Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal de velge selv og ha masse dill dall og figurer på klærne, eller får mor handle inn?

Anonymkode: 382cd...d77

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror dette handler mest om hva foreldrene legger opp til og mindre om kjønn. Min datter på snart 4 går stort sett i det hun blir tilbudt. Men jeg gir henne heller ikke masse valg. Selvsagt skal hun få være med å bestemme litt senere, men synes det er dor tidlig nå. 

Anonymkode: 249b5...394

• Liker 5
Skrevet

Ja og nei, jenter er like (lite) kresne på klær som gutter, det vil si de er alle forskjellige. Mine to av samme kjønn er helt forskjellige, den ene har hatt bastante meninger siden tre-årsalderen og alltid bestemt selv, den andre ber meg om å bare legge fram noe å ha på seg den dag i dag, er 11 år nå. 

Anonymkode: 27be6...74c

Skrevet

Barn er forskjellige, uavhengig av om de er gutter eller jenter.

Min sønn er bare 2, men han er veldig bestemt på hva han skal ha på seg. Vi kjøper klærne, men han skal selv velge fra skuffen. 

Anonymkode: 47bb9...07c

• Liker 2
Skrevet

Min er ikke sånn at det er noen klær han absolutt ikke liker. Her er det heller det at noen plagg er mer stas enn andre. Han er 2 og i en skikkelig anleggsmaskinfase, så han vil helst ha på genser + bukse med gravemaskiner og traktorer på. Hvis de er til vask så går det greit, men hvis de er rene så må de på😄

Anonymkode: 2f323...42d

Skrevet

Sønn på snart tre er veldig hysterisk påå ikke går med varme klær. Ellers ingen protester, heldigvis! Jeg kjøper inn alt, og trives godt med det. Kan fint fortsette til han flytter ut for min del!

Anonymkode: e5bda...4f7

Skrevet

Min sønn har aldri forlangt noe spesielt i klesveien da han var liten. Han gikk i de klærne han ble tilbudt. Aldri noe krangling på det.

Skrevet

Det kommer nok mest an på personlighet. Har to gutter, den ene har alltid vært nøye i klesveien, den andre brydde seg ikke før han ble 11-12.

Anonymkode: ac0da...25e

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror dette har en del sammenheng med hvordan barna blir behandlet. Jenter får fra tidligere alder kommentarer på hva de har på seg fra voksne, mye mer enn gutter får. Dette gjør jo at de selv blir oppmerksomme på at klærne deres er noe som betyr noe. Foreldre har nok en tendens til å tidligere spørre jentene hva de mener også, ta dem med på shopping osv, i større grad enn med guttebarn.

Så er det også litt personlighet, både jeg og søster hadde noen meninger om hva vi ville ha på oss men jeg ville ikke ha kjoler, ville ha klær som var "behagelige" (jeg er fremdeles ganske sensitiv på klær som klør, er trange osv), mens søster var opptatt av utseendet på klærne og ville helst gå i kjoler og penklær hele tiden.

Anonymkode: d6cf3...eda

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Skal de velge selv og ha masse dill dall og figurer på klærne, eller får mor handle inn?

Anonymkode: 382cd...d77

Min jente på 4 har aldri vært interessert i å velge selv eller ha dill eller dall og har aldri vært med i butikken. Hun liker kjoler med enhjørning på, men kan like greit ha på t-skjorte med biler eller spiderman på eller vanlig ullundertøy. Vi har mye arvetøy fra gutter og er ikke opptatt av klær selv. 

Anonymkode: 89b0b...43d

• Liker 1
Skrevet

Vår gutt på tre har helt klare meninger om absolutt alt, inkludert klær. Han er dog helt inkonsekvent, så en genser som forkastes i raseri en dag fordi "den klør" hentes frem i tilsvarende raseri neste dag fordi det bare er den som er god nok. Om jeg er gråhåra før januar så vet dere hvem som er skyld i det 😂😂

Anonymkode: 34a6c...fec

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror nok det kommer mest an på personlighet, ja. Vi har to jenter, en som var noe helt utrolig bestemt på hva hun skulle ha på (men det har roet seg mye nå som hun er 4 år), og en som ikke bryr seg så veldig. Sistnevnte har noen meninger, men det holder å si ting som "ja, den er grønn og du liker jo rød best, dumt den røde er skitten altså. Men ser her da, en lomme! Kan du putte noe oppi den?" og så vil hun ha på den grønne buksa likevel. Var ikke så enkelt med storesøster, gitt. 

Ellers syns syns jeg det er ganske likt fordelt blant de jentene og guttene i 1-4 års alder som jeg kjenner. Noen bryr seg lite om påkledning, noen reagerer sterkt hvis noe strammer eller klør, noen er veldig opptatte av farger, type plagg, figurer og mønstre. 

Jeg vet at jeg har hatt et inntrykk av at to-tre år gamle jenter med sterke meninger var "striere" enn gutter hvis de først hadde meninger om påkledning, og det meste annet treåringer har meninger om, egentlig. Men når jeg tenker etter nå, stemmer det nok egentlig ikke med min omgangskrets. Og heller ikke med erfaring fra jobb i barnehage tidligere. Treåringer er de vanskeligste å få kledd på, uavhengig av kjønn😅

Anonymkode: 65b9e...391

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...