AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #1 Skrevet 5. desember 2021 Hei. vi står nå i en situasjon som vi aldri trodde vi kom til å stå i, og jeg trenger råd fra andre som kanskje har vært i lignende situasjon. Min samboer skal sone straff. Vi har felles barn og jeg kommer da til å bli alenemor den tiden han må sone. Det blir både vanskelig, trist og byr må ulike utfordringer. Det første er jo at vi mister en hel inntekt. Jeg jobber heldigvis fulltid, så jeg har noe å gå på. Men jeg aner ikke hva som er viktig å tenke på. Jeg får dekket de viktigste utgiftene som hus, bil, strøm, barnehage o.l men er det noen som har noe erfaring med andre stønader osv jeg kan søke på? Er snakk om en god stund jeg blir alene så det blir trangt om midlene og er ærlig ganske bekymret. det er jo ikke så lett å snakke med Gud og hvermannsen om dette heller da mange er veldig raske til å dømme og jeg ikke ønsker at mine barn skal bli påvirket mer enn de kommer til i utgangspunktet.. hilsen rådvill! Anonymkode: daba2...b19
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #2 Skrevet 5. desember 2021 Hva galt har han gjort og hvor lenge skal han sitte inne? Går sikkert bra om det ikke er så lenge. Anonymkode: 1f67d...f35 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #3 Skrevet 5. desember 2021 Håper virkelig ikke at staten dekker opp økonomisk for din kriminelle samboer. Anonymkode: 1b0f5...810 28
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #4 Skrevet 5. desember 2021 Du kan kontakte for fangers pårørende, og søke råd og veiledning hos dem. Anonymkode: 1ab14...965 22
Gjest WhisperingWind Skrevet 5. desember 2021 #5 Skrevet 5. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Håper virkelig ikke at staten dekker opp økonomisk for din kriminelle samboer. Anonymkode: 1b0f5...810 Ja, det er viktig å straffe det uskyldige barnet🙌🙌🙌
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #6 Skrevet 5. desember 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hva galt har han gjort og hvor lenge skal han sitte inne? Går sikkert bra om det ikke er så lenge. Anonymkode: 1f67d...f35 Hun skriver "en god stund", så jeg vil tippe det er ganske alvorlig. Anonymkode: 83f8a...1bd 6
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #7 Skrevet 5. desember 2021 Anbefaler å kontakte For Fangers Pårørende (ffp.no). De har kontorer rundt om i landet og er en organisasjon som arbeider nettopp for pårørende til innsatte, og de vil kunne gi veiledning og råd til det du lurer på. Anonymkode: a959f...2a2 27
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #8 Skrevet 5. desember 2021 Men dere har vel spart opp til dette? Du kan få utvidet barnetrygd om han sitter inne i mer enn 6 mnd (står det på nav.no fra ffp.no (For fargers pårørende): Ektefelle og samboer som har barn med den innsatte fikk fra juli 2007 krav på utvidet barnetrygd. Dette vil si én barnetrygd ekstra i måneden, uavhengig av hvor mange barn man har. Dette gjelder når den andre av foreldrene er innsatt i fengsel med ubetinget straff på minst seks måneder, har sittet i varetekt i minst seks måneder, eller er idømt overføring til tvungent psykisk helsevern eller tvungen omsorg. For å få utvidet barnetrygd må du sende søknad til NAV. Ut over dette regnes ikke ektefelle og samboer som har barn med den innsatte som enslig forsørger når den andre parten fengsles. De kommer derfor ikke inn under de økonomiske støtteordningene som andre enslige forsørgere har krav på etter folketrygdloven. Anonymkode: c9c28...561 8
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #9 Skrevet 5. desember 2021 Sikker på at det ikke er bedre om de vokser opp uten en kriminell far? Mener ikke å være frekk, sykt fæl situasjon du er i, men om han skal i fengsel lenge nå det være ganske alvorlig.. Håper for din/barnas del det er økonomisk kriminalitet og ikke vold, overgrep eller lignende.. Anonymkode: fd435...15d 6
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #10 Skrevet 5. desember 2021 Er det ikke best at dere går fra hverandre før han skal sone? Hvis han ikke kjenner på noe ansvar for hvordan det skal gå med deg og barnet økonomisk når han er i fengsel, hva er egentlig forholdet verdt? Anonymkode: 0c7df...8f0 11
IDGAF Skrevet 5. desember 2021 #11 Skrevet 5. desember 2021 (endret) Foreldre tar valg som «straffer» barn hver eneste dag. Staten kan ikke komme inn som en reddende engel hele tiden. Barnet og moren har én inntekt å leve på, mange barn har betydelig mindre. Veldig, veldig mange foreldre i Norge vil en eller annen gang i løpet av oppveksten til barnet oppleve at de plutselig må leve på én inntekt (samlivsbrudd, permittering osv). Det er grenser for hvor mye staten skal ta ansvar for. Selvfølgelig, hvis barnet ikke får mat og andre basisbehov skal selvfølgelig staten hjelpe til. Men at de skal få stønad kun fordi «det blir trangt» å plutselig leve på én inntekt. Uten å i det hele tatt ha prøvd å finne en løsning selv, spart opp en buffer ol. Håper virkelig ikke staten gir penger til slikt!!! Antar det er en stund til mannen din skal i fengsel ts? Isåfall kan dere spare masse nå fremover. Få han til å ta jobbe masse overtid, få seg en ekstrajobb eller noe for å spare inn mest mulig. Så kan dere gå gjennom budsjettet deres og se hvor dere kan kutte. Kan dere be om avdragsfrihet på huslånet? Utsette studielån? Selge bilen og kjøpe en rimeligere en? Gå gjennom forsikringer, abonnement, strømavtaler og lignende, kanskje dere kan kutte noen kroner der og? Ryddet for sitat av slettet innhold. Perelandra, mod. Endret 6. desember 2021 av Perelandra 5
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #12 Skrevet 5. desember 2021 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Hva galt har han gjort og hvor lenge skal han sitte inne? Går sikkert bra om det ikke er så lenge. Anonymkode: 1f67d...f35 Under et år. Anonymkode: daba2...b19
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #13 Skrevet 5. desember 2021 Har dere huslån bør du snakke med banken om avdragfritak. Se til at abonnement på strøm, Internett etc står i ditt navn. Hvis noe skjer får du ikke hjelp med feks strøm hvis det står i hans navn. Anonymkode: 92179...541 11
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #14 Skrevet 5. desember 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Sikker på at det ikke er bedre om de vokser opp uten en kriminell far? Mener ikke å være frekk, sykt fæl situasjon du er i, men om han skal i fengsel lenge nå det være ganske alvorlig.. Håper for din/barnas del det er økonomisk kriminalitet og ikke vold, overgrep eller lignende.. Anonymkode: fd435...15d Det er ikke i omfang av den alvorlighetsgrad at jeg går fra han. Ja det er dumt men han har ikke skadet noen. Han er en eksemplarisk pappa. Jeg spurte bare om råd pm noen hadde vært i en lignende situasjon. Anonymkode: daba2...b19 12
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #15 Skrevet 5. desember 2021 Jeg er fascinert over vendingen tråden tar her og ikke minst mange andre tråder. Tror ikke TS trenger å få så mange negative kommentarer, tipper hun er i en vond nok situasjon som det er. TS, ta til deg de konstruktive kommentarene. Håper du og din familie får den hjelpen dere trenger, også er det fullstendig mangel på uvitenhet alle som mener du skal gå videre alene, dette er det kun du som vet og avgjør. Anonymkode: c0aa4...d45 35
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #16 Skrevet 5. desember 2021 Ikke det du spør om, men av ren nysgjerrighet, hvorfor får du dekt hus, bil, strøm etc hvis du er i full jobb ? Anonymkode: 8e895...3e6 5
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #17 Skrevet 5. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er fascinert over vendingen tråden tar her og ikke minst mange andre tråder. Tror ikke TS trenger å få så mange negative kommentarer, tipper hun er i en vond nok situasjon som det er. TS, ta til deg de konstruktive kommentarene. Håper du og din familie får den hjelpen dere trenger, også er det fullstendig mangel på uvitenhet alle som mener du skal gå videre alene, dette er det kun du som vet og avgjør. Anonymkode: c0aa4...d45 Tusen takk, denne kommentaren her betyr mer enn du aner. Jeg har ikke ork eller styrken til å forsvare meg for den situasjonen vi har havet i. Så igjen tusen takk Anonymkode: daba2...b19 20
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #18 Skrevet 5. desember 2021 11 minutter siden, AnonymBruker said: Under et år. Anonymkode: daba2...b19 Dette er ikke lenge da Anonymkode: 80da7...5b4 4
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #19 Skrevet 5. desember 2021 IDGAF skrev (13 minutter siden): Foreldre tar valg som «straffer» barn hver eneste dag. Staten kan ikke komme inn som en reddende engel hele tiden. Barnet og moren har én inntekt å leve på, mange barn har betydelig mindre. Veldig, veldig mange foreldre i Norge vil en eller annen gang i løpet av oppveksten til barnet oppleve at de plutselig må leve på én inntekt (samlivsbrudd, permittering osv). Det er grenser for hvor mye staten skal ta ansvar for. Selvfølgelig, hvis barnet ikke får mat og andre basisbehov skal selvfølgelig staten hjelpe til. Men at de skal få stønad kun fordi «det blir trangt» å plutselig leve på én inntekt. Uten å i det hele tatt ha prøvd å finne en løsning selv, spart opp en buffer ol. Håper virkelig ikke staten gir penger til slikt!!! Antar det er en stund til mannen din skal i fengsel ts? Isåfall kan dere spare masse nå fremover. Få han til å ta jobbe masse overtid, få seg en ekstrajobb eller noe for å spare inn mest mulig. Så kan dere gå gjennom budsjettet deres og se hvor dere kan kutte. Kan dere be om avdragsfrihet på huslånet? Utsette studielån? Selge bilen og kjøpe en rimeligere en? Gå gjennom forsikringer, abonnement, strømavtaler og lignende, kanskje dere kan kutte noen kroner der og? Takk for gode tips! Ikke lett å ha hodet helt på riktig plass i forhold til hvor man skal begynne. Anonymkode: daba2...b19 2
IDGAF Skrevet 5. desember 2021 #20 Skrevet 5. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ikke det du spør om, men av ren nysgjerrighet, hvorfor får du dekt hus, bil, strøm etc hvis du er i full jobb ? Anonymkode: 8e895...3e6 Tror hun mente at hun får dekt det med lønnen sin. 17
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå