altflyter Skrevet 6. desember 2021 #21 Skrevet 6. desember 2021 Det er mange andre steder du kan spare strøm. Vaskemaskin er ikke så dyrt. Har du tørketrommel, begynn å henge opp isteden. Har du varmekabler, senk temperaturen et par grader. Kan du senke innetemperaturen med en grad eller to? Bruke fem minutter kortere tid i dusjen? Det er sparetiltak du vil spare mye mer på 😊 3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #22 Skrevet 6. desember 2021 altflyter skrev (9 minutter siden): Det er mange andre steder du kan spare strøm. Vaskemaskin er ikke så dyrt. Har du tørketrommel, begynn å henge opp isteden. Har du varmekabler, senk temperaturen et par grader. Kan du senke innetemperaturen med en grad eller to? Bruke fem minutter kortere tid i dusjen? Det er sparetiltak du vil spare mye mer på 😊 Jeg bruker trommel. Jeg er redd for at tørking inne vil skade leiligheta (som er min). Jeg vet fra jeg leida så ble det fukt i leilighetaog klærne lukta. Hvordan unngå det da? TS Anonymkode: 7aa5f...66b
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #24 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvorfor strømmen er dyr? Fordi vi er tilknyttet det europeiske strømmarket. Jeg vasker når prisen er på det laveste, på natta. Jeg sjekker prisen på strøm før jeg bruker strøm. Om jeg skal samle opp er jeg redd det blir både april og mai før jeg kan vaske klær. TS Anonymkode: 7aa5f...66b Bruker dere ikke håndklær? Eller andre ting som vaskes på samme temperatur? Virker merkelig at en familie skal samle opp sengetøy i mange måneder før vaskemaskinen er full. Hvis ikke dere har en vanvittig diger vaskemaskin, da. Anonymkode: ee04e...4fe 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #25 Skrevet 6. desember 2021 Bytter hver 14 dag,på sommeren ofte hver uke. Anonymkode: 511a3...3af
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #26 Skrevet 6. desember 2021 Hver 2-3 uke Anonymkode: 092c2...21a 2
Million Skrevet 6. desember 2021 #27 Skrevet 6. desember 2021 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg bruker trommel. Jeg er redd for at tørking inne vil skade leiligheta (som er min). Jeg vet fra jeg leida så ble det fukt i leilighetaog klærne lukta. Hvordan unngå det da? TS Anonymkode: 7aa5f...66b Jeg bor i leilighet, og tørker klærne ved hjelp av en maskin; luftavfukter. Henger opp vasken/de våte klærne på stativ, setter luftavfukteren foran stativet slik at den står og blåser rett på vasken, og så går jeg ut av rommet og lukker døren. Maskinen jobber best med bare noen kubikk luft å bearbeide og tørke, derfor lukket dør. Klesvasken blir tørr og fin på noen få timer! Vått sengetøy for to senger på stativet tørker også på noen timer. Og luften i rommet er HELT TØRR takket være avfukteren, selv om det henger et stativ fullt av klesvask der! Dvs ingen problemer med fukt på veggene eller kondens på vinduet e.l. Helt tørt og fint. Min maskin er en DeLonghi og kostet rundt 5000 kr, men det finnes billigere luftavfuktere. Min har wi-fi for eksempel, dvs jeg kan styre den med mobilen fra andre steder. Se eksempler på luftavfuktere/tøytørkere her: (vær obs på at du får hva du betaler for, de billigste er kanskje ikke å anbefale...?) https://www.skousen.no/hus-hage/klima-vifte/avfukter/#/ https://www.netonnet.no/art/hjem-fritid/klima-varme/luftavfukter Jeg hadde aldri klart meg uten luftavfukteren min ❤️ Bruker den hele vinteren, men bytter på å tørke ute og inne om sommeren (avhengig av været). Man kan tørke tøy ute på sommeren om været er tørt og fint, men ikke alle vil det pga mye gult pollenstøv. Da er luftavfukteren inne toppen å ha! Endret 6. desember 2021 av Million 1
