AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #1 Skrevet 6. desember 2021 Ta katt feks, de lever jo i grunn av å jakte og spise kjøtt etc. Generelt; forer dere dyrene med vegansk/vegetariansk mat? Spør da jeg genuint lurer på dette🙏🏻 Anonymkode: 9f3ca...c87 3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #3 Skrevet 6. desember 2021 Har ingen problemer med at dyr spiser kjøtt. Anonymkode: 99f15...169 2
Gjest IKC Skrevet 6. desember 2021 #4 Skrevet 6. desember 2021 Katter må vel ha kjøtt for å kunne leve har jeg forstått? Hunder er vel mer omnivore som oss mennesker, og kan fint leve på plantekost, men vår hun foretrekker kjøtt og får deretter. Kjøttet i hundemat er stort sett rester fra kjøttindustrien så har ingen problemer med at min hund spiser kjøtt
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #5 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei. Anonymkode: 27b5b...36d AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har ingen problemer med at dyr spiser kjøtt. Anonymkode: 99f15...169 IKC skrev (1 minutt siden): Katter må vel ha kjøtt for å kunne leve har jeg forstått? Hunder er vel mer omnivore som oss mennesker, og kan fint leve på plantekost, men vår hun foretrekker kjøtt og får deretter. Kjøttet i hundemat er stort sett rester fra kjøttindustrien så har ingen problemer med at min hund spiser kjøtt Hyklere med andre ord. Er så dumt å lese at jeg må le... Anonymkode: c8158...d9f 10
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #6 Skrevet 6. desember 2021 TS her. Jeg synes dette er interessant og ønsker å vite litt mer om hvorfor det feks er greit at husdyret spiser kjøtt, men ikke vi mennesker? Vi er alle dyr. Skjønner at industrien bak er mye av årsaken, men husdyrene får ikke akkurat tak i annet kjøtt enn oss (med mindre man tenker på fugl og mus katten tar), så hvorfor er det ene mer greit enn det andre? Jeg spør IKKE for å gjøre narr! Jeg spør for å forstå! Anonymkode: 9f3ca...c87 4
Gjest IKC Skrevet 6. desember 2021 #7 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): TS her. Jeg synes dette er interessant og ønsker å vite litt mer om hvorfor det feks er greit at husdyret spiser kjøtt, men ikke vi mennesker? Vi er alle dyr. Skjønner at industrien bak er mye av årsaken, men husdyrene får ikke akkurat tak i annet kjøtt enn oss (med mindre man tenker på fugl og mus katten tar), så hvorfor er det ene mer greit enn det andre? Jeg spør IKKE for å gjøre narr! Jeg spør for å forstå! Anonymkode: 9f3ca...c87 Det er en interessant problemstilling, jeg personlig har ikke noe imot at andre mennesker spiser kjøtt, jeg har selv valgt å ikke spise kjøtt på grunn av at jeg ikke synes det er verd å ta et liv for at jeg skal spise mat, når jeg trives like godt med å spise noe annet. Men jeg forstår og respekterer at andre ikke ser det på samme måte. Vi forsøkte å gi hunden vår vegetarisk mat, men hun likte det ikke og tenker rett og slett ikke sulte min egen hund 😅
Myrmica Skrevet 6. desember 2021 #8 Skrevet 6. desember 2021 Kan en som er veganer egentlig holde kjæledyr som spiser kjøtt? Ideologien går jo ut på at dyr ikke skal brukes eller utnyttes på noen måte, man skal verken spise dyr, bruke produkter fra dyr, eller støtte noen form for utnyttelse av dyr. Men ved å holde f.eks hund eller katt er man jo med å støtte kjøttproduksjon, da kjæledyret fôres med kjøtt. Kan man kalle seg ren veganer da? Spør også fordi jeg lurer, ingen kritikk. 6
Gjest IKC Skrevet 6. desember 2021 #9 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hyklere med andre ord. Er så dumt å lese at jeg må le... Anonymkode: c8158...d9f Kan du utdype hva som her hyklersk og hvorfor du synes dette er dumt? Er vanskelig å innta andres perspektiv og tanker når uttalelsene er såpass mangelfulle og ubegrunnede
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #10 Skrevet 6. desember 2021 2 minutter siden, IKC said: Det er en interessant problemstilling, jeg personlig har ikke noe imot at andre mennesker spiser kjøtt, jeg har selv valgt å ikke spise kjøtt på grunn av at jeg ikke synes det er verd å ta et liv for at jeg skal spise mat, når jeg trives like godt med å spise noe annet. Men jeg forstår og respekterer at andre ikke ser det på samme måte. Vi forsøkte å gi hunden vår vegetarisk mat, men hun likte det ikke og tenker rett og slett ikke sulte min egen hund 😅 Men da er du vel i bunn og grunn glad for at det finnes en kjøttindustri? Det blir litt dobbeltmoralsk, ikke sant. Anonymkode: b6803...eb3 4
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #11 Skrevet 6. desember 2021 Har ingen problemer med at hundene mine spiser kjøtt. Jeg syns det er ekkelt å kjøpe, men jeg har forpliktet meg til å gi dem mat som er tilpasset dem. Å være vegetarianer er et moralsk valg fra mitt ståsted, av dyrevelferdshensyn. Hundene mine kan ikke ta moralske valg, og hadde de levd i det fri, ville de jo drept dyra også. Så det handler for meg ganske enkelt om evnen til å reflektere og ta et moralsk valg/evnen til empati osv. Som ikke hunder har på samme måte som oss, så da skal de slippe å spise noe som er unaturlig for dem. Skulle imidlertid gjerne kjøpt kjøtt til dem utenom kjøttindustrien, som har hatt det bra. Men nå har jeg endt med å ha hyperallergiske hunder som bare tåler veldig spesifikk mat, så det fungerer ikke. Så jeg tenker at jeg gjør det jeg kan, som føles riktig for meg når jeg spiser, og siden jeg har valgt å ha hunder, må jeg også gjøre valg som er bra for dem. Mange mener jo at jeg er hyklersk uansett fordi jeg "bare" er vegetarianer og spiser melkeprodukter, så man kan ikke tilfredsstille alle, men gjøre det man føler er riktigst og som man lever best med for seg selv. Hva alle andre gjør orker jeg ikke bry meg om. Anonymkode: e1b97...da7 10
Gjest IKC Skrevet 6. desember 2021 #12 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men da er du vel i bunn og grunn glad for at det finnes en kjøttindustri? Det blir litt dobbeltmoralsk, ikke sant. Anonymkode: b6803...eb3 Joda, forstår at det oppfattes som dobbeltmoralskt å avstå fra kjøtt selv for så å fore kjæledyret kjøtt, egentlig er det ganske dobbeltmoralskt å ha kjæledyr i utgangspunktet. Kunne helt sikkert fått hunden til å spise vegetarisk hvis jeg hadde anstrengt meg litt mer, men da skal jeg vedde på at jeg hadde blitt kalt ekstrem og at jeg hadde "prakket på hunden vegetar piss" hadde sikkert blitt kalt dyremishandler og dobbeltmoralsk der også. Jeg ser virkelig ikke problemet ditt med at hunden spiser kjøtt, hvorfor er det så sykt provoserende ?
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #13 Skrevet 6. desember 2021 Har ikke dyr nå, men hadde kanin, så ingen aktuell problemstilling. Anonymkode: 9e3ff...30e 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #14 Skrevet 6. desember 2021 Jeg spiser i hovedsak vegetarisk, og det er en selvfølge at katten min skal spise kjøtt. Noe annet mener jeg oppriktig er dyremishandling. Anonymkode: fdfef...0e4 9
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #15 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Hyklere med andre ord. Er så dumt å lese at jeg må le... Anonymkode: c8158...d9f Fordi? Jeg har tatt valget om at JEG ikke vil spise kjøtt, hva andre spiser driter jeg i. Jeg har valgt bort kjøtt som en del av kostholdet mitt, hunder og katter er kjøttetere og det hadde aldri falt meg inn at de skal leve på vegetar kosthold. Det er litt morsomt at så mange tror at vegetarianere er ekstremister som skal kjempe for vegetarisk kosthold koste hva det koste vil. Anonymkode: 99f15...169 6
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #16 Skrevet 6. desember 2021 Ts. Ikke vits å gå inn på denne problematikken. Veganere er stokk dumme som ikke klarer å se lenger enn sin egen nese. Anonymkode: 6f346...d00 6
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #17 Skrevet 6. desember 2021 Det viktigste å diskutere her er hvorfor veganere mener at mennesker som spiser kjøtt er dårlig for klima, samtidig som at de samme menneskene skaffer seg et kjæledyr som spiser kjøtt. Man er med på å støtte kjøttindustrien hvis man har et kjæledyr. Anonymkode: f6b22...9eb 9
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #18 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ts. Ikke vits å gå inn på denne problematikken. Veganere er stokk dumme som ikke klarer å se lenger enn sin egen nese. Anonymkode: 6f346...d00 Det er jo du som er dum når du tror alle veganere er like. Anonymkode: 99f15...169 13
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #19 Skrevet 6. desember 2021 Et ikkje kjøtt for min eigen del. Kan ikkje ta valg for andre. Dvs, dottera mi får kjøtt, kattane mine og edderkoppen. Å bli veggis er mitt valg, skal ikkje tvinge det på andre. Anonymkode: 5b5a8...fa7 4
Knirke Skrevet 6. desember 2021 #20 Skrevet 6. desember 2021 (endret) 47 minutter siden, IKC said: Katter må vel ha kjøtt for å kunne leve har jeg forstått? Hunder er vel mer omnivore som oss mennesker, og kan fint leve på plantekost, men vår hun foretrekker kjøtt og får deretter. Kjøttet i hundemat er stort sett rester fra kjøttindustrien så har ingen problemer med at min hund spiser kjøtt Dette er (dessverre) feil. Først og fremst fordi hundematmarkedet er så gigantisk at det ikke finnes nok rester. Det andre er at dyrefôrindustrien er veldig konkurranseutsatt. Å bruke rester fra kjøttindustrien ville endret sammensetningen i fôret fra parti til parti. Det merker hundeeiere med én gang, og bytter fôr. Hundematprodusenter kjøper kjøtt via de samme kjøttmarkedene som menneskemat-produsenter. Endret 6. desember 2021 av Knirke 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå