Gå til innhold

I hvilke høytlønnede yrker har man ikke en stressende hverdag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som vet om noen jobber der man får høy lønn uten å også få en stressende hverdag?

Anonymkode: f8ffb...44f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er høy lønn?

De fleste har jo høy lønn fordi det går hånd i hånd med høy arbeidsmengde og mye ansvar. Håper jeg da virkelig. Har man en ettertraktet kompetanse som folk er villig til å betale mye for så vil jo også mangelen på kompetanse gi større arbeidsmengde fordi man ofte er i mindretall og arbeidsgiver ikke kan ansette mange i samme stilling. De færreste ansetter årsverk fordi det er "sånn passelig med arbeidsmengde til alle".

Anonymkode: 69c69...ff2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er høy lønn?

De fleste har jo høy lønn fordi det går hånd i hånd med høy arbeidsmengde og mye ansvar. Håper jeg da virkelig. Har man en ettertraktet kompetanse som folk er villig til å betale mye for så vil jo også mangelen på kompetanse gi større arbeidsmengde fordi man ofte er i mindretall og arbeidsgiver ikke kan ansette mange i samme stilling. De færreste ansetter årsverk fordi det er "sånn passelig med arbeidsmengde til alle".

Jeg vil si over 600K. 

De fleste har ikke høy lønn fordi det går hånd i hånd med høy arbeidsmengde, ei heller ansvar. Hvis det var slik hadde helse- og utdanningssektoren hatt mye høyere lønninger. 

Anonymkode: b7a40...4c9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er regnskapsfører og er dermed godt kjent med hvem som har hva i lønn på forskjellige arbeidsplasser. Det er ikke så enkelt som at høy lønn går hånd i hånd med ansvar og arbeidsmengde.

Jeg vil si at det viktigste er hvilken bransje du jobber i, ikke bare din egen profesjon. En økonomimedarbeider som jobber med økonomi i en produksjonsbedrift eller i varehandelen har vesentlig lavere lønn enn en som jobber i et teknologiselskap eller andre steder hvor det generelle lønnsnivået er høyt. Jeg snakker av egen erfaring nå.

Videre vil jeg si at folk lenger oppe i systemet har mer anledning til å tilpasse sin egen jobbsituasjon, og å gjøre noe med arbeidsmengden enn folk lenger ned. Men de på toppen er mest opptatt av å framstille det som om de ofrer seg slik ingen andre noensinne har gjort.

Anonymkode: d0bd3...84e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg vil si over 600K. 

De fleste har ikke høy lønn fordi det går hånd i hånd med høy arbeidsmengde, ei heller ansvar. Hvis det var slik hadde helse- og utdanningssektoren hatt mye høyere lønninger. 

Hvis du legger grensa på 600’ så vil jeg si det er flust med jobber hvor du kan få høy lønn og lavt arbeidspress, spesielt innenfor akademiske yrker. Jeg jobber kunderettet og ser veldig mye hvordan det er i veldig mange ulike selskaper. Flust av ansatte som tjener vesentlig mer enn 600’ og som neppe har jobbet en eneste overtidstime i hele sitt liv

Anonymkode: 08036...87e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med 600k kan du feks ha en generisk rådgiverstilling i stat/kommune uten overtid eller høyt arbeidspress. Sier ikke at det alltid er sånn, men er definitivt mulig. Du får også stabilitet og stor grad av trygghet hvis du har fast stilling. (Jeg jobber selv i staten og ser dette daglig. Inkludert folk som tjener over 1mill.)

Anonymkode: 148d1...29a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg vil si over 600K. 

Hvis du mener 600k+ så er jo saken noe helt annet. Jeg anser høy lønn som 900k-1mill og gikk ut ifra det. Da må du somregel opp i svært spisset kompetanse med høyt ansvar og lederstillinger med tilsvarende kvalifikasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tidligere nevnt så har fagfelt mye å si. Feks en jurist som jobber under etat for helse og velferd tjener mindre enn under teknisk etat i kommune/stat. 

Anonymkode: a361f...336

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på hva du opplever som stressende. Jeg vil si at personalansvar er stressende, så jeg vil mye heller ha en senikorrådgiverstilling enn en mellomlederstilling.

Er redaktør, og tjener 800,000 i året. Har fleksible arbeidstider og veldig selvstendig stilling.

Anonymkode: f65e9...501

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange sivilingeniørstillinger gir høy lønn, 600k er liksom bunnen, og mange av de har lite personalansvar og arbeid fra 08-16. 

Anonymkode: d7130...74d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Med 600k kan du feks ha en generisk rådgiverstilling i stat/kommune uten overtid eller høyt arbeidspress. Sier ikke at det alltid er sånn, men er definitivt mulig. Du får også stabilitet og stor grad av trygghet hvis du har fast stilling. (Jeg jobber selv i staten og ser dette daglig. Inkludert folk som tjener over 1mill.)

Hva er du utdannet som og hvordan fikk du jobben?

Anonymkode: 7d337...5fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jurist (staten), men er den eneste i min seksjon med den utdannelsen og tjener minst 😅  så det er ikke nødvendig med akkurat den utdannelsen. Dog jeg antar master er så vanlig at det nærmest er et "krav"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg vil si over 600K. 

Jeg har rett over 600.000,-

Vernepleier i avlastningsbolig. Null stress. Sover mesteparten av vakten. 

Anonymkode: 6a373...7c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...