Gå til innhold

Krydder oppbevaring tips

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg trenger tips til krydder oppbevaring, litt praktisk oppbevaring som ikke krever mye arbeid fra meg. Jeg vil helst ikke ha krydderne fremme. Jeg kjøper ikke krydder i de enkle flaskene på butikken, men sånn i poser på internasjonal butikk. Kan jo ikke bare slenge de inn i skapet og håpe det ikke lukter, så har alt oppbevart i en boks, men det er tungvindt å ta ut av skapet hver gang jeg skal lage mat. 

Hvordan gjør folk det? 

Anonymkode: cf26e...b06

Skrevet

Tøm krydderne fra posen og over i krydderbeholdere/krydderglass og oppbevar dem i et skap eller en skuff?

Anonymkode: 19e5d...ce2

• Liker 1
Skrevet

Følger 

Anonymkode: 08dc5...085

Skrevet

Krydderskuffe - på Ikea får du kjøpt innsats som gjør det lett å oppbevare glass liggende. Har også noen poser,  men fyller det meste om på tomme syltetøyglass eller andre beholdere. I skuff oppbevares de mørkt, så ikke så farlig at glassene/beholderne er lystette.

Anonymkode: fa3dd...00b

• Liker 3
Gjest Lunaris
Skrevet

Følger. Har virkelig ikke noen løsning. 

Skrevet

Tom isboks i skuffen, full av poser med krydder. Enkelt å ta frem når jeg lager mat. 

Anonymkode: bd0ca...d08

Gjest Lunaris
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tom isboks i skuffen, full av poser med krydder. Enkelt å ta frem når jeg lager mat. 

Men du må lete og «bla» for å finne riktig type krydder osv 

Skrevet
Lunaris skrev (4 minutter siden):

Men du må lete og «bla» for å finne riktig type krydder osv 

Det går raskt, er det virkelig mye jobb å ta ut en boks og lete opp riktige poser??

• Liker 2
Gjest Lunaris
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det går raskt, er det virkelig mye jobb å ta ut en boks og lete opp riktige poser??

Nei hva vet vel jeg. Jeg bare slenger meg med på tråden for å få noen suverene tips! Jeg har jo ingen løsning selv.

For tiden står mine mest brukte kryddere oppå et marmorbrett på kjøkkenbenken, og noen inni skapet over komfyren. 

Håper på en genial løsning snart, da det finnes så mye genialt til kjøkken.

Skrevet
Lunaris skrev (1 minutt siden):

Nei hva vet vel jeg. Jeg bare slenger meg med på tråden for å få noen suverene tips! Jeg har jo ingen løsning selv.

For tiden står mine mest brukte kryddere oppå et marmorbrett på kjøkkenbenken, og noen inni skapet over komfyren. 

Håper på en genial løsning snart, da det finnes så mye genialt til kjøkken.

Jeg synes ikke den innsatsen som Ikea har til skuff er genial iallfall, vi hadde den, men den fungerte dårlig. Krydderglassene skal ligge i den og man må passe på at etiketten vender opp, ellers finner man ikke rette glasset. Så den innsatsen forsvant fort. 

Jeg synes krydder i isboks fungerer mye bedre, men det er meg da 😄 

Skrevet

Jeg har tatt vare på brukte krydderglass fra matbutikken. Disse har jeg merket på lokket og fyller med krydder fra poser. De står i en kurv i et kjøkkenskap ved komfyren, så det er enkelt å dra den frem og finne rett krydder.

Posene lukker jeg med poseklemmer og legger i en større boks i et annet skap. De er ute av veien, men enkelt å finne når jeg trenger å fylle på et glass.

Jeg synes det er enklere å ta krydder fra glass enn fra pose, og det er også mye enklere å finne frem merkede glass. Dersom du ikke vil kjøpe krydder på butikken for å samle glass kan du også kjøpe tomme krydderglass.

Anonymkode: 2ac17...dec

Skrevet (endret)

Krydderstativ til skap og skuff

Krydderglass får man kjøpt i mange utførelser, eller du kan samle og ta vare på de du får kjøpt i matvarebutikken. Når et glass er tomt, ta av etiketten, merk det på nytt med det du vil ha nedi.

Endret av Million
Skrevet

image.png.0ce4708a4b9f85da0751b077db48d708.png

Hvis du har plass så synes jeg denne løsningen er grei. Når de ligger synes jeg det er mer oversiktlig. 

• Liker 3
Skrevet
Zooey skrev (3 timer siden):

image.png.0ce4708a4b9f85da0751b077db48d708.png

Hvis du har plass så synes jeg denne løsningen er grei. Når de ligger synes jeg det er mer oversiktlig. 

Enig. Jeg bruker bestikkskuffen til det da det var upraktisk å ha den under brødfjøla. Alltid noen som skulle ha en gaffel etc. Jeg har i tillegg en større skuff til store krydderposer te og kaffe . Fyller på  de små ved behov. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 6.12.2021 den 14.34):

Enig. Jeg bruker bestikkskuffen til det da det var upraktisk å ha den under brødfjøla. Alltid noen som skulle ha en gaffel etc. Jeg har i tillegg en større skuff til store krydderposer te og kaffe . Fyller på  de små ved behov. 

Hvor har du bestikket da?

Endret av Cisne
Skrevet

Har en Ikea Skådis-tavle på veggen, med krydder i disse boksene:

https://www.ikea.com/no/no/p/skadis-beholder-med-lokk-gra-80346922/

Brukt slik etikett-maskin for å lage etiketter med navn på hvert krydder som er festet foran på hvert glass. Funker veldig bra, jeg og kjøper større poser med krydder fra asia mat (sykt mye billigere enn å kjøpe glass!). Boksen tar ikke en hel pose, så resten ligger i en boks i en skuff så jeg fyller bare på etterhvert.

Før hadde jeg krydderne i tomme syltetøyglass som stod i en skuff, med navn på lokket (så du så ovenfra hva absolutt alt var enkelt og greit). Men her jeg bor nå har jeg mye færre skuffer, så da ble det Skådis.

Anonymkode: a91f4...bef

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.12.2021 den 2.28):

Jeg synes ikke den innsatsen som Ikea har til skuff er genial iallfall, vi hadde den, men den fungerte dårlig. Krydderglassene skal ligge i den og man må passe på at etiketten vender opp, ellers finner man ikke rette glasset. Så den innsatsen forsvant fort. 

Jeg synes krydder i isboks fungerer mye bedre, men det er meg da 😄 

Hmm. Har hatt en slik skuff med liggende glass lenge nå og kan ikke huske det noensinne har vært et problem at etiketten ligger feil. Hvis man legger krydderglasset riktig etter bruk så blir den jo der. 
I tillegg er mine sortert alfabetisk. Mulig jeg har et snev av OCD ja 😂. Enkelt å finne og enkelt å legge tilbake for da må man jo bruke de tomme "hullene" i rekken. 

Anonymkode: 2db21...49b

Gjest AprilRyan
Skrevet

Jeg har krydderet over i små bokser. Har kjøpt noen på Flying tiger og noen på Søstrene grene. Bruker små etiketter og merker lokket med hva som er oppi. Har egentlig bare de jeg bruker mest så har noen i poser enda, men har litt lite plass til alt.

Jeg har lite plass og har derfor ikke mulighet til å ha de i en skuff så nå står de i et skap, men kunne egentlig tenkt meg en bedre løsning. Nå roter jeg gjennom dem før jeg finner det jeg skal ha.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...