har INGEN gode grunner for å ikke ta det piano og gjøre det vi kan for å ikke smitte/bli smittet! 

Endret av Lawyam
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lawyam skrev (1 minutt siden):

Jo, men har ikke folket bidratt med det når vi heller må  ut og 'støtte' utelivsbransjen' og være likegyldige for advarsler som strømmer mot oss hver dag  fra alle mediaplattformer som finnes og noen som 'vil smittes og sprer motstridende informasjon fordi de vil spre fortest mulig med vilje'?

Hvem vil smittes og spre smitte med vilje ? 

Ikke sett noe til den innstillingen enda, her vi bor. Heldigvis 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NewName skrev (7 minutter siden):

Hvem vil smittes og spre smitte med vilje ? 

Ikke sett noe til den innstillingen enda, her vi bor. Heldigvis 

Du kan lese forumet her; alle som klager og sprer antivax-dritt, de som advarer mot å teste, som forteller at det ikke er farlig, som synes vi må leve som før, som forteller at det ikke er farlig, som går i tog, som vil smittes, som klager på tiltak, som sprer misinfo om munnbind, som ikke går med munnbind, som er likegyldige..., egoister og likegyldige mennesker, ungdommer på 13 og opp som samles i flokk. I Namsos i forgårs 50 ungdommer som samlet seg; hvor er foreldrene. Kan de ikke banke noe inn i skallen på ungene sine? Lærer de ingenting hjemme? 

Endret av Lawyam
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi ganske enige at slike bør holde munn og komme over til virkeligheten, bortsett fra fakta at vaksinen er det frivillig å ta

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NewName skrev (4 minutter siden):

Da er vi ganske enige at slike bør holde munn og komme over til virkeligheten, bortsett fra fakta at vaksinen er det frivillig å ta

Noe sånn! Men hvis ikke ta vaksine - hold deg borte fra andre, smittevern - for fakta er at ellers smitter det fra 'deg' til andre og/eller motsatt og da har vi det gående rundt. NOE må den uvaksinerte kunne gjøre - og den vaksinerte kan klare å gjøre litt mer enn å vaksinere seg....

Klage gjør alle! Viruset hører ikke på klager altså!

Endret av Lawyam
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lawyam skrev (1 minutt siden):

Noe sånn! Men hvis ikke ta vaksine - hold deg borte fra andre, smittevern - for fakta er at ellers smitter det fra 'deg' til andre og/eller motsatt og da har vi det gående rundt. NOE må den uvaksinerte kunne gjøre - og den vaksinerte kan klare å gjøre litt mer enn å vaksinere seg....

Enig ja, har holdt meg unna alle i lang tid og klarer fint en god stund til. Munnbind, avstand og hjemmekontor. Ikke blitt smittet enda. Og før jeg blir hetset, kan ikke ta den av helse grunner. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NewName skrev (5 minutter siden):

Ja heldigvis..,men lurer på hvor lenge.Og om ikke det er de uvaksinerte å skylde på lenger,så kan en jo begynne å skylde på de"undervaksinerte"..dvs de som ikke har tatt 3.dose ennå..eller 4.dose.,som vi kommer til ut på nyåret..

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anita666 skrev (Akkurat nå):

Ja heldigvis..,men lurer på hvor lenge.Og om ikke det er de uvaksinerte å skylde på lenger,så kan en jo begynne å skylde på de"undervaksinerte"..dvs de som ikke har tatt 3.dose ennå..eller 4.dose.,som vi kommer til ut på nyåret..

Ja om å gjøre å skylde på hverandre, det distraherer fra å sette skylden der den hører hjemme. Systematisk ruin av helse beredskapen over flere år og manglende evne å ruste mer opp de siste 2 årene

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Europeiske helsetopper er lamslått over den eksplosive smittespredningen i Sør-Afrika. De frykter nå at det er kun kort tid før omikronvarianten tar fullstendig over i Europa, rett og slett en omicron eksplosjon..

De som ikke tar omicron alvorlig, og med delta, rs-virus og evt influensa i tillegg... les her:

Sitat

Europeiske helsetopper frykter nå for en liknende utvikling i Europa, for selv om det foreløpig ikke synes som om omikronvarianten gir tilsvarende økning i dødsstatistikken, viser tall fra Sør-Afrika at unge mennesker, spesielt i de yngste aldergruppene, kan bli svært syke.

https://www.dagbladet.no/nyheter/frykter-omikron-eksplosjon/74834204

Og husk at det tar tid før man dør av covid evt.. 

Det har også kommet urovekkende nyheter fra Sør-Afrika . Hør hva den verdenskjente Harvard-utdannede epidemiologen Eric Feigl-Ding skriver på Twitter:

1624183583_Skjermbilde2021-12-06kl_19_40_39.thumb.png.b51d446985c8b4063eb4aec630f01034.png1221920044_Skjermbilde2021-12-06kl_19_42_13.thumb.png.6d77520adfe7dea73b767cf610f48a44.png

Det er mange barn som blir lagt inn på sykehus dessverre. Omicron virker skummel.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.E skrev (1 time siden):

Ja de er utrolig bakpå. I mange land anbefaler de bedre masker også, ikke bare ett enkelt munnbind. Jeg håper virkelig ikke vi får en kollaps i helsevesenet. Det er så tragisk, for vi kunne hatt ett langt lavere smittenivå nå om de hadde tatt smitten alvorlig. De henger også langt etter med booster doser enda det var klare data i sommer. I Storbritannia mener jeg de har kortet ned intervallet fra 2dose til 3 dose fra 6mnd til 3 mnd hvis jeg husker riktig. 

Men nå har vi masse smitte...God jul og godt nyttår liksom til befolkningen huff... 

Endret av NorthernLight
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
NewName skrev (7 minutter siden):

Enig ja, har holdt meg unna alle i lang tid og klarer fint en god stund til. Munnbind, avstand og hjemmekontor. Ikke blitt smittet enda. Og før jeg blir hetset, kan ikke ta den av helse grunner. 

Da gjør du ditt hvertfall. Vi er flere som har forstått myndighetenes rop da om å holde det nede. Jeg er vaksinert, men har da fått nok info til at jeg vet at jeg må ta det rolig jeg også hvis det ikke skal bli verre og spre seg videre til langt mindre forsiktige og/eller svakere enn meg. Vi trenger ikke tvangstiltak - det er de som ikke gidder de er til for - og alle som rammes pga dem om de ikke gidder før det blir sprøyte i ræva på alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pianobar

Jeg er ekstremt provosert over hvor trege regjeringen er med å ta seg i sammen og ta ansvaret de har sagt ja til å ta. Folk smittes over en lav sko, og vi har den omtrent på trappa vår her nå. Hva får vi gjort? Nada. Teste oss med dårlige hjemmetester, som nå er umulig å få tak i 🙄🙄🙄🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pianobar skrev (Akkurat nå):

Jeg er ekstremt provosert over hvor trege regjeringen er med å ta seg i sammen og ta ansvaret de har sagt ja til å ta. Folk smittes over en lav sko, og vi har den omtrent på trappa vår her nå. Hva får vi gjort? Nada. Teste oss med dårlige hjemmetester, som nå er umulig å få tak i 🙄🙄🙄🙄

Ja ikke sant og så må mange stå timesvis i testkø i kulden fordi TISK ble nedjustert... 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pianobar skrev (3 minutter siden):

Staten kunne sendt ut gratis hjemme tester til hele befolkningen. Nok tester til at alle i hustanden kunne teste seg 2 ganger per uke. 

Testene er vanskelig å få tak i. Alltid utsolgt omtrent på flere apotek i samme by..

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...