Gå til innhold

Er det ikke sånn at psykiske lidelser blir tatt på alvor likevel?

SoWhat?

Anbefalte innlegg

SoWhat? skrev (1 minutt siden):

Er det en psykisk lidelse å grue seg til eksamen, eller å ha en dårlig dag? Det står klart i HI at jeg snakker om reell angst/ psykisk lidelse. 

Det er ingen psykiske lidelser som skulle tilsi at man ikke kan ta koronavaksine.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonio skrev (4 minutter siden):

Er det noen som sier du MÅ ta vaksinen? Vaksineringen er frivillig, det har FHI, helseministeren repitert til det uendelige. Jeg vet ikke hvor du har dette fra.

Jeg snakker om holdningen mot de som har psykiske lidelser. Presset de blir utsatt for. De nevnte de som av fysiske årsaker ikke kunne ta vaksinen, og at det er en svært liten gruppe. De med psykisk lidelse ble ikke nevnt. De har ikke blitt nevnt med ett ord. 

Endret av SoWhat?
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så ville jeg ikke kalt sprøyteskrekk for psykisk sykdom/ angst! Vi heller si det er en fobi!! 

For det andre så lytt heller til seriøs helsepersonell/ fagfolk enn og lese alt "vilt" som er utpå nett og sosiale medier.... Er fagfolk som har mest kunnskap,  og ikke alle de som kun vil være "viktig"....   

For det tredje så ta hensyn både til deg selv, dine nærmeste, og alle!  - det gjelder alle! :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, SoWhat? said:

Jeg snakker om holdningen mot de som har psykiske lidelser. Presset de blir utsatt for. De nevnte de som av fysiske årsaker ikke kunne ta vaksinen, og at det er en svært liten gruppe. De med psykisk lidelse ble ikke nevnt. De har ikke blitt nevnt med ett ord. 

Du forstår fortsatt ikke. Om hver bidige pressekonferanse skal snakke om alle undergruppene av uvaksinerte som føler seg støtt blir det jo en 'Pressenkonferanse minutt for minutt'. Tenk på alle de forskjellige gruppene i den gruppen, og alle undergruppene av disse igjen.

FHI har ikke tid til å nevne alle disse da folk sliter med å følge med når det kun gjelder to grupper - vaksinerte og uvaksinerte.

Forøvrig er vaksinen frivillig, det blir gjenntatt i det evige. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (1 minutt siden):

Du forstår fortsatt ikke. Om hver bidige pressekonferanse skal snakke om alle undergruppene av uvaksinerte som føler seg støtt blir det jo en 'Pressenkonferanse minutt for minutt'. Tenk på alle de forskjellige gruppene i den gruppen, og alle undergruppene av disse igjen.

FHI har ikke tid til å nevne alle disse da folk sliter med å følge med når det kun gjelder to grupper - vaksinerte og uvaksinerte.

Forøvrig er vaksinen frivillig, det blir gjenntatt i det evige. 

FHI har ikke tid?  🙂 nei, det tar vel ca et halvt minutt å si noe om det. Eller fem sekunder. 

Det handler ikke om å føle seg støtt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nattero skrev (12 minutter siden):

For det første så ville jeg ikke kalt sprøyteskrekk for psykisk sykdom/ angst! Vi heller si det er en fobi!! 

For det andre så lytt heller til seriøs helsepersonell/ fagfolk enn og lese alt "vilt" som er utpå nett og sosiale medier.... Er fagfolk som har mest kunnskap,  og ikke alle de som kun vil være "viktig"....   

For det tredje så ta hensyn både til deg selv, dine nærmeste, og alle!  - det gjelder alle! :)

Hvem snakker egentlig om å lese alt "vilt" her?

Har du god erfaring med å realitetsorientere mennesker som lider av angst? For siden du tenker at det funker mener jeg... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er det faktisk slik at de med sprøyteskrekk, sosial angst eller andre hindre har hatt mulighet til å få covid-19-vaksinen hos fastlege i stede så noe hensyn er det gitt. Jeg har også fulgt noen med angst til vaksinesenteret og sett de frivilligere der håndtere dette så bra at alle fikk en god opplevelse. De tar seg tid til å snakke med menneskene, roe de ned og trøste de og observerer de ekstra om de ønsker det. Det er forsøkt å ta hensyn til alle, men man får ikke gjort alt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SoWhat? skrev (13 timer siden):

Man skal jo ta psykiske lidelser på alvor? 

Det er bare i festtaler og foran valgkamper. Ellers? De driter langt i din psykiske helse! Det har vært forsømt i så mange år, og lovet så mange ganger at det skal prioriteres. Det skjer aldri! Det koster penger og er ekstremt dyrt. Det blir aldri utbygd til en kapasitet som kan dekke behovet. Ikke for å være stygg! Staten driter i om du sliter! Om du dør? Ja gråtekonene på stortinget setter opp sitt bekymrede ansikt på tv, med en gang de er ute av døren i studio ? "sene slutt" og  de går smilende ned til Stortinget igjen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*blueberry* skrev (1 minutt siden):

Nå er det faktisk slik at de med sprøyteskrekk, sosial angst eller andre hindre har hatt mulighet til å få covid-19-vaksinen hos fastlege i stede så noe hensyn er det gitt. Jeg har også fulgt noen med angst til vaksinesenteret og sett de frivilligere der håndtere dette så bra at alle fikk en god opplevelse. De tar seg tid til å snakke med menneskene, roe de ned og trøste de og observerer de ekstra om de ønsker det. Det er forsøkt å ta hensyn til alle, men man får ikke gjort alt.

Det er veldig bra at det fungerer for noen med slike tiltak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for denne tråden, det var deilig å endelig høre noen andre sette ord på dette. 

Jeg har som nevnt hadd anafylaktiske reaksjoner tidligere, som ikke akkurat gjør angsten mindre. Men helt uavhengig av det, så har jeg en dyptgripende angstlidelse. Det hjelper egentlig ikke å snakke med helsepersonell om den "irrasjonelle" angsten min i denne sammenhengen. Det er ikke noe de kan si som hjelper meg. Jeg er rasjonell nok til å ha veid dette for og i mot i lang, lang tid, og det er virkelig et pest - eller - kolera - valg. 

Jeg blir mest sannsynlig smittet. Jeg kan dø som uvaksinert, selv om sannsynligheten er liten. Det gjør meg selvsagt redd. 

Men dersom jeg tar vaksinen, med ukjente langtidsvirkninger, og dessuten en del stygge, kjente bivirkninger, kommer jeg til å bli mentalt ødelagt. Hver gang jeg kjenner noe rart i kroppen kommer det til å bli :"får jeg slag nå? Blodpropp?" jeg kommer til å tenke på vaksinen som flyter i årene mine og cellene mine som blir spikeprotein - fabrikker. Min angstlidelse kommer til å eksplodere og ødelegge livskvaliteten min. 

Så ja, jeg er virkelig fortvilet over situasjonen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lunarstone skrev (5 minutter siden):

Takk for denne tråden, det var deilig å endelig høre noen andre sette ord på dette. 

Jeg har som nevnt hadd anafylaktiske reaksjoner tidligere, som ikke akkurat gjør angsten mindre. Men helt uavhengig av det, så har jeg en dyptgripende angstlidelse. Det hjelper egentlig ikke å snakke med helsepersonell om den "irrasjonelle" angsten min i denne sammenhengen. Det er ikke noe de kan si som hjelper meg. Jeg er rasjonell nok til å ha veid dette for og i mot i lang, lang tid, og det er virkelig et pest - eller - kolera - valg. 

Jeg blir mest sannsynlig smittet. Jeg kan dø som uvaksinert, selv om sannsynligheten er liten. Det gjør meg selvsagt redd. 

Men dersom jeg tar vaksinen, med ukjente langtidsvirkninger, og dessuten en del stygge, kjente bivirkninger, kommer jeg til å bli mentalt ødelagt. Hver gang jeg kjenner noe rart i kroppen kommer det til å bli :"får jeg slag nå? Blodpropp?" jeg kommer til å tenke på vaksinen som flyter i årene mine og cellene mine som blir spikeprotein - fabrikker. Min angstlidelse kommer til å eksplodere og ødelegge livskvaliteten min. 

Håper det du skriver synker inn hos de som ikke evner å forstå dette. 

❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lunarstone skrev (5 minutter siden):

Det er ikke du som har det verst eller er farlig for samfunnet. Det er vaksinefundamentalistene! Som lett kaster alle demokratiske prinsipper på båten for å undertrykke et lite mindretall. Så smitter de flere selv en mange uvaksinerte med sin tøylesløse oppførsel ute i samfunnet på Julebord der alle har vaksinepass, men smitter over halve julebordet allikevel :) Hadde det ikke vært så absurd hadde det faktisk vært ekstremt komisk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest havrekaffe
12 hours ago, SoWhat? said:

Det er flere som unngår å ta vaksinen mot Covid fordi de har sterk angst. Dette er fakta, og jeg vedder på at det er noen her inne også.

Samtidig så står mennesker i FHI samt regjeringen og ignorerer dette. Alt de gjør er å presse mennesker. Det er ingen spor av forståelse for de med stor angst. Har ikke hørt en eneste gang at noen har appelert til dem, eller nevnt dem. Det er mulig at vaksinen er trygg, men angst er ikke alltid rasjonell. Hvorfor er det ingen som snakker til de som sliter med dette, eller tar dem i betraktning? 

Man skal jo ta psykiske lidelser på alvor? 

Er enig i at det er uheldig å presse mennesker som ikke kan på grunn av diverse utfordringer, men hvordan skal man konkret løse det? Skal man bruke ressurser på å gi dem psykologtimer slik at de blir i stand til å la seg vaksinere eller hva skal man gjøre? Corona kommer ikke til å forsvinne med å stikke hodet i sanden og håpe på at det skal gå over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest supernova_87
Lunarstone skrev (14 minutter siden):

Det å gruble frem og tilbake hvorvidt du skal ta den eller ikke er vel gjerne det som ødelegger livskvaliteten din? Dette minner meg om tvangshandlingene i OCD. Jeg anbefaler CBT med fokus på eksponering og responsprevensjon, og metakognitiv terapi. Det er mulig å jobbe med seg selv slik at angstlidelser IKKE eksploderer og ødelegger livskvaliteten. Nettopp det å leve på en måte (hvorvidt det handler om vaksineskrekk eller hva annet) som unngår at angstlidelsen skal eksplodere er å legge til rette for angstlidelsen og å gjøre den større og verre. Du "mater katten". 

Å bli smittet med korona og bli frisk kan likevel føre til langtidsvirkninger, det vet vi heller ikke noe om. Det snakkes mye om langtidsvirkningene av vaksinen, og lite om langtidsvirkningene av å ha hatt covid. 

I alle tilfeller: jeg ønsker at alle skal få det bedre fra angstlidelsene sine, og psykodynamisk terapi fungerer dårlig på det, så anbefaler CBT (og metakognitiv og erp særlig) for alle med angst. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

havrekaffe skrev (2 minutter siden):

Er enig i at det er uheldig å presse mennesker som ikke kan på grunn av diverse utfordringer, men hvordan skal man konkret løse det? Skal man bruke ressurser på å gi dem psykologtimer slik at de blir i stand til å la seg vaksinere eller hva skal man gjøre? Corona kommer ikke til å forsvinne med å stikke hodet i sanden og håpe på at det skal gå over.

De skal slippe å ta vaksinen. De skal slippe press.

De som vil, burde få psykologitimer ja.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

havrekaffe skrev (1 minutt siden):

La de for pokker være i fred, det lille antallet som ikke er vaksinert nå? Det spiller ingen rolle! Det er bare tull alt sammen. Så virker ikke vaksinen godt på den nye varianten heller, og før man har ny vaksine mot den nye varianten er hele samfunnet smittet allikevel. Det er en tapt sak. Det er bare å leve med konsekvensene og prøve å løse problemene som kommer så godt man kan. Mest sannsynlig med en fullstendig ny nedstenging. Som kan begrense smitten, ikke stoppe den. Slik at hele systemet ikke kneler.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest havrekaffe
Just now, SoWhat? said:

De skal slippe å ta vaksinen. De skal slippe press.

De som vil, burde få psykologitimer ja.

Synes egentlig at det er litt urettferdig at vi som går på jobb hver dag og følger de anbefalingene bare forventes å gjøre det, men andre kan skylde på nevroser og dermed kunne få et legitimt fritak. Synes ikke det var veldig festlig å ta vaksinen jeg heller med påfølgende hodepine fra helvete på jobb, men jeg holdt ut dagen og gjorde min plikt til glede for skatteetaten og de som trenger behandling på DPS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes egentlig at det er litt urettferdig at vi som går på jobb hver dag og følger de anbefalingene bare forventes å gjøre det, men andre kan skylde på nevroser og dermed kunne få et legitimt fritak. Synes ikke det var veldig festlig å ta vaksinen jeg heller med påfølgende hodepine fra helvete på jobb, men jeg holdt ut dagen og gjorde min plikt til glede for skatteetaten og de som trenger behandling på DPS.

Hjalp det ? :) Ser ikke slik ut. Men de få som ikke har tatt ditt valg skal tvinges til det samme bare fordi du gjorde det? Uten at det hjelper noen i det hele tatt. For det gjør det bare ikke, vaksinen var ikke slik de trodde den skulle være, og det er det store problemet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du ufrivillig gjør ting fordi det forventes av deg, må du nesten ta på egen kappe. Man "skylder ikke på nevroser" Man har reell angst eller psykisk lidelse.

Du kan jo ikke si til en som ikke kan gå at han ikke går opp trapper fordi han "skylder på" at han er lam. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest havrekaffe
Just now, Antiviruset said:

La de for pokker være i fred, det lille antallet som ikke er vaksinert nå? Det spiller ingen rolle! Det er bare tull alt sammen. Så virker ikke vaksinen godt på den nye varianten heller, og før man har ny vaksine mot den nye varianten er hele samfunnet smittet allikevel. Det er en tapt sak. Det er bare å leve med konsekvensene og prøve å løse problemene som kommer så godt man kan. Mest sannsynlig med en fullstendig ny nedstenging. Som kan begrense smitten, ikke stoppe den. Slik at hele systemet ikke kneler.

Du har antakelig rett, men samtidig så kan kanskje hver enkelt gå i seg selv å kjenne etter om man kan bidra til dugnaden og om det finnes en mikroskopisk mulighet for å kunne bli med å bidra selv om det medfører litt angst.

Det finnes folk i deler av verden som virkelig ikke har noen mulighet til å få hjelp eller komme seg ut av den situasjonen de er med hensyn til corona og fattigdom. Folk som lever i virkelig elendighet og da blir det smått kleint for min del at man ikke kan komme seg til vaksinasjonssenteret i trygge og rike norge selv om det medører ubehag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...