Gå til innhold

Auda, i dag er strømprisen rekordhøy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er helt sinnsykt. Fatter ikke at det er lov. Ingen andre forbrukervare- eller tjenester har slike vanvittige svingninger, og ingen andre forbrukervarer er mer essensielle. Dette burde vært kraftig regulert.

Anonymkode: 3b953...447

• Liker 23
Skrevet

Helt vanvittig, men om en har fulgt med i media så var høye strømpriser varslet for evigheter siden.

Har selv gått for fastpris i  vinter, og det har vært lønnsomt så langt. 

Anonymkode: d7cd0...256

• Liker 1
Skrevet

Glad jeg har årskort på svømmehallen med badstue 

• Liker 3
Skrevet

Slutt med klagingen. Alle her inne er rike, hvite menn og kvinner. 🙄

Vis litt klimasolidaritet.

Anonymkode: 31329...a07

Skrevet

Det er i praksis svindel som staten står bak. Argumentet er liksom at prisene må være så høye for å unngå at all strømmen går til utlandet, men hva fanken er det for en logikk? Om vi ikke betaler 30 ganger det produktet koster å produsere vil ikke de i praksis statseide kraftprodusentene selge strøm til eget land først, men heller eksportere så mye man kan mens vi kommer i andre rekke? Helt absurd å holde på sånn. Hvis ikke politikerne sørger for at man kun kan eksportere når fyllingsgraden er ok samt at prisene på ingen måte styres av tyskernes nedleggelser av atomanlegg har vi faktisk ikke bruk for dem.

Anonymkode: 4815a...484

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Helt vanvittig, men om en har fulgt med i media så var høye strømpriser varslet for evigheter siden.

Dette fast pris greiene er bare noe midlertidig. Det blir i fremtiden umulig å inngå slike avtaler. Selskapene som gir de blør nå så kraftig at de risikerer konkurs! Det er ikke selgeren av kraft som tjener store penger, det er produsentene. Så om det vil eksistere fastpris fremover blir det til helt andre priser en det som eksisterer før utenlandskablene ble satt i drift.

De har rigget et system nå som forbrukerne overhodet ikke var klar for, når våren kommer så skal du se det galehuset lønnsforhandlingene ender opp med. Problemet er at bedriftene sliter like mye med kraftprisene. De har heller ikke råd til store lønnsøkninger. Slik dette fungerer nå? Det hele er ren inndragning av folk sin kjøpekraft. Det rammer de svakeste aller sterkest, men også alle de som befinner seg i middelklassen. Etter dette vil alle når sommeren kommer sørge for at de får fastprisavtaler på 50 øre kwt om det tilbys. Problemet er at det kommer aldri til å skje :) Blir mer litt over en krone for fastprisavtaler uansett når på året du tegner dette. Kraftselgerne er ikke idioter.

• Liker 5
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er i praksis svindel som staten står bak. Argumentet er liksom at prisene må være så høye for å unngå at all strømmen går til utlandet, men hva fanken er det for en logikk? Om vi ikke betaler 30 ganger det produktet koster å produsere vil ikke de i praksis statseide kraftprodusentene selge strøm til eget land først, men heller eksportere så mye man kan mens vi kommer i andre rekke? Helt absurd å holde på sånn. Hvis ikke politikerne sørger for at man kun kan eksportere når fyllingsgraden er ok samt at prisene på ingen måte styres av tyskernes nedleggelser av atomanlegg har vi faktisk ikke bruk for dem.

Anonymkode: 4815a...484

Folk må nå stemme på partier som er for at man ikke selger kraft til utlandet når det er lite vann i magasinene. Så må man ha et gasskraftverk i hver region som man kan "fyre opp" når det er mangel på vann i magasinene. I stedet for så selger man gassen til Tyskland og der forbrennes den. CO2 regnskapet for atmosfæren blir akkurat det samme globalt sett. Det er bare på papiret det ser bedre ut for "Norge", unntatt på regningene som folk flest får da. Dette kan ikke fortsette! Det vil også ramme bedriftene knallhardt over tid. Spetalen sier det som er sant! For Norge er dette en katastrofe som er på gang.

Det grønne skiftet er et eneste stort bedrag! Som rammer Europa knallhardt. Kina, Russland, India driter i dette og fyrer på med kullkraft som overgår det grønne skiftet i Europa så det holder. At Kina noen gang kommer til å innføre Europeisk standard er helt latterlig å tro.

Endret av Antiviruset
  • Liker 5
Skrevet

Nå må jeg spørre igjen, jeg spurte om dette i en annen tråd, men fikk ikke svar.

Får dere ikke tilbud fra strømselskapene om fast vinterpris?

Nå bor jeg i Sverige, og her sender de ut tilbud om vintersäkring på strømmen. Nå tok jeg ikke det i vinter, så jeg husker ikke hva prisen var pr kWh. Jeg endret derimot strømavtalen fra spotpris til fastpris for en tid tilbake. Nå har jo strømmen her vært mye høyere enn i Norge, så høye strømpriser er vi godt kjent med. 

Skrevet

Er det noen av dere som skal være med på strømaksjonen på søndag? Alle skrur av strømmen kl 18 i ett kvarter evt mindre hvis man synes 15 min er for lenge.

Anonymkode: b0580...b12

Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker said:

Fastprisen vår gikk fra 2000 til 6000...

Anonymkode: 849a8...bc4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er det noen av dere som skal være med på strømaksjonen på søndag? Alle skrur av strømmen kl 18 i ett kvarter evt mindre hvis man synes 15 min er for lenge.

😂😂😂

Anonymkode: de280...d0a

• Liker 2
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, jeg føler meg sykt solidarisk her jeg sitter med studielån, ingen deltidsjobb siden våren 2020, og må velge mellom varme eller ok mat. 

Anonymkode: c7016...8ca

• Liker 4
Skrevet

Fastpris :engel:

• Liker 1
Skrevet
Thildamor skrev (38 minutter siden):

Nå må jeg spørre igjen, jeg spurte om dette i en annen tråd, men fikk ikke svar.

Får dere ikke tilbud fra strømselskapene om fast vinterpris?

Nå bor jeg i Sverige, og her sender de ut tilbud om vintersäkring på strømmen. Nå tok jeg ikke det i vinter, så jeg husker ikke hva prisen var pr kWh. Jeg endret derimot strømavtalen fra spotpris til fastpris for en tid tilbake. Nå har jo strømmen her vært mye høyere enn i Norge, så høye strømpriser er vi godt kjent med. 

Bruk hodet ditt da! Hittil har spotpris lønnet seg over mange år! Spillereglene endret seg drastisk med utenlandskablene. Tror du at fastpris blir tilbudt til noen over tid der selskapene må ta hele tapet selv? Er dere dumme som tror på noe slikt? Fastprisen er nå regulert slik at den er veldig dyr den også, så må du ta tapet i sommer når prisene faller. Uansett så er tiden der man får fastpris til  så lav pris at det nesten ikke var noe risiko å handle den? Den tiden er garantert over. For da er det selskapet som taper gamblingen med deg som tar tapet. Du kan bare tro at de lar seg overraske en gang til av denne galskapen som ble startet når hele Europa får samme strømpriser. For det er akkurat det som skjedde med utenlandskablene.  Det er jo galskap der land som Norge og de andre nordiske land har "fyrt" med strøm og har vinter fra oktober til i mai. Du skal ikke langt ned i Europa før sommeren etter norsk standard varer fra mars til november.

• Liker 5
Skrevet
FantasDick skrev (14 minutter siden):

Fastpris :engel:

Ja så lenge den  varer kan dere nyte den!  Mange strømselgere har nok startet tanken på å kvitte seg med slike avtaler med så billig kraft de solgte i sommer sett opp mot prisene nå om de vedvarer. En måte de kan komme seg unna er å slå seg selv konkurs, og så starte opp nytt med ferre lik i lasten.  Problemet deres var jo at forutsetningene har endret seg så enormt, som ikke mange kunne forutse. Utenlandskablene skulle jo sikre at det ikke ble høyere priser, det stikk motsatte skjedde. Jeg burde forstått at når Terje Søviknes sa dette så var det noe alvorlig galt. For en sleipere politiker finner du ikke i Norges land. :) 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Seriøst??? Skal vi tilbake til 50 tallet? Er det greit?? 

Anonymkode: 66820...b0b

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er meningsløst. Du får ikke med alle, og hvis du får med mange nok vil prisen falle, slik at de som ikke er med benytter anledningen til å ta lange dusjer, storvask og varme opp hele huset så fort som mulig, før prisen går opp igjen,

Den eneste løsningen er å ta det politisk.

Anonymkode: 3b953...447

• Liker 2
Skrevet

Hvem bryr seg? Stortingspolitikeres leilgheter har gratis strøm.

Anonymkode: 4ec75...587

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...