Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på min første jordmortime idag. Hun gikk gjennom spørsmålene på skjemaet og jeg svarte at jeg går på dps for depresjon jeg har hatt siden tenårene. Og at jeg sliter fordi min far er psykisk mishandler og det har ødelagt meg psykisk. Har derfor vært i feile forhold fordi jeg ikke vet hvor grenser går og at jeg ikke må finne meg i å bli behandlet så dårlig. Fordi jeg er vant til å bli behandlet sånn av pappa. 

Hun sier jeg ser så dradd ut i fjeset. Og om jeg tror jeg kan være mor for et barn til? Og hvordan jeg så for meg det skulle skje? (har et barn på 10 år fra tideligere forhold). Og at jeg kanskje burde snakke med amathea. 

Tårene begynte bare å renne på vei hjem. Jeg følte jeg ble så dømt og uglesett. Jeg har alt annet på stell i livet og det andre barnet mitt betyr alt og jeg gjør virkelig så godt jeg kan for å gi han et godt liv og det motsatte av det jeg opplevde i oppveksten. Jeg har bare hatt det vondt inni meg i veldig mange år. Jeg vil ikke gå noe mer til jordmor nå 😥

Anonymkode: fd2c6...a84

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fy f. Snakk med psykologen om hendelsen og be om en annen jordmor på helsestasjonen. 

Anonymkode: f0ede...4b7

• Liker 25
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Var på min første jordmortime idag. Hun gikk gjennom spørsmålene på skjemaet og jeg svarte at jeg går på dps for depresjon jeg har hatt siden tenårene. Og at jeg sliter fordi min far er psykisk mishandler og det har ødelagt meg psykisk. Har derfor vært i feile forhold fordi jeg ikke vet hvor grenser går og at jeg ikke må finne meg i å bli behandlet så dårlig. Fordi jeg er vant til å bli behandlet sånn av pappa. 

Hun sier jeg ser så dradd ut i fjeset. Og om jeg tror jeg kan være mor for et barn til? Og hvordan jeg så for meg det skulle skje? (har et barn på 10 år fra tideligere forhold). Og at jeg kanskje burde snakke med amathea. 

Tårene begynte bare å renne på vei hjem. Jeg følte jeg ble så dømt og uglesett. Jeg har alt annet på stell i livet og det andre barnet mitt betyr alt og jeg gjør virkelig så godt jeg kan for å gi han et godt liv og det motsatte av det jeg opplevde i oppveksten. Jeg har bare hatt det vondt inni meg i veldig mange år. Jeg vil ikke gå noe mer til jordmor nå 😥

Dårlig gjort av jordmoren. Folk er uvitende og uttaler seg mer enn de burde iblant. Hva du kjenner med deg selv er det viktigste. 

Anonymkode: fbbf2...73c

• Liker 6
Skrevet

Gå til lege isteden. 

Anonymkode: 3ae6e...e9c

• Liker 7
Gjest 96erjente
Skrevet

Kort fortalt var tilbudet mye bedre da vi skulle ha første i 2016 enn da vi fikk andre og tredje i 2018 og 2021, etter ett besøk hos jordmor bestemte jeg meg for å heller bare ta kontrollene hos lege. Det er fullt mulig😊 Spesielt når du allerede har et barn fra før og har vært igjennom det en gang tidligere, så er kanskje behovet for akkurat en Jordmor like stort?

Skrevet

Det er virkelig noen mennesker i helsevesenet som aldri skulle vært der!  Prøv å legge dette bak deg, ikke gå til henne igjen. Gå til lege. Tenk å kommentere og si noe så dumt som at du ser dradd ut i ansiktet. Huff, prøv å ikke bry deg om det, men vet at det kan være vanskelig. 

Anonymkode: 7e530...167

• Liker 11
Skrevet

Bytt jordmor, gi gjerne nåværende beskjed om hvorfor (hvis du orker) så hun får reflektert og skjerpa seg litt.. men du bør ikke trenge å ha noe mer med henne å gjøre! 💜

• Liker 4
Skrevet

Hva i alle dager?! Denne jordmoren har gått langt over grensen. Noe slikt er IKKE greit å si. Be om å få oppfølging av noen andre enn henne hvis du ønsker å gå til jordmor, evt kun gå til fastlege. Den type folk trenger man virkelig ikke rundt seg som omsorgsperson når man er gravid.

• Liker 5
Skrevet

Oiii, hun oppfordret deg så og si til å ta abort?! Det er ikke innafor, skjønner godt at du ble lei deg. 

Jeg går til DPS selv, jordmor sa aldri noe om det utover at vi måtte være obs på fødselsdepresjon. 

Anonymkode: 34232...993

• Liker 3
Skrevet

Her ville jeg faktisk (om du klarer) ringt til helsestasjonen og fortalt om din opplevelse og bedt om en ny time med en annen. Eventuelt droppe å gå til jordmor mer og heller gå til legen. Og ta dette opp med psykolog du går til.

Anonymkode: c55b4...3ba

• Liker 8
Skrevet

Jeg er enig med flere om at denne oppførselen bør rapporteres til helsestasjonen, om du orker. Hun dama der høres jo skutt ut! Be om ny jordmor, eller gå til lege ❤️  

Anonymkode: 0e5a1...c31

• Liker 7
Skrevet

Helt enig med de andre her! Helt uakseptabel oppførsel av jordmor som absolutt ikke burde jobbet i helsevesenet med den typen av oppførsel. 

Prøv å ikke ta det til deg, bytt til en annen jordmor og om du orker: fortell helsestasjonen om hendelsen, for sånn der burde det aldri være. ❤️ 

Anonymkode: 38ace...373

• Liker 1
Skrevet

Dette er absolutt ikke greit av jordmor! Synes du skal ta dette opp med behandleren din. Regner med fastlegen kjenner deg godt. Kan du gå til han/henne i stedet for svangerskapskontroller? Eventuelt en annen jordmor et annet sted? Ville også klaget på denne jordmoren hvis du klarer det.

Jeg har selv slitt med depresjoner etter første og snakket mye med fastlegen i flere år om å få et barn til. Nå er jeg hjemme med en nydelig gutt på fem måneder og det går så bra! Jeg gikk kun til fastlegen i dette svangerskapet og fikk super oppfølging der. Håper det ordner seg for deg, TS! ❤

Anonymkode: 06be1...8f1

• Liker 1
Skrevet

Kan jo hende hun tolket det slik at du fortsatt var i et dårlig forhold 

Anonymkode: d90e2...692

• Liker 1
Skrevet

Siden ingen her har møtt TS, noe jordmor har gjort, bør man være forsiktig med å dømme jordmor. Livets realiteter er ofte harde og brutale.

• Liker 10
Skrevet

Ut i fra det du skriver, TS, er jeg ikke enig i at jordmor nødvendigvis har gjort noe galt her. Om du føler det så vondt så tenker jeg du må snakke med psykologen din på DPS om hvorfor.

Hadde jeg vært jordmor, og det hadde kommet en tidlig gravid som så trist og lei ut og fortalt om mishandling, dårlige forhold og pågående psykisk sykdom, så kunne jeg også lett ha tolket det som et rop om hjelp og at man trenger veiledning på veien videre.

Kanskje du kan reflektere over hvordan du snakker om deg selv til andre, for å unngå at du blir misforstått? 

Anonymkode: b2bc1...068

• Liker 10
Skrevet

Kan det være at du tolket dette i verste mening? Eller at du ga et annet inntrykk en det du selv trodde du gjorde? Det er jo mange tanker og følelser her, så mulig du ikke uttrykte deg slik utad som du ser for deg i hodet ditt. 

I din situasjon kan det være godt å snakke med flere. Amathea er ikke en "abortorganisasjon" slik mange tror. Det er en organisasjon som har flinke mennesker og mye kunnskap, også om svangerskap generelt. 

Jeg ville også gått til psykolog privat. Der er det mange flinke folk, og du kan få den samtaleparten du trenger i din situasjon. 

Anonymkode: c92d8...b83

• Liker 8
Skrevet

Det er jo ikke bra for barn å vokse opp med foreldre som har psykiske sykdommer. Mulig hun har oppfattet deg feil eller den andre veien at hun leser deg bedre enn du greier selv. 

Anonymkode: 7ad20...7cf

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror som de over her at jordmor nevnte ikke Amathea ut av det blå. Dette er nok en del av samtalen deres som gikk den veien. 

At du virket trist og i tvil. At du ser dratt ut i ansiktet er hennes måte å tolke at du ikke er glad over svangerskapet feks. Kanskje måten du snakket om dette på fikk det til å virke som at dette var noe du ikke ville. 

Anonymkode: 5be3e...e62

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tror som de over her at jordmor nevnte ikke Amathea ut av det blå. Dette er nok en del av samtalen deres som gikk den veien. 

At du virket trist og i tvil. At du ser dratt ut i ansiktet er hennes måte å tolke at du ikke er glad over svangerskapet feks. Kanskje måten du snakket om dette på fikk det til å virke som at dette var noe du ikke ville. 

Anonymkode: 5be3e...e62

Nei, jeg sa overhodet ingenting om at jeg var i tvil om svangerskapet. De bør faktisk gå utifra at ingen tenker abort med mindre de klart gir utrykk for det. Hun spurte om det var planlagt og da svarte jeg ja. Det betyr at jeg ønsket å bli gravid. Jeg gjorde ikke annet enn å svare på spm på skjemaet og forklarte hvorfor jeg går på dps. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...