AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #1 Skrevet 5. desember 2021 Jeg er i en jobbsøkeprosess nå hvor jeg har vært på to førstegangsintervju og har fått to til uka som kommer (er også videre til annengang på en av dem). På 3 av stillingene har de alltid ringt meg for å ta en prat og invitert meg til førstegangs personlig uavhengig om det har vært oppmøte eller via teams. På det fjerde derimot fikk jeg bare en ferdigskrevet standard-mail hvor jeg fikk instrukser om å spille inn meg selv på video hvor jeg svarer på noen spørsmål og sender inn. Pga dette fikk jeg et skikkelig dårlig intrykk av arbeidsplassen. Det gir meg en følelse av å bare være en brikke på gulvet i en automatisert prosess hvor de egentlig ikke bryr seg hvem som jobber der eller tar seg tid til å snakke med sine ansatte. Denne videoen skal liksom være grunnlaget for å selektere til annengangsintervju, noe som for meg bare blir dumt fordi det ikke baserer seg på et reelt inntrykk overhodet. Jeg er forøvrig godt kvalifisert og har mange år i tilsvarende stilling bak meg. Spørsmålet mitt er: er jeg urimelig som kjenner på dette eller er dette en helt normal måte å gjøre ting på? Er det jeg som trenger en realitetssjekk eller er det "ok" å selektere ut ifra dette inntrykket? Det er ikke sikkert jeg får noen av de andre jobbene og hvis dette er en helt vanlig måte å gjøre det på er det kanskje jeg som trenger å få et nytt syn på det. Anonymkode: 85985...939
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #2 Skrevet 5. desember 2021 Spille inn video?? Ville jeg aldri gjort. Du er ikke urimelig. Anonymkode: 73062...17e 7
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #3 Skrevet 5. desember 2021 Det er jo veldig tidseffektivt for arbeidsgiver, som slipper å bruke en hel time på deg (og lettere å koordinere når det sikkert er flere som skal vurdere deg). Men jeg kjenner også på motstand i forhold til denne praksisen, og hadde nok skrevet og takket nei takk - og begrunnet det. Anonymkode: 5844a...af5
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #4 Skrevet 5. desember 2021 Å sende video som førstegangsintervju synes jeg er veldig rart, ville følt det som litt ukomfortabelt. Men ville nok ikke trukket samme konklusjon om arbeidsplassen som du gjør basert på det da, bare at det er merkelig. Å forvente personlig invitasjon via telefon til førstegangsintervju synes jeg også er rart da, jeg har ikke søkt jobb på noen få år men alle mine innkallelser til intervju var skriftlige (mail eller sms) uten at jeg tenkte at det var upersonlig eller at de ikke hadde tid/lyst til å prate med sine ansatte. Anonymkode: 54e8d...9e9 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #5 Skrevet 5. desember 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Å sende video som førstegangsintervju synes jeg er veldig rart, ville følt det som litt ukomfortabelt. Men ville nok ikke trukket samme konklusjon om arbeidsplassen som du gjør basert på det da, bare at det er merkelig. Å forvente personlig invitasjon via telefon til førstegangsintervju synes jeg også er rart da, jeg har ikke søkt jobb på noen få år men alle mine innkallelser til intervju var skriftlige (mail eller sms) uten at jeg tenkte at det var upersonlig eller at de ikke hadde tid/lyst til å prate med sine ansatte. Anonymkode: 54e8d...9e9 Neida jeg hadde nok ikke tenkt like mye over det hvis jeg fikk en epost med innkalling til et intervju, men når jeg får en epost om å sende en video så stusser jeg litt. Det er altså ikke en eneste person som personlig skal engang prate med meg mens jeg skal gjøre en innsats fra min side. Jeg er kanskje litt sær i tankegangen her, men jeg føler at bordet har to sider i en jobbsøkesituasjon. Ja, man skal selvfølgelig jobbe for å få jobben, men jeg synes at arbeidsgiver også burde gjøre en innsats for at man skal ønske å jobbe der? Å ringe og si at "hei så hyggelig at du er interessert vi vil gjerne ta en prat" føles som minstekravet for egeninnsats og for å sikre gode ansatte som passer inn i et miljø. Jeg forstår at det er tidkrevende med en ansettelsesprosess, men andre firma I samme bransje tar seg jo tid til det så hvorfor skal dette firmaet da skille seg så mye ut? I tillegg har de andre stillingene vært via teamleder for det aktuelle teamet, dette er via HR, noe som er enda mer upersonlig. Sammenligner nok veldig mot de andre her nettopp fordi forskjellen er så tydelig og de andre henvendelsene har vært så hyggelig. Selv etter et første avslaget (har fått et) følte jeg at jeg ble møtt med interesse og respekt og at jeg fortsatt var interessert i å søke ved en senere anledning. Men som sagt, det kan hende det er jeg s er sær her! Setter pris på at dere tok dere tid til å svare! TS Anonymkode: 85985...939 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #6 Skrevet 5. desember 2021 Jeg ville ikke sendt inn en video. Det hadde føltes helt feil for meg, og det er ikke en sånn type bedrift jeg vil jobbe i. Anonymkode: 8e500...d3c
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #7 Skrevet 5. desember 2021 Både ikea og Dyreparken bruker video i søknadsprosessen. Tror mange store bedrifter gjør det. Anonymkode: 0bffd...eef
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #8 Skrevet 5. desember 2021 Jeg ville gjort det. Men vær deg selv, ikke prøv å være en realitydeltaker eller noe, bare snakk om kompetansen din og sånne type ting. Anonymkode: b4033...61a
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #9 Skrevet 5. desember 2021 Jeg bestemte meg for å sende avslag, jeg orker ikke å kaste bort tiden min når magefølelsen er så dårlig fra start. Da blir jeg heller i nåværende stilling eller søker studier til våren. Heller det enn å føle jeg må hoppe igjennom ringer for å få en jobb jeg basicly sitter i i et annet firma i dag. Føler det er en tilnærming for unge nyansatte som er i startfasen av jobbkarrieren sin og som ikke vet bedre, så at IKEA og Dyreparken gjør det samme overrasker ikke. Jeg har 10 år bak meg i samme bransje og gidder rett og slett ikke om noen ikke tar seg bry til å ringe og si hei uansett, for jeg har aldri opplevd at det ikke har vært tilfelle. Setter stor pris på at dere tok dere tid til å svare, det gjorde absolutt at avgjørelsen ble lettere og enklere når jeg så at flere synes det var merkelig 😊 TS Anonymkode: 85985...939 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #10 Skrevet 5. desember 2021 Jeg dropper alle sånne type upersonlige ting. Tenker som deg at arbeidsgiver må også jobbe litt for å få den personen de ønsker og å selge arbeidsplassen til søkeren. Ofte finner man jo ut mye ting i en to veis samtale som man ellers ikke hadde funnet ut av via en Q&A- video. Problemet er at arbeidsgivere har så utrolig mange å velge på med mindre det er en veldig spesifisert stilling og da bruker disse typer av arrangement i stedet for å bruke mer ressurser og tid. Men jeg syns da at det er faktisk bedre å ha «speed-intervju» hvor de som stiller som søkere får 10-15 minutt isteden for 30-60 min. Anonymkode: 55801...dec
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå