Gå til innhold

Er det ikke sånn at psykiske lidelser blir tatt på alvor likevel?

SoWhat?

Anbefalte innlegg

Tone83 skrev (3 minutter siden):

Alt er relativt. Jeg vil påstå det er trygt å fly, det betyr ikke at man har garantier.  Ingen sier at det ikke finnes bivirkninger, men det må veies opp mot viruset sine skader.

Hvis man går til legen og sier at man har angst for vaksiner, så blir man tatt på alvor.  Men man får ikke bekreftet at det er farlig med vaksiner, for legen baserer informasjonen han gir på vitenskap og ikke følelser. 

Du bruker vaksiner i flertall. Denne vaksinen er litt annerledes. Ingen bivirkninger av Covid er vel dokumentert? 

Jeg vet ikke hva som gir mest bivirkninger og senskader. Vi får forhåpentligvis svar på det om ikke alt for lenge.

En ting er ihvertfall sikkert, og det er at de bommet grovt på effekten av denne vaksinen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

SoWhat? skrev (10 minutter siden):

Du bruker vaksiner i flertall. Denne vaksinen er litt annerledes. Ingen bivirkninger av Covid er vel dokumentert? 

Jeg vet ikke hva som gir mest bivirkninger og senskader. Vi får forhåpentligvis svar på det om ikke alt for lenge.

En ting er ihvertfall sikkert, og det er at de bommet grovt på effekten av denne vaksinen. 

Det er ingen tvil om at corona kan skade ulike organer . både akutt og på lang sikt.Det er noe det stadig forskes på, og man har allerede endel svar.  

Many patients are experiencing heart palpitations, chest pain, and shortness of breath even after recovering from COVID-19. But new studies offer reason for hope.

COVID-19 is not just a disease of the lungs, but also a disease of the heart and blood vessels. “We realized very, very early that clotting was playing a major role,” says Jeffrey Berger, director of New York University Langone’s Center for the Prevention of Cardiovascular Disease.

unexpectedly high rates of blood clots in their patients, leading to a rise in heart attacks and strokes. Autopsies also revealed masses of tiny blood clots in places where doctors don’t normally see them, such as the liver and the kidneys.

For some patients, MRI scans show signs of inflammation months after clearing the virus. Others continue to have elevated levels of troponin, a chemical that’s released into the blood whenever there’s damage to the heart muscle.

https://www.nationalgeographic.com/science/article/how-covid-19-harms-the-heart

https://www.hopkinsmedicine.org/health/conditions-and-diseases/coronavirus/heart-problems-after-covid19

A new study has found that COVID-19 can cause damage to blood vessels in the brain, damaging cognitive function.

https://www.sciencealert.com/study-finds-covid-19-can-damage-specific-brain-cells

https://www.ninds.nih.gov/Current-Research/Coronavirus-and-NINDS/nervous-system

We found high levels of various inflammatory molecules trapped in micro clots present in the blood of individuals with Long COVID.

https://www.news-medical.net/news/20211005/Inflammatory-molecules-trapped-inside-micro-clots-may-be-the-cause-of-Long-COVID-symptoms.aspx

Researchers found that months after their initial infection, COVID survivors were at increased risk of various types of kidney damage -- from reduced kidney function to advanced kidney failure.

https://www.webmd.com/lung/news/20210902/kidney-damage-another-consequence-of-long-covid-study-finds#1

"Some patients might have some mild symptoms from headaches to what we call brain fog where patients just don't feel like they're thinking as clearly or like back to normal with their thinking and then other patients have more severe symptoms, even stroke and significant nerve damage," she said. "So we're really seeing a pretty wide spectrum of things."

Warrior's comments echo findings from a study from the National Institutes of Health, which reported last year that while COVID is a respiratory disease, "patients often experience neurological problems including headaches, delirium, cognitive dysfunction, dizziness, fatigue, and loss of the sense of smell."

"The disease may also cause patients to suffer strokes and other neuropathologies," the study found.

Last month, NBC News reported that two recent studies from the California National Primate Research Center and the Rotman Research Institute in Toronto suggest that the virus directly infects neurons in the brain, both of which could in part explain why some patients experience these longer-lasting symptoms.

https://www.nbcchicago.com/news/coronavirus/beyond-brain-fog-neurologist-details-long-lasting-symptoms-post-covid/2697309/

Invading the brain

The body's natural blood-brain barrier usually does a good job at halting things like viruses before they can cross into the brain, though it is possible for viruses to sneak through. SARS-CoV-2 can do this, as well as other viruses, such as viral

encephalitis and HIV. When those breaches occur, immune cells in the brain work to attack the invader.

But one of the new studies presented Wednesday suggests it is increasingly clear that SARS-CoV-2 can also take a different, less-guarded route through the nose, heading straight to the brain.

https://www.nbcnews.com/health/health-news/covid-invades-brain-dealing-long-term-coronavirus-rcna4414

De har ikke bommet grovt. Den har ikke like god effekt på spredning av viruset, som man kunne ønske, men effekten er allikevel stor betydning for smitte spredning, og det er derfor viktig med vaksinering, for å få ned smitten ,og det er et argument for vaksinering og ikke imot

Den har også veldig godt effekt  i forhold til alvorlig sykdom og død., risikoen er mange  doblet,  for uvaksinerte

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (4 minutter siden):

Det er ingen tvil om at corona kan skade ulike organer . både akutt og på lang sikt.Det er noe det stadig forskes på, og man har allerede endel svar.  

Many patients are experiencing heart palpitations, chest pain, and shortness of breath even after recovering from COVID-19. But new studies offer reason for hope.

COVID-19 is not just a disease of the lungs, but also a disease of the heart and blood vessels. “We realized very, very early that clotting was playing a major role,” says Jeffrey Berger, director of New York University Langone’s Center for the Prevention of Cardiovascular Disease.

unexpectedly high rates of blood clots in their patients, leading to a rise in heart attacks and strokes. Autopsies also revealed masses of tiny blood clots in places where doctors don’t normally see them, such as the liver and the kidneys.

For some patients, MRI scans show signs of inflammation months after clearing the virus. Others continue to have elevated levels of troponin, a chemical that’s released into the blood whenever there’s damage to the heart muscle.

https://www.nationalgeographic.com/science/article/how-covid-19-harms-the-heart

https://www.hopkinsmedicine.org/health/conditions-and-diseases/coronavirus/heart-problems-after-covid19

A new study has found that COVID-19 can cause damage to blood vessels in the brain, damaging cognitive function.

https://www.sciencealert.com/study-finds-covid-19-can-damage-specific-brain-cells

https://www.ninds.nih.gov/Current-Research/Coronavirus-and-NINDS/nervous-system

We found high levels of various inflammatory molecules trapped in micro clots present in the blood of individuals with Long COVID.

https://www.news-medical.net/news/20211005/Inflammatory-molecules-trapped-inside-micro-clots-may-be-the-cause-of-Long-COVID-symptoms.aspx

Researchers found that months after their initial infection, COVID survivors were at increased risk of various types of kidney damage -- from reduced kidney function to advanced kidney failure.

https://www.webmd.com/lung/news/20210902/kidney-damage-another-consequence-of-long-covid-study-finds#1

"Some patients might have some mild symptoms from headaches to what we call brain fog where patients just don't feel like they're thinking as clearly or like back to normal with their thinking and then other patients have more severe symptoms, even stroke and significant nerve damage," she said. "So we're really seeing a pretty wide spectrum of things."

Warrior's comments echo findings from a study from the National Institutes of Health, which reported last year that while COVID is a respiratory disease, "patients often experience neurological problems including headaches, delirium, cognitive dysfunction, dizziness, fatigue, and loss of the sense of smell."

"The disease may also cause patients to suffer strokes and other neuropathologies," the study found.

Last month, NBC News reported that two recent studies from the California National Primate Research Center and the Rotman Research Institute in Toronto suggest that the virus directly infects neurons in the brain, both of which could in part explain why some patients experience these longer-lasting symptoms.

https://www.nbcchicago.com/news/coronavirus/beyond-brain-fog-neurologist-details-long-lasting-symptoms-post-covid/2697309/

Invading the brain

The body's natural blood-brain barrier usually does a good job at halting things like viruses before they can cross into the brain, though it is possible for viruses to sneak through. SARS-CoV-2 can do this, as well as other viruses, such as viral

encephalitis and HIV. When those breaches occur, immune cells in the brain work to attack the invader.

But one of the new studies presented Wednesday suggests it is increasingly clear that SARS-CoV-2 can also take a different, less-guarded route through the nose, heading straight to the brain.

https://www.nbcnews.com/health/health-news/covid-invades-brain-dealing-long-term-coronavirus-rcna4414

De har ikke bommet grovt. Den har ikke like god effekt på spredning av viruset, som man kunne ønske, men effekten er allikevel stor betydning for smitte spredning, og det er derfor viktig med vaksinering, for å få ned smitten ,og det er et argument for vaksinering og ikke imot

Den har også veldig godt effekt  i forhold til alvorlig sykdom og død., risikoen er mange  doblet,  for uvaksinerte

Og hvor langt har de kommet med å dokumentere bivirkninger av vaksinen? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, SoWhat? said:

De er vel nesten sikker på mange bivirkninger av både vaksinen og viruset nå, men de driver fortsatt med studier av begge for å være heeeelt sikker på at viruset/vaksinen er synderen. 

Du leter etter garantier, du får ikke garantier her i livet. Man må ta avgjørelser ut fra den informasjonen man har, gjerne informasjon  fra fagfolk. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SoWhat? skrev (1 minutt siden):

Hva er det du er redd for med de bivirkningene , som er meldt inn, eller er  det hypotetiske fremtidige bivirkninger som bekymrer.? Man vet at blodpropp og hjertebetennelser er veldig sjeldent,og også  langt vanligere ved smitte. Besvimelse blir regnet som alvorlig bivirkning , men er i de fleste tilfeller ufarlig.

Det jobbes stadig med dette, det er også derfor bruken av AtraZenica ble stoppet. , og at og unge menn bli anbefalt Pfizer/comiraty  Bivirkninger av vaksiner blir fulgt opp og tatt på alvor

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tone83 skrev (1 minutt siden):

De er vel nesten sikker på mange bivirkninger av både vaksinen og viruset nå, men de driver fortsatt med studier av begge for å være heeeelt sikker på at viruset/vaksinen er synderen. 

Du leter etter garantier, du får ikke garantier her i livet. Man må ta avgjørelser ut fra den informasjonen man har, gjerne informasjon  fra fagfolk. 

Du tror.. 

Jeg er ikke ute etter annet enn at de som styrer med dette, skal være åpne og ærlige. Ta folk på alvor. Hittil har de skuffet, og den nye helseministeren har jeg null tillit til. Hun ser ikke ut til å vite hva hun snakker om i det hele tatt. 

Det skal uansett bli interessant å få litt mer dokumentasjon. 

Og så håper jeg at de med psykiske lidelser blir unntatt vaksinen om de ikke vil ha den. I likhet med de som har ulike fysiske plager sykdommer. Også at de som vil, skal få psykologisk behandling. Og dette syns jeg skal bli formidlet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lana01 skrev (Akkurat nå):

Hva er det du er redd for med de bivirkningene , som er meldt inn, eller er  det hypotetiske fremtidige bivirkninger som bekymrer.? Man vet at blodpropp og hjertebetennelser er veldig sjeldent,og også  langt vanligere ved smitte. Besvimelse blir regnet som alvorlig bivirkning , men er i de fleste tilfeller ufarlig.

Det jobbes stadig med dette, det er også derfor bruken av AtraZenica ble stoppet. , og at og unge menn bli anbefalt Pfizer/comiraty  Bivirkninger av vaksiner blir fulgt opp og tatt på alvor

Jeg blir irritert når de står på TV og svarer svevende at mensforsryrrelser er vanlig. Akkurat som om kvinner ikke kjenner kroppen sin. Det er en ting. Jeg er bare for at de skal være åpne og ta folk på alvor. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SoWhat? skrev (Akkurat nå):

Jeg blir irritert når de står på TV og svarer svevende at mensforsryrrelser er vanlig. Akkurat som om kvinner ikke kjenner kroppen sin. Det er en ting. Jeg er bare for at de skal være åpne og ta folk på alvor. 

Det kan jeg være enig i. Mensforstyrrelser er vanlig, og kan være en naturlig reaksjon på det stresset kroppen går igjennom,og for mange retter det seg opp etter en syklus eller to. Allikevel  ser man det i såpass stort omfang, det gjelder i begge grupper, både etter vaksinen og smitte, at det er noe om må tas på alvor. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ha beroligende før jeg skal gjennom enkelte undersøkelser på sykehuset, hvorfor er ikke det et alternativ om man har angst for å ta spøryte? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryuk skrev (20 minutter siden):

Jeg må ha beroligende før jeg skal gjennom enkelte undersøkelser på sykehuset, hvorfor er ikke det et alternativ om man har angst for å ta spøryte? 

Får du ikke det av legen din? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SoWhat? skrev (Akkurat nå):

Får du ikke det av legen din? 

Enten av legen eller fra sykehuset om jeg har gitt beskjed på forhånd. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest havrekaffe
4 hours ago, Gjenferdet said:

Jeg har en venninne med alvorlig nåleskrekk. Hun kan få skikkelige angstanfall, men hun tar vaksiner og blodprøver allikevel. Hun har hatt en trygg og god oppvekst, og tåler derfor å stå i det. Andre har et annet utgangspunkt, og ville kanskje ikke klart det samme. Altså, folk med angst takler angsten forskjellig. Det som er så fint med henne er at selv om hun med angst klarer å presse seg, så har hun likevel forståelse for at andre med samme angst ikke nødvendigvis klarer det. Det finnes ingen rett og gal måte å håndtere angst på. Det er ikke slik at de som ikke klarer å presse seg er svakere enn de som klarer.

Er enig i det du skriver, men man har et valg. Ta vaksinen eller ikke gjør det med de konsekvenser det kan medføre. Så får man veie opp hva som er verst i det lange løp. For å si det litt flåsete så skiller ikke viruset på hvem som har angst og ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder vaksinen kan mistenkte bivirkninger meldes inn, både av helsepersonell og enkelt personer. Dette gjør at en har relativt god oversikt over mistenkte bivirkninger og antallet meldte  bivirkninger kan virker skremmende på mange. Selvom om antallet alvorlige bivirkninger ikke er høyt, når en vet at at antallet satte doser nærmer seg 9 milioner.

Til sammenligning  finnes ingen  form for registrering av de som har alvorlige ettervirkninger av covid. Hverken hos de som har vært innlagt på sykehus eller hos som de som har gjennomgått forholdvis mild sykdom.Legene har ikke noe rapporteringssystem ved mistenkt PASC (post acutte sequele covid) . Det har riktignok kommet en code legene kan benytte ved senvirkninger, etter kjent covid sykdom, men den er ukjent for mange leger. Min egen lege har heller ikke benyttet denne på meg og jeg kjenner til mange andre som  har fått diverse diffuse diagnoser hos fastlegen. Mange opplever også ikke å bli trodd eller at symptomene blir ikke sett i samme heng med gjennomgått covid, selvom internasjonal forskning viser at dette er plager, som er vanlig ved PASC. I tillegg gir fhi inntrykk av problemet av senvirkninger hos ikke sykehusinnlagte  er nærmest ikke eksisterende. Stikk i mot både who melder og hva de fleste andre lands forskning tilsier. 

Min mening er at skadene vi ser etter covid er alt for dårlig dokumenterte og dermed ser mange kun på antall døde av covid og tenker dette er gamle mennesker med underliggende sykdom og lar seg skremme av bivirkninger av vaksinen , som viser at også relativt unge mennesker  også rammes av disse. 

Endret av Bendie
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

• Opprett ny...