AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #1 Skrevet 6. desember 2021 Hei! Jeg skal gå i gang med en utfordring i heimen. Jeg trodde vi kastet generelt lite mat - men noe går likevel i søpla.. typisk (rester av saus, grønnsaker og potet og kanskje litt gammelt brød) og jeg innså i går at det er jo faktisk mye mer enn jeg trodde.. 🥺 Nå har jeg bestemt meg for at vi skal minimere dette. Det er jo for jævlig å kaste mat? Feks en potet i søpla hver dag blir jo faktisk 7 poteter i uka, som igjen er det vi bruker til en middag. Noen som blir med?😄 tenkte vi kunne motivere hverandre og komme med nyttige og gode tips om både hva man kan gjøre med «slant»rester og evt smarte kjøp nå i desember ☺️ Anonymkode: 54d49...547 4
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #2 Skrevet 6. desember 2021 Jeg elsker å lage suppe eller wok av grønnsaks og saus rester og av tørt brød lager jeg enten krutonger eller kvernet opp og bruker det til å toppe ymse gratenger(i de kan også grønnsaksrester og sausrester brukes. Jeg hater å kaste mat Anonymkode: cdb13...5c6 1
Brunhilde Skrevet 7. desember 2021 #3 Skrevet 7. desember 2021 *eg baker brød selv og skjærer det i skiver som jeg fryser når det er avkjølt. Da tar jeg opp det jeg trenger og kaster aldri brød lenger. (Gjør det samme om jeg kjøper brød på butikken, i skriver og rett i fryseboksen.) *Jeg bor alene, så det er enkelt å beregne poteter/grønnsaker, Bruker mest frossent, da slipper jeg å kaste halvdårlige grønnsaker. Om jeg har grønnsaker som har ligget litt (for) lenge, så blir de til en eller annen form for gryte. *Sopp som ikke ble brukt som planlagt stekes og fryses i passe porsjoner til pizza. *Tomater som er blitt myke går i pizzasaus, jeg koker som regel opp store porsjoner om gangen. Rett i fryseboksen med det også, så har jeg klart når pizzatrangen melder seg. *Osterester raspes og fryses til gratinering en dag det er aktuelt. *Kjøttdeigrester etter taco fryses i passe porsjoner til nachos senere. *Om jeg har en fløteskvett til overs blir det enten til karamellsaus eller fryses i isbitposer så jeg har til saus. *Rødvinsslanter fryses til saus. Jeg er i det store og det hele flink til å bruke rester, og jeg har ikke mye matavfall. En, kanskje to, poser i uka og da er kaffefiltrene i dem. Jeg tror det beste tipset er å ikke kjøpe inn for mye, det er lett å la seg friste på butikken (spesielt når man har Meny som "nærbutikk") - så jeg er rett og slett litt streng med meg selv når jeg handler. Litt sånn "trenger du egentlig dette, heks?" Hvis svaret er "tja" blir varen liggende. 4
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #4 Skrevet 7. desember 2021 Vet mange er der at man må storhandle max en gang i uka, men dette nytter ikke om man ikke planlegger slik at ting faktisk ikke blir dårlig i løpet av den uka, jeg har gått på den smellen flere ganger og er nå bevisst både dagen jeg handler og middagsplanen. Vi handler på torsdag. Da handles helgekos inn, salat til taco osv, vi bruker mye frossengrønnsaker i ukedagene da vi rett og slett ikke orker å stå å kutte opp og styre. Når vi feks har pinnekjøtt tar jeg vare på kraften, alt av bein osv som kokes til en buljong som er god i sauser. Her i huset prøver jeg å lage passe store middager, eller så mye at jeg kan fryse ned eller ha to middager av det. Om jeg skulle blingse å det blir litt lite så tar vi oss et par skiver til kveldsmat (er bare meg og samboer). vi er fortsatt ikke perfekte, dessverre kaster vi mer enn jeg liker. Men jeg er mye mer bevisst på innkjøp og planlegging. Anonymkode: ead0b...c99
Summeer Skrevet 7. desember 2021 #5 Skrevet 7. desember 2021 Jeg prøver å planlegge sånn at jeg har en eller to middager i uka der jeg får brukt opp restene. Hvis vi har poteter flere dager på rad kan jeg feks lage potetmos en dag, og da kan jeg koke noen poteter til om det er lite rester. Eller lage stekte poteter. Pinnekjøttrester er utrolig digg å lage ertesuppe av, så det har vi en dag i romjula. Da går også restene av stappa oppi, og restene av mandelpotetene (om det ikke er nok til en stappe da 😉)
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #6 Skrevet 7. desember 2021 Det vi kaster mest av er kaffegrut, eggeskall og skrell fra grønnsaker/frukt. Går igjennom grønnsakene med jevne mellomrom, slik at det blir brukt før det blir dårlig. Lager supper, gryter eller tomatsaus. Vet jo omtrent mange poteter som er nok til en middag, det samme med grønnsaker. Rester blir det jo, men det bruker vi til matbokser. Det skjer at det blir litt mix i matboksen, men det spiser samboeren på jobben. Alt går i grisen, pleier han å si når det er en mix matboks. Anonymkode: 1484c...732
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #7 Skrevet 7. desember 2021 For en challenge.... Her kastes aldri noe noensinne, uansett måned i året. For meg er dette en selvfølge. Anonymkode: 24eb4...7c9 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #8 Skrevet 7. desember 2021 Jeg har ikke en null-avfall regel, det hadde blitt for slitsomt. Men det går nesten ingenting i søpla, av vane. - Har restelunsj hver søndag, da går jeg gjennom kjøleskapet, rydder, og setter siste rest av ditt og datt på benken. Lager en liten salat. En omelett med litt tilbehør... bruker opp det som må ut. - Lager suppe en gang i uka. Det er alltid noe grønnsaker som blir liggende. I dag er det for eksempel en fennikel, siste rest av en purreløk, og 2-3 poteter som ryker i gryta. Forrige uke lagde jeg en enkel ramen, der resten av svinesteiken gikk med, 200g, som vanligvis er alt for lite til en full middag til flere. - Fritatta er genialt. 1-2 kalde poteter. Gjerne litt rester av andre ovnsbakte grønnsaker. Siste rest av kjøtt - Krutonger av gammelt brød. Eller kjører det til smuler, som igjen brukes til panering. - Lunsjbokser med flere rom. Her er det ofte rare kombinasjoner. I dag ble det avocadotoast til lunsj. Litt gammelt brød (stekes i panne), 1/2 avocado (rester etter taco, og et stekt egg. Anonymkode: bc4bf...4bb 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #9 Skrevet 7. desember 2021 Hva med å endre hva du definerer som "mat" og ikke mat? Enkelte mennesker skreller både gulrøtter og poteter (og epler) og kaster stilkene til grønnsaker med fullt spiselig stilk og definerer dette som "matavfall". Spiselige deler av frukt og grønnsaker er mat - og derfor er ethvert skrell som går i søpla kastet mat. Skrell av feks løk og fett, skinn og bein som ikke kokes kraft på bør også defineres som "kastet mat". Så et hjem kan mene seg å kaste intet go det neste mye, mens de i realiteten kaster samme mengde med ulik definisjon at mat og avfall. Noe annet er også å justere HVA man spiser. Om du spiser opp avocadoen din og biffen din er det selvsagt bedre enn å kaste den. Men å ikke kjøpe den er det aller beste. Du kan nok kaste tonnevis av poteter for en avokado, selv om den er spist. Så da blir øvelsen "spis opp poteta" litt teoretisk. Og sist gjelder det å huske at øvelsen er meget teoretisk. Det aller meste av norsk matavfall kommer fra bonden, og defineres ikke som "matavfall" men som svinn under avling. Hadde man tatt med i regnestykket "poteter dyrket og destruert" mistenker jeg at vi ville kastet over 1 av 2 poser med mat. Anonymkode: abbd1...c80 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #10 Skrevet 7. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): For en challenge.... Her kastes aldri noe noensinne, uansett måned i året. For meg er dette en selvfølge. Anonymkode: 24eb4...7c9 Bra for deg da. Kan man ikke prøve å lage en tråd for å bevisstgjøre folk siden du føler at det er unyttig for deg? Anonymkode: ead0b...c99 3
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #11 Skrevet 8. desember 2021 Kjempebra å bli mer bevisst. Det er fort gjort at ting blir liggende litt for lenge i kjøleskapet. Har som regel en restematdag i uka, der blir det meste av middagsrester spist opp. Ytterlige rester går til hunden (Åja..jeg vet hva hunder bør/bør ikke spise. Har en frisk og sunn hund på 12år.) Tørt brød bruker vi å hive i brødristeren, toast osv. Setter gjerne fram en skål med oppskjærte grønnsaker på benken, da husker vi å spise dem før de blir slappe. Handler en gang i uka, og skriver detaljerte handlelister samt går gjennom hva vi har i kjøleskapet som trenger å brukes opp. Føler at jeg er bevisst, men skal som TS prøve å tenke enda mer over hva som får i søpla. Anonymkode: 91db4...687 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå