Gå til innhold

Formål med corona testing

Tussa84

Anbefalte innlegg

Når jeg snakker med legekontoret fordi jeg ønsker time får jeg beskjed om at jeg først må ha negativ corona-test. Dersom jeg har positiv corona-test får jeg hverken legehjelp eller behandling, men må i karantene. Jeg har lyst til å teste CRP, men får bare lov å teste PCR. Opplever dette som overgrep av helsevesenet.

Endret av Tussa84
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tussa84 skrev (33 minutter siden):

Når jeg snakker med legekontoret fordi jeg ønsker time får jeg beskjed om at jeg først må ha negativ corona-test. Dersom jeg har positiv corona-test får jeg hverken legehjelp eller behandling, men må i karantene. Jeg har lyst til å teste CRP, men får bare lov å teste PCR. Opplever dette som overgrep av helsevesenet.

Så bra for alle andre at de er forsiktig 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerkommer skrev (6 timer siden):

Så bra for alle andre at de er forsiktig 

Ja, håper ikke du heller får legehjelp, men blir coronaisolert. Nå skal det sies at jeg ikke har krona symptomer, men du er vel ikke for at uvaksinerte skal ha helsehjelp, kun tvangstesting.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tussa84 skrev (10 timer siden):

At man har rett til å velge selv (som vi jo har) betyr ikke at valgene dine ikke får konsekvenser. 

Det er heller ikke slik at du ikke vil få noen behandling når du trenger det. Alle som blir alvorlig syke får den behandlingen de trenger, også du. Men at du "bare vil stikke innom legekontoret for å ta en crp-test" hvis du faktisk har luftveissymptomer, er ikke nødvendigvis det som bør prioriteres i helsevesenet om dagen. 

Et overgrep er det i hvert fall ikke!

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tussa84 skrev (12 timer siden):

Godt at det ikke er du som definerer hva som er overgrep eller ikke. 

Tydeligvis så har du luftveissymptomer, som @Teatricabemerker kan skyldes Covid-19. Du er vel heller ikke vaksinert med den holdningen du har, så enda større risiko for det.

Du blir "nektet" blodprøver fordi du ikke vil ta en test som er helt nødvendig i disse tider for å forhindre smitte. Nektet i gåsetegn fordi det er du selv som tar et valg som gjør at du ikke får ta prøvene. På samme måte som de med omgangssyke osv ikke får komme på legekontoret. Har du behov for legetilsyn og er koronapositiv, så får du komme til en luftveispoliklinikk, eller innlagt på sykehuset, som er tilrettelagt for personer med stor smitterisiko. 

Endret av ATLAS6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si meg, hvor mange ganger i uka tester folk i denne tråden seg? Dere virker helt hysteriske. Det er ca 0% sjanse for å dø av corona. Dette sinnsyke testregimet må ta slutt, det er galskap.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tussa84 said:

Si meg, hvor mange ganger i uka tester folk i denne tråden seg? Dere virker helt hysteriske. Det er ca 0% sjanse for å dø av corona. Dette sinnsyke testregimet må ta slutt, det er galskap.

Om en 5-årig utdannet lege spør meg om å teste meg før jeg kommer inn på kontoret hans, gjør jeg det. Jeg er utdannet ingeniør, ikke lege. Dette er ikke noe nytt. Du, og spesielt du, virker som en stor risiko for folkene rundt deg.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tussa84 skrev (1 minutt siden):

Hvor mange ganger i tester oss, har da virkelig ingenting med saken å gjøre. Det er NÅR man tester seg som er det vesentlige! 

At du faktisk må teste deg når du har luftveisinfeksjon og skal inn på legekontoret er en selvfølge. 

Selv har jeg ikke testet meg en eneste gang gjennom pandemien fordi jeg verken har vært syk, eller vært nærkontakt - men jeg hadde testet meg hvis jeg ble syk med luftveissymptomer, hvis jeg ble bekreftet nærkontakt av en smittet, hvis jeg hadde ankommet fra utlandet - og hvis jeg skal til legen når jeg har luftveissymtomer. Så jeg tror ikke du kan kalle meg hysterisk.

Jeg er også ganske sikker på at jeg har tilnærmet 0% sjanse for å dø av corona, men pasienten under kreftbehandling som er på legekontoret samtidig som meg, er kanskje ikke så heldig?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tussa84 said:

Jeg har testet meg når jeg har hatt luftveisinfeksjoner og det er 2 ganger på snart 2 år. Testene skadet meg ikke i det hele tatt, og jeg kjenner jeg er spent på hvorfor du mener testen er farlig. Utover det så må du gjerne nekte å teste deg, men da må du også ta konsekvensene som at du ikke er velkommen inn på legekontoret med dine symptomer.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tussa84 skrev (17 minutter siden):

Jeg så en senest i dag som døde. Dere skeptikere skulle også blitt invitert inn på avdelingene hvor du ser de kjemper for livet. Det er tragisk hvor lite kunnskap og ignorante enkelte kan være.

Man tester seg om man er syk, så enkelt er det faktisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tussa84 skrev (1 time siden):

Skjønner du ikke ønsker folk skal teste seg. "Testene er farlige, syke folk fryser i kø" og nå dette. 

Fryser på ryggen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hoppetau

Det er frivillig å teste seg og frivillig og vaksinere seg!

Men man kan ikke forvente at man ikke må ta konsekvensene av valget. Velger man å være en risikofaktor for at andre skal dø, må man ta konsekvensen av det og godta at det er visse deler av samfunnet man ikke får ta del i. 

Dette med frivillighet ved vaksine er  like misforstått som de som mener at ytringsfriheten betyr at man kan si hva man vil uten forbehold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig I at man må ha visse restriksjoner hos legen når det gjelder forkjølelse symptomer nå om dagen. Tenk om det skulle vise seg å være corona, og du smitter både legen, andre pasienter på venterommet, og andre som evt jobber der. Det er ikke gitt at alle tåler corona like bra.

Det er nettopp derfor alle som skal inn til legen må teste seg først, og at ved positiv test så kan du ikke bruke fastlegen. Legevakta derimot eller øyeblikkelig hjelp kan benyttes uansett, men har du corona så må man avtale med Legevakta først så du får komme inn på eget sted. Har du negativ svar på testen er det bare å benytte fastlegen sånn som vanlig.

Du spurte vel hvor ofte folk tester seg i denne tråden også. Jeg tester meg kun ved forkjølelse symptomer, eller hvis jeg har vært i kontakt med noen som har corona (siste aldri skjedd enda). Jeg har testa meg 2 ganger de siste 2 mnd, før det har jeg ikke vært forkjølet på 2 år. (Negativ begge ganger) Kommer til å følge samme regime framover, samt når jeg feks må teste meg feks hvis jeg har vært i Sverige.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikle hørt noe om at det er farlig å teste seg, har du en kilde på det? Hva er det som er farlig med å skrape en q-tips i halsen ?

Det må da være omtrent like farlig som å få en nål inn i kroppen (crp-test).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teatrica skrev (7 minutter siden):

@tussi84 og @Tussa84 der altså - greit å følge godt med å brukernavnene 🤣

Dessverre litt like navn ja. Skjønner at folk lett kan blande oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...