AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #1 Skrevet 6. desember 2021 (endret) Jeg synes arbeidsmiljøet kan være ganske slitsomt da jeg regelmessig hører om hvordan homofile prakker legningen sin på andre, hvordan det er galt at nissen nå ble representert som homofil i en liten reklamefilm, hvordan trans- og homobevegelsen har gått for langt og overdrevet. "Homofile" gjør så mye ut av seg, osv. Ingen vet at jeg er en skeiv kvinne. Jeg er singel for tiden, og eksen min var mann så naturligvis antas det at jeg er hetero. Så åpenbart gjør jeg ikke mye ut av det. Men er det slik overalt? Jeg trodde virkelig vi var kommet lenger. Jeg synes det er slitsomt når hele gruppa i lunsjen indignert kritiserer homofilien for å ha gått for langt fordi nissen plutselig er homofil. Jeg synes det er flott jeg. Hva er egentlig problemet? De sier "stakkars barn, som må se homofile", men ingen barn bryr seg. Kan de se en mann og en kvinne kysse kan de se to menn kysse. Det er de voksne som bryr seg, fordi de er homofobe. Hva ville dere gjort? Bytte arbeidsplass, eller er det sånn stort sett alle steder? (Som student var det ikke sånn) Det er tungt synes jeg. Det bygger opp under de tankene jeg hadde som barn og ungdom om at den jeg er er det noe galt med. Jeg er ikke okei. Fatter ikke hvorfor så mange ikke ser homofobien i slike utsagn. Anonymkode: f82e9...90e Endret 6. desember 2021 av Christina82 Rettet skrivefeil, Chrisina82, mod 16
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #2 Skrevet 6. desember 2021 Skrivefeil i tittelen, skal åpenbart være *skeiv (Aurokorrekt) Ts Anonymkode: f82e9...90e
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #3 Skrevet 6. desember 2021 Hvor jobber du egentlig? Merkelig arbeidsplass. Anonymkode: 1e52a...f87 8
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #4 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor jobber du egentlig? Merkelig arbeidsplass. Anonymkode: 1e52a...f87 Det er en veldig normal arbeidsplass vil jeg si. Oppegående, utdannede mennesker. Brorparten av arbeidsstokken er dog over 40/45, vet ikke om det har noe å si. Det er innenfor helse. Anonymkode: f82e9...90e 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #5 Skrevet 6. desember 2021 Veldig spesielt! Hvor jobber du? Ville "kommet ut av skapet" på jobb, forhåpentligvis vil de bli flaue og tenke litt over hvordan de omtaler medmennesker i fremtiden. Anonymkode: 1215b...7ca 15
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #6 Skrevet 6. desember 2021 Si rett ut det du mener. Trenger ikke komme ut av skapet, bare være ærlig. Jeg er hetero, men lar ikke folk være åpenlyst homofobe, og jatter iallefall ikke med. Opplever det som en generasjonsting, de over 50 er verst. Veldig spesielt at det er ansatte innen helse som oppfører seg slik... Anonymkode: 71ca8...9fd 12
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #7 Skrevet 6. desember 2021 Min første tanke er at siden du nylig har kommet ut av skapet så er du ekstra på vakt for slike bemerkninger. Helt normalt å ha veldig fokus på noe som opptar en, spesielt i den overgangsperioden. Det kan være alt fra å spise kjøtt til å bli vegetarianer eller være heterofil til å gå skeiv. Hvem har vel ikke truffet på en nyfrelst x, y og z - og alt skal dreie seg om det? Alder spiller vel også inn her, har en drøss av skeive+ venner og venninner i alderen 40 pluss. Ingen av de rynker på nesen over noe som kan tolkes i retning litt tullete på de skeives bekostning. Samme gjelder et familiemedlem som har rundt 30. Et annet inngiftet familiemedlem som ikke har rundet 25 går helt i stå så fort det kommer en dårlig spøk. Anonymkode: 5e8f0...5e5 8
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #8 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Min første tanke er at siden du nylig har kommet ut av skapet så er du ekstra på vakt for slike bemerkninger. Helt normalt å ha veldig fokus på noe som opptar en, spesielt i den overgangsperioden. Det kan være alt fra å spise kjøtt til å bli vegetarianer eller være heterofil til å gå skeiv. Hvem har vel ikke truffet på en nyfrelst x, y og z - og alt skal dreie seg om det? Alder spiller vel også inn her, har en drøss av skeive+ venner og venninner i alderen 40 pluss. Ingen av de rynker på nesen over noe som kan tolkes i retning litt tullete på de skeives bekostning. Samme gjelder et familiemedlem som har rundt 30. Et annet inngiftet familiemedlem som ikke har rundet 25 går helt i stå så fort det kommer en dårlig spøk. Anonymkode: 5e8f0...5e5 Jeg er enig i tankegangen din for så vidt, men jeg syntes ikke det er greit at voksne mennesker på en arbeidsplass sitter å snakker nedlatende om homofili, og at de syntes det "har gått for langt". Det er over streken. TS: Kollegaenen dine høres litt spesielle ut. Noe sånt ville aldri skjedd hos hos, men nå jobber jeg innen akademia, og folk oppfører seg deretter. Anonymkode: 84bd2...dac 12
Snuffa99 Skrevet 6. desember 2021 #9 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jeg synes arbeidsmiljøet kan være ganske slitsomt da jeg regelmessig hører om hvordan homofile prakker legningen sin på andre, hvordan det er galt at nissen nå ble representert som homofil i en liten reklamefilm, hvordan trans- og homobevegelsen har gått for langt og overdrevet. "Homofile" gjør så mye ut av seg, osv. Ingen vet at jeg er en skeiv kvinne. Jeg er singel for tiden, og eksen min var mann så naturligvis antas det at jeg er hetero. Så åpenbart gjør jeg ikke mye ut av det. Men er det slik overalt? Jeg trodde virkelig vi var kommet lenger. Jeg synes det er slitsomt når hele gruppa i lunsjen indignert kritiserer homofilien for å ha gått for langt fordi nissen plutselig er homofil. Jeg synes det er flott jeg. Hva er egentlig problemet? De sier "stakkars barn, som må se homofile", men ingen barn bryr seg. Kan de se en mann og en kvinne kysse kan de se to menn kysse. Det er de voksne som bryr seg, fordi de er homofobe. Hva ville dere gjort? Bytte arbeidsplass, eller er det sånn stort sett alle steder? (Som student var det ikke sånn) Det er tungt synes jeg. Det bygger opp under de tankene jeg hadde som barn og ungdom om at den jeg er er det noe galt med. Jeg er ikke okei. Fatter ikke hvorfor så mange ikke ser homofobien i slike utsagn. Anonymkode: f82e9...90e Det er bare ekkelt og unaturlig og galt at nissen er homo. Hvorfor skal alle faste tradisjoner forandres på og dullet med fordi det må virke rettferdig i denne pride befengte perioden? Hva med gamle tradisjoner som barn går glipp av? Hvorfor skal skoler og barnehager kutte ut ord som julefrokost eller nissegrøt? Bare fordi muslimer og andre ikke liker det. Har de kommet til landet for å bo her, da må de integrere seg. Hvorfor har Norge blitt et så svakt land på dissd områdene? Det er vare trist. 10
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #10 Skrevet 6. desember 2021 Husk at det er jehovas vitner som sørger for at man ikke lenger går rundt juletreet på skolen☺️ Etnisk norske er de også☺️ Anonymkode: 13f6a...9ea 4
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #11 Skrevet 6. desember 2021 Har dere HR avdeling på jobb? Snakk med dem anonymt og be om at dette settes på agenda til hele bedriften! Sånn skal du ikke ha det! Anonymkode: 4959d...d7c 5
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #12 Skrevet 6. desember 2021 40 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg synes arbeidsmiljøet kan være ganske slitsomt da jeg regelmessig hører om hvordan homofile prakker legningen sin på andre, hvordan det er galt at nissen nå ble representert som homofil i en liten reklamefilm, hvordan trans- og homobevegelsen har gått for langt og overdrevet. "Homofile" gjør så mye ut av seg, osv. Ingen vet at jeg er en skeiv kvinne. Jeg er singel for tiden, og eksen min var mann så naturligvis antas det at jeg er hetero. Så åpenbart gjør jeg ikke mye ut av det. Men er det slik overalt? Jeg trodde virkelig vi var kommet lenger. Jeg synes det er slitsomt når hele gruppa i lunsjen indignert kritiserer homofilien for å ha gått for langt fordi nissen plutselig er homofil. Jeg synes det er flott jeg. Hva er egentlig problemet? De sier "stakkars barn, som må se homofile", men ingen barn bryr seg. Kan de se en mann og en kvinne kysse kan de se to menn kysse. Det er de voksne som bryr seg, fordi de er homofobe. Hva ville dere gjort? Bytte arbeidsplass, eller er det sånn stort sett alle steder? (Som student var det ikke sånn) Det er tungt synes jeg. Det bygger opp under de tankene jeg hadde som barn og ungdom om at den jeg er er det noe galt med. Jeg er ikke okei. Fatter ikke hvorfor så mange ikke ser homofobien i slike utsagn. Anonymkode: f82e9...90e Jeg tror du er "nyfrelst" og veldig var på slike kommentarer, og at noen på jobben din har vært sleivete fordi de ikke vet. At nissen er homo er et brudd på tradisjon, og ikke det man forventer. Slike forventningsbrudd kan føre til et mentalt ubehag. Av samme grunn følger ofte filmer som bestemte sjanger - brudd på forventninger fører til ubehag (oppleves som liker ikke). Vi trenger noen sånne brudd før vi opplever noe nytt som normalt. De henger etter og er sinker, men er neppe onde mennesker. Anonymkode: a8eca...91e 4
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #13 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Min første tanke er at siden du nylig har kommet ut av skapet så er du ekstra på vakt for slike bemerkninger. Helt normalt å ha veldig fokus på noe som opptar en, spesielt i den overgangsperioden. Det kan være alt fra å spise kjøtt til å bli vegetarianer eller være heterofil til å gå skeiv. Hvem har vel ikke truffet på en nyfrelst x, y og z - og alt skal dreie seg om det? Alder spiller vel også inn her, har en drøss av skeive+ venner og venninner i alderen 40 pluss. Ingen av de rynker på nesen over noe som kan tolkes i retning litt tullete på de skeives bekostning. Samme gjelder et familiemedlem som har rundt 30. Et annet inngiftet familiemedlem som ikke har rundet 25 går helt i stå så fort det kommer en dårlig spøk. Anonymkode: 5e8f0...5e5 Jeg har ikke nettopp kommet ut som skeiv. Jeg bare synes ikke at det er noe jeg trenger å dele i øst og vest. Deler selvsagt om jeg har en kvinnelig partner, men har ikke noe behov for å si "jeg er bifil" med mindre det er naturlig å fortelle om en kvinnelig eks osv. Litt tullete er vel greit. Men dette er ikke tull. Det er det de mener. Selve svaret ditt er jo homofobt. Ikke er jeg "nyfrelst", ikke er det jeg som tar opp temaet. Hvor mye hører ikke jeg om konene og mennene til de heterofile ansatte? Selvsagt kan jeg også dele om mine partnere. Det er de som derimot tar opp temaet at homofile, skeive og transpersoner er x og y. Stereotypier og fordommer. Jeg er for øvrig 30 selv. Ts Anonymkode: f82e9...90e 15
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #14 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tror du er "nyfrelst" og veldig var på slike kommentarer, og at noen på jobben din har vært sleivete fordi de ikke vet. At nissen er homo er et brudd på tradisjon, og ikke det man forventer. Slike forventningsbrudd kan føre til et mentalt ubehag. Av samme grunn følger ofte filmer som bestemte sjanger - brudd på forventninger fører til ubehag (oppleves som liker ikke). Vi trenger noen sånne brudd før vi opplever noe nytt som normalt. De henger etter og er sinker, men er neppe onde mennesker. Anonymkode: a8eca...91e Hva skal nyfrelst i denne sammenhengen bety? Klart det medfører ubehag for dem, men å sitte å si at det er null fordommer mot homofile og transpersoner og regelmessig klage over hvor stor plass homofile og transpersoner tar i det offentlige osv. Klart man føler seg ekskludert da. Jeg tror heller ikke de er onde. Men det er slitsomt å være i dette miljøet daglig selv om de er flotte mennesker ellers. Lurer på om det er slik overalt... Ts Anonymkode: f82e9...90e 3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #15 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg er enig i tankegangen din for så vidt, men jeg syntes ikke det er greit at voksne mennesker på en arbeidsplass sitter å snakker nedlatende om homofili, og at de syntes det "har gått for langt". Det er over streken. TS: Kollegaenen dine høres litt spesielle ut. Noe sånt ville aldri skjedd hos hos, men nå jobber jeg innen akademia, og folk oppfører seg deretter. Anonymkode: 84bd2...dac Det er det jeg lurer på om det handler om utdanningsgrad. De fleste har bachelor, men kanskje jeg må finne noen som er mer akademisk. Ts Anonymkode: f82e9...90e 2
AprilLudgate Skrevet 6. desember 2021 #16 Skrevet 6. desember 2021 Jeg hadde vurdert å bare ta ordet høyt via mail til avdelingen det gjelder. »Jeg er skeiv selv, jeg opplever sjargongen rundt legning og kjønn på denne arbeidsplassen som problematisk. Jeg ønsker ikke peke særlig ut noen eller konfrontere. Jeg respekterer at man har ulike meninger. Men vi er på en arbeidsplass, og da skal det være plass til alle. Men dette er hva som ofte oppstår - og det gjentar seg ofte: - utsagn om blabla I henhold til X kommunes verdisett skal vi være en åpen og inkluderende arbeidsplass. Dette opplever ikke jeg her. Så legger du ved en snutt om inkludering på arbeidsplassen for eksempel. Gjerne fra egen kommune om du finner. Og gjerne en snutt eller artikkel om homofile som ikke kom ut før de var eldre og dermed trenger et inkluderende helsepersonell Så hadde jeg sett an stemmingen, og blir det et kvekk eller spor negativt fra ledelse søker du ny jobb. Jeg tror denne kampen vil være lettere for deg å ta enn for en kvinne på 55 år som presenterer seg som mann for andre i frykt for nettopp: reaksjoner. 4
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #17 Skrevet 6. desember 2021 Snuffa99 skrev (14 minutter siden): Det er bare ekkelt og unaturlig og galt at nissen er homo. Hvorfor skal alle faste tradisjoner forandres på og dullet med fordi det må virke rettferdig i denne pride befengte perioden? Hva med gamle tradisjoner som barn går glipp av? Hvorfor skal skoler og barnehager kutte ut ord som julefrokost eller nissegrøt? Bare fordi muslimer og andre ikke liker det. Har de kommet til landet for å bo her, da må de integrere seg. Hvorfor har Norge blitt et så svakt land på dissd områdene? Det er vare trist. Hvorfor er det ekkelt at nissen er homofil? Jo, fordi du er homofob. Hvis du synes det er greit at folk er homofil så er det vel greit at nissen og er det. Det er så sprøtt hvordan du som forfekter disse meningene er så opptatt av venstresidens "krenkekor" men hvem er det som blir krenket her: du. Du tåler ikke at nissen kysser en mann. Ts Anonymkode: f82e9...90e 18
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #18 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Har dere HR avdeling på jobb? Snakk med dem anonymt og be om at dette settes på agenda til hele bedriften! Sånn skal du ikke ha det! Anonymkode: 4959d...d7c Takk. ❤ Vi har ikke HR-avdeling, avdelingsleder er ikke en det går an å snakke særlig med og verneombud er en av de som er mest indignert over "homoparaden". Ts Anonymkode: f82e9...90e
AprilLudgate Skrevet 6. desember 2021 #19 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor er det ekkelt at nissen er homofil? Jo, fordi du er homofob. Hvis du synes det er greit at folk er homofil så er det vel greit at nissen og er det. Det er så sprøtt hvordan du som forfekter disse meningene er så opptatt av venstresidens "krenkekor" men hvem er det som blir krenket her: du. Du tåler ikke at nissen kysser en mann. Ts Anonymkode: f82e9...90e Det spiller ingen rolle hva du eller denne brukeren synes. Man holder kjeften igjen på arbeidsplassen. 3
AprilLudgate Skrevet 6. desember 2021 #20 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk. ❤ Vi har ikke HR-avdeling, avdelingsleder er ikke en det går an å snakke særlig med og verneombud er en av de som er mest indignert over "homoparaden". Ts Anonymkode: f82e9...90e Da går du til leddet over Er dette offentlig arbeidsplass? I såfall er det bydelen/kommunen. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå