AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #1 Skrevet 6. desember 2021 Barnet vårt er av den litt forsiktige typen, men trives godt i barnehagen og leker med flere av barna der. De er 5 år. Vi har invitert med andre barn hjem en god del, noen en gang (nå i høst) og andre flere ganger. Alle har dessuten vært i bursdag her i tillegg. Hittil i høst har h*n blitt invitert tilbake én eneste gang uoppfordret og en gang på oppfordring fra meg (jeg spurte direkte). Jeg synes dette er så kjipt. De andre er med hverandre hjem stadig vekk, mens vårt barn da ikke blir en del av det. Jeg vet at barnet oppfører seg fint på besøk, er kanskje mindre utadvendt og mer stille enn andre, men det betyr jo ikke at ikke h*n synes det er stas å være på besøk. Dessuten tenker jeg at det er veldig fint å øve på dette. Hva gjør dere andre? Spør dere direkte om deres barn kan være med hjem eller fortsetter dere å invitere i håp om at barnet en gang blir invitert tilbake? Vi har gjerne besøk, det er bare koselig, men jeg blir bare så skuffet over at ingen liksom husker på barnet vårt tilbake. Anonymkode: c5490...16f
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #2 Skrevet 6. desember 2021 Vi har det litt sånn med et av våre barn som er litt eldre. Vi har invitert hjem utallige ganger, men det er mye sjeldnere hun blir invitert bort. Eller dvs: Hun blir invitert hos noen, men enkelte andre som har vært her utallige ganger, inviterer ikke tilbake til tross for at de alltid sier «neste gang må du komme til oss, da». Dette er foreldre vi ikke kjenner så godt og som jeg ikke føler meg komfortabel til å snakke med om det direkte. Synes som deg at dette er litt sårt, men tenker bare at vi fortsetter å invitere, så får andre gjøre som de vil. De fleste har det jo ganske travelt, så velger å tenke at det er forklaringen mer enn at de ikke vil. Alternativt kan du jo ta det opp mer som en generell problemstilling f.x på et foreldremøte. Anonymkode: 00110...4b3 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #3 Skrevet 6. desember 2021 31 minutter siden, AnonymBruker said: Hva gjør dere andre? Spør dere direkte om deres barn kan være med hjem eller fortsetter dere å invitere i håp om at barnet en gang blir invitert tilbake? Anonymkode: c5490...16f Vi gjorde det siste. Prøvde å invitere flere forskjellige, og når vi da traff på noen som faktisk inviterte tilbake så inviterte vi dem litt oftere. 22 minutter siden, AnonymBruker said: Vi har det litt sånn med et av våre barn som er litt eldre. Vi har invitert hjem utallige ganger, men det er mye sjeldnere hun blir invitert bort. Eller dvs: Hun blir invitert hos noen, men enkelte andre som har vært her utallige ganger, inviterer ikke tilbake til tross for at de alltid sier «neste gang må du komme til oss, da». Dette er foreldre vi ikke kjenner så godt og som jeg ikke føler meg komfortabel til å snakke med om det direkte. Synes som deg at dette er litt sårt, men tenker bare at vi fortsetter å invitere, så får andre gjøre som de vil. De fleste har det jo ganske travelt, så velger å tenke at det er forklaringen mer enn at de ikke vil. Alternativt kan du jo ta det opp mer som en generell problemstilling f.x på et foreldremøte. Anonymkode: 00110...4b3 Dette irriterte meg så veldig! Greit at det ikke passer for alle å invitere tilbake, men la nå være å gi et barn falske forhåpninger i alle fall! Gutten min syntes det var stas å ha besøk og tenkte ikke over at det ikke kom invitasjoner tilbake, men når de plantet idéen hos ham så ble han jo gira og gikk og ventet på noe som aldri skjedde. Argh! Anonymkode: 68504...dfb 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #4 Skrevet 6. desember 2021 Om barnet har fått en åpen «returinvitasjon», hadde jeg rett og slett spurt om jeg møtte foreldrene. «Pia synes det var så kjekt å være på besøk hos Hans, og lurte veldig på når hun kunne få komme på besøk til han?» Mange foreldre følger bare strømmen, de er fornøyde så lenge eget barn har sosial omgang, og inviterer der de kjenner foreldrene eller barnet selv spør. Så lenge de er så små som fem, ville jeg strukket meg litt over egen komfort-grense for å spørre😉 Anonymkode: e1927...77a 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #5 Skrevet 6. desember 2021 Vi sliter med det samme, med et litt eldre barn i småskolen. Vi har barn på besøk her mange ganger i uka.. Både invitert og spontant fordi vi bor nært skolen. Itillegg til overnattinger, utflukter Etc. Men det kommer nesten aldri invitasjoner tilbake. Ved henting sier foreldrene «så må Jonas komme til oss snart også», men det blir aldri noe mer konkret. Vi ser at de andre vennene er med hverandre hjem og mistenker at det handler om at barna selv «maser» seg til å få bli med andre. Vår gutt er en forsiktig type og tørr ikke spørre så direkte. Og jeg synes jo det er litt frekt om jeg som mamma skal sende en melding med «når kan Jonas komme til dere??». Men jeg må kanskje bare gjøre det? Gjør dere andre det? Og i såfall, hvordan formulerer dere dere? Vi vet at gutten vår er veldig rolig, snill og høflig, og han har mange gode venner, så vi vet at det ikke er der skoen trykker. Vanskelig og sår situasjon… Anonymkode: ec7d7...450
Hedda-78 Skrevet 6. desember 2021 #6 Skrevet 6. desember 2021 Neste gang foreldrene sier "Neste gang må Thea komme til oss", så bare svar. "Ja, så hyggelig, passer det på fredag kanskje?" eller " Ja, så hyggelig, denne uken er vi litt opptatt, men det passer for Thea på mandag eller tirsdag" Eller send en melding : "Thea sier hun har så lyst til å besøke Pia neste helg, passer det? Bare si ifra hvis det ikke passer, altså" Man må være litt frampå. 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #7 Skrevet 6. desember 2021 Ikke alle liker å ha besøk av andres barn. Enkelt og greit. Anonymkode: 8ac9e...dd9 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #8 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ikke alle liker å ha besøk av andres barn. Enkelt og greit. Anonymkode: 8ac9e...dd9 Er ikke det en del av pakken når man har barn? Når ens egne barn drar på besøk til andre, er det ikke da en plikt å være med på «dugnaden» og ta sin runde med gjester hjem? Når barna er så små at de går i barnehagen så er det jo de voksne som styrer. Men etterhvert som de blir større kommer det jo helt andre forventninger til å ha med gjester hjem… Da blir det vanskelig å nekte, og det kan gjøre det vanskelig for barnet sosialt og. Det er jo litt fristende å si: «Liker du ikke å ha besøk av andres unger? Det skulle du ha tenkt på før du fikk barn!» Forstår at det kan være gode grunner til at man ikke kan ha med andres barn hjem, for eksempel sykdom. Men unnskyldningen om at «man ikke liker å ha besøk av andres barn» er for tynn altså. Anonymkode: 9d000...8e2 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #9 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Ikke alle liker å ha besøk av andres barn. Enkelt og greit. Anonymkode: 8ac9e...dd9 Nå er det jo snakk om dem som ikke inviterer hjem feks vårt barn, men stadig inviterer hjem andre. Jeg har full forståelse at det er vanskelig med besøk for noen av ulike årsaker, men det er altså ikke de det gjelder. Anonymkode: c5490...16f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå