Gå til innhold

Ta med yngre søsken i bursdag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter (4 år) er invitert i bursdag til en annen 4 åring i barnehagen. Jeg er alenemor og har også et barn på 1,5. i invitasjonen står det at «barnet er invitert med én forelder.» Jeg sendte en melding om jeg kunne ta med minstemann også, men fikk da tilbake «helst ikke». Så da blir det ingen bursdag på jenta mi😢

er dette vanlig? Forventet jeg for mye? Ettåringen trenger jo ikke sitte rundt bordet liksom, men jeg kan jo heller ikke la han være alene hjemme. 

Anonymkode: 0f59a...891

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan din datter gå alene? Det er mange 4-åringer som klarer det, og det er helt vanlig. 

• Liker 33
Skrevet

Ville forklart situasjonen for foreldrene, de har nok ikke skjønt at du ikke har noe valg. Kanskje de trodde du bare var fjern og ville at søskenet skulle få være med fordi det var gøy.

Anonymkode: c0415...2b5

• Liker 22
Skrevet

Ville alliert med meg ei annen, som tok med dattera di. Er i den alderen man ikke behøver å være der hele tiden.

Eller tatt en telefon og forklart at det er eneste alternativet ditt. 

En 1,5 åring går fint. Men om halve selskapet dukker opp med en baby på armen så blir det ganske forstyrrende, så jeg forstår at svaret er "helst ikke". 

Anonymkode: ee511...faf

• Liker 24
Skrevet
Marshall skrev (3 minutter siden):

Kan din datter gå alene? Det er mange 4-åringer som klarer det, og det er helt vanlig. 

Nei, hun kjenner ikke foreldrene, og er ganske sjenert. De andre skal også ha med foreldre. 

ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Min datter (4 år) er invitert i bursdag til en annen 4 åring i barnehagen. Jeg er alenemor og har også et barn på 1,5. i invitasjonen står det at «barnet er invitert med én forelder.» Jeg sendte en melding om jeg kunne ta med minstemann også, men fikk da tilbake «helst ikke». Så da blir det ingen bursdag på jenta mi😢

er dette vanlig? Forventet jeg for mye? Ettåringen trenger jo ikke sitte rundt bordet liksom, men jeg kan jo heller ikke la han være alene hjemme. 

De ønsker nok å redusere antall personer pga smitt og har derfor spesifisert én voksen. De er nok litt korttenkte og ser for seg at du fikser barnevakt. Ville hørt med fireåringen hva hun tenker om å være i besøket alene.

Anonymkode: f23d9...aaf

• Liker 5
Skrevet

Mange 4-åringer går alene i bursdag, er ikke det et alternativ? Eller om noen kan passe på minsten? 

Anonymkode: 0a663...d8f

• Liker 5
Skrevet

Forklarte du hvorfor du trenger å ta med minste? Ville sendt en melding og skrevet at da kan dessverre ikke xxxx komme fordi du er alenemor og ikke har pass til yngste. 

Anonymkode: 374a3...406

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Forklarte du hvorfor du trenger å ta med minste? Ville sendt en melding og skrevet at da kan dessverre ikke xxxx komme fordi du er alenemor og ikke har pass til yngste. 

Anonymkode: 374a3...406

Ja, vurderer det, er litt passivt aggressivt da🥺

ts

• Liker 1
Skrevet

Skjønner at du har en vanskelig situasjon, men det er ærlig talt ikke andres problem. De har invitert med forståelige vilkår, og det er ditt valg å tilpasse deg. Det er vel ikke krise om en 4åring går glipp av en fødselsdag.

• Liker 18
Skrevet

Skjønner godt at dette er veldig stusselig! Og tenker at det stort sett er viktig at man kan inkludere småsøsken, siden det ikke alltid er så lett for foreldre å få kabalen til å gå opp. Samtidig kan de som arrangerer ha gode grunner for sine restriksjoner. Plass, korona osv. Man må nesten forholde seg til det. Jeg tror jeg hadde forholdt meg til «reglene» som gjaldt, og heller forsøkt å få noen til å passe den lille en liten stund eller bedt noen i familien om å ta med den jenta di i bursdagen. 

• Liker 2
Skrevet

Det synes jeg var stusselig av dem. Vi andre som har mulighet til barnepass tar selvsagt ikke med søsken. 

Jeg ville verken sendt min 4 åring alene, eller hatt 4åringer hos meg uten foreldre. Pga engstelig, dobesøk etc. 

Anonymkode: 89dfe...1f7

• Liker 6
Skrevet

Jeg tenker at en barnebursdag kanskje ikke er så viktig for barn i den alderen? Jeg mener, det er jo litt forskjell på å være fire år og ikke få vært med i bursdag og å være ti år og ikke få vært med. For en tiåring vil jo en bursdag ha mye mer å si for det sosiale. Er det ikke bare å melde avbud? Spiller det noen stor rolle at fireåringen ikke får gått i bursdagsselskap? 

I disse koronatider forstår jeg jo at man helst ikke vil ha med ekstra folk. 

Anonymkode: 72b01...b71

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

ts

Jeg tenker det er helt ok å gjøre. Jeg gjetter at de ikke har oppfattet at det ikke er mulig for datteren din å delta ellers. 

Jeg har hatt med lillesøster i bursdag til storesøsters venner fordi mannen min har vært på jobb. Om mulig, velger jeg heller å få til barnepass for den yngste. Men det er ikke alltid mulig. Vi har ikke familie i nærheten. Da har jeg forklart situasjonen, og beklaget at jeg måtte gjøre det sånn, og møtt forståelse :)

Anonymkode: c02de...636

• Liker 8
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Nei, hun kjenner ikke foreldrene, og er ganske sjenert. De andre skal også ha med foreldre. 

ts

Da må du være på offensiven de neste årene, sosialt sett, for barnas del, spesielt i disse kretsene. Nettopp for å kunne være "føre var" senere. Å alliere seg med en annen forelder hadde vært det beste her, når de ikke vil inkludere minstemann. For øvrig så kan jeg forstå at det er leit om eldste ikke får blitt med i bursdagen, men med tanke på pandemien kan du likevel puste lettet ut, tror jeg, i forhold til at det da blir mindre risiko for at dere smittes.

En annen sak er jo at eldste kun er fire år. Om du ikke snakker særlig mye om det du, overfor henne, at dere/hun går glipp av en bursdag, så kan det også hende at hun ikke får det med seg. Forsøk å finne på noe ekstra gøy sammen hjemme dere tre, når den bursdagen er, og prat kun om det sammen med henne (hvis dere ikke får barnevakt til minste).

Det finnes forresten aleneforeldreforeninger. De bør du melde deg inn i (sjekk på både Facebook, samt på kommunen din sin liste over foreninger etc). 

Anonymkode: 73b0c...038

• Liker 1
Gjest supernova_87
Skrevet
spinner skrev (35 minutter siden):

Skjønner at du har en vanskelig situasjon, men det er ærlig talt ikke andres problem. De har invitert med forståelige vilkår, og det er ditt valg å tilpasse deg. Det er vel ikke krise om en 4åring går glipp av en fødselsdag.

Nei, det er ikke andres problem. Men det er vel fint å tenke på andre vel? 

Hvis det er en 1-åring som underholdes av en mamma i 2 timer som velter lasset, det er jo litt teit. Er vi for et inkluderende og varmt samfunn eller ikke? 

Skrevet

Du har 3 valg. 

-La 4 åringen dra alene

- Få noen til å passe minstemann

- Sende ny melding til foreldre det du forklarer situasjonen din

Anonymkode: 8c40d...a48

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

ts

Dette må du jobbe med fremover. Som alenemor trenger du den støtten du kan få - og det finnes virkelig folk der som er villig til å hjelpe. Deriblant meg. Men jeg trenger hjelp til å bygge relasjonen, og forstå behovet :) 

Anonymkode: ee511...faf

• Liker 5
Skrevet

Det løser jo ikke denne situasjonen, men  du må jo faktisk skaffe deg nettverk og helst en fast barnevakt også.

Du vil framover komme i stadig flere situasjoner hvor det ikke vil passe å ta med seg ett eller begge barna. Hva gjør du når det er foreldremøte i barnehage/skole? 

Det er ikke andres problem at du er alene med ungene. Det må du selv være proaktiv og ha en plan for.

Anonymkode: a21ee...761

• Liker 19
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

ts

Også? 

Anonymkode: 86611...c66

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...