Gå til innhold

Selge eller leie ut leiligheten?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,
Min samboer og meg bor i dag i en leilighet jeg eier i Oslo, hvor verdi er ca 4,0-4,1 Mnok. Vi har kjøpt felles bolig som vi skal flytte inn i nærmere sommeren 2022, hvor verdi er 7Mnok, hvor jeg vil eie ca. 70% av denne og han 30%.

Jeg har vært i kontakt med min bank som har godkjent at jeg kan beholde nåværende leilighet for utleie dersom jeg ønsker det.
Litt nøkkelinformasjon:
  • Kostnader for utleieleilighet vil være ca 12 000 kr per måned
  • Utleieinntekt per måned vil være ca 14 000 kr
  • Gjenstående lån på utleieleilighet er ca 1,9 MNOK
  • I tillegg må jeg ta opp ca 4,9 MNOK i lån for ny leilighet (godkjent av banken)
  • Totallån vil dermed være noe høyere enn 5x inntekt, men inntekter fra utleiebolig vil dekke en god del av lånet slik at jeg reelt havner under 5 x inntekt
  • Vi ser for oss å bli værende i ny bolig i 3-5 år

Hva ville dere gjort? Ville dere beholdt eksisterende leilighet til utleie eller investert pengene på en annen måte?

Anonymkode: d8e6b...014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal dere bo langt unna utleieleiligheten? Har dere barn som kan ha nytte av den når de skal flytte ut? 

Det er mye arbeid med utleie om alternativet er fond. 

Angående belåningsgraden kan du kalle det gearing, og vil trolig lønne seg mer enn å betale ned mer lån på boligen dere skal flytte til. Om du beholder leiligheten må du ta valget mellom å bo der midlertidig (12 mnd) eller betale skatt for gevinsten. 

Anonymkode: a0985...eed

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor mye du skal skatte. 22% av overskudd. Men noe går til fradrag, så 2000kr i differanse blir vel feil.

Men uansett syntes jeg personlig at det ser lite uf ift hvor mye arbeid det kan bli med en leietaker. Er leiligheten ny og fresh eller eldre og trenger vedlikehold på sikt? Sistnevnte hadde jeg lettere leid ut. Ville betalt mest på boligen du skal bo i, og investert i fond eller annet.

Anonymkode: 6c8ff...7c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er endel jobb med utleie, og det er ikke risikofritt. Det er heller ingen garanti for at boligprisene vil fortsette å gå oppover. Husk også at du må skatte av overskuddet ved salg hvis du ikke har bodd der i minst 12 mnd i løpet av de siste to årene (eller lignende, husker ikke nøyaktig antall måneder). 
Men - hvis dere får det til å gå rundt, vil det fort lønne seg økonomisk å beholde leiligheten. Men dere bør ha trygge jobber. Du må også legge inn i budsjettet at leiligheten ikke nødvendigvis er utleid 12 måneder i året. 

Anonymkode: fea15...91d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...