AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #1 Skrevet 6. desember 2021 vi snakket mye med stedatter om at det kunne være lurt å skaffe seg en jobb på si nå når det nærmer seg bil, lapp og pengebruk generelt. hun gjorde det, men fant for ut at å jobbe ikke passet inn i hennes liv og sa opp jobben. Jeg sa til far at han da bør kutte pengekassa også, fordi hun trenger å lære at noe må ofres for å kunne leve ett liv i sus og dus. Men det gjør ikke far. Forer jenter med penger og nå har han vert å kjøpt julegaver for hun også. Hun gjør altså ingenting hjemme, spiser ute med venner flere dager i uka, henger med vennene 24/7 og maser mye om diverse som hun ønsker seg. Hun mener at skolearbeidet hun gjør og resultatene hun får bør hun få betalt for. Jeg holder på å bli gal. Nå går jenta å maser om at jeg må kjøpe julegave til far for henne. Dette skjer faktisk ikke. Hun får sitte der uten julegave til sin far om hun ikke greier å hoste opp gaven selv. Lillesøster på ni år kjøper selv/ordner julegaver til venner og familie og har hun lyst på noe godt i butikken/kiosken så kjøper hun selv. Hun kan få penger fra oss til sånt om vi er på noe, men kjøper selv. Storesøster får også penger av og til, men slår alltid følge med far og han betaler såklart for henne. Så da ender jo hun med å få dobbelt opp hver gang. I tillegg så stakkarsligjør hun seg til besteforeldre også og får penger der, hver bidige gang. Lillesøster får ingenting, fordi hun ikke tigger. det har hun ikke lov til. Jeg er så lei dette. Og det blir jo så urettferdig, men jeg kan ikke endre det heller fordi jeg ikke ønsker at min datter skal bli slik at hun setter seg på fanget til bestedar i nesten voksen alder å sier: jeg ønsker meg iphone 13, liksom. så hva gjør jeg? samboer er det ikke mulig å snakke med om sin "lille" skatt. Anonymkode: a28af...c5a 11
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #2 Skrevet 6. desember 2021 Han gjør jo jenta en enorm bjørnetjeneste her, skadelig rett og slett. Hun får et villt syn på penger og økonomi, og hvordan skal hun få penger resten av livet, komme løpende til far? Anonymkode: 9d9fd...40b 25
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #3 Skrevet 6. desember 2021 Hvor får lillesøster penger fra da? Hun kjøper selv, skriver du. Jobber hun? Tenker at det kanskje ligger mer under her. Det er alltid følelser involvert, storesøster føler nok på at hun er din stedatter. Å, føler så med alle disse stebarna jeg. Anonymkode: cc33d...170 25
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #4 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvor får lillesøster penger fra da? Hun kjøper selv, skriver du. Jobber hun? Tenker at det kanskje ligger mer under her. Det er alltid følelser involvert, storesøster føler nok på at hun er din stedatter. Å, føler så med alle disse stebarna jeg. Anonymkode: cc33d...170 Enig Anonymkode: 66e01...cbf 3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #5 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvor får lillesøster penger fra da? Hun kjøper selv, skriver du. Jobber hun? Tenker at det kanskje ligger mer under her. Det er alltid følelser involvert, storesøster føler nok på at hun er din stedatter. Å, føler så med alle disse stebarna jeg. Anonymkode: cc33d...170 de får jo penger begge to innimellom. om vi skal noe spesiellt.. men når en er 17 år og er ute å spiser ute flere dager i uka og generelt bruker mye penger på unødvendige ting så er det vell naturlig å tjene egne penger til dette selv. for det har nemmelig ikke resten av familien råd til. Anonymkode: a28af...c5a 23
powerpuffen Skrevet 6. desember 2021 #6 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor får lillesøster penger fra da? Hun kjøper selv, skriver du. Jobber hun? Tenker at det kanskje ligger mer under her. Det er alltid følelser involvert, storesøster føler nok på at hun er din stedatter. Å, føler så med alle disse stebarna jeg. Anonymkode: cc33d...170 Ja, nå er ikke lillesøster gammel nok til å jobbe, så hun må selvsagt få penger. Men jeg skjønner eldste også, hun ønsker nok å få penger hun også, selv om hun kan spe på med jobb selvsagt. Jeg tror du har et poeng her med at storesøster nok føler på at hun er TS stedatter. Jeg synes forsåvidt stedatter er fornuftig som fokuserer på skole. TS skriver følgende; "Jeg holder på å bli gal. Nå går jenta å maser om at jeg må kjøpe julegave til far for henne. Dette skjer faktisk ikke. Hun får sitte der uten julegave til sin far om hun ikke greier å hoste opp gaven selv." Men, hun på 9? Hun får penger til gaver da, eller? Det er urettferdig, uansett alder. Jeg tror ikke eldste datter har noe problemer med å ordne gaven selv, men hun føler vel på det at yngste får penger til gaver, så hvorfor skal ikke eldste få det da? 15
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #7 Skrevet 6. desember 2021 og når hun da snylter på alt annet i tillegg så blir det jo store summer til slutt. I tillegg så tigger hun noe fælt til besteforeldrenene sine Anonymkode: a28af...c5a 4
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #8 Skrevet 6. desember 2021 Just now, AnonymBruker said: de får jo penger begge to innimellom. om vi skal noe spesiellt.. men når en er 17 år og er ute å spiser ute flere dager i uka og generelt bruker mye penger på unødvendige ting så er det vell naturlig å tjene egne penger til dette selv. for det har nemmelig ikke resten av familien råd til. Anonymkode: a28af...c5a Kan du ikke bare slutte å bry deg? La stedatteren være, det går seg nok til. Anonymkode: cc33d...170 11
powerpuffen Skrevet 6. desember 2021 #9 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): de får jo penger begge to innimellom. om vi skal noe spesiellt.. men når en er 17 år og er ute å spiser ute flere dager i uka og generelt bruker mye penger på unødvendige ting så er det vell naturlig å tjene egne penger til dette selv. for det har nemmelig ikke resten av familien råd til. Anonymkode: a28af...c5a Er enig med deg i dette, at forbruket kanskje er i overkant, men husk at en 17-åring trenger mer enn hva en 9-åring gjør. Jeg synes iallfall du bør være rettferdig i pengefordelingen, også får hun ordne gaven selv. 5
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #10 Skrevet 6. desember 2021 Just now, AnonymBruker said: og når hun da snylter på alt annet i tillegg så blir det jo store summer til slutt. I tillegg så tigger hun noe fælt til besteforeldrenene sine Anonymkode: a28af...c5a Hvorfor bryr du deg om besteforeldrene gir henne penger? Det går da ikke ut fra din konto, eller? Anonymkode: cc33d...170 20
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #11 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor bryr du deg om besteforeldrene gir henne penger? Det går da ikke ut fra din konto, eller? Anonymkode: cc33d...170 fordi hun ikke lærer seg forskjell på opp og ned.. og fordi hun tigger om penger Anonymkode: a28af...c5a 7
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #12 Skrevet 6. desember 2021 Er du stemoren fra helvete? Tåler ikke at besteforeldrene gir stedatter penger! Anonymkode: cc33d...170 14
Guppy88 Skrevet 6. desember 2021 #13 Skrevet 6. desember 2021 (endret) Jeg ville ha satt opp en del gjøremål som du faktisk trenger at blir gjort, og en lønningsliste som du synes er rettferdig. Da kan hun raskt tjene inn pengene til fars julegave. Endret 6. desember 2021 av Guppy88 10
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #14 Skrevet 6. desember 2021 Just now, AnonymBruker said: fordi hun ikke lærer seg forskjell på opp og ned.. og fordi hun tigger om penger Anonymkode: a28af...c5a Å, du. Hun lærer seg nok forskjell på ting og tang. Bare vær sikker du. Jeg er selv bestemor og gir virkelig barnebarna penger uansett hva steforelder sier! Anonymkode: cc33d...170 11
powerpuffen Skrevet 6. desember 2021 #15 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): samboer er det ikke mulig å snakke med om sin "lille" skatt. Anonymkode: a28af...c5a For øvrig synes jeg siste setning i HI sier mye om hvordan du ser på din stedatter. Det er åpenbart at du mener dette på en nedlatende måte. 25
CrazyCatLady2500 Skrevet 6. desember 2021 #16 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er du stemoren fra helvete? Tåler ikke at besteforeldrene gir stedatter penger! Anonymkode: cc33d...170 Det skrev hun da slettes ikke. Nå er du urettferdig. 16
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #17 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er du stemoren fra helvete? Tåler ikke at besteforeldrene gir stedatter penger! Anonymkode: cc33d...170 syns du det er greit at 1 får 500kr flere ganger i uka etter å ha mast mens 2 får 0 fordi hun er oppdratt til å ikke mase på andre om penger?? Anonymkode: a28af...c5a 21
CrazyCatLady2500 Skrevet 6. desember 2021 #18 Skrevet 6. desember 2021 Guppy88 skrev (1 minutt siden): Jeg ville ha satt opp en del gjøremål som du faktisk trenger at blir gjort, og en lønningsliste som du synes er rettferdig. Da kan hun raskt tjene inn pengene til fars julegave. Dette er et godt forslag! 1
powerpuffen Skrevet 6. desember 2021 #19 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): syns du det er greit at 1 får 500kr flere ganger i uka etter å ha mast mens 2 får 0 fordi hun er oppdratt til å ikke mase på andre om penger?? Anonymkode: a28af...c5a Jammen så sett en gylden middelvei da! Du gjør det jo vanskeligere enn hva det trenger å være. Gi beskjed om at begge får maks xx i uka, så enkelt er det. 8
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #20 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): syns du det er greit at 1 får 500kr flere ganger i uka etter å ha mast mens 2 får 0 fordi hun er oppdratt til å ikke mase på andre om penger?? Anonymkode: a28af...c5a i tillegg til å få dobbelt opp hjemme fordi hun ikke evner å bruke pengene hun har fått til formålet? Anonymkode: a28af...c5a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå