AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #1 Skrevet 6. desember 2021 Vi har et dilemma i familien. Pappa har giftet seg med en yngre dame, og vi er bekymret for arven. Hun er kjempe snill, og vi liker henne godt, men hun er fra Thailand og familiens hennes er veldig fattige. Vi er tre søsken, der to av oss er mindreårige ( 13 og 16 ). Jeg er eldst. Pappa kommer til å arve våre besteforeldre. De har to hytter, et stort hus i fint strøk og flere biler. Huset er ferdig nedbetalt og prisantydning er på nesten 9 millioner! Besteforeldrene våre er snart 80 og 85. En av dem er hjerteoperert og kommer mest sannsynlig ikke til å leve lenge. Den andre har diabetes og får en god del oppfølging. Stemor hjelper dem begge mye og har blitt den datteren de aldri fikk. Pappa er alenebarn. stemor har 4 barn fra før. Ingen felles med pappa. Skal de også arve fars hus? Selv om jeg liker stemor, så er jeg redd hun kommer til å få mye av arven vår. Bekymringen bunner i at pappa har fått en sykdom som kommer til å forkorte livet hans betraktelig. Jeg så også helt tilfeldig at de ikke har noe særavtale. Betyr dette at dersom pappa dør, så kan hun ende opp med halve arven vår? Hva kan vi i så fall gjøre for å hindre det? Huset står på dem begge selv om det var papp som la inn 100% egenkapital. Bilen står på begge selv om det bare var han som betalte. Og hytta på besteforeldre. Anonymkode: 23df0...763 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #2 Skrevet 6. desember 2021 Den eneste som kan gjøre noe med dette er din far,ellers risikerer dere bare å få pliktarven. Dere får langt under halvparten da,pliktarven er 1 mill på dere hver,resten kan gå til hans nye kone. Anonymkode: 418f4...a65 7
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #3 Skrevet 6. desember 2021 Dersom dere har en mor som er avdød og som din far sitter i uskiftet bo etter så er dette "arven deres" (altså dere som er barn både av far og (avdød) mor. Alt annet av penger din far har er ikke "arv" men din far sine penger. Penger blir først til arv når en person er død. Dersom din far dør uten testamente deles arven (pengene) etter loven. Men han kan selvsagt gi vekk alle sine penger mens han er i live - nettopp fordi pengene hans ikke er "arv" men hans egne penger. Å påstå at det er "dine" penger blir som om jeg skulle minne deg på at du ikke må dra ut og drikke og feste eller unne deg ferier fordi alle dine penger er arven til dine barn. Urimelig. Altså har du, med mindre din mor er død, ingen arv. Anonymkode: 2c3df...228 10
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #4 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dersom dere har en mor som er avdød og som din far sitter i uskiftet bo etter så er dette "arven deres" (altså dere som er barn både av far og (avdød) mor. Alt annet av penger din far har er ikke "arv" men din far sine penger. Penger blir først til arv når en person er død. Dersom din far dør uten testamente deles arven (pengene) etter loven. Men han kan selvsagt gi vekk alle sine penger mens han er i live - nettopp fordi pengene hans ikke er "arv" men hans egne penger. Å påstå at det er "dine" penger blir som om jeg skulle minne deg på at du ikke må dra ut og drikke og feste eller unne deg ferier fordi alle dine penger er arven til dine barn. Urimelig. Altså har du, med mindre din mor er død, ingen arv. Anonymkode: 2c3df...228 Hun er ikke min mor men stemor. Min mor har ingen flere barn eller mann så hun arver vi alt fra uansett. Anonymkode: 23df0...763 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #5 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Den eneste som kan gjøre noe med dette er din far,ellers risikerer dere bare å få pliktarven. Dere får langt under halvparten da,pliktarven er 1 mill på dere hver,resten kan gå til hans nye kone. Anonymkode: 418f4...a65 Hvordan ? Han får noe mellom 9-11 millioner når besteforeldre dør. Hvordan kan store deler av denne summen gå til hans kone og ikke barn ? Trodde det var motsatt, jeg. At partnere fikk lite og barn mest. Han vil dessverre ikke skrive noe testament eller annen avtale. Anonymkode: 23df0...763 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #6 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvordan ? Han får noe mellom 9-11 millioner når besteforeldre dør. Hvordan kan store deler av denne summen gå til hans kone og ikke barn ? Trodde det var motsatt, jeg. At partnere fikk lite og barn mest. Han vil dessverre ikke skrive noe testament eller annen avtale. Anonymkode: 23df0...763 Så lenge han ikke skriver testamente eller annet arver dere mest etter loven og hun minst. Anonymkode: bbcbf...73c 6
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #7 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvordan ? Han får noe mellom 9-11 millioner når besteforeldre dør. Hvordan kan store deler av denne summen gå til hans kone og ikke barn ? Trodde det var motsatt, jeg. At partnere fikk lite og barn mest. Han vil dessverre ikke skrive noe testament eller annen avtale. Anonymkode: 23df0...763 Du er grisk. Du bør heller unne din stemor, som sikkert kommer fra fattige kår, å arve halvparten fra din far. Ingenting du kan gjøre med det. Deal with it. Anonymkode: 74614...e8b 10
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #8 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du er grisk. Du bør heller unne din stemor, som sikkert kommer fra fattige kår, å arve halvparten fra din far. Ingenting du kan gjøre med det. Deal with it. Anonymkode: 74614...e8b Hun får jo ikke arve halvparten etter loven ? Anonymkode: 23df0...763 9
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #9 Skrevet 6. desember 2021 Du kan vel få besteforeldrene dine til å skrive testamente eller gi dere hyttene mens de fremdeles er i live? Men voldsomt kynisk da. Anonymkode: 040c9...652 4
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #10 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du kan vel få besteforeldrene dine til å skrive testamente eller gi dere hyttene mens de fremdeles er i live? Men voldsomt kynisk da. Anonymkode: 040c9...652 Det tror jeg ikke de har tenkt. Stemor er snill, men tenker likevel det er urettferdig at hun og pappa arver alt det der. Barna hennes får også rettigheter ? Anonymkode: 23df0...763 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #11 Skrevet 6. desember 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det tror jeg ikke de har tenkt. Stemor er snill, men tenker likevel det er urettferdig at hun og pappa arver alt det der. Barna hennes får også rettigheter ? Anonymkode: 23df0...763 Hvorfor i alle verden er det urettferdig? Arv er ikke en rettighet du har. Faren din arver sine foreldre, han kan gjøre med arven som han vil. Han har valgt å gifte seg med denne damen, han kunne likegjerne valgt å få fire barn med noen også. Så hadde arven blitt fordelt på like mange. Eneste valget jeg kan skjønne du har er å snakke med din far eller besteforeldre, men vær forsiktig, du høres grisk ut. Anonymkode: 040c9...652 9
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #12 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hun får jo ikke arve halvparten etter loven ? Anonymkode: 23df0...763 Alle barna da. Får halvparten på deling. Synes det er ganske spesielt å sitte der å regne på verdier fra besteforeldre som lever. Som man se for seg skal arve. Rimelig spesielt.. Anonymkode: 74614...e8b 2
Guppy88 Skrevet 6. desember 2021 #13 Skrevet 6. desember 2021 Hvis han ikke skriver testamente arver hun 1/4 etter ham. Siden dere arver etter begge foreldre på hver sin kant, og det er snakk om mange millioner på farssiden, står dere ikke akkurat på bar bakke. Og siden din stemor hjelper dine besteforeldre mye og de er glade i henne, unner du henne vel sin andel? 17
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #14 Skrevet 6. desember 2021 Tenk om folk kunne ha tatt et kjapt Google-søk før de spyr ut feilinformasjon .... Anonymkode: e4a45...8ca 11
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 6. desember 2021 #15 Skrevet 6. desember 2021 Ektefeller har arverett til hverandre, etter norsk lov 25 % dersom ektefellen har livsarvinger (barn eller barnebarn). Dvs. at 75 % av det han etterlater seg går til barna. Sitter han i uskifta bo (dersom din mor er død og dere ikke har fått morsarva), blir det enda mer på dere. Altså ingen fare for at hun skal få alt, nei. https://www.domstol.no/arv-og-skifte/dodsfall-og-arv/arv-nar/
Cole Skrevet 6. desember 2021 #16 Skrevet 6. desember 2021 (endret) AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Vi har et dilemma i familien. Anonymkode: 23df0...763 Mitt beste tips: Bruk noen tusen på en god arverettsadvokat der du får svar på spørsmålene dine i stedet for å prøve å finne ut av dette på egenhånd og risikere å sitte med skjegget i postkassa... Endret 6. desember 2021 av Cole 3
spinner Skrevet 6. desember 2021 #17 Skrevet 6. desember 2021 Cole skrev (5 minutter siden): Mitt beste tips: Bruk noen tusen på en god arverettsadvokat der du får svar på spørsmålene dine i stedet for å prøve å finne ut av dette på egenhånd og risikere å sitte med skjegget i postkassa... Eller sitt stille i båten. Stemor arver ikke deres besteforeldre, det gjør din far. Hadde jeg vært ham og oppfattet at barna begynte å bli griske hadde det vært kort vei til testamente. Dere får 75% etter din far uten testamente, men med de verdiene vi snakker om her kan han testamentere 70-80% til stemor om han blir sur nok. 12
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #18 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Du er grisk. Du bør heller unne din stemor, som sikkert kommer fra fattige kår, å arve halvparten fra din far. Ingenting du kan gjøre med det. Deal with it. Anonymkode: 74614...e8b Det var et stygt svar! Det er helt naturlig for TS å tenke på dette, når besteforeldrenes og fars penger kan gå til helt andre enn familien! Jeg kjenner noen dette skjedde med, og mannens 4 barn satt igjen uten noe, med en fattig mor, mens stemor og hennes sønner lever i dag det glade liv! Det burde vært regler for dette, siden nyetablering av familier blir mer og mer vanlig. Anonymkode: 21999...3e5 15
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #19 Skrevet 6. desember 2021 spinner skrev (1 minutt siden): Eller sitt stille i båten. Stemor arver ikke deres besteforeldre, det gjør din far. Hadde jeg vært ham og oppfattet at barna begynte å bli griske hadde det vært kort vei til testamente. Dere får 75% etter din far uten testamente, men med de verdiene vi snakker om her kan han testamentere 70-80% til stemor om han blir sur nok. Far burde forstå barna sine tanker. Dette handler ikke om griskhet, men om faktisk følelsen av å bli tilsidesatt! Dette er en vond følelse for mange barn i dagens samfunn! De eldste barna blir alltid skadelidende, når foreldre skiller seg osv. Anonymkode: 21999...3e5 3
Khloe P.T Skrevet 6. desember 2021 #20 Skrevet 6. desember 2021 Det har vært mange tråder om arv den siste tiden. Jeg synes det er helt horribelt hvor opptatt voksne barn er av arven etter foreldrene sine. Selv har jeg aldri tenkt tanken om at det skal tilfalle meg større beløp når foreldrene mine dør. De LEVER og det er deres penger. Jeg har også voksne barn og de kunne bare prøvd seg på å blande seg i min økonomi. 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå