Gå til innhold

Lite tid til uforutsette ting hvor barn trenger noe ekstra i barnehagen, dårlig tilbud?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er pedagog i en liten bhg. Noen av barna har innimellom spesielle behov i ulik grad, f eks behov for observasjon rundt språk eller annet. Det kreves tid å observere, finne tiltak for å bedre språkutvikling basert på det man observerer og også skrive gode henvisninger til logoped /PPT. 

Jeg er pedagog alene og eneste utdannede, så denne jobben blir min alene. 

Jeg får ikke ekstra tid til dette, og beskjed om at slike ting man kan gjøre på avdeling med de andre barna. Nå kjenner jeg at jeg blir sliten og lei meg på vegne av barna og også foreldrene. Foreldrene skal jo ha tillit til at dette er vår oppgave, og at barna får hjelpen de trenger. 

Får dere andre pedagoger ekstra tid til spesial pedagogiske ting som inntreffer? Det står i min stillingsbeskrivelse at jeg skal kunne jobbe spesialpedagogisk også. 

Anonymkode: 03eb0...0f8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner ikke helt hva du mener?

4 timer plantid er et minimum. Trenger du mer må du synliggjøre det for styrer 

Skrevet
Mrs Robinson skrev (4 minutter siden):

Skjønner ikke helt hva du mener?

4 timer plantid er et minimum. Trenger du mer må du synliggjøre det for styrer 

At når barn med spesielle behov i perioder. F eks språklig. Som trenger observasjon av språket, at det skal lages opplegg av meg som pedagog. F eks barn som ikke kan si enkelte stavelser. Det kreves jo at jeg lager opplegg rund dette. F eks oppgaver i hvordan lære å si R. Dette er jo ikke noe jeg kan helt utenatt, og noe som jeg må sette meg ned med. Det kan ikke gjøres på avdeling med mange andre barn. 

Ja fikk til begrunnelse at jeg kan gjøre sånt sammen med barna eller rundt barna. 

Skrevet

Må bruke av plantid til slike ting der jeg jobber 

Anonymkode: 00c55...0a6

Skrevet

Har du ikke med deg noen barne og ungdomsarbeidere? De kan (som regel) også spesped, og kan bistå med den daglige oppfølgingen. Jobber du utelukkende med ufaglærte? 🤔

Anonymkode: d82f9...7ed

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.12.2021 den 21.05):

F eks oppgaver i hvordan lære å si R.

Håper dette bare er et dårlig valgt eksempel? 
Man stresser da ikke med å kunne si R før i 2-3 klasse..?!

Anonymkode: 0d602...b9a

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12/5/2021 den 21.05):

At når barn med spesielle behov i perioder. F eks språklig. Som trenger observasjon av språket, at det skal lages opplegg av meg som pedagog. F eks barn som ikke kan si enkelte stavelser. Det kreves jo at jeg lager opplegg rund dette. F eks oppgaver i hvordan lære å si R. Dette er jo ikke noe jeg kan helt utenatt, og noe som jeg må sette meg ned med. Det kan ikke gjøres på avdeling med mange andre barn. 

Ja fikk til begrunnelse at jeg kan gjøre sånt sammen med barna eller rundt barna. 

Et barn med spesielle behov skal vel følges opp av spesped/annet støtteapparat som har kompetanse på dette. 

Men nei, det skal ikke gjøres rundt barna 

• Liker 2
Skrevet

Sånne oppgaver skal legges til plantiden. Når det gjelder eksempelet du nevner, har jeg ofte fått ferdige opplegg av logopeden som er koblet på saken. 

Anonymkode: 1aa7d...c04

• Liker 1
Skrevet

Høres helt feil ut 😳

Dette krever mye og grundig jobb, og det bør du få tid til å gjennomføre uten barn rundt deg. 
I hvilke andre organisasjoner ser man dette?! 
lærere ville jo aldri brukt plantiden sin i klasserommet mens de underviser? Dette bør du ta opp med eier. Jeg regner med at du har fire timer plantid hver uke? 

Anonymkode: a395b...12f

• Liker 1
Skrevet

Så lenge barna får pass og mat, så er vel alt ok? 

Anonymkode: 2717a...ed7

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Har du ikke med deg noen barne og ungdomsarbeidere? De kan (som regel) også spesped, og kan bistå med den daglige oppfølgingen. Jobber du utelukkende med ufaglærte? 🤔

Ja 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så lenge barna får pass og mat, så er vel alt ok? 

Anonymkode: 2717a...ed7

Kjære vene. Du er dum. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja 

😳 Hvordan kan dette være forsvarlig? 1 pedagog og thats it? Hadde meldt avvik oppover 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.12.2021 den 20.51):

Jeg er pedagog i en liten bhg. Noen av barna har innimellom spesielle behov i ulik grad, f eks behov for observasjon rundt språk eller annet. Det kreves tid å observere, finne tiltak for å bedre språkutvikling basert på det man observerer og også skrive gode henvisninger til logoped /PPT. 

Jeg er pedagog alene og eneste utdannede, så denne jobben blir min alene. 

Jeg får ikke ekstra tid til dette, og beskjed om at slike ting man kan gjøre på avdeling med de andre barna. Nå kjenner jeg at jeg blir sliten og lei meg på vegne av barna og også foreldrene. Foreldrene skal jo ha tillit til at dette er vår oppgave, og at barna får hjelpen de trenger. 

Får dere andre pedagoger ekstra tid til spesial pedagogiske ting som inntreffer? Det står i min stillingsbeskrivelse at jeg skal kunne jobbe spesialpedagogisk også. 

Du har 4 timer ubunden tid i uka. Mye, både av observasjon og gjennomføring av opplegg kan gjøres på avdelingen og med barnegruppa. Mye er gjort om du velger å dele barnegruppa, typ fokusgrupper, lekegrupper, turgrupper etc. Om du velger å bruke tras som verktøy så kan du involvere dine kollegaer på avd på avd.møter. De har også en bok med forslag til aktiviteter knyttet opp mot forskjellige utfordringer. 

Noen uker er det mer enn 4 timer som går med på arbeid utenfor avd, noen uker mindre. Har du f.eks bedt sjef eller kollega om råd/veiledning på organisering (og effektivisering) av avd?

Anonymkode: e3dd1...b10

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

😳 Hvordan kan dette være forsvarlig? 1 pedagog og thats it? Hadde meldt avvik oppover 

Fordi pedagogdekning gjelder for hele bhg, f.eks har to avd 1 bhg.lærer og 2 medarbeidere, og to avd har 2 bhglærere og 1 medarbeider. Totalt sett så er det 6 bhglærere og 6 medarbeidere...

Anonymkode: e3dd1...b10

Skrevet

Ja det er lite tid. Du har de fire timene i uka til dokumentasjon. Min erfaring er at man oftest ikke har tid til systematisk observasjon, det blir mer sånn man deler med kollegaer på møte og alle følge enes i hverdagen, så evaluerer neste møte. Hvis barnet har behov for individuell oppfølging som går utenfor det du kan følge opp i barnegruppa, da må du søke om ekstra ressurs. 

Anonymkode: 9539a...0d1

Skrevet

All forskning viser faktisk at dette er best å gjøre nettopp på avdeling med de andre barna. Ville «bakt det mer inn». Spesialundervisning på et annet rom er gammeldags og lite inkluderende.

Anonymkode: f68a8...12b

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

All forskning viser faktisk at dette er best å gjøre nettopp på avdeling med de andre barna. Ville «bakt det mer inn». Spesialundervisning på et annet rom er gammeldags og lite inkluderende.

Det er vel heller ikke det hun spør om, men om plantid til å forberede oppleggene sine. Du snakker om gjennomføringen. Jeg kan ikke se at TS nevner spesialundervisning med et barn på et eget rom, hvert fall. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er vel heller ikke det hun spør om, men om plantid til å forberede oppleggene sine. Du snakker om gjennomføringen. Jeg kan ikke se at TS nevner spesialundervisning med et barn på et eget rom, hvert fall. 

Beklager, da misforsto jeg ☺️ Det synes jeg ts burde få. 

Skrevet

Hos oss har vi en ekstra vikar fast i 80% stilling i tillegg til grunnbemanningen som kan bli satt inn for å gjennomføre ekstra plantid i forbindelse med blant annet dokumentasjon, hvis det ikke er sykdom blant de ansatte. Uten dette hadde det ikke vært gjennomførbart hos oss. Ved tidligere arbeidsplass har det kun vært småbarnsavdeling som søkte og fikk ekstra ressurser fordi de fikk brukt ekstra plantid i sovetiden. 

Barnehage er altså en fantastisk arbeidsplass........ 

Anonymkode: d1ced...c3a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...