Gå til innhold

Skru i betongtak

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat kjøpt meg leilighet, der de fleste vegger og tak er betong. Jeg vil få opp en skyvedørsgarderobe i gangen, samt henge opp lamper og litt slikt. 

Det jeg lurer på da er hvordan det er å skru i betong? Jeg trenger vel en spesialbor, men er det noe annet jeg må tenke på? 

Anonymkode: 28146...d06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du trenger betongbor og borhammer/slagdrill. Du må forsikre deg om at det ikke går strøm eller vann i veggen/taket der du skal bore. Jeg har ikke så mye erfaring med det, hos meg er det ikke skjult anlegg så alle ledninger ligger utenpå. Men det kan være greit å kjøpe eller låne noe á la denne for å sjekke der du skal bore. https://www.obsbygg.no/verktoy-og-tilbehor/elektroverktoy/maleverktoy/2147996?v=ObsBygg-3253560775889 

Og så må du bruke murplugg da, men det vet du sikkert. :)  

Anonymkode: e7628...a29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med personen over. Anbefaler personlig borhammer 👍

Anonymkode: 3dd82...e0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har akkurat kjøpt meg leilighet, der de fleste vegger og tak er betong. Jeg vil få opp en skyvedørsgarderobe i gangen, samt henge opp lamper og litt slikt. 

Det jeg lurer på da er hvordan det er å skru i betong? Jeg trenger vel en spesialbor, men er det noe annet jeg må tenke på? 

Anonymkode: 28146...d06

elektriker her

borremaskin trenger du 

og 8 mm fisher plugger er bra

da trenger du en 10 mm borr til maskinen. du kan også ta litt tech 7 bakpå det du vil skal sitte ekstra fast eller henger

Anonymkode: b8825...26a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Du trenger betongbor og borhammer/slagdrill. Du må forsikre deg om at det ikke går strøm eller vann i veggen/taket der du skal bore. Jeg har ikke så mye erfaring med det, hos meg er det ikke skjult anlegg så alle ledninger ligger utenpå. Men det kan være greit å kjøpe eller låne noe á la denne for å sjekke der du skal bore. https://www.obsbygg.no/verktoy-og-tilbehor/elektroverktoy/maleverktoy/2147996?v=ObsBygg-3253560775889 

Og så må du bruke murplugg da, men det vet du sikkert. :)  

Anonymkode: e7628...a29

dette burde de hun kjøpte huset av eller megler vite

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

elektriker her

borremaskin trenger du 

og 8 mm fisher plugger er bra

da trenger du en 10 mm borr til maskinen. du kan også ta litt tech 7 bakpå det du vil skal sitte ekstra fast eller henger

Hvis man bruker plugger og bor i samsvarende størrelser, så slipper man tec7 e.l. for å få ting til å sitte.. Men for all del, jeg har sett utrolig mye rart av elektrikerarbeid, så dette havner langt ned på listen over humoristiske fagfolkfeil.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men for å hjelpe ts litt: kjøp den billigste borhammeren du finner med sds+ innfesting til bor, og bor i 6mm og 8mm (samt passende plugger/ekspansjonsbolter). 

Jula selger denne (funker fint til husbruk): https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/el-verktoy-og-maskiner/borhammer/elektrisk-borhammer/borhammer-015879?gclid=Cj0KCQiA47GNBhDrARIsAKfZ2rAEP4XzPVKhq_-pwbqHJhfpQjsvsZrIxSbLB0Bi75_Ff6-Gx93ZDGUaAoLiEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Bor selger de på jula/Biltema/osv.. Ingen grunn til å kjøpe dyre bor kun for noen få hull.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...