Gå til innhold

Sjekke egne papirer. Uetisk? Ulovlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man jobber som sykepleier, lege, helsesekretær e.l, kan man sjekke egne "papirer" uten problemer?

Har en venninne som er helsesekretær, hun sier hun har sjekket seg selv i systemet men at det egentlig ikke er greit. Men når det er henne selv, hva er så galt med det?

Anonymkode: 1ff4a...f64

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo bare å gå inn på helsenorge.no? Trenger ikke "snoke" via systemene på jobben. 

Anonymkode: ab061...b0b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Når man jobber som sykepleier, lege, helsesekretær e.l, kan man sjekke egne "papirer" uten problemer?

Har en venninne som er helsesekretær, hun sier hun har sjekket seg selv i systemet men at det egentlig ikke er greit. Men når det er henne selv, hva er så galt med det?

Anonymkode: 1ff4a...f64

Alle søk i slike systemer blir loggført.

Det sagt, så forstår jeg ikke hva hun kan sjekke som ikke alle kan sjekke om seg selv på helsenorge.no

Skrevet

Du har da tilgang til dine egne papirer uansett, så hva skulle hensikten vært?

Anonymkode: 97407...20f

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det er jo bare å gå inn på helsenorge.no? Trenger ikke "snoke" via systemene på jobben. 

Anonymkode: ab061...b0b

Cole skrev (21 minutter siden):

Alle søk i slike systemer blir loggført.

Det sagt, så forstår jeg ikke hva hun kan sjekke som ikke alle kan sjekke om seg selv på helsenorge.no

Ikke alle helseforetak som har slikt på helsenorge.no. jeg er i Helse Midt, her er det ingenting.

Anonymkode: 62cbb...4eb

• Liker 2
Skrevet

Jobber i NAV og vi får ikke lov til å søke opp oss selv. Da må vi i så fall be om innsyn. 

Anonymkode: 05f94...a70

Skrevet

Det er ikke lov til å gå inn på egen journal uten å ha bedt om innsyn. 

Anonymkode: 7d23c...00b

• Liker 1
Skrevet

Man har jo rett til innsyn i egen journal, så jeg kan ikke forstå at det skulle kunne bli en sak av noe slikt. 

Anonymkode: e4bb9...474

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke lov til å gå inn på egen journal uten å ha bedt om innsyn. 

Anonymkode: 7d23c...00b

Det er helt ulogisk.

Skrevet

Det er ikke lov å bruke den tilgangen til å sjekke egne papirer.
Om man ikke har på helsenorge må man be om innsyn.

Dette er jo nettopp for ikke å misbruke retten til innsyn.

Anonymkode: abfe7...a2c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man har jo rett til innsyn i egen journal, så jeg kan ikke forstå at det skulle kunne bli en sak av noe slikt. 

Som privatperson ja, men når man i en profesjonell setting sjekker seg selv- en pasient som ikke er din egen, så er det ikke lov. Med det sagt så blir det neppe noen store konsekvenser av det.

Anonymkode: d8e9c...45e

Skrevet

Tror folk har rett i at det ikke er «innafor rutine» (dog heller ikke noe lovbrudd), men det er helt skrudd at informasjon gdpr gjør at MÅ utleveres til deg i sin helhet, ikke kan hentes ut av deg selv direkte.

Burde være et ikke problem snart når alle har slik informasjon på helsenorge.

Anonymkode: 77a18...e49

Skrevet

Det er ikke lov å søke opp egen journal ved bruk av tilgang man har som helsepersonell. Ansatte må bruke helsenorge.no som alle andre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...