AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #1 Skrevet 5. desember 2021 Og det blir nok? Tålmodigheten strekker ikke til? Tar du fra dem goder? At det ikke blir dessert? Gjør du ingenting? Bare lar det suse og gå? Anonymkode: 44ea8...e67
Hactar Skrevet 5. desember 2021 #2 Skrevet 5. desember 2021 Kommer veldig an på hva de ignorerer. Prøver å reagere på en slik måte at de enten må følge beskjed likevel, eller blir hindret i å ignorere meg ved neste anledning. For eksempel; den som ikke kommer hjem til avtalt tid i dag, kan ikke gå noe sted i morgen. Eller den som ikke har ryddet, må gjøre det før han får tilgang på skjerm/gå på besøk eller annet.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #3 Skrevet 5. desember 2021 Jeg gjør det som irriterer mest tilbake og det er skikkelig barnslig, men jeg ignorerer henne en liten stund. Det er svært effektivt og hun skjerper seg med en gang. Anonymkode: 7f467...c39 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #4 Skrevet 5. desember 2021 Her blei det til at hvis rommet ikke er ryddet innen en time så kastes alt. Leker, klær og skolesaker. Dette er ting de veit de skal gjøre hver dag siden de var 4 år. Nå som de er 8 og 9 burde de virkelig forstå at dette gidder jeg ikke å mase om lenger 🙈 De ryddet og alle er strålende fornøyde 😊 Anonymkode: ededc...36a 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #5 Skrevet 5. desember 2021 Er det veldig feil å si ifra at det ikke blir dessert hvis de ikke hører for hundrede gang? 🥲🙈 Sikkert ikke pedagogisk riktig men. Anonymkode: 44ea8...e67
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #6 Skrevet 5. desember 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Er det veldig feil å si ifra at det ikke blir dessert hvis de ikke hører for hundrede gang? 🥲🙈 Sikkert ikke pedagogisk riktig men. Anonymkode: 44ea8...e67 Det å gi straff som ikke henger sammen med det de gjør vil ofte bare skape mer misnøye og splid. Det er bedre å gi en reell konsekvens. F.eks kommer du for sent er middagen kald eller du får mindre skjerm-tid fordi det er sent. Anonymkode: aaa8c...0b6
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #7 Skrevet 5. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er det veldig feil å si ifra at det ikke blir dessert hvis de ikke hører for hundrede gang? 🥲🙈 Sikkert ikke pedagogisk riktig men. Anonymkode: 44ea8...e67 Aldri lurt å bruke mat som straff eller belønning. Jeg er vokst opp med det, noe som førte til at jeg fikk en anstrengt forhold til mat som voksen. Jeg ble lært opp til å tro at jeg bare fortjente mat hvis jeg var snill/flink nok. Har hatt spiseforstyrrelse i 10 år nå. Anonymkode: 98d5a...9e9 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #8 Skrevet 5. desember 2021 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Er det veldig feil å si ifra at det ikke blir dessert hvis de ikke hører for hundrede gang? 🥲🙈 Sikkert ikke pedagogisk riktig men. Anonymkode: 44ea8...e67 Det virker nok ikke særlig lenge. Trass trumfer fort dessert. Anonymkode: 75015...581
Gjest theTitanic Skrevet 5. desember 2021 #9 Skrevet 5. desember 2021 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Her blei det til at hvis rommet ikke er ryddet innen en time så kastes alt. Leker, klær og skolesaker. Dette er ting de veit de skal gjøre hver dag siden de var 4 år. Nå som de er 8 og 9 burde de virkelig forstå at dette gidder jeg ikke å mase om lenger 🙈 De ryddet og alle er strålende fornøyde 😊 Anonymkode: ededc...36a Blir det for mye eller ofte mas om rydd så blir det en dag til at de ikke gjør det. Da må du holde løftet å kaste det. Det er dumt for det kostet jo noe. Noe du har betalt.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #10 Skrevet 5. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det veldig feil å si ifra at det ikke blir dessert hvis de ikke hører for hundrede gang? 🥲🙈 Sikkert ikke pedagogisk riktig men. Anonymkode: 44ea8...e67 Ikke bruk mat som straff. Anonymkode: 5ec91...92f 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #11 Skrevet 5. desember 2021 Nå er dattera mi bare 4 år, så som oftest er det jeg som forventer for mye eller ikke kommuniserer på riktig måte, så da kan jeg egentlig bare skylde meg selv. Men, gjør jeg det på riktig måte, feks ved rydding av rom, og hun bare sitter der, selv etter jeg har forklart henne hvor hun kan begynne, så forklarer jeg henne, gjerne litt lettere irritert, at når hun ikke rydder rommet hennes selv, blir det jeg, og det gidder jeg ikke, så jeg må legge vekk lekene på loftet til hun klarer å behandle tingene sine ordentlig og rydde dem på plass. Anonymkode: ab546...282 1
Gjest WhisperingWind Skrevet 5. desember 2021 #12 Skrevet 5. desember 2021 Hva er det barnet ikke gjør? Det som ikke ryddes legges i søppelposer og "forsvinner" (må ikke kastes, men gjemmes bort) Det som ikke legges i skittentøy blir ikke vasket. "Straffen" må matche.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #13 Skrevet 5. desember 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Ikke bruk mat som straff. Anonymkode: 5ec91...92f Jeg skjønner ang mat. Men går dessert under mat? Kom gjerne med tips hvordan jeg kunne håndtert dette bedre. Barna sprang ut i flere minusgrader uten ordentlig klær gang på gang, med beskjed om å ikke gjøre. Så låste jeg døren. Og da begynte de å tegne på møbler og gulv. Vi har sagt ifra mange ganger, at det ikke er lov. Men idag toppet det seg litt for meg og det glapp ut av meg det med desserten. Anonymkode: 44ea8...e67 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #14 Skrevet 5. desember 2021 theTitanic skrev (1 time siden): Blir det for mye eller ofte mas om rydd så blir det en dag til at de ikke gjør det. Da må du holde løftet å kaste det. Det er dumt for det kostet jo noe. Noe du har betalt. Jeg har kastet ting før så de hører den ene gangen. Anonymkode: ededc...36a 1
Hactar Skrevet 5. desember 2021 #15 Skrevet 5. desember 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg skjønner ang mat. Men går dessert under mat? Kom gjerne med tips hvordan jeg kunne håndtert dette bedre. Barna sprang ut i flere minusgrader uten ordentlig klær gang på gang, med beskjed om å ikke gjøre. Så låste jeg døren. Og da begynte de å tegne på møbler og gulv. Vi har sagt ifra mange ganger, at det ikke er lov. Men idag toppet det seg litt for meg og det glapp ut av meg det med desserten. Anonymkode: 44ea8...e67 Hvor gamle er barna? Høres ut som en kaotisk dag hvor straff eller fjerning av goder bare heller bensin på bålet, og at dere må se mer på hva som skjer i forkant av at de blir så uhåndterlige. Kanskje hadde de roet seg om de fikk seg en tur ut - med klær?
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #16 Skrevet 5. desember 2021 Hactar skrev (6 minutter siden): Hvor gamle er barna? Høres ut som en kaotisk dag hvor straff eller fjerning av goder bare heller bensin på bålet, og at dere må se mer på hva som skjer i forkant av at de blir så uhåndterlige. Kanskje hadde de roet seg om de fikk seg en tur ut - med klær? Vi hadde vært ute ☺️ Anonymkode: 44ea8...e67
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #17 Skrevet 5. desember 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg skjønner ang mat. Men går dessert under mat? Kom gjerne med tips hvordan jeg kunne håndtert dette bedre. Barna sprang ut i flere minusgrader uten ordentlig klær gang på gang, med beskjed om å ikke gjøre. Så låste jeg døren. Og da begynte de å tegne på møbler og gulv. Vi har sagt ifra mange ganger, at det ikke er lov. Men idag toppet det seg litt for meg og det glapp ut av meg det med desserten. Anonymkode: 44ea8...e67 Jeg hadde latt de være ute. De kommer inn når de fryser. Da lærer de. I stedet for å si at å tegne på sofaen ikke er lov, gi de heller papir og be de om å tegne der. Hvis de ikke hører på det, ta vekk tegnesakene. Å true med at desserten da utgår, det kan være nyttesløst. En dag så gir de beng i desserten. Du skriver at du sier ‘de skal ikke’. Har du prøvd å endre måten du snakker på? Si hva du vil at de skal gjøre. ‘Ta på dere lue, jakke og votter før dere går ut.’ Og skryt av de hver gang de gjør som du ønsker, selv om du ikke har måtte si noe, uansett hva det gjelder. Men ikke si at: ‘så fint at du…. Nå ble jeg glad.’ Ikke spill på følelsene dine heller. De er ikke ansvarlig for dine følelser. Stopp på ‘så fint at du …..’ Anonymkode: cbdbc...d2a
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #18 Skrevet 5. desember 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg har kastet ting før så de hører den ene gangen. Anonymkode: ededc...36a Jeg sa til ungen en gang om hun lot lekene bli liggende, så måtte jeg kaste de. Hun gikk og kasta de selv. Ikke helt det jeg hadde tenkt, men lekene ble fjerna fra gulvet 😂 Hun har aldri spurt etter de lekene siden da. Jeg har også støvsugd leker fordi dem ikke ble fjernet i tide. Anonymkode: cbdbc...d2a 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #19 Skrevet 5. desember 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Jeg hadde latt de være ute. De kommer inn når de fryser. Da lærer de. I stedet for å si at å tegne på sofaen ikke er lov, gi de heller papir og be de om å tegne der. Hvis de ikke hører på det, ta vekk tegnesakene. Å true med at desserten da utgår, det kan være nyttesløst. En dag så gir de beng i desserten. Du skriver at du sier ‘de skal ikke’. Har du prøvd å endre måten du snakker på? Si hva du vil at de skal gjøre. ‘Ta på dere lue, jakke og votter før dere går ut.’ Og skryt av de hver gang de gjør som du ønsker, selv om du ikke har måtte si noe, uansett hva det gjelder. Men ikke si at: ‘så fint at du…. Nå ble jeg glad.’ Ikke spill på følelsene dine heller. De er ikke ansvarlig for dine følelser. Stopp på ‘så fint at du …..’ Anonymkode: cbdbc...d2a Har prøvd flere ganger med papir og sagt at de må vekk. Så det skjedde tilslutt. Jeg ser det var feil av meg. ☺️ takk for tips. Anonymkode: 44ea8...e67
Hactar Skrevet 5. desember 2021 #20 Skrevet 5. desember 2021 (endret) AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Vi hadde vært ute ☺️ Anonymkode: 44ea8...e67 Hvor gamle er de? Er de i en alder hvor de fortsatt holder på å lære at det ikke er greit å tegne på veggene, må dere kanskje påregne å være veldig tett på dem. Kan hjelpe å skille dem også. Ene er med far og lager til lunsj mens andre er med deg og henger opp klær, for eksempel? Eller en av dere tegner med barna mens den andre har pause/gjør husarbeid. Når de er så oppspilte og gjerne girer hverandre opp, tror jeg ikke du kommer noe særlig langt med å ta bort goder frem i tid. Du kan skadebegrense ved å fjerne tilgang på tusjer, men da finner de vel gjerne noe annet å herje med. Det høres egentlig ut som de ikke er modne nok til å overlates noe særlig til seg selv. Endret 5. desember 2021 av Hactar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå