AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #1 Skrevet 6. desember 2021 Ved kjøp/ salg av leilighet, får megleren informasjon av borettslaget om at det er kommunale boliger i nabolaget? Jeg kjøpte leilighet tidligere i år og har funnet ut at min nærmeste nabo bor i kommunal bolig (styrer i borettslaget nevnte dette til meg i forbindelse med behandling av skjeggkre i alle leiligheter). Jeg mener at kjøper har rett til å vite om naboen(e) bor i kommunal bolig, da dette kan påvirke miljøet i borettslaget i noen grad. Eller er jeg helt på viddene her? Anonymkode: cfef2...757
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #2 Skrevet 6. desember 2021 Nei, du har ikke rett til å vite dette. Anonymkode: ca72e...e26 33
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #3 Skrevet 6. desember 2021 Ja, du er på viddene. Selv om dette skulle vært lovpålagt å informere om. Enten må du snakke med naboene. Ellers kan du sjekke om noen veldig høytstående mennesker i kommunen bor i borettslaget. Da er det knøttliten sannsynlighet for at det er kommunale boliger der. De sørger nemlig for å unngå at kommunen skaffer slike boliger der de selv bor. 😄 Anonymkode: 22479...82b 10
Perleugla Skrevet 6. desember 2021 #4 Skrevet 6. desember 2021 Hvorfor skulle du ha krav på å vite det? 16
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #5 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja, du er på viddene. Selv om dette skulle vært lovpålagt å informere om. Enten må du snakke med naboene. Ellers kan du sjekke om noen veldig høytstående mennesker i kommunen bor i borettslaget. Da er det knøttliten sannsynlighet for at det er kommunale boliger der. De sørger nemlig for å unngå at kommunen skaffer slike boliger der de selv bor. 😄 Anonymkode: 22479...82b OK. Men får eiendomsmegleren opplyst om dette? Jeg bor nå ved siden av en person som legger gamle møbler og søppel utenfor leiligheten sin. Men jeg synes det er ubehaglig å klage. Vedkommende har som sagt kommunal leilighet. TS Anonymkode: cfef2...757
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #6 Skrevet 6. desember 2021 Altså om eiendomsmegleren får vite om det er kommunale boliger i et borettslag. TS Anonymkode: cfef2...757
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #7 Skrevet 6. desember 2021 Perleugla skrev (6 minutter siden): Hvorfor skulle du ha krav på å vite det? Det påvirker jo selvsagt valget om å kjøpe leilighet i et borettslag der det er kommunale leiligheter. Ikke alle ønsker å bo i et slikt borettslag. Anonymkode: cfef2...757 2
Anonymous 91 Skrevet 6. desember 2021 #8 Skrevet 6. desember 2021 (endret) Nei.. om det er så forferdelig så klag til kommunen om søppelet Endret 6. desember 2021 av Anonymous 91 8
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #9 Skrevet 6. desember 2021 Det er kommunale leiligheter i de aller fleste borettslag, borettslagsloven sier noe om at kommunen har rett til å kjøpe et visst antall andeler. Kommunen kan også finne på å kjøpe naboens leilighet som ligger ute for salg, så selv om naboene per i dag eier selv kan de byttes ut med noen som leier kommunalt. Anonymkode: bf7eb...0a5 20
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #10 Skrevet 6. desember 2021 Er det slik at msn kan bo i kommunal bolig på livstid hvis man ønsker, eller hvordan er reglene? Kjenner dessverre ikke reglene for dette. TS Anonymkode: cfef2...757
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #11 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er kommunale leiligheter i de aller fleste borettslag, borettslagsloven sier noe om at kommunen har rett til å kjøpe et visst antall andeler. Kommunen kan også finne på å kjøpe naboens leilighet som ligger ute for salg, så selv om naboene per i dag eier selv kan de byttes ut med noen som leier kommunalt. Anonymkode: bf7eb...0a5 Takk for svar. Er som sagt helt «grønn» på dette området. Har jo bodd i enebolig med mann i 7 år, før jeg ble separert og kjøpte egen leilighet. TS Anonymkode: cfef2...757
SoWhat? Skrevet 6. desember 2021 #12 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er det slik at msn kan bo i kommunal bolig på livstid hvis man ønsker, eller hvordan er reglene? Kjenner dessverre ikke reglene for dette. TS Anonymkode: cfef2...757 Ja, de blir jo ikke kastet ut av hjemmet sitt uten god grunn. Og den grunnen skal være god også. Du har jo selvfølgelig ikke rett til å vite noe som helst om naboers eller andres privatliv og livssituasjon. Det hadde jo tatt seg ut om man skulle ha rett til det. Ville du at ukjente hadde rett til å vite om din livssituasjon? 10
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #13 Skrevet 6. desember 2021 SoWhat? skrev (1 minutt siden): Ja, de blir jo ikke kastet ut av hjemmet sitt uten god grunn. Og den grunnen skal være god også. Du har jo selvfølgelig ikke rett til å vite noe som helst om naboers eller andres privatliv og livssituasjon. Det hadde jo tatt seg ut om man skulle ha rett til det. Ville du at ukjente hadde rett til å vite om din livssituasjon? Ikke direkte om livssituasjon. Men det er jo greit å vite om det er flere kommunale boliger i et borettslag, mener jeg. Men jeg får trøste meg med at kanskje det er lettere å selge til en ny eier når megleren ikke opplyser potensielle kjøpere om at naboen har kommunal leilighet. Jeg skal nemlig selge til våren. TS Anonymkode: cfef2...757
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #14 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ikke direkte om livssituasjon. Men det er jo greit å vite om det er flere kommunale boliger i et borettslag, mener jeg. Men jeg får trøste meg med at kanskje det er lettere å selge til en ny eier når megleren ikke opplyser potensielle kjøpere om at naboen har kommunal leilighet. Jeg skal nemlig selge til våren. TS Anonymkode: cfef2...757 Hva er så galt med kommunale boliger? Jeg har selv bodd i det da jeg ikke hadde annet valg. Kanskje tenke litt før du kommer med slik dritt? Tenk om du må bo i sånt en dag. Skal du klage da også? Du vet aldri grunnen til at folk bor der. Det kan være mange grunner. Kommunale boliger er det overalt. Synes det er fint at det finnes, så de som trenger det har tak over hodet. Anonymkode: f2194...b81 18
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #15 Skrevet 6. desember 2021 Har aldri bodd i et så fint og fredelig nabolag som da jeg bodde rett ved 8 kommunale leiligheter. Anonymkode: bc64c...500 12
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #16 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Takk for svar. Er som sagt helt «grønn» på dette området. Har jo bodd i enebolig med mann i 7 år, før jeg ble separert og kjøpte egen leilighet. TS Anonymkode: cfef2...757 Bare hyggelig! Kom på en ting til vedr leiligheter. Når det gjelder sameier er situasjonen en litt annen så vidt jeg vet. Men i sameier risikerer man at halve blokka eies av boligspekulanter som bygger om til kollektiv og leier ut til folk som flytter inn og ut i det uendelige. Her i Oslo er det tilfelle for mange sameier, det gjør noe med bomiljøet det også. I borettslag kan man kun leie ut/bruksoverlate i 3 år, spekulantene kjøper derfor ikke i borettslag. Den kanskje viktigste forskjellen er at styret i et borettslag kan kaste folk ut av borettslaget, folk mister boretten etter gjentatte og alvorlige brudd på husordensregler. I sameier har man ikke den muligheten og hvis man har en bråkete og hensynsløs nabo må man enten finne seg i det eller flytte selv. Anonymkode: bf7eb...0a5 8
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #17 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hva er så galt med kommunale boliger? Jeg har selv bodd i det da jeg ikke hadde annet valg. Kanskje tenke litt før du kommer med slik dritt? Tenk om du må bo i sånt en dag. Skal du klage da også? Du vet aldri grunnen til at folk bor der. Det kan være mange grunner. Kommunale boliger er det overalt. Synes det er fint at det finnes, så de som trenger det har tak over hodet. Anonymkode: f2194...b81 Nei vet du hva. De fleste som bor i kommunal leilighet er ekstreme belastninger for naboene sine. Det er bokstavlig talt så uryddige mennesker at de ikke klarer et vanlig leieforhold. Så klart man ikke ønsker dette som nabo. Anonymkode: 84ba2...0fd 13
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #18 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hva er så galt med kommunale boliger? Jeg har selv bodd i det da jeg ikke hadde annet valg. Kanskje tenke litt før du kommer med slik dritt? Tenk om du må bo i sånt en dag. Skal du klage da også? Du vet aldri grunnen til at folk bor der. Det kan være mange grunner. Kommunale boliger er det overalt. Synes det er fint at det finnes, så de som trenger det har tak over hodet. Anonymkode: f2194...b81 Selvsagt er det bra at de kan få tak over hodet. Men det irriterer meg at denne naboen (alenemor med flere barn) setter ut leker og gamle møbler i dagevis. Søpleposer har også blitt satt ut av og til. Dette kunne jo også de som eier leilighet gjort.. Men det er vel derfor jeg er litt irritert. Jeg er IKKE en person som vil klage eller dlenge noe dritt til naboene mine. TS Anonymkode: cfef2...757 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #19 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei vet du hva. De fleste som bor i kommunal leilighet er ekstreme belastninger for naboene sine. Det er bokstavlig talt så uryddige mennesker at de ikke klarer et vanlig leieforhold. Så klart man ikke ønsker dette som nabo. Anonymkode: 84ba2...0fd Dette stemmer ikke helt med min erfaring. I min oppgang er det to kommunale leiligheter. Begge beboerne er kjempehyggelige og rolige folk, men begge har nedsatt fysisk funksjonsevne og jeg går ut fra at det har ført til at de ikke kommer/har kommet seg inn på arbeidsmarkedet. Det er ikke slik at alle som bor kommunalt er i aktiv rus eller helt ustabile. De betaler en relativt høy leie til kommunen og hadde bodd her i mange år da jeg flyttet inn (20 år eller mer). Anonymkode: bf7eb...0a5 19
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #20 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Selvsagt er det bra at de kan få tak over hodet. Men det irriterer meg at denne naboen (alenemor med flere barn) setter ut leker og gamle møbler i dagevis. Søpleposer har også blitt satt ut av og til. Dette kunne jo også de som eier leilighet gjort.. Men det er vel derfor jeg er litt irritert. Jeg er IKKE en person som vil klage eller dlenge noe dritt til naboene mine. TS Anonymkode: cfef2...757 Blir det satt på fellesområder? Anonymkode: 21109...197
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå