AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #1 Skrevet 6. desember 2021 Vi har nytt hus, ferdig bygd i 2021og vi ligger på mellom 45-50kwt hvert døgn (huset er 120kvm). dette tilsvarer jo en månedskostnad på ca 2500kr med dagen pris på Østlandet.. Vi har ikke varme på i halve huset, og bruker kun varmekabler på det ene badet vi bruker. Vi har balansert ventilasjon med varmeveksler og litt julelys. Vi må få ned strømkostnadene, fordi dette går over stokk og stein. Vi dusjer på de rareste tidspunkter for å spare, sånn som på natta😂 men en ting jeg ikke sparer på så er det jo det sønnen min trenger/bruker. Vi må ha litt varme på om natta på rommet hans, han trenger middag og kvelds når det er disse toppene. Og vi må ha litt varme på i stua når han er oppe da han blir fryktelig kald når han er mye på gulvet, i tillegg til å ha på seg dobbel ull Vi skal invistere i Pulse til Tibber og smartovner fra Mill. Noen andre som har smarte tips for å spare strøm? Anonymkode: d008f...031
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #2 Skrevet 6. desember 2021 Jeg synes dere bruker lite. Vi har et gammelt hus på ca 150 m2 og bruker dobbelt så mye strøm. Litt trekkfulle vinduer her hos oss. To personer. Vi har Tibber pulse og ser tydelig når varmtvannsberederen slår inn og når vi skrur på mer varme. To bad med ok temperatur og behagelig temperatur i stua ved varmepumpe, og da takter vi på ca 100 i døgnet nå når der er kaldt. Anonymkode: c504b...4a0 10
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #3 Skrevet 6. desember 2021 Litt vanskelig, men generelt kan det spare litt å bruke balje og klut i stedet for full dusj noen av dagene, fjerne flekker på klær i stedet for å vaske hele plagget i maskin, og lage mat som går raskt å lage. Det kan også være det går an å spare på andre ting enn strøm. Anonymkode: 0a085...e3d 5
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #4 Skrevet 6. desember 2021 Hva har dere som oppvarming der dere varmer opp huset? Jeg har et hus fra 2018 som ble levert med panelovner. Byttet det ut med en luft til luft varmepumpe, og «halverte» forbruket. I nye hus er det vel også krav om vannbåren varme. De fleste utbyggere installerer dette med elkjel. Har dere dette, kan jeg garantere at dette er deres største strømtyv. Varmeveksel i balansert kan også forbruke litt strøm, spesielt nå som det er kaldt. Du kan senke temperaturen derfra med to grader, selv om forbruket er minimalt i forhold til vannbåren varme. Har dere også varmtvann (forbruks) integrert i balansert ventilasjon? Regner med det er et varmeelement i dette også. Senk dette til maks 40 grader, og la varmepumpen varme opp resten. Anonymkode: 87672...e26 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #5 Skrevet 6. desember 2021 Ville heller gått for varmepumpe enn ovner, det er bedre hvis man ser på forbruket. Har aldri angret på at vi installerte varmepumpe i alle fall. Anonymkode: db06d...57d 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #6 Skrevet 6. desember 2021 Jeg bruker 30kwh, på 50kvm alene. Jeg har en panelovn pluss en frittstående ovn, og prøver dusje kun hver tredje dag. Vasker maks en maskin klær i uka, og en oppvaskmaskin. Frittstående ovn er kun på når jeg er hjemme og i stue. Så synes ikke dere har veldig høyt forbruk. Det er også begrenset hvor mye man kan kutte ned av strømforbruket. Man må ha mat, man må ha dusj, man må ha litt varme på. Dere kan vel spare inn på å dusje sjeldnere, lage mat som krever mindre/kortere oppvarming, vaske klær sjeldnere, dere kan pakke dere inn i ull og varme klær. Anonymkode: 2d0f5...c4a 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #7 Skrevet 6. desember 2021 Vi bruker ca 50 kWh på en normal dag. Men har varmepumpe og vedovn. Men har senket temperaturen mye. Vi har 250 kvm og er 5 stk. dusjer ikke hver dag og kler oss i ull. Men lager varm frokost og middag. Anonymkode: 2075c...e29
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #8 Skrevet 6. desember 2021 Jeg sliter med det samme, rekkehus på 60 kvm. Har kuttet omtrent at jeg kan kutte, med 15-18 grader inne, én klesvask i uka, og dusjing annenhver dag. Det er ganske fortvilende. Anonymkode: c84ba...be8 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #9 Skrevet 6. desember 2021 Ville ikke ha stressa så mye med det strømforbruket der. Dere kan ikke spare mye før dere er nede på bare minimum (det dere bruker til matlaging, lys, tv osv.). Hvor er varmtvannstanken? Har dere noe å gå på ift isolasjon av varmtvannstank / rør? Så kan det jo være et tips å skru litt ned på varmekablene på badet. Og dersom dere har avtrekksvifte på badet, så kunne det ha vært en idé å skru av denne og benytte en avfukter i de kaldeste månedene, som spiser fuktig luft og avgir varme. Den bruker selv strøm, men jeg tror totalregnskapet er bedre enn når man pøser varm luft ut av huset. Anonymkode: 436cf...6c4 4
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #10 Skrevet 6. desember 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Vi bruker ca 50 kWh på en normal dag. Men har varmepumpe og vedovn. Men har senket temperaturen mye. Vi har 250 kvm og er 5 stk. dusjer ikke hver dag og kler oss i ull. Men lager varm frokost og middag. Anonymkode: 2075c...e29 Spm; skrur dere av varmepumpen når vedovnen er på? Jeg lar den bare dure døgnet rundt etter tips fra installatør. Og antar at pumpa bruker mindre strøm når vedovnen er på. Men vet ikke ... Anonymkode: 436cf...6c4 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #11 Skrevet 6. desember 2021 Jeg har aldri forstått hvorfor folk ikke tar uforutsette strømregninger med i beregningen når man skal bo seg over evne..Man skal på død og liv bo i hus når man i utgangspunktet ikke har råd til alle regninger som kommer med. Anonymkode: 405ad...5e9 5
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #12 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg har aldri forstått hvorfor folk ikke tar uforutsette strømregninger med i beregningen når man skal bo seg over evne..Man skal på død og liv bo i hus når man i utgangspunktet ikke har råd til alle regninger som kommer med. Anonymkode: 405ad...5e9 Den er jo 10 ganger dyrere enn vanlig... så mye som det har regnet i sommer er det ingen grunn til dyr strøm Anonymkode: ba47e...819 15
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #13 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hva har dere som oppvarming der dere varmer opp huset? Jeg har et hus fra 2018 som ble levert med panelovner. Byttet det ut med en luft til luft varmepumpe, og «halverte» forbruket. I nye hus er det vel også krav om vannbåren varme. De fleste utbyggere installerer dette med elkjel. Har dere dette, kan jeg garantere at dette er deres største strømtyv. Varmeveksel i balansert kan også forbruke litt strøm, spesielt nå som det er kaldt. Du kan senke temperaturen derfra med to grader, selv om forbruket er minimalt i forhold til vannbåren varme. Har dere også varmtvann (forbruks) integrert i balansert ventilasjon? Regner med det er et varmeelement i dette også. Senk dette til maks 40 grader, og la varmepumpen varme opp resten. Anonymkode: 87672...e26 Vi har kun elektrisk oppvarming gjennom noen få panelovner (har 2 stk i stua som vi har på 24 grader fra kl 14-18 ca og ellers står de på mellom 18-20 grader, også varmekabler på begge badene + entreen. Vi har varmtvannstanken på det ene badet, ikke noe vannbåren varme her i hus 🤪 Ja vi ønsker å installere varmepumpe, men det tror jeg ikke vi får råd til før til våren. Vi sparer til både varmepumpe og vedovn, og så vidt jeg har funnet ut av litt googling så koster varmepumpe inkl. Montering (inkl. Hus til utedelen og elektroarbeid) ca 30 000kr. Vi har per tiden ikke så mye. Trodde vi kunne bruke halv skatt på dette prosjektet - men det må vi nesten bruke til strømbuffer nå 🥲 Anonymkode: d008f...031
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #14 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi har kun elektrisk oppvarming gjennom noen få panelovner (har 2 stk i stua som vi har på 24 grader fra kl 14-18 ca og ellers står de på mellom 18-20 grader, også varmekabler på begge badene + entreen. Vi har varmtvannstanken på det ene badet, ikke noe vannbåren varme her i hus 🤪 Ja vi ønsker å installere varmepumpe, men det tror jeg ikke vi får råd til før til våren. Vi sparer til både varmepumpe og vedovn, og så vidt jeg har funnet ut av litt googling så koster varmepumpe inkl. Montering (inkl. Hus til utedelen og elektroarbeid) ca 30 000kr. Vi har per tiden ikke så mye. Trodde vi kunne bruke halv skatt på dette prosjektet - men det må vi nesten bruke til strømbuffer nå 🥲 Anonymkode: d008f...031 Har forresten nattesenking på alt. Varmekabler går ned til 17 grader fra kl 21-05.00 og det samme gjelder varmeovnene oppe. Har varme på minste sitt rom om natta, ellers har vi ingenting på. Men likevel kommer vi ikke under et grunnforbruk på 2-2,5kwt i timen om natta Anonymkode: d008f...031
flusa Skrevet 6. desember 2021 #15 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Vi har nytt hus, ferdig bygd i 2021og vi ligger på mellom 45-50kwt hvert døgn (huset er 120kvm). dette tilsvarer jo en månedskostnad på ca 2500kr med dagen pris på Østlandet.. Vi har ikke varme på i halve huset, og bruker kun varmekabler på det ene badet vi bruker. Vi har balansert ventilasjon med varmeveksler og litt julelys. Vi må få ned strømkostnadene, fordi dette går over stokk og stein. Vi dusjer på de rareste tidspunkter for å spare, sånn som på natta😂 men en ting jeg ikke sparer på så er det jo det sønnen min trenger/bruker. Vi må ha litt varme på om natta på rommet hans, han trenger middag og kvelds når det er disse toppene. Og vi må ha litt varme på i stua når han er oppe da han blir fryktelig kald når han er mye på gulvet, i tillegg til å ha på seg dobbel ull Vi skal invistere i Pulse til Tibber og smartovner fra Mill. Noen andre som har smarte tips for å spare strøm? Anonymkode: d008f...031 Må dere absolutt ha varmekablene på badet på? De trekker myye strøm.. 3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #16 Skrevet 6. desember 2021 flusa skrev (5 minutter siden): Må dere absolutt ha varmekablene på badet på? De trekker myye strøm.. Ja vi må nok ha på noe.. hvis ikke blir det under 13 grader der inne😅 og det er for kaldt for rør og hele opplegget i følge en rørlegger jeg snakket med. men har «stengt» av det ene badet og skrudd ned varmekablene der til 16 eller 17 grader hele døgnet. Og på det andre badet som minste bruker måneder være litt mer varme på så han ikke fryser når bleie skal skiftes osv. Har både natte og dagsenking da, så de står på 26 grader mellom kl 06-07 og kl 15-18 og 20 grader ellers tror jeg. Anonymkode: d008f...031 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #17 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Jeg har aldri forstått hvorfor folk ikke tar uforutsette strømregninger med i beregningen når man skal bo seg over evne..Man skal på død og liv bo i hus når man i utgangspunktet ikke har råd til alle regninger som kommer med. Anonymkode: 405ad...5e9 Vi har da tatt høyde for slike ting! Men det var vel ingen som forutså at strømprisen på Østlandet skulle bli så dyr? I hvertfall ikke mange vanlige mennesker trodde det. Hva er alternativet vårt da? Skal vi heller leie et sted til blodpris og ikke ha sjans til å spare noe? Nå betaler vi i det minste på eget lån og dermed er det en type sparing i seg selv. Alternativet er jo å kaste ut like mye i leie til en annen person hver mnd. Vi vil bruke mindre på strøm i mnd for å større buffer, for å kunne håndtere slike situasjoner bedre senere. Jeg skjønner helt ærlig ikke hvorfor noen som deg orker å trolle slik med folk? Tenk deg om. Anonymkode: d008f...031 7
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #18 Skrevet 6. desember 2021 flusa skrev (18 minutter siden): Må dere absolutt ha varmekablene på badet på? De trekker myye strøm.. Er nok dyrere med fryste rør og svartmugg. Anonymkode: 194a3...c10 5
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #19 Skrevet 6. desember 2021 Vi bruker 60-75 kwh pr dag, i en stor enebolig fra 60-tallet (250 kvm). Den er godt isolert, men selvsagt ikke like godt som noe nytt. Vi er to voksne, og bruker nå kun et kontor, stue og kjøkken, ett bad og ett soverom. Ingen varme på kontoret eller soverommet, men varmekabler på badet for å unngå at rør fryser. I går skrudde vi av varmepumpa helt. Kun vedfyring i stua. Håper det gjør at vi kommer ned i 45-55 igjen, finner ut av det de neste dagene. Det vi gjør: stenger av alle rom som ikke brukes. Dusjer sjeldent (hver 2.-3. dag), og jeg med langt hår dusjer det en gang i uka (ikke ekkelt, du ser det ikke på meg). Vi har hjemmekontor, så ingen merker dette. Vasker klær på lavere temperatur (30 istedet for 40, 60 i stedet for 90). Tromler kun sengetøy, resten tørkes foran peisen. Bruker gensere 2-3 dager i stedet for 1, og ulla luftes godt og trenger ikke vaskes om den er flekkfri. Undertøy skiftes som vanlig daglig. På soverommet har vi vinterdyner og varmeflaske. Middag lager vi, men kan utsette en time eller heller enn å treffe toppene. Enkelte dager er faktisk takeaway rimeligere enn å lage selv. Anonymkode: 7f51b...068
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #20 Skrevet 6. desember 2021 Oi. Tror mange bare må ta denne kostnaden. Frykter flere kommer ut av dette i andre enden med råteskader flere steder i huset, muggsopp, skadedyr, og annet som oppstår når det er kaldt og tett. Anonymkode: 72031...51b 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå