AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #1 Skrevet 6. desember 2021 Har forstått at etter 1.januar, bør man passe på å ikke gjøre alt på en gang, da man blir fakturert ut fra toppforbruket ditt på nettleie. Er det slik at jeg da bør kjøre vaskemaskin/tørketrommel/oppvaskmaskin/mat komfyr osv hver for seg? Jeg er vant til å sette alt dette i gang samtidig når jeg kommer hjem fra jobb. Er det bestemte tider i døgnet jeg bør kjøre vask-oppvaskmaskin og tørketrommel på? Anonymkode: 2ce77...662
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #2 Skrevet 6. desember 2021 Du bør i hvert fall bruke så lite strøm som overhode mulig når du kommer hjem fra jobb.Det er generelt den absolutt dyreste tiden. Anonymkode: c8b50...c29 1
MorTil2 Skrevet 6. desember 2021 #3 Skrevet 6. desember 2021 Det stemmer at du bør prøve å fordele strømkrevende forbuk over tid. Det er nettopp pga slikt forbruk som du skisserer er vanlig for deg, at den nye prismodellen innføres. Målet er å bevisstgjøre på bruk av strøm, og fordele dette utover, slik at det blir nok til alle. Tidspunkt på døgnet og ukedager vil også bety noe. Beste tidspunkt ifh til nettleien, er mellom 22 - 6 på hverdager, og i helgene.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #4 Skrevet 6. desember 2021 Fikk info fra elvia at hvis vi fortsetter slik vi gjør nå og ikke tilpasser forbruket vil vi få en prisøkning på 25 kr per mnd (opp til 8000 kwt/mnd). Med andre ord - ingen endringer her. Anonymkode: 8034d...eac 1
The_Stig Skrevet 6. desember 2021 #5 Skrevet 6. desember 2021 Bytt ut elbilen med dieselbil og spar penger..🙄 https://dntv.dn.no/m/OfX7GBtP/dokumentert-og-der-ble-elbil-like-dyrt-som-diesel?utm_source=facebook.com&utm_medium=organic_social&utm_campaign=editorial&fbclid=IwAR3KLR2pcbvO7pIRDYvC9RzDLp1A6mOTQZuFbDPw4QxdVFjGj42WiSWnHHQ 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #6 Skrevet 6. desember 2021 Jeg skjønner ikke hvordan den nye nettleia skal funke, skal man bli fakturert for toppforbruket uavhengig av alt annet? Så hvis jeg er skikkelig flink og både sprer og minsker forbruket, men én dag har en familiefest/spysjuke/hva som helst annet som gjør at forbruket den dagen blir ekstra (og uvanlig) høyt, så skal hele måneden påvirkes av dette? Vær så snill og si jeg har misforstått noe her... Anonymkode: 09e05...50b 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #7 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg skjønner ikke hvordan den nye nettleia skal funke, skal man bli fakturert for toppforbruket uavhengig av alt annet? Så hvis jeg er skikkelig flink og både sprer og minsker forbruket, men én dag har en familiefest/spysjuke/hva som helst annet som gjør at forbruket den dagen blir ekstra (og uvanlig) høyt, så skal hele måneden påvirkes av dette? Vær så snill og si jeg har misforstått noe her... Anonymkode: 09e05...50b Du har forstått det korrekt. Den timen iløpet av måneden det du bruker mest strøm setter prisen for nettleia den måneden Anonymkode: 9437a...a14 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #8 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du har forstått det korrekt. Den timen iløpet av måneden det du bruker mest strøm setter prisen for nettleia den måneden Anonymkode: 9437a...a14 Det er jo helt sykt, det gir jo ikke mening i det hele tatt. Hvordan kan det i det hele tatt være lov? Anonymkode: 09e05...50b 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #9 Skrevet 6. desember 2021 MorTil2 skrev (3 timer siden): Tidspunkt på døgnet og ukedager vil også bety noe. Beste tidspunkt ifh til nettleien, er mellom 22 - 6 på hverdager, og i helgene. Jeg legger meg kl 22/23 og står opp kl 0630. Bør jeg da starte vaskemaskin kl 22, starte tørketrommel og ny vaskemaskin og oppvaskmaskin kl 23, når jeg legger meg? Anonymkode: 2ce77...662
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #10 Skrevet 6. desember 2021 4 hours ago, The_Stig said: Bytt ut elbilen med dieselbil og spar penger..🙄 https://dntv.dn.no/m/OfX7GBtP/dokumentert-og-der-ble-elbil-like-dyrt-som-diesel?utm_source=facebook.com&utm_medium=organic_social&utm_campaign=editorial&fbclid=IwAR3KLR2pcbvO7pIRDYvC9RzDLp1A6mOTQZuFbDPw4QxdVFjGj42WiSWnHHQ Uten at jeg har sett videoen, så gjelder dette bare pristoppene? Lader en om natta så kommer elbil fortsatt mye billigere ut. Anonymkode: 2b864...1da
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #11 Skrevet 6. desember 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Det er jo helt sykt, det gir jo ikke mening i det hele tatt. Hvordan kan det i det hele tatt være lov? Anonymkode: 09e05...50b Jeg reagerte også mye på dette. Men slik jeg har lest det så er det ikke all verden. Jeg risikerer å gå opp 70 kr/mnd i fastledd dersom høyeste time går fra 5-10 kWh til 10-15 kWh. Med dagens strømregning er det ikke det bekymringen min ligger. Anonymkode: 2b864...1da 1
Leo Skrevet 6. desember 2021 #12 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Jeg legger meg kl 22/23 og står opp kl 0630. Bør jeg da starte vaskemaskin kl 22, starte tørketrommel og ny vaskemaskin og oppvaskmaskin kl 23, når jeg legger meg? Anonymkode: 2ce77...662 Hvis du vil spare penger på strøm så er svaret ja. Hvis du ikke har lyst til å brenne inne så er svaret nei.
MorTil2 Skrevet 6. desember 2021 #13 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Jeg legger meg kl 22/23 og står opp kl 0630. Bør jeg da starte vaskemaskin kl 22, starte tørketrommel og ny vaskemaskin og oppvaskmaskin kl 23, når jeg legger meg? Anonymkode: 2ce77...662 Jeg hadde nok vært betenkt med tørketrommel. Ser for meg at brannfaren er stor. Jeg pleier å sette vaskemaskinen på tidsinnstilling, slik at den starter ca 1 time før jeg står opp, og dermed kan jeg henge opp klærne før jeg går ut døren. Oppvaskemaskinen setter jeg gjerne på i 20 - 21 tiden, slik at den er ferdig til jeg legger meg. Så kan den stå og lufte og alt tørke til neste morgen. Alle må finne sin måte. Du trenger jo ikke sette alt på samtidig?
Hannah80 Skrevet 6. desember 2021 #14 Skrevet 6. desember 2021 Leo skrev (3 minutter siden): Hvis du vil spare penger på strøm så er svaret ja. Hvis du ikke har lyst til å brenne inne så er svaret nei. Fatter ikke at folk tør, når vaskemaskin og tørketrommel er så høyt oppe på statistikken over brannårsak. 2
Antiviruset Skrevet 6. desember 2021 #15 Skrevet 6. desember 2021 MorTil2 skrev (4 timer siden): Det stemmer at du bør prøve å fordele strømkrevende forbuk over tid. Det er nettopp pga slikt forbruk som du skisserer er vanlig for deg, at den nye prismodellen innføres. Målet er å bevisstgjøre på bruk av strøm, og fordele dette utover, slik at det blir nok til alle. Tidspunkt på døgnet og ukedager vil også bety noe. Beste tidspunkt ifh til nettleien, er mellom 22 - 6 på hverdager, og i helgene. Spise middag og dusje om natten. Frokost må man ta på jobben Fy pokker for et system de har lagt opp til. Mange hjem som kommer til å brenne ned fremover når man kjører på med vaskemaskiner og tørketrommel på natten, og i blokk Det er en kilde til store konflikter på grunn av støy. Makkverk! Det " det grønne skiftet" i fri dressur.
Antiviruset Skrevet 6. desember 2021 #16 Skrevet 6. desember 2021 (endret) AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Uten at jeg har sett videoen, så gjelder dette bare pristoppene? Lader en om natta så kommer elbil fortsatt mye billigere ut. Anonymkode: 2b864...1da Nei, det er regnet på snittprisen i døgnet. Pristoppene er jo det hel ekstreme en time, og da er det så ille at det ikke bare overgås av diesel, men du kan nesten doble "drivstoffutgiftene". Problemet er at når du lader en elbil går det mye effekt bort i ladingen, og bilen "bruker" strøm selv om den står stille. I kulden store deler av året holder bare ikke batteriet på all strømmen. Se videoen du i stedet for å fornekte det. Det er ikke slik at strømmen er billig om natten som mange tror, den er bare ikke så ekstrem som pristoppene. Fremdeles ligger den godt over 3 kroner med alle avgifter. Endret 6. desember 2021 av Antiviruset 1
MorTil2 Skrevet 6. desember 2021 #17 Skrevet 6. desember 2021 Antiviruset skrev (2 minutter siden): Spise middag og dusje om natten. Frokost må man ta på jobben Fy pokker for et system de har lagt opp til. Mange hjem som kommer til å brenne ned fremover når man kjører på med vaskemaskiner og tørketrommel på natten, og i blokk Det er en kilde til store konflikter på grunn av støy. Makkverk! Det " det grønne skiftet" i fri dressur. "Problemet" hos ts var at alt ble satt på samtidig. Det er tross alt en god del timer mellom 6 - 22 og. Istedenfor å sette på alt når ts kommer hjem kl 16, kan det fordeles utover frem til 22 - 24 om natten, avhengig av når ts legger seg. 1
Gud Skrevet 6. desember 2021 #18 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er jo helt sykt, det gir jo ikke mening i det hele tatt. Hvordan kan det i det hele tatt være lov? Anonymkode: 09e05...50b Det gir igrunnen fullstendig meining. Straumnettet må dimensjonerast for å takle maksimal last, ikkje gjennomsnittleg. Dermed er det fornuftig at det er toppforbruket som gir grunnlaget for nettleiga. 1
Antiviruset Skrevet 6. desember 2021 #19 Skrevet 6. desember 2021 MorTil2 skrev (1 minutt siden): "Problemet" hos ts var at alt ble satt på samtidig. Det er tross alt en god del timer mellom 6 - 22 og. Istedenfor å sette på alt når ts kommer hjem kl 16, kan det fordeles utover frem til 22 - 24 om natten, avhengig av når ts legger seg. Det er helt rett, men da er det mindre å spare. Fordi alle folk gjør jo dette i praksis nå. Kjøre på alt når man kommer hjem er ikke smart i det hele tatt. Det belaster også hovedsikringene maksimalt. Jeg setter på vaskemaskinen når jeg går på jobb, med litt utsettelse slik at det ikke er i den dyreste perioden. oppvaskmaskin og tørketrommel det samme. Brenner huset ned er det forsikringsselskapet sitt problem Det å legge seg til å sove og sette på dette her er direkte farlig og noe som Brannvesenet advarer sterkt mot.
Leo Skrevet 6. desember 2021 #20 Skrevet 6. desember 2021 Antiviruset skrev (1 minutt siden): Det er helt rett, men da er det mindre å spare. Fordi alle folk gjør jo dette i praksis nå. Kjøre på alt når man kommer hjem er ikke smart i det hele tatt. Det belaster også hovedsikringene maksimalt. Jeg setter på vaskemaskinen når jeg går på jobb, med litt utsettelse slik at det ikke er i den dyreste perioden. oppvaskmaskin og tørketrommel det samme. Brenner huset ned er det forsikringsselskapet sitt problem Det å legge seg til å sove og sette på dette her er direkte farlig og noe som Brannvesenet advarer sterkt mot. Selv om du skulle få et raskt og greit oppgjør så tror jeg kanskje at du bør høre med noen som har mistet huset sitt i brann for jeg har ikke inntrykk av at de opplever det som helt problemfritt. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå