Gå til innhold

Skrive oppgaver, plagiatkontrollen slår ut...

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så ofte som det er nødvendig for å ikke plagiere. 

Mange tenker at en tekst full av kilder ikke viser selvstendighet, og at den blir vanskelig å lese, men spesielt på studier på lavere nivå, som bachelor, er det bedre å kilde én gang for mye, enn én gang for lite.

Anonymkode: 71fcb...806

Enig, og det kan også vise at du kan pensumet veldig godt 

Anonymkode: f28ee...fb9

• Liker 3
Skrevet

Det er ikke så lett å skrive oppgaver, når sist man skrev oppgaver var på slutten av 90-tallet. Det var ikke snakk om kilder i det hele tatt den gangen, da jeg gikk videregående. Og da jeg tok norsk, histore og religion i midten av 2000-tallet, var det som privatist, og jeg hadde kun muntlig eksamen.

Så nå når jeg tar fag på nett, og er hivd ut i det, så er det faktisk ikke bare bare å skrive riktige oppgaver. Og når jeg vet med meg selv at jeg har ikke kopiert teksten, men jeg skriver jo ut fra det jeg har lest, og jeg er supernøye med kilder, så trodde jeg at jeg var innafor. Det var jeg tydeligvis ikke. 

Det er jo ikke fagstoffet som er utfordringen min, men det å skrive oppgaver på riktig måte, haha. 

Kravene har forandret seg mye, siden da jeg gikk videregående på 90-tallet, og jeg gikk jo aldri høyere utdanning,så jeg fikk jo aldri inn akademisk skriving da. Og ettersom jeg har norsk som privatist, så har jeg heller ikke lært det der.

• Liker 1
Skrevet

Så uenig i dette. Faglig svak? Jeg kan faget meget godt, men velger å sitere ganske mye fordi norsk ikke er morsmålet mitt. Det er ikke bare bare å skrive det om på et akademisk språk. 

Jeg vet ikke noe om hvordan du er faglig, jeg skriver hva jeg selv har opplevd med egne studenter. Det er de faglig svake som bruker mange sitater, på helt unødvendige ting. Det fremstår ofte som ren latskap - de har klippet og limet, slengt på kursiv og hermetegn, og ferdig.  
Du skriver godt norsk i denne tråden, bedre enn mange nordmenn. Stol på deg selv, bruk dine egne ord. Min opplevelse er at mange har overdrevne forventninger til «akademisk språk». En god akademisk tekst  trenger IKKE være komplisert og fullt av fremmedord og kronglete setninger - faktisk er det bedre at det IKKE er det. Teksten skal være klar og tydelig og helst (faktisk!) lett å lese. 

Selv om du kanskje er sterk faglig, vil du ikke fremstå som det hvis du leverer tekster med masse sitater og som ender opp med 90% i plagiatkontrollen. Hvis du kan det faglige, er det som står igjen å lære deg å skrive en god faglig tekst, og å bruke kilder riktig. Jeg har aldri opplevd at tekster har fått mer enn 35-40%, og da har det vært snakk om hele abstracts som ved et uhell har kommet med i kildelisten, i tillegg til uheldig bruk av sitater. Det ga jeg umiddelbart tilbakemelding om til studenten. Jeg kan ikke engang forestille meg en tekst med 90% treff. 

Anonymkode: 44506...887

• Liker 3
Skrevet
FjellFrua skrev (2 timer siden):

Det er ikke så lett å skrive oppgaver, når sist man skrev oppgaver var på slutten av 90-tallet. Det var ikke snakk om kilder i det hele tatt den gangen, da jeg gikk videregående. Og da jeg tok norsk, histore og religion i midten av 2000-tallet, var det som privatist, og jeg hadde kun muntlig eksamen.

Så nå når jeg tar fag på nett, og er hivd ut i det, så er det faktisk ikke bare bare å skrive riktige oppgaver. Og når jeg vet med meg selv at jeg har ikke kopiert teksten, men jeg skriver jo ut fra det jeg har lest, og jeg er supernøye med kilder, så trodde jeg at jeg var innafor. Det var jeg tydeligvis ikke. 

Det er jo ikke fagstoffet som er utfordringen min, men det å skrive oppgaver på riktig måte, haha. 

Kravene har forandret seg mye, siden da jeg gikk videregående på 90-tallet, og jeg gikk jo aldri høyere utdanning,så jeg fikk jo aldri inn akademisk skriving da. Og ettersom jeg har norsk som privatist, så har jeg heller ikke lært det der.

Det kan virke som om du er FOR nøye med kilder. Når du bruker kilder skal du ha med innholdet, ikke ord for ord. Men dette er en treningssak. Nå vet du hva du må jobbe med, og da kan du gjøre noe med det, slik at du får bedre resultater. 

• Liker 1
Skrevet

Ingen annen løsning enn å begynne å skrive med egne ord. Jeg har også måtte gjøre det, og da føler jeg at jeg "dummer ned" meg selv, fordi skrivemåten på nett/bok er bedre forklart. Men målet er uansett at du viser at du forstår det du skriver om. På hver oppgave har også lærerne satt av en max % på plagiat, som du må holde deg innafor. Og noe plagiat vil det alltid bli, for det er umulig å skrive en setning som aldri har blitt skrevet før. Læreren kan også gå inn å se hva som er plagiat, og setninger her og der telles ikke, men et helt avsnitt, derimot..

Anonymkode: 6975b...772

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet ikke noe om hvordan du er faglig, jeg skriver hva jeg selv har opplevd med egne studenter. Det er de faglig svake som bruker mange sitater, på helt unødvendige ting. Det fremstår ofte som ren latskap - de har klippet og limet, slengt på kursiv og hermetegn, og ferdig.  
Du skriver godt norsk i denne tråden, bedre enn mange nordmenn. Stol på deg selv, bruk dine egne ord. Min opplevelse er at mange har overdrevne forventninger til «akademisk språk». En god akademisk tekst  trenger IKKE være komplisert og fullt av fremmedord og kronglete setninger - faktisk er det bedre at det IKKE er det. Teksten skal være klar og tydelig og helst (faktisk!) lett å lese. 

Selv om du kanskje er sterk faglig, vil du ikke fremstå som det hvis du leverer tekster med masse sitater og som ender opp med 90% i plagiatkontrollen. Hvis du kan det faglige, er det som står igjen å lære deg å skrive en god faglig tekst, og å bruke kilder riktig. Jeg har aldri opplevd at tekster har fått mer enn 35-40%, og da har det vært snakk om hele abstracts som ved et uhell har kommet med i kildelisten, i tillegg til uheldig bruk av sitater. Det ga jeg umiddelbart tilbakemelding om til studenten. Jeg kan ikke engang forestille meg en tekst med 90% treff. 

Det er jo ikke bare «klippe og lime» - man må finne helt riktig setning som passer perfekt på akkurat dette stedet i teksten, og da må man kunne pensumet svært godt, eller bruke mye tid på å finne det. Så det er ingen latskap. 
Latsabber skriver alt selv, natta før innleveringen. 

• Liker 2
Skrevet

Hvordan sjekker man nivå av plagiat eller plagiatkontroll selv??

Anonymkode: d110c...090

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.12.2021 den 16.10):

Så uenig i dette. Faglig svak? Jeg kan faget meget godt, men velger å sitere ganske mye fordi norsk ikke er morsmålet mitt. Det er ikke bare bare å skrive det om på et akademisk språk. 

Du skriver jo veldig bra norsk her da? :)
Jeg hadde en klassekamerat på studiet som var i sjokk fordi hun fikk D på eksamen. Hun mente selv at den var minst like god som min eksamen med A-karakter. Hun hadde norsk som andrespråk og det gjorde nok ting mer utfordrende for henne. Men hovedproblemet slik jeg oppfattet ved å lese gjennom besvarelsen hennes, var at hun hadde klippet og limt mye av teksten direkte fra kilder og kun flyttet på et par ord her og der. Det var heller ingen rød tråd eller struktur i oppgaven. 
Det som hjelper meg når jeg skriver oppgaver er å lære stoffet godt. Da er det mye enklere å løsrive seg fra kildene. Men du sier jo selv at dette ikke er noe problem... En annen ting er å bruke flere kilder til å beskrive ett og samme fenomen/teori. Når jeg skulle definere et begrep i en oppgave, brukte jeg tre ulike kilder som definerte begrepet litt ulikt, og så beskrev jeg hvordan disse skilte seg fra hverandre og hvordan de hang sammen.

Ta feks dette sitatet fra https://www.landbruk.no/biookonomi/hva-er-egentlig-fotosyntesen/
"Fotosyntesen trenger tre byggesteiner for å fungere: energi, vann og CO2. "

Dette sitatet kan formuleres ved å bare flytte på ordene;

"Energi, vann og CO2 er de tre byggesteinene fotosyntesen trenger for å fungere"

Eller sitatet kan brukes til å lage en setning som egentlig sier det samme, men sagt på en annen måte;

"Energi, vann og CO2 er tre viktige komponenter i fotosyntesen"

Anonymkode: 685e6...6e1

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.12.2021 den 23.04):

Hvordan sjekker man nivå av plagiat eller plagiatkontroll selv??

Anonymkode: d110c...090

Hvis du skriver i Word, kan du gjøre dette ved å trykke på "Hjem" - "Redaktør" - "Likhet" - "Kontroller for likheter med kilder på nettet" (Du må da være tilkoblet nett for å gjøre dette). Håper du forsto hva jeg mente :)

Skrevet

Hvis du leser fagartikler beregnet på høgskole/uni nivå så vil du se at forfattere bruker en del referanser, men man kan alikevel "se" hva som er deres språk. Litt av hemmeligheten er å kunne pensum så godt at du slipper å lese linje for linje og formulere noe ut av det for å kunne forklare hva fotosyntesen er. Mer eller mindre avskrift at pensum selv om man bruker referanser viser at man egentlig ikke har forstått hva det er man snakker om fordi det viser veldig liten selvstendighet.

Anonymkode: f1bcf...12d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.12.2021 den 13.36):

Begrenset ...?

Hvis du skriver dette, omgår du sikkert plagiatkontrollen, men jeg garanterer ikke karakteren:

Fotosyntesen.

Hvilken skjønnhet, hvilken fylde ligger ikke i ordet; bare smak på det - ja, bare smak, og se for deg blomstenes tause språk som vender seg mot planetens vindfall: Fotosyntese.

Gjenta det, og lytt til livskraften som banker i hver eneste stavelse: Fo-to-syn-te-se. Hvilket ord, hvilken gave er det ikke naturen har gitt oss i poesiens kraftfulle bønn; hvilken stemning er det ikke som fyller dette naturens mysterium; får du ikke lyst til å danse av glede, og la tårene trille i et hav av utilslørte glimt hver gang du hører ordet fotosyntese ...?

Anonymkode: 8bbcf...454

Gubba Noa 🙈🙈🙈 lools. 

Anonymkode: 677f4...a2c

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.12.2021 den 21.09):

Det er jo ikke bare «klippe og lime» - man må finne helt riktig setning som passer perfekt på akkurat dette stedet i teksten, og da må man kunne pensumet svært godt, eller bruke mye tid på å finne det. Så det er ingen latskap. 
Latsabber skriver alt selv, natta før innleveringen. 

Nei, det er mye enklere å klippe og lime noe enn å skrive ting selv. 

Skrevet

prøvd deg på å fortelle til deg selv hva det er (muntlig), da er det lettere å omformulere. Når man finner noe på nett høres det smart og logisk, og kan være vanskelig å tenke utenfor boksen. Når du gjenforteller det hører du raskt hvor du kanskje må forklare eller endre noe. Ellers så har jeg ofte byttet rekkefølgen på ulike ord og setninger. 

Anonymkode: a4a91...15b

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ta feks dette sitatet fra https://www.landbruk.no/biookonomi/hva-er-egentlig-fotosyntesen/
"Fotosyntesen trenger tre byggesteiner for å fungere: energi, vann og CO2. "

Dette sitatet kan formuleres ved å bare flytte på ordene;

"Energi, vann og CO2 er de tre byggesteinene fotosyntesen trenger for å fungere"

Eller sitatet kan brukes til å lage en setning som egentlig sier det samme, men sagt på en annen måte;

"Energi, vann og CO2 er tre viktige komponenter i fotosyntesen"

Her demonstrerer du jo også en annen viktig funksjon - synonym. Hvis du snur om på setningen og bruker synonymer kommer du langt.

Et annet eksempel kan være å gjøre om fra første person til tredjeperson - tilfeldig valgte setninger i et innlegg lenger opp:

Sitat

Hvis du leser fagartikler beregnet på høgskole/uni nivå så vil du se at forfattere bruker en del referanser, men man kan alikevel "se" hva som er deres språk.  Litt av hemmeligheten er å kunne pensum så godt at du slipper å lese linje for linje og formulere noe ut av det for å kunne forklare hva fotosyntesen er. Mer eller mindre avskrift at pensum selv om man bruker referanser viser at man egentlig ikke har forstått hva det er man snakker om fordi det viser veldig liten selvstendighet.

Mitt forslag:

"Selv om forfattere av fagartikler på høgskole og universitetsnivå refererer kilder i stor grad, kan leseren likevel kjenne igjen forfatterens språkdrakt. Men når studenten kjenner pensum godt forholder denne seg til helheten i større grad enn enkelt linjer og kan på den måten lettere forklare fotosyntesen med egne ord. Slik unngår studenten ren avskrift av pensum - noe som kan indikere liten forståelse av fagstoffet - på tross av at en bruker referanser."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...