Gå til innhold

Sabotasje av grensehandelen

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man har kvotegrensene på alt fra ting, til matvarer til alkohol for en grunn, og det er for å ikke bruke masse penger på byråkrati for å fortolle relativt små mengder til privatpersoner. 

Anonymkode: 2f6d5...854

Fungerer fint med 25% mva på alt man bestiller fra utlandet, tipper det hadde ordnet seg raskt ved å sette grensen til 0,- da hadde ingen handlet omtrent

Skrevet
loveli skrev (56 minutter siden):

Kjøper ikke kjøtt i Sverige, tenker på dyrevelferden. Det er heller ikke miljøvennlig.

Ellers er det ikke så mye billigere, man kan bare droppe å kjøpe alkohol, godteri og alt usunt og holde seg i Norge.

Mat i Norge er billig, og spesielt tilvudsvarer er skambillig. Man får 200g melkesjokolade for 20,- overalt nå.

Vi handler fast i Sverige.

Og omtrent alt av det vi trenger på apoteket.

Så en test her om dagen.

De hadde lagt 16 like varer fra et norsk og et svensk apotek i handlekurven og kurven fra det svenske apoteket ble 1000.- billigere. 

Anonymkode: 44261...505

Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg bor i Halden men er svensk, både jobber og handler mye i Sverige. Er ikke så veldig opptatt av prisene, men utvalget. Det er en stor nedtur å handle på Rema eller de andre butikkene i Norge, når man er vant til Maximat og de andre svenske matbutikkene. 

Anonymkode: c4171...4ee

Jeg er helt enig i at utvalget til Rema suger. Men det finnes da andre butikker med godt utvalg?

Skrevet

https://www.dagbladet.no/nyheter/frykter-omikron-eksplosjon/74834204?fbclid=IwAR2tGA7NhZ61W8t1r8s4cL78Iqpyr-sYia42aSsG5M9QxWULlJhAjmK6Fa0

Nå frykter de at omikron er farligere for våre yngre, altså 5år og ned. Noe som er veldig skummelt..

Bare så det er sagt, så var jeg i Sverige i helga, og det var nesten ikke et menneske å se. Nordby og Svinesund har aldri vært så "dødt" på en lørdag før. Veldig greit for vår del. Gikk med munnbind hele tiden. 
Syns derimot at prisene var litt stivere enn vanlig. Eneste vi virkelig tjente inn på var kjøttdeig og ost. Og snus på ferja. Ja og ikkeminst babymat.

Utenom det så kunne jeg fint ha handlet i Norge.

Ta smitten seriøst folkens. Selv om ikke du blir alvorlig syk så kan din mor, bror, søster eller oldemor bli det.

Skrevet

Det sykeste er jo at det bare er grensehandelen som får fokus når det gjelder grensestenging. Vi som har familie og/eller kjæreste på andre siden av grensa, er de som sliter mest med denne heslige politikken som har vært. Og det er mange av oss. Grensa Norge-Sverige er kjempelang og folk har selvfølgelig viktige relasjoner på tvers. Jeg har kjæreste i Sverige og er kjemperedd for disse reglene. Har skikkelige angstanfall hver gang det varsles nye tiltak og folk roper om å stenge grensene. Den har politikken er helt umenneskelig :( men handelen og alt som har med penger å gjøre får hele oppmerksomheten…. Tydelig hva som er viktig i Norge. 

Anonymkode: f83c9...d51

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det sykeste er jo at det bare er grensehandelen som får fokus når det gjelder grensestenging. Vi som har familie og/eller kjæreste på andre siden av grensa, er de som sliter mest med denne heslige politikken som har vært. Og det er mange av oss. Grensa Norge-Sverige er kjempelang og folk har selvfølgelig viktige relasjoner på tvers. Jeg har kjæreste i Sverige og er kjemperedd for disse reglene. Har skikkelige angstanfall hver gang det varsles nye tiltak og folk roper om å stenge grensene. Den har politikken er helt umenneskelig :( men handelen og alt som har med penger å gjøre får hele oppmerksomheten…. Tydelig hva som er viktig i Norge. 

Anonymkode: f83c9...d51

Hei, TS her. Jeg er helt enig med deg der! Jeg reiser endel til Sverige pga andre grunnet enn billig alkohol, røyk og kjøtt, rett og slett for at jeg elsker Sverige! Jeg synes turen er mer verdt enn disse innsparingene, men alt vinkles hele tiden til at stengninger må vi tåle pga at det er et farlig virus, så da må vi kjøpe alt i Norge! Og jeg er redd at myndighetene ser kun den delen av reisinga over grensen som et unødvendig ærende, ettersom vi har det vi trenger her i Norge. Derfor tenker de at å stenge ned er helt uproblematisk. Det de glemmer er at det er mennesker som får lide for dette, og jeg må si at det er veldig mange som ikke klarer å sette seg inn i hvordan det er for f.eks deg at grensene blir stengt! Man lever ikke evig, og siste nedstenging på ca 1,5 år var i lengste laget med tanke på at det var vårt kjære naboland og vårt broderfolk som sto på andre siden av den opptegnede linjen mellom våre land. Får håpe at vi unngår noe sånt igjen, får håpe at de snart ser helheten og individene, ikke kun stemmekveget!

Anonymkode: c42f7...1e1

Skrevet
Loff77 skrev (15 timer siden):

Fungerer fint med 25% mva på alt man bestiller fra utlandet, tipper det hadde ordnet seg raskt ved å sette grensen til 0,- da hadde ingen handlet omtrent

Men da måtte man ha håndhevet det, dvs. satt inn store ressurser til langt flere stikkontroller og oppfølging av bøter til de som forsøker seg på å smugle inn litt. For det vil være ganske mange. Så skaper man masse køeer på grensene også, som betyr produktivitetstap i varehandelen = høyere priser. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men da måtte man ha håndhevet det, dvs. satt inn store ressurser til langt flere stikkontroller og oppfølging av bøter til de som forsøker seg på å smugle inn litt. For det vil være ganske mange. Så skaper man masse køeer på grensene også, som betyr produktivitetstap i varehandelen = høyere priser. 

Dette hadde ordnet seg, sysselsetting er jo bra 

Skrevet
Loff77 skrev (1 time siden):

Dette hadde ordnet seg, sysselsetting er jo bra 

Syssessetting i verdiskapende virksomhet ja, ikke i byråkrati. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Syssessetting i verdiskapende virksomhet ja, ikke i byråkrati. 

Kan bruke av de offentlige ansatte, halvparten gjør ikke stort likevel😂

Skrevet

Forbanna viktig å få kjøpt røyk og billig bacon vettu! 

Trygda hadde var mye lengre om man hadde droppet røyk, godis, flesk og brus. Merkelig hvordan uføre og lavtlønnede på Vestlandet klarer seg, mens det er totalt nødvendig for overlevelse for trygda på Østlandet å få reise til Sverige...

• Liker 2
Skrevet
Loff77 skrev (24 minutter siden):

Kan bruke av de offentlige ansatte, halvparten gjør ikke stort likevel😂

Nå er det tolletaten som i praksis blir ansvarlige da, man kan ikke bruke ekstremt mye mer på en tulleregel som at det ikke er lov å ta med seg noe som helst over grensa. Ennå latterligere blir det når man vet at Østlandet er blodrødt på koronakartet, så at man liksom skal begrense grensehandel av smittevernhensyn er tull. 

Skrevet
Frk.fri skrev (2 timer siden):

Forbanna viktig å få kjøpt røyk og billig bacon vettu! 

Trygda hadde var mye lengre om man hadde droppet røyk, godis, flesk og brus. Merkelig hvordan uføre og lavtlønnede på Vestlandet klarer seg, mens det er totalt nødvendig for overlevelse for trygda på Østlandet å få reise til Sverige...

Nå er det det folk i alle lønnsklasser som handler der, gitt. Og alle trygda handler nok ikke det du mener de handler.

Har truffet på flere kjendiser der. Som ikke lever på trygd. Fin søndagstur da, og dra dit på litt shopping. 

Men det er vel en torn i øyet for de som bor for langt unna.

Anonymkode: c9d5f...fce

• Liker 1
Skrevet
On 12/6/2021 at 6:29 PM, AnonymBruker said:

Nei vel, men da har du tydeligvis ikke så mye empati for andre når du mener de bør ha det like ille. Trist at dere har dette i familien, men det blir ikke bedre av at andre har det minst like ille. 

Dessverre synes en stor del av befolkningen det når de stemte ved årets valg

Anonymkode: 4d4b1...0ea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...