Gjest Blondie65 Skrevet 6. desember 2021 #28 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Om jeg skal samle opp er jeg redd det blir både april og mai før jeg kan vaske klær. TS Anonymkode: 7aa5f...66b Denne skjønte jeg ikke. Jeg har riktignok dobbel dyne, men hvis jeg vasker laken, dynetrekk og to putevar samtidig så er maskinen full. Jeg trenger virkelig ikke fylle på mer. Men hvis jeg skal være med på logikken din, så kunne jeg samlet opp to sett med sengetøy og vasket dem en gang pr måned istedenfor to - under forutsetning av at dette hadde gått i maskinen. Jeg skjønner fremdeles ikke problemstillingen fordi nettopp sengetøy tar så utrolig stor plass i maskinen at jeg ikke får vasket annet.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #30 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvorfor strømmen er dyr? Fordi vi er tilknyttet det europeiske strømmarket. Jeg vasker når prisen er på det laveste, på natta. Jeg sjekker prisen på strøm før jeg bruker strøm. Om jeg skal samle opp er jeg redd det blir både april og mai før jeg kan vaske klær. TS Anonymkode: 7aa5f...66b Er det sengene i dukkehuset det er snakk om siden det tar månedsvis å fylle maskinen? Jeg fyller en maskin med et skift. Anonymkode: 4e519...a08 1
Gjest Blondie65 Skrevet 6. desember 2021 #31 Skrevet 6. desember 2021 Million skrev (44 minutter siden): Jeg bor i leilighet, og tørker klærne ved hjelp av en maskin; luftavfukter. Henger opp vasken/de våte klærne på stativ, setter luftavfukteren foran stativet slik at den står og blåser rett på vasken, og så går jeg ut av rommet og lukker døren. Maskinen jobber best med bare noen kubikk luft å bearbeide og tørke, derfor lukket dør. Klesvasken blir tørr og fin på noen få timer! Vått sengetøy for to senger på stativet tørker også på noen timer. Og luften i rommet er HELT TØRR takket være avfukteren, selv om det henger et stativ fullt av klesvask der! Dvs ingen problemer med fukt på veggene eller kondens på vinduet e.l. Helt tørt og fint. Min maskin er en DeLonghi og kostet rundt 5000 kr, men det finnes billigere luftavfuktere. Min har wi-fi for eksempel, dvs jeg kan styre den med mobilen fra andre steder. Se eksempler på luftavfuktere/tøytørkere her: (vær obs på at du får hva du betaler for, de billigste er kanskje ikke å anbefale...?) https://www.skousen.no/hus-hage/klima-vifte/avfukter/#/ https://www.netonnet.no/art/hjem-fritid/klima-varme/luftavfukter Jeg hadde aldri klart meg uten luftavfukteren min ❤️ Bruker den hele vinteren, men bytter på å tørke ute og inne om sommeren (avhengig av været). Man kan tørke tøy ute på sommeren om været er tørt og fint, men ikke alle vil det pga mye gult pollenstøv. Da er luftavfukteren inne toppen å ha! Ok, her kommer 1000 kroners spørsmålet: Hvorfor er det bedre strømforbruksmessig å henge opp klær og tørke dem ved hjelp av avfukter fremfor å tørke dem i trommel? Jeg har en liten leilighet der det ikke er plass til tørkestativer. For meg er det uaktuelt å bruke noe annet enn tørketrommel på sengetøy og håndklær.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #32 Skrevet 6. desember 2021 Skifter hver mandag, eller oftere ved behov (ved sykdom o.l). Bruker både vaskemaskin og tørketrommel når det passer meg, og har ikke merket noe på strømregningen (den forrige var lavere enn samme periode i fjor). Det er ikke vaskemaskinen som er «den store stygge ulven» når det gjelder strømforbruk, men de som står i dusjen i 20-30 minutter har en del å spare på å kutte ned tida. Alle her i huset klarer fint å dusje inkludert hårvask på rundt 5 minutter. Og så er det en ting jeg aldri har skjønt: varmekabler eller panelovner på full styrke, og vinduet på gløtt??? Snakk om å fyre for kråkene. Luft kort og effektivt et par ganger om dagen i stedet. Jeg åpner flere vinduer og verandadøra i ca 5 minutter før jeg stenger igjen. Da rekker ikke vegger og møbler å bli nedkjølt, så det går fort å få det varmt igjen. Anonymkode: 11cfa...bbc 2
Million Skrevet 6. desember 2021 #33 Skrevet 6. desember 2021 (endret) Blondie65 skrev (46 minutter siden): Ok, her kommer 1000 kroners spørsmålet: Hvorfor er det bedre strømforbruksmessig å henge opp klær og tørke dem ved hjelp av avfukter fremfor å tørke dem i trommel? Jeg har en liten leilighet der det ikke er plass til tørkestativer. For meg er det uaktuelt å bruke noe annet enn tørketrommel på sengetøy og håndklær. Jeg kan ikke se jeg har påstått at det er "bedre strømforbruksmessig" å velge det ene fremfor det andre? Jeg svarte en person som spurte om hvordan hun kunne unngå fukt inne i leiligheten ved klestørking på stativ. Svaret mitt var luftavfukter. Jeg anbefaler luftavfukter, fordi tørketrommel sliter sånn på klærne/tekstilene og den kan ofte medføre at klærne eller tekstilene krymper. Mange plagg og tekstiler tåler ikke tørketrommel, men alle tåler å tørke på stativ. Men siden du spør; Jeg tror ikke luftavfuktere bruker særlig mye strøm i forhold til tørketromlere. Luftavfukteren er mye mindre og har mindre motor og bevegelige deler enn en tørketrommel. Jeg er enig i at tørketrommel er bedre til visse ting. Selv bruker jeg tørketrommelen i blokkens vaskekjeller til håndklær (har ikke plass til tørketrommel på mitt knøttlille bad), da jeg liker den fluffy og myke følelsen håndklærne får da, kontra å tørke på stativ. Men ja, trommelen sliter på tekstilene. Lofilteret er helt fullt av fiberstøv etter en runde. Endret 6. desember 2021 av Million 1
altflyter Skrevet 6. desember 2021 #34 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg bruker trommel. Jeg er redd for at tørking inne vil skade leiligheta (som er min). Jeg vet fra jeg leida så ble det fukt i leilighetaog klærne lukta. Hvordan unngå det da? TS Anonymkode: 7aa5f...66b Jeg tørker på badet med vindu oppe. Et alternativ er luftavfukter 😊
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #35 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Vi er to i senga, som også har sex. Nå bytter jeg hver fredag, men det blir alt for dyrt for oss. Så hvor ofte bør jeg skifte? Hva gjør du? Jeg har ingen mulighet til å lufte da jeg bor i blokk uten veranda. Anonymkode: 7aa5f...66b en vask med en middels til dårlig vaskemaskin bruker under 1 kWh pr vask. Anonymkode: d4725...202
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #36 Skrevet 6. desember 2021 Jeg eier 8 sett med sengesett og 5 laken til sammen. og skifter på senga hver 2-3 uke (er enslig, ikke sex). De fleste sengetøyssettene er arvet fra familie eller kjøpt på bruktmarked for en billig penge. Da legger jeg det brukte sengetøyet i skittentøyskurven og bruker ikke vaskemaskina noe oftere pga flere sett, tvert i mot sparer jeg mange vask på det og vasker sengetøy max hver 6-7 uke, som regel to-tre sett per vask, sammen med dusjhåndkler jeg også har samlet opp gjennom et par tre uker. Jeg bruker samme dusjhåndkle ca 4-5 ganger og sørger for å henge det opp etter hvert bruk så det tørker og ikke får fuktskade og bakterier. Anonymkode: 72d20...fcf
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #37 Skrevet 6. desember 2021 Bytter cirka hver 14.dag, oftere om sommeren. Har drøyd det litt lenger nå for å spare strøm. Anonymkode: 379e2...bb3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #38 Skrevet 6. desember 2021 Hver uke. Er plaget med allergi. Vasker pute- og madrassbeskytteren jevnlig også. Anonymkode: 5c668...849
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #39 Skrevet 6. desember 2021 Hva skjer om man bare bytter 1 gang i mnd? Er man skitten da? Anonymkode: 33133...d03
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #40 Skrevet 6. desember 2021 8 hours ago, AnonymBruker said: To ganger i uka?! Snakk om sløsing av vann og strøm. Anonymkode: b2dc5...575 Er jo sånn overforbruk som kjører opp prisene. Samme med enslige som skal varme opp en diger enebolig, men har såpass grei økonomi at de ikke tenker noe over det. Anonymkode: b28ee...58b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå