Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

5a4bdcc6cb9df434008b4577?width=1000&format=jpeg&auto=webp

Hvis svaret ditt er 1, har du lært feil matte og feil bruk av regnerekkefølge.

Hvis svaret ditt er 9, har du lært den riktige metoden. Multiplikasjon og divisjon er likeverdige, i motsetning til gamle dager hvor multiplikasjon var overordnet.

Hvis du ikke et annet svar enn 1 eller 9, klarer du ikke å regne ut barneskolematematikk.

Jeg lærte feil metode 😂 Gikk på barneskolen på slutten av 90-tallet.

Hvis noen kverulanter vil kverulere, se dette først:

Anonymkode: 68158...0fd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eh

Anonymkode: 259a9...ae3

Skrevet

liker det ikke

Anonymkode: 0c07e...4f7

Skrevet

Jeg fikk 0 🙄

Anonymkode: 121f2...66f

• Liker 3
Skrevet

Jeg fikk 1. 

1+2 = 3.

2 x 3 = 6

6/6 = 1

Anonymkode: b0d7b...ed8

• Liker 1
Skrevet

Svaret her er vel strengt tatt verken 9 eller 1, men 0?

• Liker 2
Skrevet

Nei, ikke på barneskolen, men etter å ha hatt matte på høyere nivå vil jeg si jeg skjønner det ganske greit, inkludert dette.

Det er verdt å bemerke at oppgaven med vilje er skrevet på en tvetydig måte, og at jeg er enig i at 9 er mer rett enn 1, men det er en dustete "oppgave" som er laget for å forvirre.

Her er en bedre video...

Anonymkode: c68c5...9fe

• Liker 5
Skrevet
PetterKanin skrev (2 minutter siden):

Det er deletegn, ikke minus. Om det var det du tenkte. Det er i alle fall ikke 0.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

5a4bdcc6cb9df434008b4577?width=1000&format=jpeg&auto=webp

Hvis svaret ditt er 1, har du lært feil matte og feil bruk av regnerekkefølge.

Hvis svaret ditt er 9, har du lært den riktige metoden. Multiplikasjon og divisjon er likeverdige, i motsetning til gamle dager hvor multiplikasjon var overordnet.

Hvis du ikke et annet svar enn 1 eller 9, klarer du ikke å regne ut barneskolematematikk.

Jeg lærte feil metode 😂 Gikk på barneskolen på slutten av 90-tallet.

Hvis noen kverulanter vil kverulere, se dette først:

Det er 2 måter å løse/tenker på.

6 / (2(1+2) =
6 / (2 x 3) =
6 / 6 = 1

eller

6 / 2 x (1+2) =
6 / 2 x 3 =
3 x 3 = 9

Jeg gikk på barneskolen på 90-tallet. Husker helt ærlig ikke disse reglene for hva som er prioritert utenom at parentesen skal løses opp først. Men er spørsmål er jo om 2(1+2) henger sammen eller ikke? For jeg ville med den skrivemåten løst det som forslag nr 1. Da jeg automatisk hadde satt en parentes rundt hele operasjonen. Mens om det faktisk sto 2x(1+2) hadde jeg ikke gjort det, og gått for forslag 2. 

Anonymkode: 6ee44...3c3

• Liker 1
Skrevet

Hvis det tegnet etter 6 skal bety «delt på», hvorfor ikke bruke det riktige tegnet da???

: er det jeg har lært betyr deling. 

Anonymkode: c04be...743

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg fikk 0 🙄

Anonymkode: 121f2...66f

PetterKanin skrev (36 minutter siden):

HAHAHA😆 WOW!

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg fikk 1. 

1+2 = 3.

2 x 3 = 6

6/6 = 1

Anonymkode: b0d7b...ed8

Det er feil 🙂 For du bruker den utdaterte regnerekkefølgen.

Skrevet

Det er eksempel på et dårlig skrevet regnestykke. 

Litt som manglende komma i norsk. "Vent ikke dra", er et slikt eksempel. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Nei, ikke på barneskolen, men etter å ha hatt matte på høyere nivå vil jeg si jeg skjønner det ganske greit, inkludert dette.

Det er verdt å bemerke at oppgaven med vilje er skrevet på en tvetydig måte, og at jeg er enig i at 9 er mer rett enn 1, men det er en dustete "oppgave" som er laget for å forvirre.

Her er en bedre video...

Det er ikke en bedre video. Klovnen sier bare det vi vet, at oppgaven er tvetydig. Men det er hele poenget.

Svaret er fortsatt 9 med de gjeldende reglene for regnerekkefølge, slik oppgaven er satt opp. At regnestykket er dårlig formulert er et sidespor. Klovnen i videoen er en typisk kverulant som kverulerer for å kverulere fordi han lærte feil metode.

• Liker 2
Skrevet

Med tanke på hvor rare oppgaver min tredje klassing får noen ganger så fikk jeg denne rett.

Har hvert noen tekstoppgaver som vi bare har svart med ? Læren selv veit ikke hva hun deler ut.

Anonymkode: 94ec7...608

• Liker 1
Skrevet

Seeeeriøst? Er det barneskole matte? Hjelp?? 😮 kjente at hjernecellene mine begynte skikkelig å jobbe bare av å se regnestykket, uæh. Heldigvis er jeg sammen med en som kan og forstår matte, han får ta seg av matte leksene når den tid kommer. 😛 

Anonymkode: e4c14...2cb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

At regnestykket er dårlig formulert er et sidespor

Nei, det er det sentrale. 

Regnestykker er en form for kommunikasjon. Så når avsender ikke uttrykker seg entydig, så oppstår det forvirring hos mottakeren. Poenget er jo at mottakeren skal regne rett. 

Sett et ekstra par paranteser, så blir det entydig. 

• Liker 8
Skrevet

Denne kunne jeg men ikke lærte jeg meg det på barneskolen 😂 og på ungdomsskolen løste jeg kanskje to problem på 3 år så må ha lært meg den på videregående da. Jeg hatet matte og hadde ingen lærere på 12 år som kunne interessere meg for faget eller lære meg. Jeg klarte så vidt eksamen. R1 matte var det som var mest logisk for meg. 

Anonymkode: 7c3ae...932

Skrevet

9. 

Lærte det vel riktig på 90-tallet da. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

spørsmål er jo om 2(1+2) henger sammen eller ikke? For jeg ville med den skrivemåten løst det som forslag nr 1. Da jeg automatisk hadde satt en parentes rundt hele operasjonen. Mens om det faktisk sto 2x(1+2) hadde jeg ikke gjort det, og gått for forslag 2. 

Anonymkode: 6ee44...3c3

Nettopp.

2(1+2) er som ett tall å regne, og må løses separat før det integreres i resten av ligningen. 

2 x (1+2) blir i denne sammenheng noe annet, det er to tall som er separate i ligningen. 

Så svaret blir 1.

(Det er slik jeg lærte det 😁)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...