Gå til innhold

Skru i betongtak

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har akkurat kjøpt meg leilighet, der de fleste vegger og tak er betong. Jeg vil få opp en skyvedørsgarderobe i gangen, samt henge opp lamper og litt slikt. 

Det jeg lurer på da er hvordan det er å skru i betong? Jeg trenger vel en spesialbor, men er det noe annet jeg må tenke på? 

Anonymkode: 28146...d06

Skrevet

Du trenger betongbor og borhammer/slagdrill. Du må forsikre deg om at det ikke går strøm eller vann i veggen/taket der du skal bore. Jeg har ikke så mye erfaring med det, hos meg er det ikke skjult anlegg så alle ledninger ligger utenpå. Men det kan være greit å kjøpe eller låne noe á la denne for å sjekke der du skal bore. https://www.obsbygg.no/verktoy-og-tilbehor/elektroverktoy/maleverktoy/2147996?v=ObsBygg-3253560775889 

Og så må du bruke murplugg da, men det vet du sikkert. :)  

Anonymkode: e7628...a29

Skrevet

Enig med personen over. Anbefaler personlig borhammer 👍

Anonymkode: 3dd82...e0b

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har akkurat kjøpt meg leilighet, der de fleste vegger og tak er betong. Jeg vil få opp en skyvedørsgarderobe i gangen, samt henge opp lamper og litt slikt. 

Det jeg lurer på da er hvordan det er å skru i betong? Jeg trenger vel en spesialbor, men er det noe annet jeg må tenke på? 

Anonymkode: 28146...d06

elektriker her

borremaskin trenger du 

og 8 mm fisher plugger er bra

da trenger du en 10 mm borr til maskinen. du kan også ta litt tech 7 bakpå det du vil skal sitte ekstra fast eller henger

Anonymkode: b8825...26a

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Du trenger betongbor og borhammer/slagdrill. Du må forsikre deg om at det ikke går strøm eller vann i veggen/taket der du skal bore. Jeg har ikke så mye erfaring med det, hos meg er det ikke skjult anlegg så alle ledninger ligger utenpå. Men det kan være greit å kjøpe eller låne noe á la denne for å sjekke der du skal bore. https://www.obsbygg.no/verktoy-og-tilbehor/elektroverktoy/maleverktoy/2147996?v=ObsBygg-3253560775889 

Og så må du bruke murplugg da, men det vet du sikkert. :)  

Anonymkode: e7628...a29

dette burde de hun kjøpte huset av eller megler vite

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

elektriker her

borremaskin trenger du 

og 8 mm fisher plugger er bra

da trenger du en 10 mm borr til maskinen. du kan også ta litt tech 7 bakpå det du vil skal sitte ekstra fast eller henger

Hvis man bruker plugger og bor i samsvarende størrelser, så slipper man tec7 e.l. for å få ting til å sitte.. Men for all del, jeg har sett utrolig mye rart av elektrikerarbeid, så dette havner langt ned på listen over humoristiske fagfolkfeil.. 

Skrevet

Men for å hjelpe ts litt: kjøp den billigste borhammeren du finner med sds+ innfesting til bor, og bor i 6mm og 8mm (samt passende plugger/ekspansjonsbolter). 

Jula selger denne (funker fint til husbruk): https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/el-verktoy-og-maskiner/borhammer/elektrisk-borhammer/borhammer-015879?gclid=Cj0KCQiA47GNBhDrARIsAKfZ2rAEP4XzPVKhq_-pwbqHJhfpQjsvsZrIxSbLB0Bi75_Ff6-Gx93ZDGUaAoLiEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Bor selger de på jula/Biltema/osv.. Ingen grunn til å kjøpe dyre bor kun for noen få hull.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...