FjellFrua Skrevet 5. desember 2021 #1 Skrevet 5. desember 2021 Jeg tar opp fag på videregående nå, og sist jeg gikk videregående var på slutten av 90-tallet. Jeg tok opp noen fag som privatist i 05-06, men da skrev vi jo ikke oppgaver. Og jeg sliter med at oppgavene mine slår ut på plagiatkontrollen, selv om jeg IKKE skriver av. Men sliter vel med at måten ting er skrevet på feks i sidene på nettet (har alt pensum på nett) er den mest logiske måten, og da måten jeg skriver på. Dette begynner å bli et problem, jeg må finne ut hva greia er, og hva jeg kan gjøre for å unngå dette, hvis ikke sliter jeg iallefall på høyskole neste år. Jeg endte med en middels måloppnåelse pga dette for noen uker siden, og jeg ligger generelt på høy måloppnåelse, og ble litt skuffet. Og vil få plukket av meg dette. Det er jo helt andre krav til en oppgave, og til feks kilder etc enn det var da jeg gikk skole sist, men det begynner jeg å få kontroll på nå. 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #2 Skrevet 5. desember 2021 Nå skal jeg ikke si helt hvordan de faktisk opererer med det. Men det er foskjell på å ha setninger her og der som man finner i faglitteratur, da som du sier, noen ting skriver man på den logiske måten. Men om de ser at det er lange paragrafer som er direkte kopiert fra et annet sted, da er det noe annet. Gjerne snakk med lærerne om hvordan det fungerer. Anonymkode: 48245...6d2 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #3 Skrevet 5. desember 2021 Er ikke så uvanlig at plagiatkontrollen slår ut f.eks på sitat, spørsmålet er hvor mange prosent det er snakk om, og om du fører referanser riktig. Anonymkode: 9a722...424
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #4 Skrevet 5. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er ikke så uvanlig at plagiatkontrollen slår ut f.eks på sitat, spørsmålet er hvor mange prosent det er snakk om, og om du fører referanser riktig. Anonymkode: 9a722...424 Sitater skal kildehenvises og regner dermed ikke med som plagiat. Anonymkode: 8a3ca...818 4
FjellFrua Skrevet 5. desember 2021 Forfatter #5 Skrevet 5. desember 2021 Sitat er ført helt riktig. Det er jeg kjempenøye på. Nå sist hadde jeg over 90% på plagiat-kontrollen. Og jeg vet at jeg har ikke kopiert. Men når man feks skal skrive om fotosyntesen, så er det jo begrenset hvor mange måter det kan skrives på, samtidig som man har kort og forståelig språk.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #6 Skrevet 5. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Sitater skal kildehenvises og regner dermed ikke med som plagiat. Anonymkode: 8a3ca...818 Nei smart ass det vet jeg jo, men det vil likevel slå ut på plagiatkontrollen og så må det trekkes fra i totalen. Hvis alt som blir merket plagiat er korrekt førte sitater er det ikke noe problem, hvis det ikke er det blir det derimot problematisk. Anonymkode: 9a722...424
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #7 Skrevet 5. desember 2021 FjellFrua skrev (1 time siden): Sitat er ført helt riktig. Det er jeg kjempenøye på. Nå sist hadde jeg over 90% på plagiat-kontrollen. Og jeg vet at jeg har ikke kopiert. Men når man feks skal skrive om fotosyntesen, så er det jo begrenset hvor mange måter det kan skrives på, samtidig som man har kort og forståelig språk. Kjære folk, da kopierer du jo bare fra steder! Til sammenligning hadde vi 4% på masteroppgaven, og det skal ligge under 10-12% for å være akseptabelt. Du må lære deg å omskrive tekst, bruke dine egne ord og skrive mer fritt om du skal komme deg gjennom høyere utdanning. Anonymkode: 9a722...424 14
Myml1 Skrevet 5. desember 2021 #8 Skrevet 5. desember 2021 Hå til søk og skriv på nett å les om kilde. Gå på kildekompasset på nett å trykk på apa7, da får du instruks på hvordan du skal sitere
Myml1 Skrevet 5. desember 2021 #9 Skrevet 5. desember 2021 Henvis til kilder uansett om det er direkte sitat eller bare der du har fått infoen fra. 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #10 Skrevet 5. desember 2021 Myml1 skrev (1 minutt siden): Henvis til kilder uansett om det er direkte sitat eller bare der du har fått infoen fra. Hvor ofte i teksten kan man vise til kilder? Anonymkode: f28ee...fb9
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #11 Skrevet 5. desember 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvor ofte i teksten kan man vise til kilder? Anonymkode: f28ee...fb9 Her ser du et eksempel bare fra introduksjonen på en universitetsoppgave, så relativt ofte Anonymkode: d799c...40e 3
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #12 Skrevet 5. desember 2021 Et tips: om du skal skrive ei oppgave på norsk og synes det er vanskelig å løstive deg godt nok fra kildene, så les heller om temaet på engelsk ellernet annet språk som du behersker. Da er det lettere å løsrive seg og formumere med egne ord. Du må selvsagt likevel oppgi kilde, men da slår det ikke ut på plagiat. Anonymkode: 78021...faf 5
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #13 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Kjære folk, da kopierer du jo bare fra steder! Til sammenligning hadde vi 4% på masteroppgaven, og det skal ligge under 10-12% for å være akseptabelt. Du må lære deg å omskrive tekst, bruke dine egne ord og skrive mer fritt om du skal komme deg gjennom høyere utdanning. Anonymkode: 9a722...424 Finnes det måter å kjøre plagiatkontroll selv? Anonymkode: e23b7...084 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #14 Skrevet 6. desember 2021 FjellFrua skrev (16 timer siden): Sitat er ført helt riktig. Det er jeg kjempenøye på. Nå sist hadde jeg over 90% på plagiat-kontrollen. Og jeg vet at jeg har ikke kopiert. Men når man feks skal skrive om fotosyntesen, så er det jo begrenset hvor mange måter det kan skrives på, samtidig som man har kort og forståelig språk. Over 90% er ekstremt mye, det skal MYE til før man slår ut i så stor grad. Jeg underviser og sensurerer i akademia selv, så jeg er vant til å forholde meg til plagiatkontroll. Det første du bør gjøre, er å strengt begrense bruken av sitat. Det er med på å dra plagiatkontrollen din opp. Selv om det er «lov» så lenge man henviser korrekt, ser jeg nesten uten unntak at det kun er de svakeste elevene rent faglig som siterer mye. Jeg siterer selv meget sjelden, min mening er at det kun er aktuelt i to tilfeller: Rene definisjoner, hvor det er viktig å ikke endre ordlyden, og sitater av berømte personer (type Ghandi og Nelson Mandela). Ellers? Skriv det om! Ikke siter! Du har vel neppe 90% sitater, så resten tyder på at du binder deg for mye opp til kildene når du svarer. Det hjelper ikke å droppe et punktum og bytte om på et par ord, plagiatkontrollen vil fremdeles plukke det opp. Stol mer på deg selv. Skriv essensen i teksten du siterer, ikke skriv av ordene. Du har rett i at du vil slite på høyere utdanning hvis du får 90% treff i plagiatkontrollen. Anonymkode: 44506...887 6
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #15 Skrevet 6. desember 2021 Og nei, det er ikke begrenset hvor mange måter man kan skrive om fotosyntesen på. Jeg underviser innen naturvitenskapelige fag selv, forresten. Anonymkode: 44506...887 3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #16 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hvor ofte i teksten kan man vise til kilder? Anonymkode: f28ee...fb9 Ofte opptil flere ganger i hver setning dersom det er nødvendig. Anonymkode: 44506...887 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #17 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Nei smart ass det vet jeg jo, men det vil likevel slå ut på plagiatkontrollen og så må det trekkes fra i totalen. Hvis alt som blir merket plagiat er korrekt førte sitater er det ikke noe problem, hvis det ikke er det blir det derimot problematisk. Anonymkode: 9a722...424 Det slår ut dersom du sitere direkte uten anførselstegn og kursiv Anonymkode: ec868...0a3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #18 Skrevet 6. desember 2021 15 hours ago, AnonymBruker said: Hvor ofte i teksten kan man vise til kilder? Anonymkode: f28ee...fb9 Så ofte som det er nødvendig for å ikke plagiere. Mange tenker at en tekst full av kilder ikke viser selvstendighet, og at den blir vanskelig å lese, men spesielt på studier på lavere nivå, som bachelor, er det bedre å kilde én gang for mye, enn én gang for lite. Anonymkode: 71fcb...806 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #19 Skrevet 6. desember 2021 16 hours ago, FjellFrua said: Sitat er ført helt riktig. Det er jeg kjempenøye på. Nå sist hadde jeg over 90% på plagiat-kontrollen. Og jeg vet at jeg har ikke kopiert. Men når man feks skal skrive om fotosyntesen, så er det jo begrenset hvor mange måter det kan skrives på, samtidig som man har kort og forståelig språk. Begrenset ...? Hvis du skriver dette, omgår du sikkert plagiatkontrollen, men jeg garanterer ikke karakteren: Fotosyntesen. Hvilken skjønnhet, hvilken fylde ligger ikke i ordet; bare smak på det - ja, bare smak, og se for deg blomstenes tause språk som vender seg mot planetens vindfall: Fotosyntese. Gjenta det, og lytt til livskraften som banker i hver eneste stavelse: Fo-to-syn-te-se. Hvilket ord, hvilken gave er det ikke naturen har gitt oss i poesiens kraftfulle bønn; hvilken stemning er det ikke som fyller dette naturens mysterium; får du ikke lyst til å danse av glede, og la tårene trille i et hav av utilslørte glimt hver gang du hører ordet fotosyntese ...? Anonymkode: 8bbcf...454 8
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #20 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Over 90% er ekstremt mye, det skal MYE til før man slår ut i så stor grad. Jeg underviser og sensurerer i akademia selv, så jeg er vant til å forholde meg til plagiatkontroll. Det første du bør gjøre, er å strengt begrense bruken av sitat. Det er med på å dra plagiatkontrollen din opp. Selv om det er «lov» så lenge man henviser korrekt, ser jeg nesten uten unntak at det kun er de svakeste elevene rent faglig som siterer mye. Jeg siterer selv meget sjelden, min mening er at det kun er aktuelt i to tilfeller: Rene definisjoner, hvor det er viktig å ikke endre ordlyden, og sitater av berømte personer (type Ghandi og Nelson Mandela). Ellers? Skriv det om! Ikke siter! Du har vel neppe 90% sitater, så resten tyder på at du binder deg for mye opp til kildene når du svarer. Det hjelper ikke å droppe et punktum og bytte om på et par ord, plagiatkontrollen vil fremdeles plukke det opp. Stol mer på deg selv. Skriv essensen i teksten du siterer, ikke skriv av ordene. Du har rett i at du vil slite på høyere utdanning hvis du får 90% treff i plagiatkontrollen. Anonymkode: 44506...887 Så uenig i dette. Faglig svak? Jeg kan faget meget godt, men velger å sitere ganske mye fordi norsk ikke er morsmålet mitt. Det er ikke bare bare å skrive det om på et akademisk språk. Anonymkode: f28ee...fb9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå