AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #1 Skrevet 6. desember 2021 Nå er det straks klart for årets julehandel, som flere velger å ta i Sverige. Nå så er denne omikron-varianten kommet, og dette må vel være gull verdt for å stoppe nordmenn fra å handle billig i Sverige? Er det flere enn meg som forstår at det er få dager til at de stenger grensene helt? Lønninger og trygd kommer vel ca 10.des, så nå er det like før at folk reiser på shopping. Nå vil de sannsynligvis stenge grensen med begrunnelse på at omikron må stoppes, selv om det er lite som tyder på at den er farlig. Isåfall så bør det ringe enn bjelle eller 10, da dette er da for gjennomskubart. Da er det vel på tide snart at folket går sammen og får forandret det politiske systemet i Norge, for slik det er nå, så lasser de ned befolkningen med avgifter og høye priser på alt, og tjener godt på å selge bl.a strøm og gass billig til utlandet! Vi har utenlandske aktører som suger tom vårt land for verdier, og det er private aktører og korrupte politikere som har gjort dette mulig! Og nå vil de stoppe oss fra å få gjort julehandelen billig i Sverige! Bare vent å se! Innen en uke så er grensa stengt igjen! Anonymkode: c42f7...1e1 9
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #2 Skrevet 6. desember 2021 Så du vil ha grensene åpen, fordi du vil på harryhandel? Regjeringen skal beskytte oss mot sånne som deg. Anonymkode: e4754...f52 18
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #3 Skrevet 6. desember 2021 Det stopper ikke der. De vil nok ødelegge jula også og si at ingen får ha besøk. Og når korona er over, tror du ikke de vil misbruke smittevernloven for vanlige virus også fordi de skal kutte utgifter til ansatte? Anonymkode: 57b62...c7f 3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #4 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Så du vil ha grensene åpen, fordi du vil på harryhandel? Regjeringen skal beskytte oss mot sånne som deg. Anonymkode: e4754...f52 Så du vil at regjeringen skal stenge grensene først etter at omikron er påvist i store deler av landet? Anonymkode: d0a63...8c5
Gjest Blondie65 Skrevet 6. desember 2021 #5 Skrevet 6. desember 2021 Noen av dere som bor nær svenskegrensen er virkelig noe for dere selv. Dere tror at dere har en rettighet til billigere mat. Vel jeg skal gi deg et lite tankekors: Mange næringer i Norge sliter på grunn av korona. Hva med å legge julehandelen i Norge i år slik at vi kan få mva til å dekke støtteordningene for disse, samt at man bidrar til at flere klarer seg? For øvrig ønsker jeg tax free handel nord og ned.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #6 Skrevet 6. desember 2021 Blondie65 skrev (7 minutter siden): Noen av dere som bor nær svenskegrensen er virkelig noe for dere selv. Dere tror at dere har en rettighet til billigere mat. Vel jeg skal gi deg et lite tankekors: Mange næringer i Norge sliter på grunn av korona. Hva med å legge julehandelen i Norge i år slik at vi kan få mva til å dekke støtteordningene for disse, samt at man bidrar til at flere klarer seg? For øvrig ønsker jeg tax free handel nord og ned. Nei nei, de tenker jo bare på de stakkarene i Strømstad som mister inntektsgrunnlaget sitt når alle nordmennene forsvinner. Det er kun solidaritet som står i hodene på dem som absolutt skal harryhandle. Anonymkode: 22c13...6ee 4
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #7 Skrevet 6. desember 2021 Blondie65 skrev (3 timer siden): Noen av dere som bor nær svenskegrensen er virkelig noe for dere selv. Dere tror at dere har en rettighet til billigere mat. Vel jeg skal gi deg et lite tankekors: Mange næringer i Norge sliter på grunn av korona. Hva med å legge julehandelen i Norge i år slik at vi kan få mva til å dekke støtteordningene for disse, samt at man bidrar til at flere klarer seg? For øvrig ønsker jeg tax free handel nord og ned. Jeg bor i Halden men er svensk, både jobber og handler mye i Sverige. Er ikke så veldig opptatt av prisene, men utvalget. Det er en stor nedtur å handle på Rema eller de andre butikkene i Norge, når man er vant til Maximat og de andre svenske matbutikkene. Anonymkode: c4171...4ee 6
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #8 Skrevet 6. desember 2021 Blondie65 skrev (3 timer siden): Noen av dere som bor nær svenskegrensen er virkelig noe for dere selv. Dere tror at dere har en rettighet til billigere mat. Vel jeg skal gi deg et lite tankekors: Mange næringer i Norge sliter på grunn av korona. Hva med å legge julehandelen i Norge i år slik at vi kan få mva til å dekke støtteordningene for disse, samt at man bidrar til at flere klarer seg? For øvrig ønsker jeg tax free handel nord og ned. Da får de øke minstetrygdene og sosialstønadene for sånn som det ser ut nå med høye strømprisen på toppen så må folk med dårlig råd spare der de kan. Jeg jobber i bolig med syke mennesker som har bl.a leddgikt og lignende plager som ikke kan ha på særlig varme i leilighetene de leier her engang. De sitter inne med boblejakke, varmeflaske og har stappet pledd foran vinduer og dører i håp om å isolere. Vil næringene overleve så må de jo også sørge for at flere kan handle hos dem. Jeg skjønner godt at noen med dårlig råd og som bor nærme grensa prioriterer å få dobbelt så mye som kan fryses og spises over tid. I Norge er det f.eks 2-3 ganger så dyrt med matvarer for allergikere. Det er et HÅN og jeg har ingen dårlig samvittighet for å reise over grensa de gangene jeg kan og legge igjen pengene der i stedet. For ikke å snakke om utvalget . Som brukeren over sier så er det nitrist å gå på rema 1000 eller kiwi når man er vant til butikker som Maximat og ligende store butikker i utlandet. Anonymkode: 65382...cc1 4
anonym 4545 Skrevet 6. desember 2021 #9 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg bor i Halden men er svensk, både jobber og handler mye i Sverige. Er ikke så veldig opptatt av prisene, men utvalget. Det er en stor nedtur å handle på Rema eller de andre butikkene i Norge, når man er vant til Maximat og de andre svenske matbutikkene. Anonymkode: c4171...4ee Ok, men matbutikkene på grensen er ikke representative for svenske matbutikker generelt. 2
Skogstussa Skrevet 6. desember 2021 #10 Skrevet 6. desember 2021 Skulle politikerne i Norge våge og stenge svenskegrensen en gang til, er det åpenbart pga. økonomi, og ikke smittevernshensyn. Det bor IKKE mange mennesker på de stedene som nordmenn valfarter til. Det er jo evt. nordmenn som bringer med seg Omicron til Sverige!!! Vi skal være glad om ikke svenskene stenger grensen for oss nordmenn.!!! Norge vil stenge grensehandelen for en hver pris. Ønsker de og stenge noe, får de stenge grensene til mange land i Europa først, men det tør de ikke. Det går for hardt utover Norge økonomisk. Å stenge grensene til Sverige, går jo bare utover vanelig folk......... Jeg reiser regelmessig til Sverige for å handle, og fortsetter med det. Oppfordrer alle andre til og gjøre det også. Ta med Coronasertifikat, husk innreiseregistrering, så tåler man en hurtigtest på vei hjem. Vedr. innreiseregistrering, påNordby senteret , får du hjelp til og fylle ut et slik skjema. Ingen grunn til og avstå fra og ta turen. 3
Titania Skrevet 6. desember 2021 #11 Skrevet 6. desember 2021 anonym 4545 skrev (53 minutter siden): Ok, men matbutikkene på grensen er ikke representative for svenske matbutikker generelt. Jeg handler oftere i Skåne enn på grensen, og variasjonen og utvalget i en liten butikk der, er ofte større enn en stor butikk her - selv om de da gjerne ikke har like mange av hver vare.
Loff77 Skrevet 6. desember 2021 #12 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Nå er det straks klart for årets julehandel, som flere velger å ta i Sverige. Nå så er denne omikron-varianten kommet, og dette må vel være gull verdt for å stoppe nordmenn fra å handle billig i Sverige? Er det flere enn meg som forstår at det er få dager til at de stenger grensene helt? Lønninger og trygd kommer vel ca 10.des, så nå er det like før at folk reiser på shopping. Nå vil de sannsynligvis stenge grensen med begrunnelse på at omikron må stoppes, selv om det er lite som tyder på at den er farlig. Isåfall så bør det ringe enn bjelle eller 10, da dette er da for gjennomskubart. Da er det vel på tide snart at folket går sammen og får forandret det politiske systemet i Norge, for slik det er nå, så lasser de ned befolkningen med avgifter og høye priser på alt, og tjener godt på å selge bl.a strøm og gass billig til utlandet! Vi har utenlandske aktører som suger tom vårt land for verdier, og det er private aktører og korrupte politikere som har gjort dette mulig! Og nå vil de stoppe oss fra å få gjort julehandelen billig i Sverige! Bare vent å se! Innen en uke så er grensa stengt igjen! Anonymkode: c42f7...1e1 Godt er det, norsk lønn og trygd skal man ha men ikke norske priser. Grensen for hva man kan ta med inn uten å betale norsk mva burde settes til 0.-nkr for alltid 4
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #13 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Da får de øke minstetrygdene og sosialstønadene for sånn som det ser ut nå med høye strømprisen på toppen så må folk med dårlig råd spare der de kan. Jeg jobber i bolig med syke mennesker som har bl.a leddgikt og lignende plager som ikke kan ha på særlig varme i leilighetene de leier her engang. De sitter inne med boblejakke, varmeflaske og har stappet pledd foran vinduer og dører i håp om å isolere. Vil næringene overleve så må de jo også sørge for at flere kan handle hos dem. Jeg skjønner godt at noen med dårlig råd og som bor nærme grensa prioriterer å få dobbelt så mye som kan fryses og spises over tid. I Norge er det f.eks 2-3 ganger så dyrt med matvarer for allergikere. Det er et HÅN og jeg har ingen dårlig samvittighet for å reise over grensa de gangene jeg kan og legge igjen pengene der i stedet. For ikke å snakke om utvalget . Som brukeren over sier så er det nitrist å gå på rema 1000 eller kiwi når man er vant til butikker som Maximat og ligende store butikker i utlandet. Anonymkode: 65382...cc1 Det bor mange som er i en tilsvarende situasjon i Norge, langt unna svenskegrensen. Då må handle mat i Norge. Anonymkode: 87b9c...4ac 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #14 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Så du vil ha grensene åpen, fordi du vil på harryhandel? Regjeringen skal beskytte oss mot sånne som deg. Anonymkode: e4754...f52 Idiot!! Anonymkode: 5e246...867 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #15 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det bor mange som er i en tilsvarende situasjon i Norge, langt unna svenskegrensen. Då må handle mat i Norge. Anonymkode: 87b9c...4ac Så alle skal ha det like ille ja... Anonymkode: 2f6d5...854 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #16 Skrevet 6. desember 2021 Loff77 skrev (5 timer siden): Godt er det, norsk lønn og trygd skal man ha men ikke norske priser. Grensen for hva man kan ta med inn uten å betale norsk mva burde settes til 0.-nkr for alltid Man har kvotegrensene på alt fra ting, til matvarer til alkohol for en grunn, og det er for å ikke bruke masse penger på byråkrati for å fortolle relativt små mengder til privatpersoner. Anonymkode: 2f6d5...854
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #17 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Så alle skal ha det like ille ja... Anonymkode: 2f6d5...854 Vi (bor på Vestlandet) klarer iallefall ikke å bruke spesielt mye energi på å synes synd på dere. Jeg har to barn med cøliaki. Dersom alle som handler glutenfritt i Sverige heller handler glutenfritt i Norge så vil vi få et større og bedre utvalg. Så ja, jeg skulle ønske folk handlet mer i Norge. Grunnen til at prisene er lave i Sverige er jo fordi staten subsidier maten, mens man i Norge får utbetalt en stønad (som dessverre har krympet betraktelig, og som dessverre er lik uavhengig av om man bor nær svenskegrensen eller ikke). Anonymkode: 2aa72...531 6
Gjest loveli Skrevet 6. desember 2021 #18 Skrevet 6. desember 2021 Kjøper ikke kjøtt i Sverige, tenker på dyrevelferden. Det er heller ikke miljøvennlig. Ellers er det ikke så mye billigere, man kan bare droppe å kjøpe alkohol, godteri og alt usunt og holde seg i Norge. Mat i Norge er billig, og spesielt tilvudsvarer er skambillig. Man får 200g melkesjokolade for 20,- overalt nå.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #19 Skrevet 6. desember 2021 loveli skrev (Akkurat nå): Kjøper ikke kjøtt i Sverige, tenker på dyrevelferden. Det er heller ikke miljøvennlig. Ellers er det ikke så mye billigere, man kan bare droppe å kjøpe alkohol, godteri og alt usunt og holde seg i Norge. Mat i Norge er billig, og spesielt tilvudsvarer er skambillig. Man får 200g melkesjokolade for 20,- overalt nå. Usunne varer er ofte billig i Norge, men kvalitetskjøtt og enkelte typer andre matvarer (f. eks. for allergikere osv) kan være vesentlig billigere i Sverige. Skjønner godt at folk med lite å rutte med handler i Sverige. Anonymkode: 2f6d5...854
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #20 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vi (bor på Vestlandet) klarer iallefall ikke å bruke spesielt mye energi på å synes synd på dere. Jeg har to barn med cøliaki. Dersom alle som handler glutenfritt i Sverige heller handler glutenfritt i Norge så vil vi få et større og bedre utvalg. Så ja, jeg skulle ønske folk handlet mer i Norge. Grunnen til at prisene er lave i Sverige er jo fordi staten subsidier maten, mens man i Norge får utbetalt en stønad (som dessverre har krympet betraktelig, og som dessverre er lik uavhengig av om man bor nær svenskegrensen eller ikke). Anonymkode: 2aa72...531 Nei vel, men da har du tydeligvis ikke så mye empati for andre når du mener de bør ha det like ille. Trist at dere har dette i familien, men det blir ikke bedre av at andre har det minst like ille. Anonymkode: 2f6d5...854
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå