Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren min var veldig flink til å gjøre husarbeid før vi flyttet sammen, men nå er situasjonen helt annerledes. Tidligere støvsugde han gulvet ca annenhver dag, vasket gulv hver uke, vasket bad hver uke, tok alltid oppvasken før han gikk og la seg, skiftet på senga ofte etc. Nå gjør han nesten ingenting.. Han bruker mye av dagen på jobb da han har lang reisevei, så jeg skjønner at han trenger hvile på hverdagene. Men i helgene vil han også hvile, eller drive med småprosjekter han har utendørs. 

Jeg synes det er vanskelig å ta opp dette med han, for er redd for å bare være masete. Samtidig ser jeg jo at ting ikke blir gjort, og at jeg ikke rekker over å gjøre alt selv. Er det innafor å gi han oppgaver? Også på hverdager etter jobb? Vil jo helst at han bare skal se hva som trengs å gjøres, og så gjøre det, men det har vi prøvd en stund nå uten at det fungerer.. 

Anonymkode: 9a805...fd6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå som dere bor sammen så har han jo ordnet seg så husarbeidet blir gjort; han har jo deg i huset..  

Anonymkode: f79db...7b3

• Liker 5
Skrevet

Hvis han ikke har tid kan han betale for hus- og/eller vaskehjelp.

Anonymkode: 23840...f79

• Liker 1
Skrevet

Har dere små barn eller hunder, siden det må gjøres så mye? 

Anonymkode: ca158...7c5

Skrevet
Flamme skrev (4 minutter siden):

Dere må snakke sammen... 🙂

Men hva skal jeg si, for å ikke virke masete? Jeg liker ikke å si "du må gjøre ditt og datt". Det er også ikke ideelt å ha faste oppgaver, som feks at han vasker klær og jeg støvsuger, da det er så ulikt fra uke til uke hva som må gjøres. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men hva skal jeg si, for å ikke virke masete? Jeg liker ikke å si "du må gjøre ditt og datt". Det er også ikke ideelt å ha faste oppgaver, som feks at han vasker klær og jeg støvsuger, da det er så ulikt fra uke til uke hva som må gjøres. 

Du trenger jo ikke være masete npr du tar det opp? Bare kommuniser som to voksne mennesker om hvilken standard dere ønsker hjemme og hva deres forventninger til samboerskap er. Kanskje han liker å ha det mer rotete enn du trives med? Møtes på midten og snakke sammen... 🙂

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke masete å kreve at han gjør husarbeid en gang eller to i uka. Eventuelt kan dere spleise på en robotstøvsuger :)

Anonymkode: 60457...e26

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor er du så redd for å virke masete?  Går det ikke an å si noe sånt som : hei du. Før vi flyttet sammen,hadde vi en avtale om at vi skulle dele på oppgavene i hjemmet. Det har jeg lagt merke til at du ikke gjør. Hva er planen din fremover for at tingene skal bli riktig fordelt her hjemme?

Anonymkode: d4f5d...a73

• Liker 8
Skrevet

Er det slik at han må legge seg når han kommer hjem fra jobb i ukedagene siden han ikke kan gjøre noe da? Han roter vel heller ikke da, og spiser vel ikke hjemme heller da?

Uansett. Du kan jo si at du er sliten pga at du må gjøre alt i huset. Om det er mulig at han også kan bidra litt.

Anonymkode: 08867...536

• Liker 1
Skrevet

Du skriver ikke noe om barn, så regner med at det ikke er noen. Da er mengden husarbeid relativt begrenset.

Som jeg alltid skriver i disse trådene om fordeling av husarbeid, er det ikke mengden husarbeid dom bør være avgjørende. Det er mengden fritid. Dersom den ene bruker mer tid på jobb enn den andre, er det ikke urimelig at den som jobber minst gjør mest husarbeid.

• Liker 1
Skrevet

Han skal gjøre husarbeid når han bor i ett hus.

Anonymkode: b1dde...c9e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Samboeren min var veldig flink til å gjøre husarbeid før vi flyttet sammen, men nå er situasjonen helt annerledes. Tidligere støvsugde han gulvet ca annenhver dag, vasket gulv hver uke, vasket bad hver uke, tok alltid oppvasken før han gikk og la seg, skiftet på senga ofte etc. Nå gjør han nesten ingenting.. Han bruker mye av dagen på jobb da han har lang reisevei, så jeg skjønner at han trenger hvile på hverdagene. Men i helgene vil han også hvile, eller drive med småprosjekter han har utendørs. 

Jeg synes det er vanskelig å ta opp dette med han, for er redd for å bare være masete. Samtidig ser jeg jo at ting ikke blir gjort, og at jeg ikke rekker over å gjøre alt selv. Er det innafor å gi han oppgaver? Også på hverdager etter jobb? Vil jo helst at han bare skal se hva som trengs å gjøres, og så gjøre det, men det har vi prøvd en stund nå uten at det fungerer.. 

rart at han plutselig nå ikke har tid og energi til husarbeid. Hadde han ikke samme jobb før? eller har han nå flyttet mye lenger vekk fra arb plassen? uansett jeg tenker som så at nå tenker han at han har fått seg dame så nå slipper han å gjøre husarbeid

• Liker 2
Skrevet

Når drar han hjemifra og når kommer han hjem?

Hvor lang reisetid har han daglig tur/retur?

Har dere barn?

Har du mye mindre fritid enn han, eller har dere like mye fritid? Er det slik at han kan dra på ting, men du må bli hjemme fordi du ikke er ferdig med ukens gulvvask og å vaske klærne hans og må gjøre i stand søndagsmiddagen etc mens han har fri?

Anonymkode: 08867...536

• Liker 1
Skrevet

Du trenger ikke mase. Du kan si det så enkelt som "jeg er ikke mora di, du får ta din del av husarbeidet! Om du mistet evnen til å se eller tenke selv idet vi flyttet sammen, så kan jeg lage en liste til deg med gjøremål som andre småunger har behov for, eller så kan du begynne oppføre deg som ett voksent menneske, jeg hadde satt pris på om du sluttet forvente at alt skal serveres på ett sølvfat som en annen bortskjemt drittunge"  🤷

Anonymkode: a19f7...4d8

Gjest Smeltemann
Skrevet

Dette må være en trolle tråd. Ikke mat Trollet. 

Skrevet

Hvis ikke du kan prate med han om husarbeidet, hvordan skal du ta vanskelige samtaler med han?

Bor dere sammen må dere klare å kommunisere.

Det er ikke mas å starte en samtale om det. Det er mas om du hver dag spør han.

Anonymkode: 319be...582

Gjest Dævendøtte
Skrevet
Brunello skrev (13 timer siden):

Du skriver ikke noe om barn, så regner med at det ikke er noen. Da er mengden husarbeid relativt begrenset.

Som jeg alltid skriver i disse trådene om fordeling av husarbeid, er det ikke mengden husarbeid dom bør være avgjørende. Det er mengden fritid. Dersom den ene bruker mer tid på jobb enn den andre, er det ikke urimelig at den som jobber minst gjør mest husarbeid.

Helt enig!

Jeg jobber mye mindre enn mannen min, kanskje ikke så mye mindre, men har mye bedre arbeidstid, er hjemme tre timer før ham hver dag. Står riktignok opp et par timer før han også, sover aldri etter jobb. 

Kunne ikke falle meg inn å sitte og vente på at han skal ta husarbeid når han kommer hjem fordi vi må dele på det. 

Han er ingen rotekopp, men ville aldri mast på ham om støvsuging eller vask av bad etter endt arbeidsdag. 

Middag lager vi ofte sammen og da rydder vi opp sammen. Resten tar jeg med glede. 

Skrevet

Husarbeid gjør jeg 1 gang i uka før helga, på en Fredag. 

Ha en fast ordning.

Skrevet

Jeg er ikke et troll. Det er vanskelig å ta det opp fordi jeg er hjemme hele dagen (ufør), så jeg føler at jeg ikke kan si til han at han MÅ gjøre noe når jeg ikke har gjort det selv i løpet av dagen, men hvis jeg skal gjøre alt av husarbeid så bruker jeg opp all energien min på det.. Han er borte 10 timer på jobb/reisevei, noen dager også 11.

Og det er ikke slik at jeg gjør alt, men når han ikke gjør noe i ukedagene så hoper det seg opp. Og da blir det uoverkommelig for meg, når jeg en gang orker å ta noe av det. 

TS

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...