Gå til innhold

Lønner det seg å holde det varmt eller varme opp rom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor i en leilighet på to etasjer. Sparer strøm ved å stenge av deler av leiligheten. Det er nå 10-12 grader i alle rom som ikke er oppholdsrom og hele andre etasje. Andre etasje består av ett stort rom, og er rommet til barnet mitt på 11 år, som bor hos meg annen hver uke. Jeg har varmepumpe og bruker ca 30 kWh pr dag. Hvis jeg skal holde det varmt i andre etasje vil strømforbruket mitt bli rundt dobbelt så høyt. Andre etasje har kun panelovner. Barnet mitt sover godt med pysjamas selv om det er kaldt, men har behov for å kunne være på rommet på dagtid og ha venner på besøk uten full påkledning. Jeg lurer på hva som er mest økonomisk, å holde temperaturen hele tiden på 18-20 grader på rommet, eller slå av varmen den uken barnet er hos faren, med behov for å varme opp rommet fra 10 grader. Noen som vet? 

Anonymkode: d54ca...7c3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg minnes å huske at med unntak for nye godt isolerte hus, gjerne med balansert ventilasjon, så er det lurest å bare la varmepumpa gå og kjøre jevn temperatur døgnet igjennom. 

Men dersom et rom skal være ubrukt en hel uke så ville jeg ha lukka døra til det rommet og holdt det kaldt til hun kom tilbake.

Anonymkode: da4cd...29a

• Liker 1
Skrevet

Varmetapet er proporsjonalt med forskjellen på ute- og innetemperatur, så det lønner seg stort sett alltid å varme opp etter behov. Å "drifte" en høy innetemperatur er ikke gratis. Unntaket må vare om du trenger å få opp temperaturen fort og plutselig, men når du snakker om dager og uker er det bedre å slå av.

Anonymkode: c7c58...6c0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...