Gå til innhold

Er det ikke sånn at psykiske lidelser blir tatt på alvor likevel?

SoWhat?

Anbefalte innlegg

havrekaffe skrev (Akkurat nå):

Du har antakelig rett, men samtidig så kan kanskje hver enkelt gå i seg selv å kjenne etter om man kan bidra til dugnaden og om det finnes en mikroskopisk mulighet for å kunne bli med å bidra selv om det medfører litt angst.

Fordi man skal bidra til ren symbolpolitikk ? Alle de som har fått sterke bivirkninger av de 2 første dosene skal også ofre seg da :) Jenter som har hatt konstant mensen siden de tok vaksinen. Fordi vi skal drive med symbolpolitikk. I stedet for å å sette inn tiltakene som faktisk må til for å redusere smitten. Som å avlyse det forbanna julebordet! Som har spredd smitten som ild i tørt gress. Er det mulig ?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

havrekaffe skrev (1 minutt siden):

Du har antakelig rett, men samtidig så kan kanskje hver enkelt gå i seg selv å kjenne etter om man kan bidra til dugnaden og om det finnes en mikroskopisk mulighet for å kunne bli med å bidra selv om det medfører litt angst.

Det finnes folk i deler av verden som virkelig ikke har noen mulighet til å få hjelp eller komme seg ut av den situasjonen de er med hensyn til corona og fattigdom. Folk som lever i virkelig elendighet og da blir det smått kleint for min del at man ikke kan komme seg til vaksinasjonssenteret i trygge og rike norge selv om det medører ubehag.

Må bare takke for bidraget her, selv om du svarte Antuviruset.

Du er bare et så tydelig rungende "nei" til spørsmålet mitt i overskriften. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest havrekaffe
Just now, Antiviruset said:

Hjalp det ? :) Ser ikke slik ut. Men de få som ikke har tatt ditt valg skal tvinges til det samme bare fordi du gjorde det? Uten at det hjelper noen i det hele tatt. For det gjør det bare ikke, vaksinen var ikke slik de trodde den skulle være, og det er det store problemet her.

De fleste som har tatt vaksinen har antakelig gjort det fordi de trodde at det skulle hjelpe både landet og seg selv. Intensjonen har med andre ord vært å bidra selv om ting ikke har tatt den ønskede retningen. 

Men så har du de som forstatt stiller på kjøpesentre uten munnbind og har hosteanfall på bussen. Det disse folka ikke tenker på er at om en person blir smittet så kan det stenge ned en hel arbeidsplass over tid med de konsekvenser det har for økonomien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

havrekaffe skrev (17 minutter siden):

Synes egentlig at det er litt urettferdig at vi som går på jobb hver dag og følger de anbefalingene bare forventes å gjøre det, men andre kan skylde på nevroser og dermed kunne få et legitimt fritak. Synes ikke det var veldig festlig å ta vaksinen jeg heller med påfølgende hodepine fra helvete på jobb, men jeg holdt ut dagen og gjorde min plikt til glede for skatteetaten og de som trenger behandling på DPS.

Synes du det er like urettferdig at de med allergi slipper vaksinen? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

havrekaffe skrev (3 minutter siden):

De fleste som har tatt vaksinen har antakelig gjort det fordi de trodde at det skulle hjelpe både landet og seg selv. Intensjonen har med andre ord vært å bidra selv om ting ikke har tatt den ønskede retningen. 

Men så har du de som forstatt stiller på kjøpesentre uten munnbind og har hosteanfall på bussen. Det disse folka ikke tenker på er at om en person blir smittet så kan det stenge ned en hel arbeidsplass over tid med de konsekvenser det har for økonomien.

Det er det siste du skriver som har ført til dette. Alle de vaksinerte som tror de har et frikort og menger seg i stort antall på julebord, konserter, puber og kollektivtransport. For en måned siden var jeg den eneste på bussen som brukte munnbind selv om jeg var vaksinert. Jeg klemmer ikke, holder avstand og vasker hendene uansett. Nå har dette gått så langt at en fullstendig nedstenging er unngåelig, i alle fall en periode.  Smitten er nå så høy at folk er skremte, og går ikke ut lenger uansett. Den hemningsløse festingen er over, og reisene avbestilles i rekordfart. Dette rammer bedriftene uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest havrekaffe
Just now, SoWhat? said:

Må bare takke for bidraget her, selv om du svarte Antuviruset.

Du er bare et så tydelig rungende "nei" til spørsmålet mitt i overskriften. 

Jeg vet godt hva psykiske lidelser handler om og jeg er enig i at psykiske lidelser ikke blir prioritert slik de burde i helsesektoren, men samtidig må det være lov til å synes at det uheldig at folk mener de ikke har helse til å la seg vaksinere. På et tidspunkt bør man ta ansvar for å gjøre de rette valgene med mindre man er psykotisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

havrekaffe skrev (13 minutter siden):

Det finnes folk i deler av verden som virkelig ikke har noen mulighet til å få hjelp eller komme seg ut av den situasjonen de er med hensyn til corona og fattigdom. Folk som lever i virkelig elendighet og da blir det smått kleint for min del at man ikke kan komme seg til vaksinasjonssenteret i trygge og rike norge selv om det medører ubehag.

Du forstår ikke forskjellen på ubehag og angstlidelse?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest havrekaffe
Just now, Gjenferdet said:

Synes du det er like urettferdig at de med allergi slipper vaksinen? 

Nei, for de har ikke et valg. De kan ikke velge å jobbe med bli frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet godt hva psykiske lidelser handler om og jeg er enig i at psykiske lidelser ikke blir prioritert slik de burde i helsesektoren, men samtidig må det være lov til å synes at det uheldig at folk mener de ikke har helse til å la seg vaksinere. På et tidspunkt bør man ta ansvar for å gjøre de rette valgene med mindre man er psykotisk.

Ingenting av det du skriver her tyder på at du skjønner hva angst og psykiske lidelser handler om. Du tror man kan velge det bort. Det hadde jo vært fint om man kunne det 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet, to the point! En med angst har heller ingen valg. Ingen velger å få angst!!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er symbolpolitikk :) Det er jo helt latterlig! Omtrent som det "grønne skiftet" som har feilet totalt. Så sitter Russland, Kina og India der og spyr ut CO2 i dobbelt så stor takt som Europa reduserer sitt. Altså ren symbolpolitikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest havrekaffe

Herlighet, to the point! En med angst har heller ingen valg. Ingen velger å få angst!!

Men man kan prøve å gjøre noe for å bli bedre. Forsøke igjen og igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går mennesker til psykolog i årevis. Mange er innlagt i perioder i årevis. Tror du ikke de jobber for å bli friske? Det er vel knapt noe annet de ønsker mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest havrekaffe
Just now, SoWhat? said:

Ingenting av det du skriver her tyder på at du skjønner hva angst og psykiske lidelser handler om. Du tror man kan velge det bort. Det hadde jo vært fint om man kunne det 🙂

Man kan ikke velge det bort, men man kan velge å forsøke å jobbe med de utfordringene man har eller så kan man sette seg i sofaen uten å gjøre noe med problemene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke velge det bort, men man kan velge å forsøke å jobbe med de utfordringene man har eller så kan man sette seg i sofaen uten å gjøre noe med problemene.

En fobi kjennetegnes av unngåelse. Det er en del av diagnosen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest havrekaffe
Just now, Antiviruset said:

Fordi det er symbolpolitikk :) Det er jo helt latterlig! Omtrent som det "grønne skiftet" som har feilet totalt. Så sitter Russland, Kina og India der og spyr ut CO2 i dobbelt så stor takt som Europa reduserer sitt. Altså ren symbolpolitikk.

Jeg er ikke enig i at det har feilet totalt. Ting er på veg til å skje og de forskes på nye og mer miljvennlige måter å drive handel på blant annet. Det går ikke raskt nok, men ting skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da veldig mange som jobber med utfordringene de har? Som jeg skrev over her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest havrekaffe

En fobi kjennetegnes av unngåelse. Det er en del av diagnosen. 

Det vet jeg også, men hvis man hele livet skal unngå det man er redd for så kommer man ingen vei. Anbefaler boken som heter "Det er ikke mer synd på deg enn andre" av Wilhelmsen. I den boken står det en sterk historie som kan være til hjelp for flere av oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SoWhat? skrev (På 6.12.2021 den 15.53):

Det er da veldig mange som jobber med utfordringene de har? Som jeg skrev over her. 

Akkurat,

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...