Gå til innhold

Gi smaksprøver mens baby er i Tripp trapp nyfødtsete?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man gi baby noen skjeer med mos/grøt mens baby sitter i Tripp trapp nyfødtsete? Da tenker jeg ikke på den flate liggestillingen, men neste "hakk" der baby sitter litt mer oppreist. Han kan ikke sitte selv enda, og det virker derfor praktisk å mate han i stolen, men vet ikke om det er anbefalt. Noen som vet?

Anonymkode: 9af98...866

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Les i manualen. I den jeg kjøpte i 2015 står det at det ikke skal mates i den.

Anonymkode: ddd68...764

Skrevet

Dette lurer jeg også på, blir glad om noen vet eller du oppdaterer oss hvis du finner ut av det 😊

Anonymkode: ce0c3...c2c

Skrevet

Jeg gjorde det, gikk bare godt. De skriver i manualen at det ikke skal gjøres, for å forsikre seg selv mot søksmål i tilfelle kvelning. Barn skal ikke ligge å få mat, men at de sitter litt bakoverlent er ikke farlig all den tid du følger med og kun gir mos, ved BLW eller lignende er det andre boller. 

Anonymkode: 8dce9...d7e

Skrevet

Leste her inne i annen tråd at baby ikke skal mates i sånn nyfødstol eller vippestol. Man skal ha baby på fanget feks og mate, så de sitter mer oppreist :) Men ser jo at de fleste mater med grøt og mos i feks vippestol så hvor farlig det er vet jeg ikke, kanskje bare en føre-var-greie? 

Anonymkode: 53e13...4ff

• Liker 1
Skrevet

Skal vel egt ikke, men vi gjør det😅 Vippestolen ble så tilgriset.

Anonymkode: 00800...f14

Skrevet

Grunnen til at de skriver dette er at når de ligger i en slik stol så er det vanskeligere for babyen å få maten fremover og ut av munnen. De får derfor mindre kontroll over maten, den renner liksom bak i svelget uansett hva de prøver å gjøre. Jeg har gitt smaksprøver i den stolen selv altså, men byttet over til IKEA sin hvite stol med pute i da de var 6 mnd. Den er dyp og gir masse støtte når man har i den puta. 

Anonymkode: 00c87...9eb

• Liker 2
Skrevet

Vi gjorde det, fordi vi jo var tilstede hele tiden mens smaksprøver ble gitt. De skriver at man ikke skal det fordi det er skummelt at de ligger bakover og får mat om de setter noe i halsen. Men når du er der rekker du jo å reagere lenge før det blir farlig. 

Anonymkode: 18102...99f

• Liker 1
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Skal vel egt ikke, men vi gjør det😅 Vippestolen ble så tilgriset.

Anonymkode: 00800...f14

Skal ikke gi i vippestol heller, av samme årsak. Når de ligger sånn bakover er det større sjans for å sette mat i halsen. Gjelder like mye mos som biter, fortalte helsesøster meg hvertfall.

Skal sitte på fanget i oppreist sittestilling når de får mat. Jeg vents bare til 6 mnd så de kunne sitte selv med støtte jeg 😅

Anonymkode: b283c...e56

• Liker 1
Skrevet

Så lenge det er finmost mat, som nesten er flytende er det ingen kvelningsfare. Men mat med med større biter må man spise i mer oppreist stilling.

Anonymkode: e91a1...c6a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...