lupisnor Skrevet 5. desember 2021 #1 Skrevet 5. desember 2021 https://www.nrk.no/nordland/sandra-og-nelly-er-hekser-og-en-del-av-en-internasjonal-trend-1.15757792 Flere og flere unge mennesker definerer seg som hekser. Hva synes du om denne trenden? Er det positivt eller negativt for samfunnet?
Gjest Alterego666 Skrevet 5. desember 2021 #2 Skrevet 5. desember 2021 Det har omtrent like stor innvirkning på samfunnet som filateli. Om det er positive eller negative utslag er opp til hver enkelt å vurdere.
Gjest Chiroptera. Skrevet 5. desember 2021 #4 Skrevet 5. desember 2021 Tror veldig mange har hatt en periode der de var hekser. Nå får det bare mere oppmerksomhet og det er et helt samfunn av dem på nett hvor de inspirerer og blir inspirert så man er ikke bundet til det som finnes på lokalbiblioteket og egen fantasi, og da blir det selvfølgelig også større og mere langvarig. Hilsen eksheks 😄
Gjest Lawyam Skrevet 5. desember 2021 #5 Skrevet 5. desember 2021 Bare teit. Oftest noe man vokser av når man blir voksne. Ungjente-fenomen.
Kaktusogsol Skrevet 5. desember 2021 #6 Skrevet 5. desember 2021 Hva er problemet? Jeg drev ned wicca noen år da jeg var ungdom. Det går over 2
Entern Skrevet 5. desember 2021 #7 Skrevet 5. desember 2021 Blir litt jobb, men godt med litt ekstra varme i disse tider 🔥🔥🔥🔥
lupisnor Skrevet 5. desember 2021 Forfatter #8 Skrevet 5. desember 2021 Kaktusogsol skrev (1 time siden): Hva er problemet? Jeg drev ned wicca noen år da jeg var ungdom. Det går over Så wicca/hekseri er egentlig en slags form for cosplay? Da skjønner jeg mer. 1
Mari Y Skrevet 6. desember 2021 #9 Skrevet 6. desember 2021 Jeg er skeptiker, dvs, jeg tror på og å være kritisk. Det er kansje ikke derfor jeg er såpass religiøs. Men jeg tror mange hadde hatt godt av og å være ydmyk i møte med mennesker på tvers av religion. Jeg opplever at enkelte religiøse såvel som ikke- religiøse noen ganger kan bli litt aggressive og intollerante. F eks at noen som er veldig negative til religion kan lett synes det er greit og å latterliggjøre at noen føler det vanskelig og å stå frem som kristen eller at det er mye fordommer mot muslimer. Eller, motsatt, når en del religiøse er intollerante mot homofili, osv. Jeg savner kansje mer ydmykhet og at man ikke trenger og å prakke sitt ståsted på andre eller være nedlatende fordi man har et annet ståsted. Hvis disse jentene trives med det de gjør, og de ikke gjør noe som er til skade for seg selv eller andre, så er jeg egentlig helt OK med det. 4
Okapi Skrevet 6. desember 2021 #10 Skrevet 6. desember 2021 Er vel ikke noe verre enn andre religiøse påfunn, er det? På mange måter er det jo også en fordel at de driver med sin egen greie, fremfor å bli med i lugubre klubber som Jehovas vitner, etc. 6
Gjest Warrior Skrevet 6. desember 2021 #12 Skrevet 6. desember 2021 Aldri hørt om den trenden. Merkelig trend. Tenker de har sett for mange filmer/serier om hekser og lever seg for mye inn i det kanskje? Folk får da gjøre som de vil. Vil de leke hekser så må de få lov til det. Det går ikke utover samfunnet det, så det er hverken positivt eller negativt.
Gjest Skogsalv Skrevet 6. desember 2021 #13 Skrevet 6. desember 2021 lupisnor skrev (21 timer siden): https://www.nrk.no/nordland/sandra-og-nelly-er-hekser-og-en-del-av-en-internasjonal-trend-1.15757792 Flere og flere unge mennesker definerer seg som hekser. Hva synes du om denne trenden? Er det positivt eller negativt for samfunnet? Nord,- Sør ,- Øst og Vest har med elementene aldri definert seg med trender og mangel på innsikt Blessed be ❤
Ardwinna Skrevet 6. desember 2021 #15 Skrevet 6. desember 2021 Noen ser på det som en trend og gjør det fordi det høres kult og spennende ut. Disse vokser det nok av seg etterhvert. For andre er det en seriøs trosretning/religion på lik linje med hvilken som helst annen trosretning med dens ritualer, høytider og leveregler. Noen følger den hele livet, mens andre går en annen vei i løpet av livet. De mest seriøse er vel i grunnen de som ikke føler behov for å rope det ut til alle og enhver. Å "skryte" av at man er heks/paganist/wicca eller whatever er like tullete som å skryte av at man er personlig kristen. Noen få er oppriktig interesserte i å høre om det, mens andre gjerne deler seg i de to gruppene "bryr meg midt i ræva" og "jeg spør bare for å få bekreftet fordommene mine". Så lenge folk oppfører seg bra og er greie å ha med å gjøre, så bryr jeg meg ikke om hvilken trosretning de tilhører. Ser ikke noe galt i at flere anser seg som hekser, så lenge de tar det seriøst og ikke ser på det som en trend som er kul å følge i en periode. Hilsen Ardwinna, som bruker en utgave av navnet til gudinnen Arduinna. (Ja, jeg fascineres av naturreligioner, men er ikke heks selv. Bare litt heksete... ) 4
*blueberry* Skrevet 6. desember 2021 #16 Skrevet 6. desember 2021 Litt teit, men helt harmløst. Det går over som alle andre trender og faser i livet. 1
**Marshmallow** Skrevet 6. desember 2021 #17 Skrevet 6. desember 2021 22 hours ago, Chiroptera. said: Tror veldig mange har hatt en periode der de var hekser. Nå får det bare mere oppmerksomhet og det er et helt samfunn av dem på nett hvor de inspirerer og blir inspirert så man er ikke bundet til det som finnes på lokalbiblioteket og egen fantasi, og da blir det selvfølgelig også større og mere langvarig. Hilsen eksheks 😄 Jepp 😂 var heks når jeg var 14-15, det vil si 17år siden. var tider det 🧹 2
SoWhat? Skrevet 6. desember 2021 #18 Skrevet 6. desember 2021 Det er en helt ok trend. Syns den er fin, og det er bra at noen vil gå litt i dybden av ting. Man kan bli lei det typiske og overfladiske. Heier på dem jeg. 1
Hatsumomo Skrevet 8. desember 2021 #19 Skrevet 8. desember 2021 lupisnor skrev (På 5.12.2021 den 20.09): https://www.nrk.no/nordland/sandra-og-nelly-er-hekser-og-en-del-av-en-internasjonal-trend-1.15757792 Flere og flere unge mennesker definerer seg som hekser. Hva synes du om denne trenden? Er det positivt eller negativt for samfunnet? At folk har et vanvittig behov for å være "spesiell" og skille seg ut. 2
jukkapalme Skrevet 8. desember 2021 #20 Skrevet 8. desember 2021 Latterlig. Og enda mer latterlig enn at unge jenter gjør det er det at jeg har en bekjent på 43(!) som plutselig har begynt å definere seg selv som heks. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå