Gå til innhold

Vi får ikke ned strømforbruket!!

Anbefalte innlegg

Skrevet
On 12/6/2021 at 7:44 AM, AnonymBruker said:

fjerne flekker på klær i stedet for å vaske hele plagget i maskin

Vaskemaskin er noe av det som bruker minst strøm, selv med de strømprisene som er nå koster det ikke mer enn et par kr å vaske en maskin på 40 grader

Anonymkode: 8e351...137

Videoannonse
Annonse
Gjest Adobyen
Skrevet (endret)

Her er det temmelig kaldt/kjølig i hele huset, bortsett fra på kjøkkenet.  Ellers står det bare på minimum der det er nødt.  Badegulvet står på laveste trinn, og det er fortsatt kaldt, men ikke iskaldt. Likevel har det steget fra gjennomsnittlig 30 kwh i november til 57 nå i desember.  Skulle gjerne ha brukt mer.  Det betyr minst ca 1000 kwh mer i forbruk, pga jul og litt ekstra, og pris deretter for desember, så det er ikke moro når regningen skal betales i januar.

Endret av Adobyen
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.12.2021 den 7.32):

Vi har nytt hus, ferdig bygd i 2021og vi ligger på mellom 45-50kwt hvert døgn (huset er 120kvm). dette tilsvarer jo en månedskostnad på ca 2500kr med dagen pris på Østlandet..

Vi har ikke varme på i halve huset, og bruker kun varmekabler på det ene badet vi bruker. Vi har balansert ventilasjon med varmeveksler og litt julelys.

Vi må få ned strømkostnadene, fordi dette går over stokk og stein. Vi dusjer på de rareste tidspunkter for å spare, sånn som på natta😂 men en ting jeg ikke sparer på så er det jo det sønnen min trenger/bruker. Vi må ha litt varme på om natta på rommet hans, han trenger middag og kvelds når det er disse toppene. Og vi må ha litt varme på i stua når han er oppe da han blir fryktelig kald når han er mye på gulvet, i tillegg til å ha på seg dobbel ull :P

Vi skal invistere i Pulse til Tibber og smartovner fra Mill.

Noen andre som har smarte tips for å spare strøm?

Anonymkode: d008f...031

Jeg har snart brukt 50kwt siden 1. desember. 

Anonymkode: afaac...6e8

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.12.2021 den 13.25):

Ja vi må nok ha på noe.. hvis ikke blir det under 13 grader der inne😅 og det er for kaldt for rør og hele opplegget i følge en rørlegger jeg snakket med. men har «stengt» av det ene badet og skrudd ned varmekablene der til 16 eller 17 grader hele døgnet. Og på det andre badet som minste bruker måneder være litt mer varme på så han ikke fryser når bleie skal skiftes osv.  Har både natte og dagsenking da, så de står på 26 grader mellom kl 06-07 og kl 15-18 og 20 grader ellers tror jeg.

Foreslår at du konferer med en annen rørlegger. Hvordan f eks 12 grader på noen måte skulle skade røropplegget er bare sprøyt.

Skrevet
3 minutter siden, anonym 4545 said:

Foreslår at du konferer med en annen rørlegger. Hvordan f eks 12 grader på noen måte skulle skade røropplegget er bare sprøyt.

Nei det er det ikke

Gjest Adobyen
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei det er det ikke

Men, det ligger jo godt på plussiden, så ingenting fryser vel?  Er det kanskje andre grunner til at det kan skade?  I kjelleren her ligger rørene for det meste i vaskekjelleren, og der ligger det på ca 10+ uten ekstra varme. De får vel litt fra varmtvannsbereder, fryseboks og vaskemaskin/trommel.  Jeg har på litt forsiktig varme i to av rommene der, pga frykt for mugg.  Jeg følger med på gradestokken, for jeg vil jo ikke risikere at vannet fryser.

Skrevet
Adobyen skrev (8 timer siden):

Men, det ligger jo godt på plussiden, så ingenting fryser vel?  Er det kanskje andre grunner til at det kan skade?  I kjelleren her ligger rørene for det meste i vaskekjelleren, og der ligger det på ca 10+ uten ekstra varme. De får vel litt fra varmtvannsbereder, fryseboks og vaskemaskin/trommel.  Jeg har på litt forsiktig varme i to av rommene der, pga frykt for mugg.  Jeg følger med på gradestokken, for jeg vil jo ikke risikere at vannet fryser.

Det kommer an på hvordan rørene er forlagt. Noen steder kan rør ligge i yttervegg. Forhåpentligvis godt inne i isolasjonen, men om det er -15 grader ute og +13 grader inne så ligger nullpunktet også et sted inne i isolasjonen. Jo kaldere det er inne jo lengre inn flyttes nullpunktet. 

Er det synlige rør så vil ikke disse fryse, men disse kommer jo også inn i rommet et sted så da må man evt. vurdere hvor de kommer fra. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.12.2021 den 7.32):

Vi har nytt hus, ferdig bygd i 2021og vi ligger på mellom 45-50kwt hvert døgn (huset er 120kvm). dette tilsvarer jo en månedskostnad på ca 2500kr med dagen pris på Østlandet..

Vi har ikke varme på i halve huset, og bruker kun varmekabler på det ene badet vi bruker. Vi har balansert ventilasjon med varmeveksler og litt julelys.

Vi må få ned strømkostnadene, fordi dette går over stokk og stein. Vi dusjer på de rareste tidspunkter for å spare, sånn som på natta😂 men en ting jeg ikke sparer på så er det jo det sønnen min trenger/bruker. Vi må ha litt varme på om natta på rommet hans, han trenger middag og kvelds når det er disse toppene. Og vi må ha litt varme på i stua når han er oppe da han blir fryktelig kald når han er mye på gulvet, i tillegg til å ha på seg dobbel ull :P

Vi skal invistere i Pulse til Tibber og smartovner fra Mill.

Noen andre som har smarte tips for å spare strøm?

Altså, jeg har 30kvm mer enn deg og betalte 4500kr i november.

Dere betaler lite.

• Liker 1
Skrevet

Imponert over hvor lite strøm folk bruker!! Vi er en familie på 4, ungene er 14 og 17 år. Vi bruker ca 100 kWh i døgnet. Oppvarming er varmepumpe og vedovn, varmekabler på bad og vaskerom. Vasker aldri klær eller kjører oppvaskmaskin eller tørketrommel på natta, da får vi heller betale det det koster!! Det er bare å snakke med hvilket som helst brannvesen, så skjønner man at det er bedre å betale litt mer i strøm enn å kjøre dette på natta.

Men følger gjerne for sparetips, for jeg skjønner ikke hvor vi kan spare mer strøm. Altså, vi slukker jo lys i de rommene vi ikke er osv, men det er jo bare småtterier og gjør ikke noen forskjell på strømregningen.

Anonymkode: a8460...a3f

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Det er oppvarming som koster (altså varmtvann, panelovner, varmekabler etc.). Belysning, oppvaskmaskin og sånt koster lite og er ikke noe poeng i å kutte i. Å senke temperaturen et par grader, fyre med ved (om man har vedfyring), dusje kortere/sjeldnere osv. er sparetips. Men det er kaldt for tida, og strømmen er dyr. 2500 i mnd for å varme opp en enebolig synes jeg ikke høres spesielt mye ut, gitt dagens priser.

Skrevet
Anonymus Notarius skrev (3 minutter siden):

2500 i mnd for å varme opp en enebolig synes jeg ikke høres spesielt mye ut, gitt dagens priser.

Nei, det er jo ingenting. Betalte 1000-1200 kr i de kaldeste månedene da jeg bodde i en 55 kvm leilighet i en 1890-talls bygård i Oslo tross alt. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.12.2021 den 13.14):

Vi har kun elektrisk oppvarming gjennom noen få panelovner (har 2 stk i stua som vi har på 24 grader fra kl 14-18 ca og ellers står de på mellom 18-20 grader, også varmekabler på begge badene + entreen.

Vi har varmtvannstanken på det ene badet, ikke noe vannbåren varme her i hus 🤪

Ja vi ønsker å installere varmepumpe, men det tror jeg ikke vi får råd til før til våren. Vi sparer til både varmepumpe og vedovn, og så vidt jeg har funnet ut av litt googling så koster varmepumpe inkl. Montering (inkl. Hus til utedelen og elektroarbeid) ca 30 000kr. Vi har per tiden ikke så mye. Trodde vi kunne bruke halv skatt på dette prosjektet - men det må vi nesten bruke til strømbuffer nå 🥲

Denne strømleverandøren har avbetaling av varmepumpe uten rente og gebyrer:

https://www.ishavskraft.no/privat/varmepumpe/?source=googlesearch&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=varmepumpekampanje&gclid=Cj0KCQiAzMGNBhCyARIsANpUkzMFCLZsB-dVa1xAgWzPLLWyl4Oa7p4u-q6VZI5PiQ6MrN4god60bSMaAvaSEALw_wcB

Anonymkode: a3ae4...1b8

Skrevet

Jeg skjønner heller ikke. Greit at prisene var veldig lave i fjor men 2,5 tusen i strøm for en enebolig er jo ikke mye? Det betaler vi nå får vårt rekkehus, og 2007-2015 bodde vi i et treroms i Oslo, under 70 kvm, og da betalte vi ca 1000 kr i strøm pr måned. 🤷

Anonymkode: 66d13...773

• Liker 1
Skrevet

Dere begynner med å bytte fra spotpris til variabel. Å ligge på spot i disse dager er ren idioti. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...