Gå til innhold

Er det ikke sånn at psykiske lidelser blir tatt på alvor likevel?

SoWhat?

Anbefalte innlegg

28 minutter siden, Sirisiri10 said:

Det er ikke slik at vi kan bruke hvem som er mest verdt og ikke. Angst er et reelt problem for dem som har det. Hvorfor kan ikke alle overvektige bare gå ned i vekt og bli sunne? De er den største risikogruppen. Nei, det er ikke så enkelt. 

Det er ikke pga denne lille gruppen at alle andre må isolere seg. Hvor har du det fra? 

Når 8% av befolkningen står for 30% av smitten, mye høyere innleggelsesrate, belastning i helsevesenet og lignende vil man måtte isolere folk som vanligvis hadde hatt behov for behandling ja. Akuratt dette ble gjort tidlig i pandemien.

Eksempel. Siri 47 ligger i respirator fordi hun valgte å være uvaksinert og har pådratt seg dobbelsidig covid-lungebettennelse, Kari 32 får akutt behov for respirator pga. hennes cystiske fibrose, men siden Siri allerede ligger i den siste repiratoren kan de ikke ta henne av denne. Siri kunne i dette tilfellet reddet Kari ved å tenke lengre enn nesetippen, og gjort noe for sykehuskapasiteten.

Dette er en reell problemstilling ved f.eks Vestfold sykehus hvor det ligger RS-syke, covid-pasienter og andre pleietrengende og kjemper om plassen. 

'Det skjer ikke meg' 'Jeg er sund og frisk!' Jeg har hørt det før  og tenker at en del skeptikere burde tatt seg en tur på en isolasjonsenhet. Her brukes dobbelt så mange intensivsykepleiere, dobbelt mengde utstyr og langt høyere timeantall per pasient.

Før du nevner det, Kari med cystisk fibrose ville garantert tatt en fise-sprøyte for å unngå det helvete hun går igjennom. Men det har hun ikke noe valg på.

Endret av Anonio
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor blir alle tråder (som denne som har et klart fokus på angst) etter hvert den samme krangelen om hvor effektiv vaksinen er eller hvor farlig Covid er med masse statistikk og linker? Går det ikke an å holde seg til tema?

Men,ja, TS, det er nok en del som ikke tar vaksinen pga angst, men da lurer jeg på hvorfor angsten for sprøyta er større enn angsten for sykdom? Det burde absoulutt blitt tatt hensyn til dette - feks at man kunne vaksinere seg i en annen setting enn i de store massehallene. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
Anonio skrev (40 minutter siden):

Når 8% av befolkningen står for 30% av smitten, mye høyere innleggelsesrate, belastning i helsevesenet og lignende vil man måtte isolere folk som vanligvis hadde hatt behov for behandling ja. Akuratt dette ble gjort tidlig i pandemien.

Eksempel. Siri 47 ligger i respirator fordi hun valgte å være uvaksinert og har pådratt seg dobbelsidig covid-lungebettennelse, Kari 32 får akutt behov for respirator pga. hennes cystiske fibrose, men siden Siri allerede ligger i den siste repiratoren kan de ikke ta henne av denne. Siri kunne i dette tilfellet reddet Kari ved å tenke lengre enn nesetippen, og gjort noe for sykehuskapasiteten.

Dette er en reell problemstilling ved f.eks Vestfold sykehus hvor det ligger RS-syke, covid-pasienter og andre pleietrengende og kjemper om plassen. 

'Det skjer ikke meg' 'Jeg er sund og frisk!' Jeg har hørt det før  og tenker at en del skeptikere burde tatt seg en tur på en isolasjonsenhet. Her brukes dobbelt så mange intensivsykepleiere, dobbelt mengde utstyr og langt høyere timeantall per pasient.

Før du nevner det, Kari med cystisk fibrose ville garantert tatt en fise-sprøyte for å unngå det helvete hun går igjennom. Men det har hun ikke noe valg på.

Vi snakker om folk med angst her. Men du er tydelig en av de som mener man kan bare skjerpe seg fra angsten, sånn i tilfelle denne uvaksinerte med angst tar opp plassen til en annen på intensiven 🤷‍♀️ 

Kan ikke de som sliter med overvekt bare skjerpe seg de også, og de med dårlig livsstil? 

Faen slags holdninger. Det er pokker meg ikke Siri sin feil at Kari trenger respirator AKKURAT samtidig og at sykehuset ikke er rustet opp under en pandemi. Legg skylden der den hører hjemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

88 %  over 18 år er vaksinert med 2 doser.

Uke 47, innlagte over 18 år. :  85 fullvaksinerte   (2,3/100 000) , uvaksinerte 63 ( 14,9/100 000)

Det er ingen tvil om hvilken nytteverdi vaksinen har, både for å redusere smitte i samfunnet , og også med å  få ned trykket i  helsevesenet

.https://www.fhi.no/contentassets/8a971e7b0a3c4a06bdbf381ab52e6157/vedlegg/2021/ukerapport-uke-47-22.11---28.11.21.pdf

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
SoWhat? skrev (11 timer siden):

Det er flere som unngår å ta vaksinen mot Covid fordi de har sterk angst. Dette er fakta, og jeg vedder på at det er noen her inne også.

Samtidig så står mennesker i FHI samt regjeringen og ignorerer dette. Alt de gjør er å presse mennesker. Det er ingen spor av forståelse for de med stor angst. Har ikke hørt en eneste gang at noen har appelert til dem, eller nevnt dem. Det er mulig at vaksinen er trygg, men angst er ikke alltid rasjonell. Hvorfor er det ingen som snakker til de som sliter med dette, eller tar dem i betraktning? 

Man skal jo ta psykiske lidelser på alvor? 

Gjenferdet skrev (11 timer siden):

Enig. Psykisk helse har gått under radaren i lang tid, mens smittevern er det eneste som har stått i hodet på folk. Jeg er fullvaksinert, men jeg vet jo at en del folk sliter med angst knyttet til vaksinen. Noen har også alvorlig sprøyteskrekk, for eksempel, men det er det mange som blåser av. Trist at vi ikke kan ha to tanker i hodet samtidig - altså verne om både fysisk og psykisk helse. Det blir så sort/hvitt.

Det er helt sant at mange blåser av sprøyteskrekk og folk som har angst for vaksinen, og å møte opp på vaksinestedet. Men disse "mange" er en del av idiotene, de som ikke kan noe om det. Men kommunene, de som er ansvarlig for vaksineringen, de blåser ikke av det. Det er lagt til rette for vaksinwetaking for de med sprøyteskrekk og annen angst. Profesjonelle møter dem, de får bruke så lang tid som nødvendig, de snakker om angsten og tilrettelegger så godt de kan. Det er tross alt det viktigste. 

At mannen i gaten er idiot og blåser av folk som sliter med x og y, er ikke noe nytt. Dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker først en må finne ut hva som er årsak til angsten. Der etter burde kommunene sette opp et team , som fanger opp disse det gjelder. Noen å snakke med om frykten.

Det verste en kan gjøre er å google på useriøse sider for å finne noen som støtter opp under / skremme folk vekk fra å ta vaksinen. Det er mye ubegrunnet frykt og teorier  som er urasjonnelle. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonio skrev (4 timer siden):

Du er såklart berettiget til din mening. Statistikken viser at uvaksinerte ikke nødvendigvis er mer forsiktige og hensynsfulle. Heller tvert imot.

Insidens.PNG.c0a83f195fa40971e890b0b5c84063cc.PNG

Det var forøvrig ikke forsøk på å si at du har angst, men heller et verdispørsmål. Når man styrer et storsamfunn vil små grupper komme nederst alltid. Det gjelder altså denne lille subkulturen under 'uvaksinerte' for FHI. De blir nedprioritert. Så er heller ikke vaksinen påtvungen noen som helst, så hvorfor skulle FHI ta dette på alvor når vi hverken har tvang eller krav om vaksinering?

Du skjønner fremdeles ikke poenget her. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (12 minutter siden):

Tenker først en må finne ut hva som er årsak til angsten. Der etter burde kommunene sette opp et team , som fanger opp disse det gjelder. Noen å snakke med om frykten.

Det verste en kan gjøre er å google på useriøse sider for å finne noen som støtter opp under / skremme folk vekk fra å ta vaksinen. Det er mye ubegrunnet frykt og teorier  som er urasjonnelle. 

Jeg er helt enig i at de kunne hatt et team som tok folk på alvor. Det er å vise at de tar også de med angst på alvor.

Som det er nå, så blir de ignorert. Det er ikke greit, og det viser at man har langt å gå fremdeles, for å ta folk med div psykiske lidelser på alvor. Som de blir behandlet nå, hører ikke noe steds hjemme. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rainstorm skrev (25 minutter siden):

Det er helt sant at mange blåser av sprøyteskrekk og folk som har angst for vaksinen, og å møte opp på vaksinestedet. Men disse "mange" er en del av idiotene, de som ikke kan noe om det. Men kommunene, de som er ansvarlig for vaksineringen, de blåser ikke av det. Det er lagt til rette for vaksinwetaking for de med sprøyteskrekk og annen angst. Profesjonelle møter dem, de får bruke så lang tid som nødvendig, de snakker om angsten og tilrettelegger så godt de kan. Det er tross alt det viktigste. 

At mannen i gaten er idiot og blåser av folk som sliter med x og y, er ikke noe nytt. Dessverre. 

Du snakker nok om frykt og ikke angst. Det er ikke snakk om å "gi dem tid" der de får vaksine. Det er snakk om en gruppe hvor angsten stikker dypere enn det. Det viser bare at flere av dere her i tråden heller ikke forstår hva angst er. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

evena skrev (1 time siden):

Hvorfor blir alle tråder (som denne som har et klart fokus på angst) etter hvert den samme krangelen om hvor effektiv vaksinen er eller hvor farlig Covid er med masse statistikk og linker? Går det ikke an å holde seg til tema?

Men,ja, TS, det er nok en del som ikke tar vaksinen pga angst, men da lurer jeg på hvorfor angsten for sprøyta er større enn angsten for sykdom? Det burde absoulutt blitt tatt hensyn til dette - feks at man kunne vaksinere seg i en annen setting enn i de store massehallene. 

Det er nok angsten for det ukjente. Fakta er at det de bruker i denne vaksinen er ikke brukt på mennesker tidligere. Testpersonene ble fulgt opp i kun to måneder. Vi har jo også alle sett hvor lite seriøst de tar bivirkninger. Kvinner vet hvordan menssykusen deres er. Da å få høre at uregelmessigheter er vanlige, er rett og slett så utrolig ignorant. Sånt gjør ikke ting bedre. 

De er nok redd sykdom også, men da får de tross alt medisinsk behandling. Det er store sjanser for at det går helt fint. Det ER ikke høye dødstall. Man går heller ikke til en som er smittet og gir vedkommende en klem. De tar forholdsregler. Når en tar sprøyten så er det jo en villet handling. 

Endret av SoWhat?
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
SoWhat? skrev (8 minutter siden):

Du snakker nok om frykt og ikke angst. Det er ikke snakk om å "gi dem tid" der de får vaksine. Det er snakk om en gruppe hvor angsten stikker dypere enn det. Det viser bare at flere av dere her i tråden heller ikke forstår hva angst er. 

Jeg vet veldig godt hva angst er. Og den forsvinner jo ikke av seg selv. 

Klart det er snakk om å gi dem tid. Tid og samtaler og trygge omgivelser slik at de kan habituere til frykten de opplever. Profesjonelle som vet hva sprøytefobi er. Mange som har angst ønsker jo å vaksineres med frykter omstendighetene rundt, enten sprøyten eller omgivelsene. 

Hva annet mener du man skal gjøre da enn å gi de som har angst for vaksinen samtale, tid og behandling og støtte i forbindelse med vaksinen? Jeg synes det er kjempebra at kommunene har dette tilbudet for de med sprøyteskrekk. Jeg tror at behovet for massevaksinering har gjort at dette har fått mer fokus enn det tidligere har hatt, der folk har levd greit med skrekken sin i stedet for å få hjelp med den. 

(Frykt og angst er for øvrig det samme. Angst og angstlidelse er ikke det samme. Alle mennesker opplever frykt og angst, det er en biologisk utviklet respons, som sikrer overlevelse. En angstlidelse er når angsten blir irrasjonell.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rainstorm skrev (1 minutt siden):

Jeg vet veldig godt hva angst er. Og den forsvinner jo ikke av seg selv. 

Klart det er snakk om å gi dem tid. Tid og samtaler og trygge omgivelser slik at de kan habituere til frykten de opplever. Profesjonelle som vet hva sprøytefobi er. Mange som har angst ønsker jo å vaksineres med frykter omstendighetene rundt, enten sprøyten eller omgivelsene. 

Hva annet mener du man skal gjøre da enn å gi de som har angst for vaksinen samtale, tid og behandling og støtte i forbindelse med vaksinen? Jeg synes det er kjempebra at kommunene har dette tilbudet for de med sprøyteskrekk. Jeg tror at behovet for massevaksinering har gjort at dette har fått mer fokus enn det tidligere har hatt, der folk har levd greit med skrekken sin i stedet for å få hjelp med den. 

(Frykt og angst er for øvrig det samme. Angst og angstlidelse er ikke det samme. Alle mennesker opplever frykt og angst, det er en biologisk utviklet respons, som sikrer overlevelse. En angstlidelse er når angsten blir irrasjonell.)

Ja, det er bra at de har det tilbudet. Det er jeg enig i.

Kanskje de offentlig burde si at de med angst slipper å ta vaksinen til de eventuellt føler seg klar. At folk må være klar over at angst er like reellt som allergi for eksempel? For det er det jo. 

Så slapp de i hvertfall å føle på skam og latterligjøring samt ekskludering i tillegg, som gjør de bare sykere? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SoWhat? skrev (12 timer siden):

Det er flere som unngår å ta vaksinen mot Covid fordi de har sterk angst. Dette er fakta, og jeg vedder på at det er noen her inne også.

Samtidig så står mennesker i FHI samt regjeringen og ignorerer dette. Alt de gjør er å presse mennesker. Det er ingen spor av forståelse for de med stor angst. Har ikke hørt en eneste gang at noen har appelert til dem, eller nevnt dem. Det er mulig at vaksinen er trygg, men angst er ikke alltid rasjonell. Hvorfor er det ingen som snakker til de som sliter med dette, eller tar dem i betraktning? 

Man skal jo ta psykiske lidelser på alvor? 

Hva er "sterk angst"? Mener du dagligtale-angst og eller faktisk-diagnostisert-angst?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Cole skrev (Akkurat nå):

Hva er "sterk angst"? Mener du dagligtale-angst og eller faktisk-diagnostisert-angst?

Hva er dagligtale-angst? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
SoWhat? skrev (1 minutt siden):

Kanskje de offentlig burde si at de med angst slipper å ta vaksinen til de eventuellt føler seg klar. At folk må være klar over at angst er like reellt som allergi for eksempel? For det er det jo. 

Så slapp de i hvertfall å føle på skam og latterligjøring samt ekskludering i tillegg, som gjør de bare sykere? 

Absolutt. Det virker jo ikke som det er særlig kjennskap til dette tilbudet. Jeg kjenner til det fordi jeg kjenner flere som har benyttet seg av det, der de føler seg veldig validert og imøtekommet. 

Dermed burde jo noen si offentlig at det finnes et tilbud for de som er redd. 

Det er så ufattelig med skamming og ekskludering. Jeg vet ikke om det alltid har vært sånn, eller egentlig er mindre nå enn før, men jeg blir så utrolig trist av å høre hvor mange som absolutt skal ha det moro på andres bekostning, og så sitter noen igjen og har det vondt med det, føler seg teit og mindreverd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SoWhat? skrev (4 minutter siden):

Hva er dagligtale-angst? 

"Åh, jeg får helt angst av å skulle ha fremføring" når du faktisk bare er nervøs. Samme som "jeg er så deprimert" når du har en enkelt dårlig dag.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Cole skrev (2 minutter siden):

"Åh, jeg får helt angst av å skulle ha fremføring" når du faktisk bare er nervøs. Samme som "jeg er så deprimert" når du har en enkelt dårlig dag.

Hvis du leser hva jeg skriver her, så går det vel fram at jeg snakker om reell angst? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SoWhat? skrev (1 minutt siden):

Hvis du leser hva jeg skriver her, så går det vel fram at jeg snakker om reell angst? 

Nei, det fremgår ikke av HI.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, SoWhat? said:

Er det noen som sier du MÅ ta vaksinen? Vaksineringen er frivillig, det har FHI, helseministeren repitert til det uendelige. Jeg vet ikke hvor du har dette fra.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cole skrev (3 minutter siden):

Nei, det fremgår ikke av HI.

Er det en psykisk lidelse å grue seg til eksamen, eller å ha en dårlig dag? Det står klart i HI at jeg snakker om reell angst/ psykisk lidelse. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...