Gå til innhold

Skal feire julaften hos oss for første gang i år🙈

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 35+ år, men har likevel aldri stått for julefesten selv enda. Vi har vært heldige med spreke og ressurssterke besteforeldre som har tatt oss i forskjøpet og tenkt vi skulle slippe med små barn. Vi har tre barn mellom 3-7 år. 

Nå har derimot helsa deres skranta og vi vil prøve oss☺️ Vi skal lage all maten selv (vestlandstradisjon med pinnekjøtt, kålrabistappe og riskrem). Og vi blir 3 barn og 7 voksne.

Nå lurer jeg på om jeg kan få hamstre noen gode tips fra erfarne husmødre om hvordan planlegge og forberede denne festen. Er der feks noe som kan gjøres klart kvelden før? 

Alle tips mottas med STORT takk!

Mvh allerede julestressa amatørhusmor😅

Anonymkode: 32ce0...d0b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lag kålrabistappa ferdig dagen før. Da smaker den bedre dagen etter. Men obs, den bruker lenger tid på å bli varm enn man tror (vi har tabbet oss ut på det et par ganger).

Poteter kan skrelles ferdig kvelden før, eventuelt gjør dere som vi gjorde i fjor - vi kjøpte ferdige mandelpoteter som bare varmes i kokende vann. Selv min svigermor mente de var helt godkjent!

Riskrem har jeg ikke noe forhold til, men jeg vil tro at sausen fint kan lages dagen før, det samme kan selve risgrøten?

Pinnekjøtt er noe av det som er "minst pes" å tilberede, synes jeg.... Vi driver med "annethvert år"-prinsipp med julemat, med pinnekjøtt annethvert år. Det er null stress!

• Liker 8
Skrevet

Skrell poteter, kan stå i gryte med vann. Skrell og del opp kålrabi, også i gryte med vann.

Husk å vanne ut pinnekjøttet 😬

Min svigermor, som ellers er dronninga av hjemmelaget mat - hun sverger til Fjordland sin grøt når hun lager riskrem.

Lykke til!

Anonymkode: caf81...cdc

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er 35+ år, men har likevel aldri stått for julefesten selv enda. Vi har vært heldige med spreke og ressurssterke besteforeldre som har tatt oss i forskjøpet og tenkt vi skulle slippe med små barn. Vi har tre barn mellom 3-7 år. 

Nå har derimot helsa deres skranta og vi vil prøve oss☺️ Vi skal lage all maten selv (vestlandstradisjon med pinnekjøtt, kålrabistappe og riskrem). Og vi blir 3 barn og 7 voksne.

Nå lurer jeg på om jeg kan få hamstre noen gode tips fra erfarne husmødre om hvordan planlegge og forberede denne festen. Er der feks noe som kan gjøres klart kvelden før? 

Alle tips mottas med STORT takk!

Mvh allerede julestressa amatørhusmor😅

Anonymkode: 32ce0...d0b

Kunne f ex noen lagd desserten og tatt den med ? 😊

Anonymkode: 630d4...0eb

• Liker 2
Skrevet

Sier som de andre, mye kan gjøres ferdig dagen før. Husk å vanne ut pinnekjøttet!! Bordet kan også dekkes på forhånd hvis dere klarer dere uten om formiddagen, sparer veldig mye tid på det. 

Anonymkode: 4df94...722

• Liker 3
Skrevet

Har du laget pinnekjøtt før? Du kan tilogmed lage ferdig pinnekjøttet dagen før, og bare grille det i ovnen om du vil. Pinnekjøtt er sånn sett noe av det enkleste du kan lage. Rema 1000 Har ferdig kålrabistappe, den er faktisk kjempegod. Og som andre sier, du kan bruke Fjordland sin grøt til riskremen. Mitt tips er å senke skuldrene, ikke vær for perfeksjonistisk og tenk at det viktigste er at dere er sammen. Nå har dere tatt over stafettpinnen, du kan sette ditt eget preg på jula.

• Liker 4
Skrevet

Ser du har fått gode tips. I tillegg anbefaler jeg å bruke gjestene også. La alle være med å dekke av bordet og rydde litt etter middagen så går det så mye raskere og dere slipper å stå med masse oppvask sent på natt når de har dratt. Men aller viktigst tenker jeg er å bare slappe av og tenke at ikke alt må være 100% perfekt. Ingen kommer til dere for å studere hvor fint bordet er pyntet eller hvor rent det er i kriker og kroker så ikke stress med det. :) 

• Liker 3
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (3 minutter siden):

Har du laget pinnekjøtt før? Du kan tilogmed lage ferdig pinnekjøttet dagen før, og bare grille det i ovnen om du vil. Pinnekjøtt er sånn sett noe av det enkleste du kan lage. Rema 1000 Har ferdig kålrabistappe, den er faktisk kjempegod. Og som andre sier, du kan bruke Fjordland sin grøt til riskremen. Mitt tips er å senke skuldrene, ikke vær for perfeksjonistisk og tenk at det viktigste er at dere er sammen. Nå har dere tatt over stafettpinnen, du kan sette ditt eget preg på jula.

Ferdig statte? På julaften??? Jeg hadde nesten blitt på gråten 🤭

Anonymkode: 675dc...ffd

• Liker 14
Gjest Blondie65
Skrevet

Skrell poteter og kålrabi og skjær den opp dagen før. Pinnekjøttet må i vann dagen før - se hva som står på pakken. Riskrem - hvis du skal lage den fra grunnen - kok grøten dagen før.

På selve dagen gjenstår kun damping av pinnekjøtt, koke poteter og kålrabi og lage kålrabistappen. Siden kjøttet koser seg helt på egenhånd kan du gjøre mye mens det står og putrer for seg selv - inkludert lage riskremen. 

Du kan fint koke kålrabien tidligere på dagen og lage stappen når potetene er kokt - som det siste du gjør.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du prøvd den? Er ikke sikkert du hadde visst at det var ferdig stappe du spiste. Jeg synes den er god, og vet ikke om jeg hadde merket forskjell på den og en som er selvlaget. Skjønner om det er snakk om pulverstappe, men dette er jo akkurat samme som man lager selv hjemme.. og TS spurte etter råd for å gjøre det enklest mulig med tanke på at det er deres første feiring. 

• Liker 13
Skrevet

Jeg ville aldri kjøpt ferdig skrellet poteter eller stappe! Ikke på julaften. Det er et festmåltid, og da bør man lage det ordentlig. Du skal ikke lage den vanskeligste retten, og husk at hvis du skal la potetene stå i vann, så må de dekkes av vannet. Ellers blir de misfarget. 

Ville bare startet i god tid, og riskremen kan helt fint stå i kjøleskap etter tilberedning dagen før. Du kommer nok til å klare det fint. Ikke stress. 

• Liker 2
Skrevet

Hvis du bruker mandelpoteter må de tilberedes forsiktig. Skal trekke og ikke kokes. Vil ente med potetmos på vår første julaften fordi potetene fosskokte. 

Anonymkode: d1205...a6d

• Liker 1
Skrevet

Her har du fått mange gode tips ang maten. 
Et annet tips er å dekke ferdig bordet dagen før. 

Anonymkode: 3f464...34f

Skrevet

Inviter gjestene (noen av dem) tidlig nok til å henge litt med ungene midt i verste 'alt ferdig samtidig'-kaoset. Det er utrolig hva en avslappet bestemor eller onkel kan bidra med for å senke stresset hos kokken.

Anonymkode: edc76...b4d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Min far på 67 diska opp med amerikansk blanding til tilbehøret en gang. 😁😁😁

Anonymkode: ee01e...509

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Inviter gjestene (noen av dem) tidlig nok til å henge litt med ungene midt i verste 'alt ferdig samtidig'-kaoset. Det er utrolig hva en avslappet bestemor eller onkel kan bidra med for å senke stresset hos kokken.

Anonymkode: edc76...b4d

Om de ikke tar over på kjøkkenet da 🤭

Skrevet

Dagen før, vann ut.

På julaften, Ha poteter i bunn og pinnekjøtt over, la stå og damp. Tøm på vann slik at det ikke blir tørt. Kok kålrot og gulrot til det er mørt og mos noen poteter oppi. Tøm litt sjy fra pinnekjøttet i med litt fløte. 

Stek litt pinnekjøtt i ovn og.

Helt basic, sikkert mye mer fancy ting man kan gjøre. 

Skrevet

Vestlandsjul lager seg nesten selv. Kålrabistappe og riskrem kan lages kvelden før mens du ser Grevinnen og hovmesteren. Vi koker mandelpoteter og de er best med skall på synes jeg. Kjøttet kastes i en gryte og klarer seg selv frem til servering.

Jeg leverer duk til vask på renseri så den ligger alltid fint sammenbrettet og klar til bruk. Vi har juleservise, men ikke sølvtøy så borddekking går raskt. Synes julekvelden er en lett kveld å være vertinne. Verre de årene vi har hatt nyttårsaften med kalkun og x antall tilbehør og fancy dessert.

Dette kommer du til å få til! Deilig å være hjemme på julaften!!

Anonymkode: 08b8c...8b6

• Liker 1
Skrevet

Det aller viktigste er å legge pinnekjøttet i vann dagen før.

Så kan du skrelle poteter og kålrot klart dagen før. Bordet kan du også pynte dagen før.

Jeg har også overtatt feiring av julaften og stresser lite med det.

Anonymkode: 9893f...125

• Liker 1
Skrevet

Dagen før: lag riskrem av ferdig risgrøt. Lag rød saus av frosne bringebær. Skrell kålrot, kutt opp og legg i vann i en kjele. Samme med poteter. Legg pinnekjøttet til utvanning ut ifra bruksanvisningen. Dekk bordet om du ikke trenger det til frokost/lunsj. Stryk duken noen dager før. 

eneste du da trenger å gjøre på selve dagen er damping av kjøtt, koking av poteter og kålrot, og mose kålrota. Husk å ha en god moser. Pinnekjøtt er grei festmat, det er lett å lage og mye kan forberedes. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...