Muskath Skrevet 6. desember 2021 #21 Del Skrevet 6. desember 2021 1 hour ago, IKC said: Det er så idiotisk å kalle det "bra med mangfold" når det er reinspikka tvang.. jeg har aldri sett en iransk kvinne med hijab i Norge og i Iran kaster alle kvinnene hijaben i det sekundet de kommer innenfor fire vegger, visse unge kvinner er så modige å gå uten hijab på gaten, selv med risiko for å bli arrestert. VG fremstiller det som at de iranske kvinnene selv ønsker å representeres med hijab Men det er jo det muslimske kvinner i Norge hevder. At de liker å bruke hijab og har valgt det selv. Har hatt diskusjoner med muslimske kvinner t.o.m. her, som hevder de bruker hijab helt frivillig og at ingen tvinger dem. Hvordan skal man kjempe mot det? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Muskath Skrevet 6. desember 2021 #22 Del Skrevet 6. desember 2021 1 hour ago, A-hunter said: Nei, det mener jeg ikke. Det jeg mener er at skal man ha et standpunkt eller en mening må man stå for det også de dagene det blåser. Å akseptere undertrykkelse i møte med religion er ikke å ha ryggrad - det er å være feig. Hva vil du si til muslimske kvinner som hevder de bruker hijab frivillig da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest IKC Skrevet 6. desember 2021 #23 Del Skrevet 6. desember 2021 Muskath skrev (3 timer siden): Men det er jo det muslimske kvinner i Norge hevder. At de liker å bruke hijab og har valgt det selv. Har hatt diskusjoner med muslimske kvinner t.o.m. her, som hevder de bruker hijab helt frivillig og at ingen tvinger dem. Hvordan skal man kjempe mot det? De som har lyst til å bruke hijab burde jo så klart få lov til det og en kan jo ikke gå rundt å tro at folk ikke snakker sant, selv om det er et problem med sosial kontroll i visse miljøer også. Men her er vel heller problemstillingen mer at iranere generelt ikke er så veldig religiøse av seg, og at det ikke var vanlig å bruke hijab før det ble en påbud under den islamske revolusjonen. Derfor er det veldig uvanlig å se en iransk kvinne med hijab når hun ikke må. Problemet er at VG fremstiller det iranske landslaget som en gjeng dypt religiøse kvinner som ønsker selv å gå med hijab når det egentlig er et påbud fra staten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Muskath Skrevet 6. desember 2021 #24 Del Skrevet 6. desember 2021 41 minutter siden, IKC said: De som har lyst til å bruke hijab burde jo så klart få lov til det og en kan jo ikke gå rundt å tro at folk ikke snakker sant, selv om det er et problem med sosial kontroll i visse miljøer også. Men her er vel heller problemstillingen mer at iranere generelt ikke er så veldig religiøse av seg, og at det ikke var vanlig å bruke hijab før det ble en påbud under den islamske revolusjonen. Derfor er det veldig uvanlig å se en iransk kvinne med hijab når hun ikke må. Problemet er at VG fremstiller det iranske landslaget som en gjeng dypt religiøse kvinner som ønsker selv å gå med hijab når det egentlig er et påbud fra staten. Ja, jeg skjønner hva du mener. Men jeg tror at jentene selv gir uttrykk for at det er greit og at de velger det selv. Jeg har imidlertid problemer med å tro på at der er sant. VG er nok redde for å tråkke noen på tærne. Som de fleste andre i media når det gjelder hijab-bruk eller ikke hijab-bruk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest IKC Skrevet 6. desember 2021 #25 Del Skrevet 6. desember 2021 (endret) Muskath skrev (1 time siden): Ja, jeg skjønner hva du mener. Men jeg tror at jentene selv gir uttrykk for at det er greit og at de velger det selv. Jeg har imidlertid problemer med å tro på at der er sant. VG er nok redde for å tråkke noen på tærne. Som de fleste andre i media når det gjelder hijab-bruk eller ikke hijab-bruk. Så klart må de si at de velger det selv til media, det er ingen pressefrihet i Iran og om noen av de skulle antyde at det ikke var greit å bli påtvingt hijab ville det nok fått alvorlige konsekvenser for vedkommende. Hva de uttaler til pressen er nok nøye kontrollert av myndighetene. Derfor synes jeg det er latterlig at VG kjøper dette budskapet og nermest hyller det. Det kan ikke sammenlignes med at en muslimsk kvinne som bor i Norge med frihet til å gå som hun vil velger å gå med hijab, det må en jo stole på er sant og respektere. Endret 6. desember 2021 av IKC Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Muskath Skrevet 6. desember 2021 #26 Del Skrevet 6. desember 2021 32 minutter siden, IKC said: Så klart må de si at de velger det selv til media, det er ingen pressefrihet i Iran og om noen av de skulle antyde at det ikke var greit å bli påtvingt hijab ville det nok fått alvorlige konsekvenser for vedkommende. Hva de uttaler til pressen er nok nøye kontrollert av myndighetene. Derfor synes jeg det er latterlig at VG kjøper dette budskapet og nermest hyller det. Det kan ikke sammenlignes med at en muslimsk kvinne som bor i Norge med frihet til å gå som hun vil velger å gå med hijab, det må en jo stole på er sant og respektere. Jeg stoler ikke på at det siste er sant heller. Den friheten er en liksomfrihet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest IKC Skrevet 7. desember 2021 #27 Del Skrevet 7. desember 2021 Muskath skrev (12 timer siden): Jeg stoler ikke på at det siste er sant heller. Den friheten er en liksomfrihet. Ja, det kan jeg til en viss grad være enig i.. men da beveger vi oss inn på et komplisert område med foucauldiansk diskursanalyse. Eksempelvis velger jeg selv å gå med bikinitopp på stranden, jeg har frihet og rett til å gå uten, men jeg føler jeg trives best med å dekke til overkroppen. Denne "viljen" er jo ikke et naturlig instinkt, men et resultat av at jeg har blitt kraftig indoktrinert av det patriarkalske samfunns enorme seksualisering av kvinnekroppen. Men om en først skal gå dit må en jo sette spørsmålstegn ved alle "frie" valg og sånn går det jo ikke an å holde på, så foreløpig er det mer hensiktsmessig å tro på de kvinner som sier at de selv vil gå med hijab og respektere dette. Forøvrig blir dette en avsporing av hva tråden handler om, da det er mer relevant å diskutere den elendige journalistikken til VG i denne saken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nalini Skrevet 7. desember 2021 #28 Del Skrevet 7. desember 2021 Dersom noen av dem hadde kastet hijaben, ville de havnet fengsel hjemme i Iran. Det samme dersom de også utrykker seg negativ til ledelsen i Iran, Så hvordan kan vi vite at dette er frivillig, at de bruker hijab. Norske håndballjenter har realiteten støttet presteregimet i Iran og deres systematiske undertrykkelse av befolkningen og damer spesielt. Litt som å se lag fra Nord-Korea, de smiler og er veldig positive. Men dersom de ikke smiler blir de sendt til konsentrasjonsleir når de kommer hjem, de samme skjer med familien. Vi vet at livet er forferdelig i Nord-Korea. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lomvi Skrevet 7. desember 2021 #29 Del Skrevet 7. desember 2021 Ryddet for brukerdebatt og brudd på rommets retningslinjer. Lomvi, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
keops Skrevet 7. desember 2021 #30 Del Skrevet 7. desember 2021 frysja skrev (5 timer siden): Dersom noen av dem hadde kastet hijaben, ville de havnet fengsel hjemme i Iran. Det samme dersom de også utrykker seg negativ til ledelsen i Iran, Så hvordan kan vi vite at dette er frivillig, at de bruker hijab. Norske håndballjenter har realiteten støttet presteregimet i Iran og deres systematiske undertrykkelse av befolkningen og damer spesielt. Litt som å se lag fra Nord-Korea, de smiler og er veldig positive. Men dersom de ikke smiler blir de sendt til konsentrasjonsleir når de kommer hjem, de samme skjer med familien. Vi vet at livet er forferdelig i Nord-Korea. Ja, det sier seg selv at en håndballspiller på dette nivået aldri i livet spiller med dette hemmende plagget frivillig. I tillegg til å bidra til at denne tvangstildekkingen fortsetter er man også med på å ødelegge sin egen sport. Det er viktig at damer i den muslimske verden får delta i sportslig sammenheng, men på denne måten blir det hele uverdig. Den som ikke ser problematikken med kombinasjonen topp-håndball og masse tøy rundt hode og hals er det ikke hensiktsmessig å diskutere dette med. La alle damer som ønsker det drive med den idretten de måtte ønske, men på like vilkår som alle andre!! At kvinner skal bli så fornedret på alle vis i 2021 er helt grusomt, hadde aldri trodd at det var mulig at den islamske revolusjonen skulle forårsake et så langvarig helvete for Irans befolkning, men der tok jeg feil. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CAPS LOCK Skrevet 7. desember 2021 #31 Del Skrevet 7. desember 2021 Muskath skrev (På 6.12.2021 den 16.10): Har hatt diskusjoner med muslimske kvinner t.o.m. her, som hevder de bruker hijab helt frivillig og at ingen tvinger dem. Hvordan skal man kjempe mot det? Hvorfor skal man kjempe mot at kvinner får kle seg som de selv ønsker? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gab Skrevet 7. desember 2021 #32 Del Skrevet 7. desember 2021 IKC skrev (10 timer siden): Ja, det kan jeg til en viss grad være enig i.. men da beveger vi oss inn på et komplisert område med foucauldiansk diskursanalyse. Eksempelvis velger jeg selv å gå med bikinitopp på stranden, jeg har frihet og rett til å gå uten, men jeg føler jeg trives best med å dekke til overkroppen. Denne "viljen" er jo ikke et naturlig instinkt, men et resultat av at jeg har blitt kraftig indoktrinert av det patriarkalske samfunns enorme seksualisering av kvinnekroppen. Men om en først skal gå dit må en jo sette spørsmålstegn ved alle "frie" valg og sånn går det jo ikke an å holde på, så foreløpig er det mer hensiktsmessig å tro på de kvinner som sier at de selv vil gå med hijab og respektere dette. Forøvrig blir dette en avsporing av hva tråden handler om, da det er mer relevant å diskutere den elendige journalistikken til VG i denne saken. Det første jeg tenke på er at dette er vel like frivillig som kvinners bruk av bikinitopper på stranda i Norge. Spør du damene på stranda så er det nok mange som sier at det er helt frivillig. Sterk kulturell indoktrinering medfører at mange flere kvinner innbiller seg at det er deres eget valg enn hva som er realiteten. Ser man til andre kulturer før de ble påvirket av vår så var kvinnelig toppløse mer vanlig enn det motsatte og ikke oppfatte som uanstendig. Blir litt feil når kulturer som stigmatiserer toppløshet kritiserer andre for å bruke hijab. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest IKC Skrevet 7. desember 2021 #33 Del Skrevet 7. desember 2021 Gab skrev (27 minutter siden): Det første jeg tenke på er at dette er vel like frivillig som kvinners bruk av bikinitopper på stranda i Norge. Spør du damene på stranda så er det nok mange som sier at det er helt frivillig. Sterk kulturell indoktrinering medfører at mange flere kvinner innbiller seg at det er deres eget valg enn hva som er realiteten. Ser man til andre kulturer før de ble påvirket av vår så var kvinnelig toppløse mer vanlig enn det motsatte og ikke oppfatte som uanstendig. Blir litt feil når kulturer som stigmatiserer toppløshet kritiserer andre for å bruke hijab. My point exactly 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klossmajor Skrevet 8. desember 2021 #34 Del Skrevet 8. desember 2021 Gab skrev (14 timer siden): Det første jeg tenke på er at dette er vel like frivillig som kvinners bruk av bikinitopper på stranda i Norge. Spør du damene på stranda så er det nok mange som sier at det er helt frivillig. Sterk kulturell indoktrinering medfører at mange flere kvinner innbiller seg at det er deres eget valg enn hva som er realiteten. Ser man til andre kulturer før de ble påvirket av vår så var kvinnelig toppløse mer vanlig enn det motsatte og ikke oppfatte som uanstendig. Blir litt feil når kulturer som stigmatiserer toppløshet kritiserer andre for å bruke hijab. Selv om jeg kan forstå sammenligningen, er jeg ikke helt enig i den. Bruken av hijab følger av et påbud fra religiøst hold. Selv om det påbudet kun er nedfelt ved lov i en begrenset del av verden langt utenfor Norges grenser, handler det likevel om å følge bestemte nedskrevne regler. Det er ikke tilfelle for bikinitopper på stranda. Mest av alt handler det om en kollektiv blygsel blant kvinner som over tid har sneket seg inn litt ubemerket. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
keops Skrevet 8. desember 2021 #35 Del Skrevet 8. desember 2021 Gab skrev (15 timer siden): Det første jeg tenke på er at dette er vel like frivillig som kvinners bruk av bikinitopper på stranda i Norge. Spør du damene på stranda så er det nok mange som sier at det er helt frivillig. Sterk kulturell indoktrinering medfører at mange flere kvinner innbiller seg at det er deres eget valg enn hva som er realiteten. Ser man til andre kulturer før de ble påvirket av vår så var kvinnelig toppløse mer vanlig enn det motsatte og ikke oppfatte som uanstendig. Blir litt feil når kulturer som stigmatiserer toppløshet kritiserer andre for å bruke hijab. Når det gjelder Iran er det vel ikke bruken av hijab som kritiseres, men systemet som pålegger den enkelte kvinne å bære den. Det gjør vondt å se at enkelte medier og personer applauderer denne groteske behandlingen av voksne kvinner, og fremstiller det som en gladsak at de «får lov» å delta. Det er jo i realiteten prestestyret fra Iran som deltar og viser verden hva for en makt de har. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 8. desember 2021 #36 Del Skrevet 8. desember 2021 On 12/6/2021 at 4:13 PM, Muskath said: Hva vil du si til muslimske kvinner som hevder de bruker hijab frivillig da? Jeg forstår ikke hvorfor det er viktigere for de å insistere på å gjøre dette frivillig, i stedet for å vise solidaritet med millioner av kvinner som ønsker å slippe, men ikke har valget. Forstår meg ikke på total mangel på solidaritet. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CAPS LOCK Skrevet 8. desember 2021 #37 Del Skrevet 8. desember 2021 Madame Butterfly skrev (6 timer siden): Jeg forstår ikke hvorfor det er viktigere for de å insistere på å gjøre dette frivillig, i stedet for å vise solidaritet med millioner av kvinner som ønsker å slippe, men ikke har valget. Forstår meg ikke på total mangel på solidaritet. Fordi kvinner selv må få bestemme hvordan de skal kle seg. Det er jo ikke deres ansvar at menn nekter kvinner å kle seg som de selv vil. Det blir ikke bedre ved at du vil nekte dem å kle seg som de selv vil. Du gjør det samme som presteskapet i Iran: Du legger deg bort i hvordan kvinner kler seg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gab Skrevet 8. desember 2021 #38 Del Skrevet 8. desember 2021 Madame Butterfly skrev (9 timer siden): Jeg forstår ikke hvorfor det er viktigere for de å insistere på å gjøre dette frivillig, i stedet for å vise solidaritet med millioner av kvinner som ønsker å slippe, men ikke har valget. Forstår meg ikke på total mangel på solidaritet. Hvis noen blir tvunget til noe så er det ikke solidaritet om alle andre skal gjøre det motsatte. Solidaritet er fortsatt at alle skal få velge fritt selv. Når det er like greit å velge det ene som det andre så er det frihet. Hvis man vil støtte kvinner som blir straffet for å være toppløse så er ikke den eneste måten å gjøre det på at alle andre kvinner skal være toppløse uansett. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Valar Morghulis Skrevet 20. desember 2021 #39 Del Skrevet 20. desember 2021 "In our first match, my hijab was pulled by the competition. The federation official yelled at me after the match. I had no control over it. I cannot accept to be treated as such by the federation," she told VOA. Iranian Female Handball Player Defects Because of 'Restrictions' Iranian Female Athlete Defects While In Spain, Losing Large Bond He was one of Iran's top athletes. His life unraveled after this happened CNNTV Fearing torture and possible execution, Iranian powerlifter quit team in Norway and ran for his life Nå ser jeg ikke på sport, leser ikke sportsnyheter, men tok meg en kjapp tur innom VG. Alt er såre vel med de Iranske kvinnene, om fravær av artikler sier noe. Jeg skal ikke kritisere noen jeg, ihvertfall ikke Håndballforbundet som ser ut til å være handlekraftige når noe ikke er rett og riktig. MÅTTE OPPGI VEKT PÅ VM-SPILLERNE – HÅNDBALLFORBUNDET REAGERER KRAFTIG 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå