AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #1 Skrevet 5. desember 2021 Mannen min driver å slå av kretser i huset når de dyreste timene kommer. Frysebokser, lufttørker, varmekabler, varmtvannsbereder - alt mulig blir slått av i flere timer om gangen. Så jeg lurer på...går det ikke utover elmotorer, kompressorer og alt mulig rart når disse dingsene blir slått av? Anonymkode: 15fd2...ed0
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #2 Skrevet 5. desember 2021 Hva folk ikke finner på for å «spare» penger. Sannsynligvis blir levetiden forkortet om dette gjøres daglig. Anonymkode: 1958e...dd5 3
Gjest Blondie65 Skrevet 5. desember 2021 #3 Skrevet 5. desember 2021 Han kan ikke slå av en fryseboks med innhold vel?
KylieJenner Skrevet 5. desember 2021 #4 Skrevet 5. desember 2021 Sannsynligvis vil det ikke være så mye å spare. Apparatene må kompensere ekstra for å nå riktig temperatur (feks) når de blir skrudd på igjen . 5
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #5 Skrevet 5. desember 2021 Dette er ikke mitt felt, så jeg må ta forbehold. Men min logikk tilsier at her vil "vinningen gå opp i spinningen" - når man slår av ting som da må bruke ekstra energi på å varme seg opp/kjøle seg ned eller på andre måter ta ekstra i når de skrus på igjen - da er vel ingenting oppnådd egentlig? Ja, man bruker ikke strøm mellom 10-11, men ekstra mye strøm mellom 11-12. I tillegg har jeg hørt at det vil påvirke apparatets levetid, men det har jeg heller ingen forskning å vise til. Men, det høres ikke særlig lurt ut. Dumt å spare 200,- på strømregningen, om man må kjøpe ny varmtvannsbereder til 10.000 kr (eller får legionella, som for lov å blomstre når temperaturen ikke er høy nok over lang nok tid - ikke skru av og på varmtvannsberederen! ) Anonymkode: 0ac85...4bf 4
Knirke Skrevet 6. desember 2021 #6 Skrevet 6. desember 2021 Hvis du skrur av fryseboksen er det vel først og fremst maten som tar skade. Å måtte kaste mange kilo med mat fordi man vil spare strøm høres ut som et dårlig regnestykke i mine ører... Det du kan gjøre er selvfølgelig å spise opp maten og deretter skru av fryseboksen. Elmotorer og varmekabler tar ikke skade av å bli skrudd av. Varmtvannsbereder tror jeg ikke du oppnår noe gevinst av å slå av, og hvis du trenger lufttørker vil du skyte deg selv i foten ved å skru den av (=fuktskader er dyrere enn strømregningen) 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #7 Skrevet 6. desember 2021 Hans logikk er at om vi bruker 0 strøm à 3 kr/kWt, men 50% mer strøm à 1,50 kr/kWt senere, så sparer vi penger lel. Fryseboksene holder seg kalde i flere dager, så noen timer uten strøm påvirker da ikke maten. Det er det jeg får til svar. Anonymkode: 15fd2...ed0
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #8 Skrevet 6. desember 2021 Han sparer ikke penger på det. Det koster mer penger å varme opp ting. Med tanke på at maten kan bli ødelagt ser jeg virkelig ikke poenget. Anonymkode: b0cbe...24c 2
MorTil2 Skrevet 6. desember 2021 #9 Skrevet 6. desember 2021 Hvorfor trenger dere luftørker? Det vanlige er at det er tørr luft inne om vinteren pga oppvarming. Så om dere har et fuktproblem, ville jeg ha undersøkt dette. Det kan bli mye dyrere enn strømregningen. Jeg har mer tro på å heller legge strømkrevende bruk, f eks vaskemaskin og oppvaskemaskin, til timene på døgnet når det ikke koster så mye. F eks time vaskemaskinen til å slå seg på kl 5 om morgene. Da skal dere snart stå opp, og klærne kan henges til tørk før dere går på jobb. Å skru av og på varmtvannbereder er ihvertfall uøkonomisk. Det du kan gjøre, bare for å vise et poeng, er å logge deg inn på elhub.no. Så kan dere se hvor mye strøm dere bruker i timene med apparatene slått av, og hva som skjer med forbruket i det f eks varmtvannsberederen slås på. 2
Illuminatum Skrevet 6. desember 2021 #10 Skrevet 6. desember 2021 Det å slå av og på fryser sparer en nok ikke så mye på. Til det er strømforbruket for lite. Derimot kan det være god økonomi å slå av varmekabler og varmtvannsbereder i de dyreste timene. Dette er to av de områdene som bruker mest strøm, Vi har satt vår varmtvannsbereder til automatisk å kun slå seg på i timer med lavere strømpris. Dette er noe flere strømselskaper også har automatisert for enkelte kunder, mot at de betaler lavere strømpris. Vi har ikke merket noe forskjell i temperatur på dusj etc. Til det er varmetapet noen timer i en varmtvannsbereder for lite. Hva en sparer i forhold til varmekabler er veldig avhengig av hva slags kabler de er og hvordan de er plassert. Normalt vil en spare en del kroner på å slå av i de dyreste timene. Støpen og fliser holder på varmen lenge. 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #11 Skrevet 6. desember 2021 Å skru fryseren av og på er ingen spesielt god idé. Om du vil spare bør du heller droppe innkjøp og spise det som er i den, og koble den ut etterpå. I vintermånedene kan mat også fint lagres ut. Du trenger ikke snekre stabbur, en putekasse og noen tette plastbokser er en kurant gratis fryseboks. Anonymkode: 63320...f4c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå