Gå til innhold

Hva er det siste stedet i Oslo du hadde flyttet til?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

TDI

Årvoll ligger i bydel Bjerke så jeg bor i Groruddalen.

Anonymkode: f1779...e52

Beklager, mente de billigere, mindre attraktive stedene i grorudalen

Anonymkode: 87b97...fda

Skrevet (endret)

Helt øverst på Carl Johan står det en veldig stygg større bygning med en park rundt. Helt smakløst. Hadde aldri satt mine ben der.

Endret av Michaelhe
Skrevet

Oslo

Anonymkode: fcf4d...deb

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.12.2021 den 22.11):

Bodde i sånn parleilighet på Anker Studentbolig, verste pisshølet jeg kan tenke meg.

Anonymkode: a3dbe...372

Trivdes godt der da jeg studerte :) 

AnonymBruker skrev (På 8.12.2021 den 22.24):

Furuset, Søndre Nordstrand, Tøyen, ville ikke likt å ha barna på skoler med over 90% elever med minoritetsbakgrunn. 

Anonymkode: a4dd6...793

Interessant at visse foreldre ikke vil ha barna i skoler der «de» blir en minoritet, men lurer på hvorfor de utenlandske vil ha barna i samme skole som andre utenlandske 🤣

For å svare på tråden; Ville ikke ha bodd i Oslo med barna mine. Stakkars barn som må vokse opp med stressede foreldre, lange dager i bhg og press på det ene og det andre..

Anonymkode: 52c23...b0d

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Poenget er at Årvoll ligger så sentralt til i Oslo at det er enkelt å komme overalt. 

Merkelig utsagn. Årvoll kan ikke sies å ligge sentralt til i Oslo.

Anonymkode: d81b2...2ab

• Liker 4
Skrevet

Jeg bor på Nordberg som jeg virkelig syns er et nydelig sted.
Siden vi har barn ville jeg unngått helt «østkant» og helt «vestkant». Uheldig på ulike måter. Men må også trekke fram Løren som et kjipt sted (som flere andre har sagt). Fortettet, og alt ser likt ut. Trangt og ukoselig. Mitt inntrykk er at det er folk utenbysfra som «lar seg lure» av Løren. Nå er det masse småbarnsfamilier der, tenkt når alle disse blir ungdommer…

Anonymkode: 97718...9ad

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Mye av problemet i rushtiden er nok borte fordi det er ikke lenger lov å kjøre med elbil i rushtiden med mindre du har en ekstra passasjer med deg. Og det er de færreste som har. Det gjør at busstrafikken flyter bra da det er tilnærmet ingen biler i kollektivfeltet. 

Har ikke man barn så er det greit å bo på Søndre Nordstrand, jeg nevnte bare at det er det siste stedet i Oslo jeg hadde flyttet til.

Det sier litt at folk med penger velger å bosette seg her selv om de kunne bodd andre steder.

Jeg har ikke skrevet noe om Søndre Nordstrand. Jeg siterte deg  fordi du mente at Årvoll er så sentralt. Det er jo ikke det om man verken har bil eller jobb/skole i nærheten. Folk med litt penger velger å bosette seg overalt. At det bor et par kjendiser på Årvoll sier ingenting om hvordan det er å bo der. 

Anonymkode: 38d51...982

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Trivdes godt der da jeg studerte :) 

Interessant at visse foreldre ikke vil ha barna i skoler der «de» blir en minoritet, men lurer på hvorfor de utenlandske vil ha barna i samme skole som andre utenlandske 🤣

For å svare på tråden; Ville ikke ha bodd i Oslo med barna mine. Stakkars barn som må vokse opp med stressede foreldre, lange dager i bhg og press på det ene og det andre..

Stakkars barn? Lange dager i barnehagen? Fordi vi har valgt å bosette oss 15 minutters sykling unna jobbene våre i Oslo er nettopp lange dager i barnehagen noe vi lett kunne unngå. Det samme gjelder stress. Vi kan sykle. Vi trenger ikke bli stressa av trafikkork eller togforsinkelser. Videre har både barnehage og skole her god kvalitet da det er attraktive plasser å jobbe. 

Anonymkode: 3fb9b...6c6

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg har ikke skrevet noe om Søndre Nordstrand. Jeg siterte deg  fordi du mente at Årvoll er så sentralt. Det er jo ikke det om man verken har bil eller jobb/skole i nærheten. Folk med litt penger velger å bosette seg overalt. At det bor et par kjendiser på Årvoll sier ingenting om hvordan det er å bo der. 

Anonymkode: 38d51...982

Delbydelen Årvoll sammen og Hellerudtoppen har lavest andel innvandrere på Oslo øst. Nå tar jeg ikke med Nordstrand her, anser det som vestkant selv om den geografisk sett ligger på østkanten.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Beklager, mente de billigere, mindre attraktive stedene i grorudalen

Anonymkode: 87b97...fda

Det er nettopp problemet når folk sier "Groruddalen". De tenker ikke på at det er et digert, uensartet område som dekker  fire bydeler med store variasjoner i tilbud, miljø (trafikk, støy, natur...), boligtyper, avstand til sentrum og marka, osv. 

Akkurat som når folk sier f.eks. "Asker og Bærum" og mener de dyreste høystatus-delene. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

TDI

Årvoll ligger i bydel Bjerke så jeg bor i Groruddalen.

Jeg må bare svare denne personen. Må si du virkelig skryter av Årvoll her. Fint at du trives, men jeg syns ikke det var så voldsomt flott å bo på Årvoll. Du må tåle at noen er uenig, tråden handler jo om hvor man IKKE vil bo.

Kollektivt var tungvint (31 bussen ER slitsom, og det er hverken trikk eller T-bane). Og alltid oppover med sykkel hjem fra byen. Jeg gikk på Årvoll skole, ikke byens beste akkurat. Ungdommer som henger på «senteret». De kjendisene du nevner er jo helt vanlige folk. Litt bedre enn områdene rundt, det er jeg helt enig i. Det er dyrt til å være østkant, men det er ikke så dyrt i Oslo-sammenheng. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg må bare svare denne personen. Må si du virkelig skryter av Årvoll her. Fint at du trives, men jeg syns ikke det var så voldsomt flott å bo på Årvoll. Du må tåle at noen er uenig, tråden handler jo om hvor man IKKE vil bo.

Kollektivt var tungvint (31 bussen ER slitsom, og det er hverken trikk eller T-bane). Og alltid oppover med sykkel hjem fra byen. Jeg gikk på Årvoll skole, ikke byens beste akkurat. Ungdommer som henger på «senteret». De kjendisene du nevner er jo helt vanlige folk. Litt bedre enn områdene rundt, det er jeg helt enig i. Det er dyrt til å være østkant, men det er ikke så dyrt i Oslo-sammenheng. 

Takk for svar!

Jeg mener at Årvoll sammen med Hellerudtoppen er de beste områdene på Oslo øst. Nå er dette min subjektive mening, men det underbygges også av objektiv statistikk fra Oslo kommune.

Årvoll er nok ikke for alle nei, er man lite aktiv så får man ikke dratt nytte av nærhet til marka, skibakker osv. At du synes at Årvoll er ikke voldsomt flott er helt greit.

Hvordan er 31-bussen slitsom? Den går jo store deler av døgnet hvert 5. minutt. Er man i tillegg på byen så vet man at man alltid kommer hjem da den går 24/7. Trikken er foreløpig ikke egnet for alle, nå tenker jeg på barnefamilier med barnevogn og rullestolbrukere som ikke kommer inn da det er så høyt (flere trappetrinn), og upraktisk. Men dette vil snart endre seg når de nye trikkene fases inn. At T-banen er bedre enn buss er jeg helt enig med deg. Men husk at det tar 5 min med buss fra Årvoll senter til Sinsenkrysset så kan du ta både T-banen og trikken.

Finnes vel knapt noen steder i Oslo, med unntak av bydel Nordre Aker, hvor du er så tett inntil marka, men samtidig bor så sentralt at det tar bare noen få minutter så sitter du på en bar/cafe på Grunnerløkka.

Bruk elsykkel eller elsparkesykkel så slipper du å slite deg når du skal i oppoverbakke.

Ungdommer som henger på senteret? Har du vært på Årvoll senter? Det er jo ikke noe plass de kan henge. Årvoll senter består jo nesten bare av Rema1000. Det har i tillegg kommet et apotek, en eiendomsmegler, frisørsalong og tannlege. Det finnes også et sted du kan spise. Men det er ikke noe plass ungdommer kan henge. Hvis de henger et sted så er det på fotballbanen.

Vanlige folk, ja, som har økonomiske muskler å bosette seg hvor de vil.

Det var en avsporing, men jeg holder fortsatt til mitt at det siste stedet jeg hadde flyttet til er Søndre Nordstrand. Hadde heller valgt å bo på gamle Stovner enn på Søndre Nordstrand.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg gikk på Årvoll skole, ikke byens beste akkurat. Ungdommer som henger på «senteret».

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Ungdommer som henger på senteret? Har du vært på Årvoll senter? Det er jo ikke noe plass de kan henge.

Senteret så trolig helt annerledes ut da den som skrev det øverste sitatet, gikk på Årvoll skole. Tidligere besto hele senteret av bygninger av den typen som den som nå står igjen lengst mot høyre (der sykkelverkstedet er nå), og bare enkeltbutikker med hver sin inngang. 

Men det virkelige "hengestedet" var foran kiosken på hjørnet på andre siden av veien. Der "henges" det vel litt på kveldstid fremdeles?  

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.12.2021 den 20.36):

Området rundt Alnabru. Digre veier og veikryss og varehus og bare rot. En gang for mange år siden tok jeg taxi til en butikk der for å handle noe jeg ikke fant andre steder. Det var et helvete å komme seg tilbake til sentrum. Hadde på forhånd funnet ut noen busser jeg kunne ta, men problemet var å komme seg til busstoppet til fots. Fikk litt "Los Angeles"-følelse: Altså at alt er basert på at du har bil. Er du til fots, kan du bare glemme å bevege deg rundt i området. 

Anonymkode: 31f5a...30c

Enig med denne. Må jo føles som å bo midt i et industri-område også.

Bjerke er også rimelig usjarmerende.

Anonymkode: 1a5df...c92

• Liker 2
Skrevet

Bor på Søndre Nordstrand, i et av de finere strøkene med kun eneboliger. Rolig enveiskjørt gate, hyggelige naboer, stort hus og hage. Absolutt et barnevennlig strøk, nært til butikken og lysløypa to minutter unna døra. Veldig idyllisk. 

Det eneste stedet jeg ikke kunne tenke meg å bo, må være sentrum. Er hagemenneske. Furuset virker også litt kjipt, mest fordi det er så industripreg over området.

Anonymkode: 34efe...a4b

Skrevet

Jeg har bodd i Oslo som liten og som voksen, men bor ikke der nå lenger. Bodde hovedsakelig i indre øst, altså Vålerenga og Kampen. Vurderte å flytte til Tøyen eller Grønland, men det er rett og slett for mange innvandrere der, det samme kan sies om enkelte bydeler lengre øst. Jo flere innvandrere, jo verre er bydelen.

Anonymkode: 8323a...238

• Liker 1
Skrevet
galaxii skrev (21 timer siden):

Nei det er bare tull at det er utrygt her. Området er ganske lite samme lignet med stovner og furuset og Grorud, her er det koselig lavblokk, rekkehus, terrasse leiligheter, flotte grønt arealer, den nyeste terrasse leilighet blokka er superfin pyntet til jul! Hele blokka, og det er fan meg ikke vært at alle beboere har lagt ut lys lenker etc..

Det er veldig idyll her.! Toget går 2 ganger i timen hit og bruker 12 minutter fra Oslo S! Da får man sjø utsikt hele veien på turen eller man tan ta ekspress buss og få nyyydelig sjøutsikt, på turen hjem fra jobb ..! 

Jeg har også bodd på Furuset, trivdes ganske enkelt ikke samme lignet med her i området. Det er også blandet kulturelt. 

Skriver under på denne også. Og jeg er født og oppvokst på Nordstrand som i folks øyne er den totale motsetningen til Holmlia. Allikevel trives jeg godt på Holmlia. Har nå bodd på Holmlia i mange år, og det er akkurat som du beskriver. Veldig idylliske omgivelser, mange turstier, grøntområder og mye tilbud for barna. Det er ikke høyblokk-helvete som man finner mange andre steder i drabantbyene. Selv har jeg fet utsikt over Oslo-fjorden. En utsikt man betale godt over 10 mill og vel så det på Nordstrand. Jeg får den til under halvparten av prisen, for å si det sånn. Har heller aldri følt meg utrygg her. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.12.2021 den 14.01):

Enig, Lambertseter er jo et helt vanlig middelklassestrøk blitt.

Anonymkode: 27b7f...cf2

Ligger jo også såpass tett opptil Nordstrand så det "smitter jo litt" av.  Det er veldig...hva skal man si... "gjennomsnittsnordmannen" som bor på Lambertseter. Kanskje noen synes det er kjedelig. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er jo ikke interessant i det hele tatt. Vanligvis så ønsker innvandrere å integreres. Vi har gjort alvorlige feil når de ikke ønsker det lenger.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan er 31-bussen slitsom?

Altfor mye folk på den.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Bor på Søndre Nordstrand, i et av de finere strøkene med kun eneboliger. Rolig enveiskjørt gate, hyggelige naboer, stort hus og hage. Absolutt et barnevennlig strøk, nært til butikken og lysløypa to minutter unna døra. Veldig idyllisk. 

Det eneste stedet jeg ikke kunne tenke meg å bo, må være sentrum. Er hagemenneske. Furuset virker også litt kjipt, mest fordi det er så industripreg over området.

Anonymkode: 34efe...a4b

Barnevennlig? Det finnes jo ingen gode ungdomsskoler i denne bydelen. De fleste jeg kjenner flytter herfra når barna begynner på barneskolen. Det er bedre å bo i et velstående strøk for barnas sin skyld. Forskning viser at det for barn er bedre å være fattig i et rikmannsstrøk enn rik i et fattigmannsstrøk.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...