Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei venninne som drakk en halvliter øl på kvelden og ammet sin 8 uker gamle baby rett etterpå. 
Er dette innafor? Selv påsto ho at det går helt fint og at melka ikke får særlig mye alkohol i seg. 

Jeg syns det høres merkelig ut og reagerte også litt på at hun drakk den ølen i det hele tatt når ho er alene med en baby. Eller er det greit? 

Anonymkode: d8c35...57c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er riktig at det er lite alkohol som går over i morsmelken. Jeg ville likevel ha drukket rett etter amming for sikkerhets skyld. Det er anbefalt å vente til 6 uker etter termin. 
Anbefalinger rundt alkohol og amming handler mest om håndtering av et spebarn når du har drukket. Jeg hadde selv aldri valgt å drikke når barnet er så lite og i alle fall ikke hvis jeg var alene, men for veldig mange er det nok uproblematisk med såpass lite mengde alkohol. 

Anonymkode: 9c48e...fb4

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er riktig at det er lite alkohol som går over i morsmelken. Jeg ville likevel ha drukket rett etter amming for sikkerhets skyld. Det er anbefalt å vente til 6 uker etter termin. 
Anbefalinger rundt alkohol og amming handler mest om håndtering av et spebarn når du har drukket. Jeg hadde selv aldri valgt å drikke når barnet er så lite og i alle fall ikke hvis jeg var alene, men for veldig mange er det nok uproblematisk med såpass lite mengde alkohol. 

Babyen er 8 uker så er vel innafor den ) ukers grensa 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Babyen er 8 uker så er vel innafor den ) ukers grensa 

Mest sannsynlig, men det er altså 6 uker etter termin, ikke etter fødsel. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mest sannsynlig, men det er altså 6 uker etter termin, ikke etter fødsel. 

Åja, det visste jeg ikke. 

Skrevet

Det er så lite som kommer over i melka at en halvliter øl ikke vil påvirke melken.

Ang. håndtere baby så tenker jeg folk er forskjellige, jeg kan fint ta 1 øl uten å bli påvirket av det men om man tåler lite så er det jo dumt, man bør ikke være full når man håndterer baby såklart :)

Men situasjonen du skisserer tenker jeg er helt ok så lenge hun ikke tåler veldig lite alkohol og ble påvirket av den ene ølen (som vel de færreste blir?)

Anonymkode: ec5df...d27

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er så lite som kommer over i melka at en halvliter øl ikke vil påvirke melken.

Ang. håndtere baby så tenker jeg folk er forskjellige, jeg kan fint ta 1 øl uten å bli påvirket av det men om man tåler lite så er det jo dumt, man bør ikke være full når man håndterer baby såklart :)

Men situasjonen du skisserer tenker jeg er helt ok så lenge hun ikke tåler veldig lite alkohol og ble påvirket av den ene ølen (som vel de færreste blir?)

Anonymkode: ec5df...d27

Nei hun ble ikke det. Huff det sitter vel så i meg at alkohol og baby liksom ikke hører sammen. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke noe problem :)

https://ammehjelpen.no/alkohol/

Anonymkode: d052e...d42

Der står det jo at en skal vente noen timer med å amme? 

Skrevet

Anbefaler alle å lese seg opp på denne store danske metastudien: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24118767/

Amming og alkohol går helt fint, så lenge man er i stand til å håndtere barnet. Og det er jo der problemet oppstår: alkoholen i seg selv overføres til melken i helt ubetydelige mengder, men det fins jo en grense for hvor mye man håndterer av alkohol og samtidig greier å ivareta en baby.

Det fins heller ingen vitenskapelig belegg for 6-ukersgrensen som norske myndigheter anbefaler. NRK sitt program «Folkeopplysningen» har en interessant episode om dette.

En halvliter øl er med andre ord helt uproblematisk.

• Liker 2
Skrevet
Besant skrev (Akkurat nå):

Anbefaler alle å lese seg opp på denne store danske metastudien: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24118767/

Amming og alkohol går helt fint, så lenge man er i stand til å håndtere barnet. Og det er jo der problemet oppstår: alkoholen i seg selv overføres til melken i helt ubetydelige mengder, men det fins jo en grense for hvor mye man håndterer av alkohol og samtidig greier å ivareta en baby.

Det fins heller ingen vitenskapelig belegg for 6-ukersgrensen som norske myndigheter anbefaler. NRK sitt program «Folkeopplysningen» har en interessant episode om dette.

En halvliter øl er med andre ord helt uproblematisk.

Så faktisk episoden og legger meg flat. Den dagen jeg selv får barn skal jeg jammen kose meg med en pils selv. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så faktisk episoden og legger meg flat. Den dagen jeg selv får barn skal jeg jammen kose meg med en pils selv. 

Hehe, jeg tenkte det samme som deg og skulte stygt på ammende mødre med vinglass i hånden. Men etter å selv ha blitt gravid og født et barn undersøkte jeg saken på nytt. Nå tar jeg meg gjerne ett glass vin eller to på lørdagskvelden, men passer selvsagt på å være i stand til å håndtere baby.

• Liker 3
Skrevet

Litt morsom at denne kom opp nå. Fikk ett minne fra min da 4 uker gamle baby og medisin som var 60 % sprit 🙈

Anonymkode: 17198...7e8

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Litt morsom at denne kom opp nå. Fikk ett minne fra min da 4 uker gamle baby og medisin som var 60 % sprit 🙈

Medisin var til baby altså, ikke meg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...