Gå til innhold

Jeg er i dag 38+3 og har fått herpesutbrudd.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er i «mellomkjøttet» som folk så fint kaller det. Ikke enormt og pleier å forsvinne rimelig kjapt. Det er «kun» to prikker, og de væsker ikke. Hatt dette i mange år, kommer sjeldent lengre.

Er dette noe jeg må ta opp med sykehuset? Det som er kjedelig at jeg alltid har født de andre barna før termin, 38+ noe, så jeg kjenner jeg er litt nervøs. Ønsker JO å føde.

Anonymkode: 7b92b...eb2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. 
Ring legen. Du er gravid, kvinneguiden er ikke stedet

Anonymkode: a12f9...01c

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja. 
Ring legen. Du er gravid, kvinneguiden er ikke stedet

Skal ringe i morgen, og tenkte at jeg imellomtiden kunne høre om noen hadde erfaring her:)

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Skal ringe i morgen, og tenkte at jeg imellomtiden kunne høre om noen hadde erfaring her:)

Jeg vet at man skal ta en herpes kur før fødsel, i 11 dager så vidt jeg vet:) 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er i «mellomkjøttet» som folk så fint kaller det. Ikke enormt og pleier å forsvinne rimelig kjapt. Det er «kun» to prikker, og de væsker ikke. Hatt dette i mange år, kommer sjeldent lengre.

Er dette noe jeg må ta opp med sykehuset? Det som er kjedelig at jeg alltid har født de andre barna før termin, 38+ noe, så jeg kjenner jeg er litt nervøs. Ønsker JO å føde.

De sier at du skal ikke føde vaginalt med herpesutbrudd.

Anonymkode: 4692e...18c

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De sier at du skal ikke føde vaginalt med herpesutbrudd.

Anonymkode: 4692e...18c

Jeg leser også at om man har hatt utbrudd tidligere skal det ikke være grunn til å ikke føde vaginalt. Derimot er jeg usikker på pågående utbrudd under fødsel, så jeg bør nok ringe lege ja!

Ringer man da føden eller lege tro.

Selvfølgelig gjør man det man må ift barnet, men er rett og slett skikkelig leit om man må gjennom ks pga noe så uheldig🥺 det gjør meg trist å tenke på.

Gjest Lunaris
Skrevet

Ingen erfaring med det, men har lest at da blir det keisersnitt og herpesutbrudd kan føre til blant annet blindhet til barnet. 

Skrevet

Jeg har heller ingen personlig erfaring med det, men vet at ved herpesutbrudd under fødsel, KAN dette gi alvorlige skader/være fatalt for barnet. Sier ikke dette for å skremme deg og de sakene som er omtalt i media er nok sjeldne. Det er likevel en viss risiko, så snakk med legen din/ jordmor og ta det derfra :)

• Liker 2
Skrevet

Jeg fikk utbrudd i uke 38. Fikk krem jeg skulle smøre på, og krysset fingre for at det forsvant til jeg skulle føde (som det gjorde). Gynekolog sa at det ikke var grunn til keisersnitt, siden jeg hadde hatt herpes i mange år, og dermed hadde babyen fått antistoffer via morkaken 🤷‍♀️

Anonymkode: 56606...693

• Liker 2
Skrevet

Ta det med legen, kjenner kun til en som måtte ta keisesnitt på grunn av herpes og da var det fordi hun hadde utbrudd på slutten så være forberedt på det "verste" og håp på det beste.

Anonymkode: 69930...9de

• Liker 2
Skrevet

Jeg fikk herpesutbrudd i uke 40… det ble keisersnitt siden jeg hadde gått så langt at jeg ikke hadde tid til å gjennomføre kur før baby måtte ut. ( det var ikke mitt første utbrudd, men virket ikke som om det hadde noe å si i 2013)
Du har vel tid til å kures, så sånn sett er det bare å kaste seg på telefon til legen i morra.

Anonymkode: cd3c9...6b1

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det må du ja. Og sporenstreks settes på forebyggende medisiner. Ville ringt føden med en gang jeg. Det kan være alvorlig med et utbrudd under fødselen dessverre. Du risikerer keisersnitt.

Jeg gikk på forebyggende i 10 dager før planlagt fødsel.

Anonymkode: 414a8...8e0

Skrevet

Jeg ringer legen så snart de åpner klokken 8.

Vil det hjelpe med forebyggende medisiner når utbruddet allerede har startet? Det er ikke i selve flerkanalen og det er et lite utbrudd. 

Jeg har hatt dette i mange år og det er utrolig lenge siden sist jeg hadde utbrudd også, så jeg får heldigvis ikke store utbrudd. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg fikk utbrudd i uke 38. Fikk krem jeg skulle smøre på, og krysset fingre for at det forsvant til jeg skulle føde (som det gjorde). Gynekolog sa at det ikke var grunn til keisersnitt, siden jeg hadde hatt herpes i mange år, og dermed hadde babyen fått antistoffer via morkaken 🤷‍♀️

Anonymkode: 56606...693

Takk. Når var dette om jeg kan spørre?

Skrevet

Ringer jeg føden eller fastlegen?

Hos fastlegen får jeg jo bare snakke med sekretærene som igjen setter opp time. Det kan fort gå mange timer før jeg evt får startet på noen form for kur. Derfor slår det meg at det kanskje er best å ringe føden?

Skrevet

Ring føden. 

• Liker 3
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg ville ringt FØDEN så fort som mulig og så tatt det derfra.

Anonymkode: 28a5f...793

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg ville ringt FØDEN så fort som mulig og så tatt det derfra.

Eventuelt så kan du snakke med fastlegen også  men greit at føden får beskjed så fort som mulig, siden du er så langt på vei at fødselen kan starte når som helst.

Skrevet

Jeg ville ringt føden. 
Man skal ikke føde vaginalt ved utbrudd. Og gitt din historie med fødsel i uke 38, så ville jeg ringt inn og spurt om valtrex og keisersnitt. Og fortelle hva du har gjort så langt, hatt på salve eller ikke. 

Hadde uansett ikke turt å føde vaginalt ved pågående utbrudd. Syns det var rart at du hadde fått vite at det er ok om man har hatt utbrudd i svangerskapet. Det var iallfall nytt for meg. 

Lykke til 😊

Skrevet

De snakket om dette i podkasten god bedring for ikke så penge siden 😀 vil tippe Max 5 episoder siden 😀

Anonymkode: 0de4d...9c6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...